Gå til innhold

Stikksmerter i halsen og brekninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi jeg har forsøkt psykiatri med nevroleptika (Risperdal, Zeroquel, Zoloft og valium) uten effekt og fordi det er stikksmerter som varer over dager - ikke "klump i halsen" som kommer og går, tror jeg egentlig dette hører til Nevrologi, men siden den spesialiteten ikke finnes her, stiller jeg det under psykiatri, i og med det var dét min forrige fastlege og psykiatrien konkluderte med. BESKRIVELSE Forsøksvis beskrivelse av "belastningen"/stikksmertene og forholdene rundt: * Når det starter/oppstår: ved svelging (også vedvarer det) også forsterkes det ved ytterligere svelging. * "Hva" det er: jeg har lurt på om det er et "objekt" eller om det er overtrykk av luft eller næring. Det virker som om svelgemusklene stenger det inne "Observasjoner" ved svelging: * "Belastningen" eller smerten øker etter at jeg har svelget spytt fra munnen. Det er da det kjennes ut som om det "stikker". (Jeg har lurt på om det er smerter av "over-trykk" eller om overtrykket gjør så noe spisst noe trykker i svelget eller på et (annet) organ i halsen) etter gjennomført svelging, kommer det en "kruselyd" og "trykksmerten" blir noe redusert * Når smerten er sterk, kan det virke som om den kortvarig blir redusert når jeg svelger munnfuller av mat eller drikke (???) "Observasjoner" når smerten i halsen er kjempesterke: * jeg kan brekke meg 3-4 ganger * jeg kan ane at det også stråler noe nedover inne i brystkassa, men smerten i brystkassa er ikke den mest intense - den mest intense er i svelget, bak strupehodet et sted, tror jeg. "Hvor" det er: * Det er en "noe", "inne" i halsen, kanskje 1, kanskje 2 steder. Jeg oppfatter det som øverst, ved siden av / i svelget, på venstre side, pluss midt i, rett under adamseplet. Men det kan for alt jeg vet være i luftrøret eller i "mellom" luft- og spiserøret. (Vanskelig å beskrive når det ikke er synlig) * det kan kjenne ut som om det beveger seg, avhengig av om jeg sitter/står oppreist eller ligger på siden. Når jeg er oppreist, er belastningen/smerten som om noe "stikker" midt inne i halsen. Ligger jeg med venstresiden av kroppen ned, kan det kjenne ut som om det bare "er noe på siden i halsen". Smertens styrke og når den er/oppstår: * De fleste dager, invalidiserer smertene meg - jeg plages så sterkt at jeg ikke orker annet enn å ligge rett ut. Det kan være hele dagen eller halve dagen. * Jeg kjenner ikke smerten når jeg har klart å falle i søvn, men de kommer tilbake ikke lenge etter at jeg har våknet. Jeg sover svært lite. Overraskende nok, har jeg hatt enkeltdager helt uten stikksmertene i halsen nå i det siste. Jeg har prøvd ut smertestillende (1000 mg paracet kombinert med Ibuprofen 300 mg; Voltaren; Tramadol 50 mg) HISTORIKK Jeg fikk smertene mai 2011. Fra november/desember 2012 har smertene økt - alternativt at jeg er så utslitt at jeg ikke mestrer å håndtere smertene lenger. Jeg er invalidisert dagene jeghar smerter - hittils daglig med få unntak. Jeg kan ikke se at det er noe samvariasjon mellom når jeg tar smertestillende og når jeg har "gode" dager. Fredag hadde jeg halvannen dag uten smerter. Da hadde jeg tatt Voltaren dagen før. For så natt til lørdag ha sterke stikksmerter - da tok jeg Voltaren. Min mor valgte ringe ambulanse midt på lørdagen og jeg havnet på legevakta, hvor jeg fikk med Tramadol hjem. Jeg tok én kapsel rundt kl 15. Natta var et "smertehelvete" som så ofte før, og kl 05 tok jeg en Tramadol som gjorde at jeg sovnet på få minutter. På søndag (i dag) er det en igjen overraskende smertefri dag.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du skriver ingenting om undersøkelser som er gjort. Har du blitt undersøkt av lege? Har en sett på spiserøret ditt med et scop/slange? Har du vært hos ØNH-lege.

Psykiatrisk forklaring er kun aktuell om andre årsaker er utelukket. Nevrologi er det nok ikke.

Skrevet

Du skriver ingenting om undersøkelser som er gjort. Har du blitt undersøkt av lege? Har en sett på spiserøret ditt med et scop/slange? Har du vært hos ØNH-lege.

Psykiatrisk forklaring er kun aktuell om andre årsaker er utelukket. Nevrologi er det nok ikke.

Følgende undersøkelser ble gjort UTEN FUNN i januar/februar i 2012: "svelge-røntgen" (røntgen med kontrastveske); Øre/nese/hals (ved å dra tunge ut og se med "tannlege-speil" ned i halsen); ultralyd, CT og MR hals; MR hode, røntgen hals/lunger.

Gastroskopi jan 2012: ingen funn i svelg, men BETENT SPISERØR.

* MR cervical- og thoracalcolumna, juli 2011

"C5/C6 bredbaset skivebukning venstre uten nerverotkompr; C6/C7 finnes en asymmetrisk skivebukning mot venstre som buler litt inn i venstre foramina intervertebrale. Venstre nerverot er litt komprimert. Det er ingen kompresjon mot medulla spinalis. Nivå Th7/Th8, mediolateralt prolaps mot venstre uten medullakompresjon eller nerverotkompresjon. Osteochondrose på nicå C6/C7 (MODIC I). R: Skivebukning på nivå C5/C6, C6/C7 og Th7/Th8"

* MR Thoracolumbal columna 11.9.2011

"... Bukende skive L4/L5 tangerer L5-røtter, bukende skive L5/S1 uten og L5 affeksjon. R: noe bukende skiver caudalt lumbalt"

ANNET

Jeg har vært hos NAPRAPAT, som sa at smertene ikke skyldes muskelspenninger rundt hals (han trykte på triggerpunkter på disse uten at noe endret seg) og konkluderte med at jeg måtte gjerne gå videre i behandling hos ham, men han mente at problemet nok lå inne i halsen.

Jeg har bestilt Øre/nese/hals ved Volvat-Oslo hvor de bruker ØSOFAGSKOPI.

Helsepersonell ved Sunnaas sykehus jeg har vært i kontakt med (logoped som igjen forhørte seg med 2 leger), som bl.a. jobber med dysfagi i forb. med slagpasienter, fikk interesse for min svelgeproblematikken (smerter etter svelget spytt), de anbefalte meg å spørre Volvat-Øre/Nese/Hals om videre henvisning til Sunnaas for å ta VIDEOFLUOROSKOPI og/eller til NEVROLOG.

I skrivende stund begynner det å "murre" i halsen/svelget mitt igjen - og det begynner å stikke "bak" adamseplet. Jeg tok Tramadol 50 mg i går kveld - over 12 timer siden. Jeg konfererte nettopp med forværelset til min lege - og jeg velger å prøver Voltaren 50mg og heller Tramadol om 8 timer, dersom dette ikke har fungert...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...