Gjest Kayia Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg er helt uenig i pkt 1 og pkt 2! Jo mer skapplass man har, dess mer rot skaffer man seg. Hemmeligheten er å ha akkurat nok plass, og at alt har sin faste plass. Kjøper man noe nytt må noe annet ut. Mulig du har rett, men jeg har til gode å oppleve å ha for mye skap-plass, så jeg vet ikke hvordan det fortoner seg. Nå tror jeg imidlertid at jeg kun ser halvparten av innholdet i noen av dem, men det er en annen historie.. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs D Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Mulig du har rett, men jeg har til gode å oppleve å ha for mye skap-plass, så jeg vet ikke hvordan det fortoner seg. Nå tror jeg imidlertid at jeg kun ser halvparten av innholdet i noen av dem, men det er en annen historie.. ;-) Da jeg flyttet for to år sida bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle ha en eneste ting som ikke har sin faste plass. Det har vært hardt regime på det disse to årene. Fulle skap som ikke er overlesset, og ikke en ting jeg ikke har bruk for. Eneste som tar opp (kanskje unødig) skapplass her er nisseservicet mitt, og det ville jeg ikke vært foruten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trorjegda Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Ryddig. Mitt tips er å rydde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HHP58 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Rotete. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Ryddig! Klarer ikke å ha noe som helst på kjøkkenbenken eller på bordene i stue/kjøkken, så de stedene er det alltid strøkent ( dvs tomt). På badet liker jeg ikke ting på gulvet, men det henger innimellom en del klær på en knaggerekke og over en stol. Vil likevel ikke kalle dette rot, men klær. Mitt beste tips? tja.. eie færrest mulig ting? Få gjenstander som _kun_ fungerer som pynt (nips) og tren opp alle i huset til å rydde opp etter seg ETTERHVERT. Skal ikke si at det er strøkent her til en hver tid, men syns vi har det litt over gjennomsnittlig ryddig. Sikkert pga jeg ikke liker mange ting.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Ryddig! Klarer ikke å ha noe som helst på kjøkkenbenken eller på bordene i stue/kjøkken, så de stedene er det alltid strøkent ( dvs tomt). På badet liker jeg ikke ting på gulvet, men det henger innimellom en del klær på en knaggerekke og over en stol. Vil likevel ikke kalle dette rot, men klær. Mitt beste tips? tja.. eie færrest mulig ting? Få gjenstander som _kun_ fungerer som pynt (nips) og tren opp alle i huset til å rydde opp etter seg ETTERHVERT. Skal ikke si at det er strøkent her til en hver tid, men syns vi har det litt over gjennomsnittlig ryddig. Sikkert pga jeg ikke liker mange ting.. Bare et lite spørsmål.... Er ikke glad i nips, så har minst mulig av det. Men... kaster du nipset du ikke ønsker å ha fremme lenger? Kjøper nytt for å forandre litt? Hva med vaser og potteskjulere? Har kvittet meg med mye, men har noen få ting fremdeles i skap som skaper minner. Pluss det evige spørsmålet med vaser og muligens lysestaker. For av og til har jeg lyst å pynte et bord litt ekstra når man skal ha fest, gjester osv... og noe er jo litt sesongbetont (tenker ikke jul da). Og akkurat nå har vi lite plass til disse vasene osv.... De konkurerer om plassen med motorsykkelstøvler og klær i boden... :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har to små barn som roter fortere enn jeg klarer å rydde... og er så og si alltid på etterskudd, blir skikkelig stressa om vi plutselig får besøk Regner med det blir bedre når de blir større. Får prøve å bli flinke til å kun spise på kjøkkenet, og ha i oppvaskmaskinen med en gang... og ikke minst tømme oppvaskmaskinen med en gang den er ferdig. Det å utsette ting gjør at ting samler seg opp, og da blir det et ork å sette i gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg har to små barn som roter fortere enn jeg klarer å rydde... og er så og si alltid på etterskudd, blir skikkelig stressa om vi plutselig får besøk Regner med det blir bedre når de blir større. Får