Gå til innhold

Er det ryddig eller rotete hos deg?

Anbefalte innlegg

Gjest Forbedringspotensiale
Skrevet

Sliter med at vi er en familie som er rotete. Hvordan er det hjemme hos deg?

Er det noen som har noen tips til hvordan holde det ryddig?

Skrevet

''Er det noen som har noen tips til hvordan holde det ryddig?''

Det er cluet, å holde det ryddig. Ta etter hvert, ikke la det skli ut.

Skrevet

Hvis dere er rotete alle sammen, så har dere noe å jobbe med hver og en av dere. Heng/legg fra dere ting der de skal ligge først som sist, ikke legg ting på en mellom-stasjon, sånt blir det bare rot av. Alle må rydde opp sine egne ting etter seg.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Dette er kanskje lite pk og skrive her på dol, men det er ryddig hjemme hos meg. Jeg hater rot og blir i dårlig humør av det.

Jeg er den eneste i familien som er ryddig av meg, så jeg har ikke annet tips enn det jeg gjør selv, rydde, rydde og rydde. Jeg orker ikke å mase. Synes det er lettere å ta det selv.

Skal ikke påstå at det ikke kan skli ut her, for det gjør det innimellom. Synes det er lettere å holde det ryddig når mannen min er borte.

Skrevet

Vi har det rotete, dessverre. Nå er det bare meg hjemme her en uke, så planen er å ta ett rom hver dag, og holde det ryddig til de andre kommer hjem. Ryddet kjøkkenet strøkent i morges + har vasket masse tøy i dag. Stua er nesten helt ryddig, så det siste skal jeg ta før jeg legger meg.

Jeg kan det i teorien:

*Ha faste plasser til de ulike tingene

*Legg tingene på plass med en gang i stedet for "bare foreløpig"

*Ta med noe fra ett rom til et annet når du går fra ett rom til et annet.

*Det er alles ansvar å holde orden, ikke bare mor og/eller far.

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Vi har det rotete, dessverre. Nå er det bare meg hjemme her en uke, så planen er å ta ett rom hver dag, og holde det ryddig til de andre kommer hjem. Ryddet kjøkkenet strøkent i morges + har vasket masse tøy i dag. Stua er nesten helt ryddig, så det siste skal jeg ta før jeg legger meg.

Jeg kan det i teorien:

*Ha faste plasser til de ulike tingene

*Legg tingene på plass med en gang i stedet for "bare foreløpig"

*Ta med noe fra ett rom til et annet når du går fra ett rom til et annet.

*Det er alles ansvar å holde orden, ikke bare mor og/eller far.

''så planen er å ta ett rom hver dag''

Du bor i hus? Du kommer til å holde på i flere dager da? Jeg hadde ikke orket å gjøre det på denne måten. Jeg hadde heller rast rundt litt effektivt en dag eller to og blitt ferdig med det :)

Skrevet

''så planen er å ta ett rom hver dag''

Du bor i hus? Du kommer til å holde på i flere dager da? Jeg hadde ikke orket å gjøre det på denne måten. Jeg hadde heller rast rundt litt effektivt en dag eller to og blitt ferdig med det :)

Du har kanskje rett i det. Jeg prioriterte jo skogstur i dag da - og det var utrolig deilig. Kan ta gang og stue i kveld og badene i morgen - da begynner det å hjelpe :-)

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

Du har kanskje rett i det. Jeg prioriterte jo skogstur i dag da - og det var utrolig deilig. Kan ta gang og stue i kveld og badene i morgen - da begynner det å hjelpe :-)

Ja tur må prioriteres så fint som det var i dag :-)

Skrevet

Akkurat nå er det ryddig og fint her for jeg har hatt ånden over meg i dag, dessuten er ungene hos pappan sin. :o)

Noen gode råd har jeg ikke, det er sjeldent strøkent hos oss gitt...

Skrevet

Det er ryddig i første etasje og bombet i andre etasje hvor jr regjerer.

De 4 beste ryddetipsene er:

1. Ha nok skap-plass

2. Ha nok skap-plass

3. Kast/ gi bort/ rydd vekk alt som ikke er i bruk

4. Rydd etterhvert, ikke la det hope seg opp

Enkelt ikke sant? :)

Gjest Elextra
Skrevet

Ganske rotete jos oss, ja. Men de fleste rom er ryddig en gang i løpet av dagen :P.

Skulle gjerne vært flinkere til å lære barna å holde orden.

Gjest Melis36
Skrevet

Jaaa akkurat nå er det rotete,jeg og poden bor i en for liten leilighet med for mange ting,men det er slik til vi finner noe annet.

Men vi prøver å ha mere system i rotet innimellom.

Skrevet

Glemte det viktigste tipset etter "Ha nok skap-plass" som er "La alle ting ha en fast plass og mas på alle om at de skal legge det på 'plassen sin'"

Her i huset har dette transformert to uforbredelige rotehuer til relativt greie å dele hus med :)

Skrevet

Det er nesten aldri strøkent hjemme hos meg, men det er som regel greit ryddig. Hater når det er rotete, og det var alltid rotete før. Etter at jeg flytta og flikk litt bedre plass er det mye lettere å holde orden.

Kjøkkenet er stort sett alltid greit ryddig. Jeg fikser ikke å lage mat på et rotete kjøkken.

Kontoret mitt er det eneste rommet som kan betegnes som katastrofeområde. Skal ta en skikkelig sjau der til sommeren, jeg mangler masse hylleplass og får ikke vekk ting før det er på plass.

Skrevet

Det er nesten aldri strøkent hjemme hos meg, men det er som regel greit ryddig. Hater når det er rotete, og det var alltid rotete før. Etter at jeg flytta og flikk litt bedre plass er det mye lettere å holde orden.

Kjøkkenet er stort sett alltid greit ryddig. Jeg fikser ikke å lage mat på et rotete kjøkken.

Kontoret mitt er det eneste rommet som kan betegnes som katastrofeområde. Skal ta en skikkelig sjau der til sommeren, jeg mangler masse hylleplass og får ikke vekk ting før det er på plass.

Sånn er det til meg også - kontoret er katastrofalt. Veldig bra at vi har et presentabelt rom å ta utomhusbesøk på ;-)

Gjest mommyshome
Skrevet

Vi har det veldig rotete. Så rotete at det er en skam, egentlig.

Tar noen sjau innimellom, men blir fort rotete igjen.

Gjest ambrose
Skrevet

Ett godt råd og som faktisk funker: finn deg en skuff, en eske eller noe annet som du legger rot oppi. Da vet du også hvor du finner det igjen. Da tenker jeg på småting og ikke tøy. Tøy kan du samle på senga di og legge sammen derfra. Ellers er vel cluet som andre sier at hver og en i familien rydder og legger tilbake ting etter seg selv samt rydde jevnlig.

Hadde det strøken før. Det var ryddig og sortert

i alle skap og skuffer til enhver tid, alle gulv ble vasket til hver helg, tørket støv til hver helg. Jeg dro over med moppen flere ganger daglig. Jeg tok ikke i mot besøk om det ikke var rent og ryddig. Jeg ble stresset av rot. Jeg ryddet og ryddet og ryddet... Helt til jeg ikke orket mer og måtte jobbe med meg selv for å snu det totalt.

Nå er det sjelden strøkent her. Jeg er fornøyd om jeg får vasket gulvene og tørket støv en gang i mnd, og jeg tåler å se rot. Det gjør de som besøker oss også (og vi har gjester på gutterommet så godt som hver dag samt overnattingsgjester hver helg). Det eneste jeg er nøye med er å ta en kjapp runde med spray og papir på badet (vask og do).

Det er en befrielse å ha fått et så avslappet forhold til det, og jeg kan bruke energien til langt viktigere ting :)

Skrevet

Det er ryddig i første etasje og bombet i andre etasje hvor jr regjerer.

De 4 beste ryddetipsene er:

1. Ha nok skap-plass

2. Ha nok skap-plass

3. Kast/ gi bort/ rydd vekk alt som ikke er i bruk

4. Rydd etterhvert, ikke la det hope seg opp

Enkelt ikke sant? :)

Jeg er helt uenig i pkt 1 og pkt 2! Jo mer skapplass man har, dess mer rot skaffer man seg. Hemmeligheten er å ha akkurat nok plass, og at alt har sin faste plass. Kjøper man noe nytt må noe annet ut.

Skrevet

Jeg vil nok si det er ryddig hos meg. Jeg orker ikke for mye rot før jeg rydder, men jeg er ingen fanatiker.

Gjest luftslott
Skrevet

Vi har ikke barn så det er forholdsvis lett å holde det ryddig. Det hjelper også at vi har mye gulvplass så det virker ryddigere enn det er, og at vi nettopp har flyttet inn så vi har kasta/gitt bort mye rot. Vi har et roterom vi skal få bedre orden i etterhvert (få opp hyller), men akkurat nå er det rommet fullt av diverse og ser ganske bomba ut! Ellers er skapet mitt ikke akkurat preget av tellekanter, og gubben har en stol på soverommet der det alltid ligger en haug av klær. Men jeg tror igrunn det er ganske enkelt når vi er bare to, som gjør litt hver dag og plukker opp etter oss selv:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...