prøve å bli flinke til å kun spise på kjøkkenet, og ha i oppvaskmaskinen med en gang... og ikke minst tømme oppvaskmaskinen med en gang den er ferdig. Det å utsette ting gjør at ting samler seg opp, og da blir det et ork å sette i gang. ''Jeg har to små barn som roter fortere enn jeg klarer å rydde... og er så og si alltid på etterskudd, blir skikkelig stressa om vi plutselig får besøk Regner med det blir bedre når de blir større.'' *hahahahaha* Men du kan selvfølgelig være heldigere enn meg. ) Dvs. guttungen gjør fint lite av seg egentlig, sjelden han har mye liggende og slenge, verken på stua, i gangen eller på eget rom. Men jentungen... Jøjje meg. Hun er av den typen menneske som bare går gjennom et rom og etterlater seg en sti av rot... Jeg fatter ikke at det er mulig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307538 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Det enkleste er vel å la være å rote? Rydd etter deg med det samme du gjør noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Her er det ganske ryddig. Jeg er god til å rote, så jeg prøver å holde det ryddig ved å rydde ofte i stedet for å la være å rote, for det klarer jeg aldri..;p Ellers har jeg fredags vaskedag, der jeg går over alt og rydder, vasker og tørker støv, men det er ikke skandale om jeg ikke får tid, men jeg prøver å få det gjort for da slipper jeg at det sklir helt ut, og at det sånn sett blir aldeles drittkjedelig og ordne opp igjen. Så har jeg stor sånn rydde overalt, kaste og sortere dag ca 2-3 ganger i året. Og har fine esker på loftet med ting som byttes etter årstid merket vintersaker, julesaker, sommersaker, halloween, høst, vår etc, som jeg husker å tømme og fylle etter anledning. Jeg bytter også ut litt bilder og nips etter samme prinsipp, da jeg har litt mye stash, og alt ikke trenger å være fremme på samme tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Jeg er helt uenig i pkt 1 og pkt 2! Jo mer skapplass man har, dess mer rot skaffer man seg. Hemmeligheten er å ha akkurat nok plass, og at alt har sin faste plass. Kjøper man noe nytt må noe annet ut. ''at alt har sin faste plass. Kjøper man noe nytt må noe annet ut.'' 100% enig. Det er det eneste som funker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Rot, rot, rot... Også litt ryddig innimellom 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 ''Jeg har to små barn som roter fortere enn jeg klarer å rydde... og er så og si alltid på etterskudd, blir skikkelig stressa om vi plutselig får besøk Regner med det blir bedre når de blir større.'' *hahahahaha* Men du kan selvfølgelig være heldigere enn meg. ) Dvs. guttungen gjør fint lite av seg egentlig, sjelden han har mye liggende og slenge, verken på stua, i gangen eller på eget rom. Men jentungen... Jøjje meg. Hun er av den typen menneske som bare går gjennom et rom og etterlater seg en sti av rot... Jeg fatter ikke at det er mulig! ''Men jentungen... Jøjje meg. Hun er av den typen menneske som bare går gjennom et rom og etterlater seg en sti av rot... Jeg fatter ikke at det er mulig!'' Hehe, gjenkjennelig :-D Har ikke noe statistisk belegg, men min erfaring tilsier at jenter er myyye verre enn gutter her; stier av rot og hauger av mikk-makk og småtteri over alt, for ikke å snakke om badet.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Har både ryddige og rotete soner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 ''Men jentungen... Jøjje meg. Hun er av den typen menneske som bare går gjennom et rom og etterlater seg en sti av rot... Jeg fatter ikke at det er mulig!'' Hehe, gjenkjennelig :-D Har ikke noe statistisk belegg, men min erfaring tilsier at jenter er myyye verre enn gutter her; stier av rot og hauger av mikk-makk og småtteri over alt, for ikke å snakke om badet.... '' Har ikke noe statistisk belegg, men min erfaring tilsier at jenter er myyye verre enn gutter her; stier av rot og hauger av mikk-makk og småtteri over alt, for ikke å snakke om badet.'' Signerer her, men det skjer et eller annet senere i livet som gjør at det hele snur :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 '' Har ikke noe statistisk belegg, men min erfaring tilsier at jenter er myyye verre enn gutter her; stier av rot og hauger av mikk-makk og småtteri over alt, for ikke å snakke om badet.'' Signerer her, men det skjer et eller annet senere i livet som gjør at det hele snur :-) ''men det skjer et eller annet senere i livet som gjør at det hele snur :-)'' Heldigvis! Min eldste utvikla rydde- og vaskegenet til det perfeksjonistiske da ho flytta ut og etablerte seg, men har fortsatt noen sporadiske tilbakefall ved besøk i foreldreheimen ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3307776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Bare et lite spørsmål.... Er ikke glad i nips, så har minst mulig av det. Men... kaster du nipset du ikke ønsker å ha fremme lenger? Kjøper nytt for å forandre litt? Hva med vaser og potteskjulere? Har kvittet meg med mye, men har noen få ting fremdeles i skap som skaper minner. Pluss det evige spørsmålet med vaser og muligens lysestaker. For av og til har jeg lyst å pynte et bord litt ekstra når man skal ha fest, gjester osv... og noe er jo litt sesongbetont (tenker ikke jul da). Og akkurat nå har vi lite plass til disse vasene osv.... De konkurerer om plassen med motorsykkelstøvler og klær i boden... :-) NEi, jeg liker overhodet ikke å kaste fullt brukbare ting eller klær. Gir konsekvent bort til loppemarked (samler opp i sekker/esker i garasjen), har fast familie som arver klærne fra mine 3 søte små og vi mottar også en god del arveklær selv. I tillegg sendes klær østover i Europa med noen som pleier å reise på ferie dit med bil. Men det var jo egentlig nips og pynt du spurte om :-) Først og fremst; jeg kjøper meg nesten aldri noe nytt selv. Får en del til bursdag/jul, og da beholder jeg _kun_ det jeg liker skikkelig godt. Resten byttes/gis bort til loppemarked/ gis bort i presanger til mennesker fra en annen omgangskrets (er jo fine ting, selvsagt..) . Innimellom rydder en veninne og skal kaste veldig vakre ting, da får jeg overta det jeg liker. I går kom jeg hjem med to fine lamper. Passet veldig bra, jeg var egentlig på tur til å kjøpe lamper til å ha over sengen. Helt topp! :-) Potteskjulere har jeg ca 10-12 stk av, har vel rundt 8 fremme samtidig. Resten gir jeg bort til loppemarked/lagrer i garasjen. Ca 5-6 vaser og de 6 lysestakene jeg har (til lange lys) har jeg i et skap. Fikk noen klassiske lysestaker til jul, og de var jeg svært glad for! Ønsket meg slike i flere år nå, faktisk :-) Det er ikke lett å holde bestanden av ting nede, for det kommer stadig noe nytt inn i huset, selv om man ikke kjøper mye selv. Vi kjøper ikke morsdags, farsdag eller Valentinspresanger, feks. Lager god mat, hjemmelagede kort med fine, velvalgte ord og bilde av mottakeren. Kjekt! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3308098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 NEi, jeg liker overhodet ikke å kaste fullt brukbare ting eller klær. Gir konsekvent bort til loppemarked (samler opp i sekker/esker i garasjen), har fast familie som arver klærne fra mine 3 søte små og vi mottar også en god del arveklær selv. I tillegg sendes klær østover i Europa med noen som pleier å reise på ferie dit med bil. Men det var jo egentlig nips og pynt du spurte om :-) Først og fremst; jeg kjøper meg nesten aldri noe nytt selv. Får en del til bursdag/jul, og da beholder jeg _kun_ det jeg liker skikkelig godt. Resten byttes/gis bort til loppemarked/ gis bort i presanger til mennesker fra en annen omgangskrets (er jo fine ting, selvsagt..) . Innimellom rydder en veninne og skal kaste veldig vakre ting, da får jeg overta det jeg liker. I går kom jeg hjem med to fine lamper. Passet veldig bra, jeg var egentlig på tur til å kjøpe lamper til å ha over sengen. Helt topp! :-) Potteskjulere har jeg ca 10-12 stk av, har vel rundt 8 fremme samtidig. Resten gir jeg bort til loppemarked/lagrer i garasjen. Ca 5-6 vaser og de 6 lysestakene jeg har (til lange lys) har jeg i et skap. Fikk noen klassiske lysestaker til jul, og de var jeg svært glad for! Ønsket meg slike i flere år nå, faktisk :-) Det er ikke lett å holde bestanden av ting nede, for det kommer stadig noe nytt inn i huset, selv om man ikke kjøper mye selv. Vi kjøper ikke morsdags, farsdag eller Valentinspresanger, feks. Lager god mat, hjemmelagede kort med fine, velvalgte ord og bilde av mottakeren. Kjekt! :-) Høres lurt ut. Jeg fikk faktisk litt ånden over meg i går kveld etter denne tråden, og fikk ryddet ut noe tøy som var lagt bort i et skap, pakket det i poser OG fikk faktisk lagt det i UFF container i morges! Jeg har to flotte karafler som jeg fikk for 4-5 år siden, som ikke har vært brukt, fordi vi har to andre fine karafler. De står på vaskerommet i eskene sine og opptar plass :-( Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem - vet ikke om jeg kan gi dem bort heller, hmmmmmm. De fleste jeg kjenner HAR allerede karafler... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3308100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 NEi, jeg liker overhodet ikke å kaste fullt brukbare ting eller klær. Gir konsekvent bort til loppemarked (samler opp i sekker/esker i garasjen), har fast familie som arver klærne fra mine 3 søte små og vi mottar også en god del arveklær selv. I tillegg sendes klær østover i Europa med noen som pleier å reise på ferie dit med bil. Men det var jo egentlig nips og pynt du spurte om :-) Først og fremst; jeg kjøper meg nesten aldri noe nytt selv. Får en del til bursdag/jul, og da beholder jeg _kun_ det jeg liker skikkelig godt. Resten byttes/gis bort til loppemarked/ gis bort i presanger til mennesker fra en annen omgangskrets (er jo fine ting, selvsagt..) . Innimellom rydder en veninne og skal kaste veldig vakre ting, da får jeg overta det jeg liker. I går kom jeg hjem med to fine lamper. Passet veldig bra, jeg var egentlig på tur til å kjøpe lamper til å ha over sengen. Helt topp! :-) Potteskjulere har jeg ca 10-12 stk av, har vel rundt 8 fremme samtidig. Resten gir jeg bort til loppemarked/lagrer i garasjen. Ca 5-6 vaser og de 6 lysestakene jeg har (til lange lys) har jeg i et skap. Fikk noen klassiske lysestaker til jul, og de var jeg svært glad for! Ønsket meg slike i flere år nå, faktisk :-) Det er ikke lett å holde bestanden av ting nede, for det kommer stadig noe nytt inn i huset, selv om man ikke kjøper mye selv. Vi kjøper ikke morsdags, farsdag eller Valentinspresanger, feks. Lager god mat, hjemmelagede kort med fine, velvalgte ord og bilde av mottakeren. Kjekt! :-) Takker for svar. :-) Det er faktisk en ting jeg har lurt litt på hvordan andre gjør disse tingene. :-) Kvittet meg med masse da jeg flyttet. Kastet masse. Både møbler og nips og skrot. I og med at jeg flyttet såpass langt som 12 timer med bil, stod valget mellom å se på ting og si om de var verd å leie flyttebil for, så da ble flyttelasset redusert fra et møblert hjem på 200 kvm pluss loft og kjeller til 2.5 lass med stasjonsvogn. :-) Flyttet inn hos en kar som selv sier han har bodd alene i alle år... Ikke i den forstand at han har vært singel eller uten samboer i alle år, men mer i forhold til livsstil. Studert og jobbet både utenbys og i utlandet siden han var 15 og slo seg ikke til ro på hjemstedet igjen før han ble 38. :-) Så han hadde lett flyttbar ungkarsbeholdning av ting og tang. :-) Han setter pris på de ekstra lysestakene på bordet når vi har middagsgjester, men vi er nok litt uenige om hvordan vår eneste lille bod skal inneholde. :-) Jeg har ikke så mange potteskjulere eller vaser som deg, men er jo kjekt å ha noen stående når man får blomster fra andre. Selv om det generelt er få blomster her i hus. Og for å forklare hvor minimalistisk stil vi har, så har vi kun gardiner på soverom og har kun to blomster i stue, da en orkide som er så og si vår eneste pyntegjenstand... foruten noen lys her og der. Kjempedeilig å kunne tørke støv uten å flytte på nips. :-) Men jeg har måtte gå noen runder med meg selv. Gitt bort ting eller kastet ting jeg har hatt sentimentale følelser for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/376497-er-det-ryddig-eller-rotete-hos-deg/page/2/#findComment-3308507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.