Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Nå skulle jeg bare tenke studier og eksamen. Skjerming og familie, være flink og ikke surre meg inn i tull! Men så er min psykiater reist til Tyskland og det akkurat når hun sier at noe er et umodent trekk hos meg. Hva i alle dager betyr det i sin fulle helhet? Jeg tenker hver natt og våkner ca kl 04.00. Jeg jobber hver natt med mitt umodne trekk at jeg må modnes og endre reaksjonsmønster og det gjør meg så redd, for hva om jeg ikke greier det, hvem kan hjelpe meg da, ikke noe autisme senter i Norge? Det verste er at jeg tror pga lurer på om min psykiater kanskje ikke lenger tror jeg har asperger syndrom, og det nå når jeg er sikker selv, derfor er mine spørsmål som følger: 1) Bør jeg be Nic waal skrive sin vurdering av min barnejournal og sende dette til min psykiater? Det er ikke gjort før. Til hun kommer hjem fra Tyskland. 2) Bør jeg be Statens senter for barne og ungdomsspyskiatri gjør e det samme? 3) Evt er det mulig jeg misforstod min psykiaters utsagn med de umodne trekk og tolket dette til å bli usikkerhet om asperger syndrom , kan hun nå plutselig etter så mange år ombestemme seg og mene at jeg har noe annet? Jeg er lei meg. Redd og Alene. Men at jeg har asperger syndrom /autisme det vet jeg nå, men må jeg overbevise min psykiater? Argumentere for dette? En gang før for et par år siden da jeg spurte om dette, så hun en annen vei og svarte at "det er ikke nødvendig", da mente hun at det er hun ikke i tvil om. Men er hun nå blitt i tvil? kan sånt skje? En gang sa hun dette "du tror ofte jeg endrer oppfatning det gjør jeg ikke", betyr det at uansett hva hun måtte få av ideer så mener hun for evig og alltid at jeg har asperger syndrom? Hvis jeg får svar på dette skal jeg lese i fred! 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 ''3) Evt er det mulig jeg misforstod min psykiaters utsagn med de umodne trekk og tolket dette til å bli usikkerhet om asperger syndrom , kan hun nå plutselig etter så mange år ombestemme seg og mene at jeg har noe annet?'' Ja, du har helt klart misforstått. Hun sa bare at det var et umodent trekk og legge seg ned og ingenting annet enn det. Umodne trekk kan vel du ha som alle andre. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 ''3) Evt er det mulig jeg misforstod min psykiaters utsagn med de umodne trekk og tolket dette til å bli usikkerhet om asperger syndrom , kan hun nå plutselig etter så mange år ombestemme seg og mene at jeg har noe annet?'' Ja, du har helt klart misforstått. Hun sa bare at det var et umodent trekk og legge seg ned og ingenting annet enn det. Umodne trekk kan vel du ha som alle andre. Hei! Takk! Hvis du er sikker på dette så er jeg lettet. Jeg trodde man nettopp ikke kunne ha umodne trekk og asperger syndrom skjønner du, trodde de umodne trekk hørte til en pf diagnose. Og jeg ble forbauset da min psykiater før har beskrevet meg som både moden, ansvarsfull, men dog litt uerfaren. Jeg er veldig lettet over ditt svar, det er mulig det var sånn det var ment og kun sånn. Det er litt flaut for meg, hvis jeg nå 2 mars skal begynne på igjen med om hun har ombestemt seg. Hvis du har overskudd kunne du svart meg på følgende: Kunne det falle deg inne å tenke tanken ut i fra hva jeg har skrevet her på forumet at denne personen har nok asperger syndrom? 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Alle mennesker, både friske og syke, kan ha umodne trekk. Det er godt å være klar over og prøve å jobbe med sine umodne trekk, men det er ingen som forventer at du skal kvitte deg med dette i løpet av noen dager eller uker. Dette er noe man kan jobbe med hele livet. Ingen er perfekte, det eneste vi kan prøve er å bli litegrann bedre for hver dag som går. Det vil alltid gå i rykk og napp, noen ganger framover og noen ganger tilbake. Det er normalt. Det du kan ta opp med din psykiater er å få konkrete råd til hvordan du kan jobbe med deg selv for å reagere mer hensiktsmessig/modent i vanskelige situasjoner. samtidig som du tar hensyn til dine forutsetninger med Aspergers. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Alle mennesker, både friske og syke, kan ha umodne trekk. Det er godt å være klar over og prøve å jobbe med sine umodne trekk, men det er ingen som forventer at du skal kvitte deg med dette i løpet av noen dager eller uker. Dette er noe man kan jobbe med hele livet. Ingen er perfekte, det eneste vi kan prøve er å bli litegrann bedre for hver dag som går. Det vil alltid gå i rykk og napp, noen ganger framover og noen ganger tilbake. Det er normalt. Det du kan ta opp med din psykiater er å få konkrete råd til hvordan du kan jobbe med deg selv for å reagere mer hensiktsmessig/modent i vanskelige situasjoner. samtidig som du tar hensyn til dine forutsetninger med Aspergers. Hei! Takk Da er mulig sånn at til tross for dette så mener min psykiater at jeg har asperger syndrom. jeg skal nå bestille den gentesten, ja for jeg kunne jo vært heldig og være blant de 20 % som har denne genetiske markøren og da hadde jeg sluppet lure mer på hvordan andre kan mene og merke bare via hva jeg skriver at jeg nok er et tilfelle av asperger syndrom. Jeg er ikke i tvil om det selv, men vil bli sliten hvis min psykiater nå har fått andre ideer. jeg jobber så hardt med det umodne trekket mitt at jeg er ulykkelig nå, det river i kroppen min, mest engstelsen for om dette også sitter fast eller om det er noe jeg har laget en plan som forhindrer nå. Jeg har laget en plan nå, den tar jeg med til min psykiater, den inneholder løsningen, samt en kriseplan som innebefatter, hva gjør man når man er helt alene i denne verden om en tanke om et problem. Et av punktene er : man teller! 0 Siter
ikke nick i dag Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Takk! Hvis du er sikker på dette så er jeg lettet. Jeg trodde man nettopp ikke kunne ha umodne trekk og asperger syndrom skjønner du, trodde de umodne trekk hørte til en pf diagnose. Og jeg ble forbauset da min psykiater før har beskrevet meg som både moden, ansvarsfull, men dog litt uerfaren. Jeg er veldig lettet over ditt svar, det er mulig det var sånn det var ment og kun sånn. Det er litt flaut for meg, hvis jeg nå 2 mars skal begynne på igjen med om hun har ombestemt seg. Hvis du har overskudd kunne du svart meg på følgende: Kunne det falle deg inne å tenke tanken ut i fra hva jeg har skrevet her på forumet at denne personen har nok asperger syndrom? Hvorfor fortsetter du å skrive innlegg når du har bestemt deg for å la være? Jeg tror ikke det hjelper deg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Hvorfor fortsetter du å skrive innlegg når du har bestemt deg for å la være? Jeg tror ikke det hjelper deg. Hei! Fordi jeg fikk råd av en asperger venn og tenkte på det med å ikke være rigid. Samt trengte svar på noe fordi min psykiater langt borte er, og jeg får ikke sove, men svar fikk jeg jo 0 Siter
laban Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 ''...betyr det at uansett hva hun måtte få av ideer så mener hun for evig og alltid at jeg har asperger syndrom?'' Ja, det tror jeg absolutt at hun mener. Å ha noen umodne trekk er ingen diagnose. Det er maaange som har det - og ofte er det bare de man står nærmest, som oppdager dem. F.eks. ektefellen / annen nær familie, og i ditt tilfelle psykiateren som du åpner deg ordentlig for. Det er ikke nødvendigvis slik at alle andre også mener at du har umodne trekk eller generelt er umoden. Så jeg synes ikke du skal gruble så mye på dette. Spør psykiateren om hun vil utdype litt, når hun blir tilgjengelig igjen. Jeg er sikker på at du ikke er det minste umoden når det gjelder konsentrasjon om studier og eksamen, så bruk kreftene dine der! Lykke til :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 ''...betyr det at uansett hva hun måtte få av ideer så mener hun for evig og alltid at jeg har asperger syndrom?'' Ja, det tror jeg absolutt at hun mener. Å ha noen umodne trekk er ingen diagnose. Det er maaange som har det - og ofte er det bare de man står nærmest, som oppdager dem. F.eks. ektefellen / annen nær familie, og i ditt tilfelle psykiateren som du åpner deg ordentlig for. Det er ikke nødvendigvis slik at alle andre også mener at du har umodne trekk eller generelt er umoden. Så jeg synes ikke du skal gruble så mye på dette. Spør psykiateren om hun vil utdype litt, når hun blir tilgjengelig igjen. Jeg er sikker på at du ikke er det minste umoden når det gjelder konsentrasjon om studier og eksamen, så bruk kreftene dine der! Lykke til :-) Hei! Takk Jeg går og leser nå, mange takk. Jeg tror jeg skjønte det bedre nå! Så når jeg får tatt gentesten blir det enda bedre. liker skikkelige svar 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Takk! Hvis du er sikker på dette så er jeg lettet. Jeg trodde man nettopp ikke kunne ha umodne trekk og asperger syndrom skjønner du, trodde de umodne trekk hørte til en pf diagnose. Og jeg ble forbauset da min psykiater før har beskrevet meg som både moden, ansvarsfull, men dog litt uerfaren. Jeg er veldig lettet over ditt svar, det er mulig det var sånn det var ment og kun sånn. Det er litt flaut for meg, hvis jeg nå 2 mars skal begynne på igjen med om hun har ombestemt seg. Hvis du har overskudd kunne du svart meg på følgende: Kunne det falle deg inne å tenke tanken ut i fra hva jeg har skrevet her på forumet at denne personen har nok asperger syndrom? '' Kunne det falle deg inne å tenke tanken ut i fra hva jeg har skrevet her på forumet at denne personen har nok asperger syndrom?'' Du har skrevet at du har Asperger syndrom, så det vet jeg jo :-) I tillegg har du beskrevet problemene dine så godt at det ikke er noen tvil. Og selv om du skriver godt, merker jeg det også på hvordan du formulerer deg. 0 Siter
PieLill Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Psykiateren sa vel ikke at "Å gjøre xxx er et umodent trekk og derfor mener jeg du ikke har asberger.'' Hun snakket om den ene tingen som var umodent, gjorde hun ikke. Bilen slutter ikke å være en Volvo fordi bremsene er slitt eller radiatoren må byttes. Du slutter ikke å være deg fordi du kan ha godt av å øve deg på å takle enkelte ting på en mer konstruktiv og moden måte. Og om du fikk være flue på veggen her hjemme hos meg, hadde du kanskje ikke brukt mange timene på å finne ut hvilke områdr jeg trenger å modnes på. :-) Er noe umodent, er det massevis av håp. Det betyr jo at det er flust av positivt potensiale for utvikling og fremgang. mvh 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 '' Kunne det falle deg inne å tenke tanken ut i fra hva jeg har skrevet her på forumet at denne personen har nok asperger syndrom?'' Du har skrevet at du har Asperger syndrom, så det vet jeg jo :-) I tillegg har du beskrevet problemene dine så godt at det ikke er noen tvil. Og selv om du skriver godt, merker jeg det også på hvordan du formulerer deg. Hei! Takk Nå som jeg er fornøyd med det hele, eller i vertfall avfunnet meg med dette så er ditt svar veldig fint for meg. Upresist av meg, men mente ikke de setningene der jeg skrev det, men alt det andre Det er noen andre som har merket det også og de kommer nå ramlende inn i minnene i mitt hodet, Tror det du skrev utløste noe, så takk. Nå kan jeg føle meg litt tryggere. Jeg har i helgen skrittet opp antall meter til diverse steder for å skape systemet jeg trenger, dette er opplegget mitt for å ikke kollapse igjen. Min psykiater vet det ikke, for hun reiste jo, men jeg har nå med meg en bok der jeg skriver opp antall skritt mellom alt jeg trenger å vite, samt den omtrentlige graden på dreiningen, jeg syns dette er genialt, men viser det ikke til min mann for han skjønner seg ikke på slikt, det er jo lov å ha noen hemmeligheter. Men det var litt morsomt da jeg på lørdag røpet meg nesten ved å si at det var 25 skritt i overkant av 10 meter fra et sted til et annet, da han spurte hva jeg sa smilte jeg bare lurt til han. (noe han er vant til) (særlig nå som jeg vet at hemmeligheter ikke er løgn) ha en god dag. Takk. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Psykiateren sa vel ikke at "Å gjøre xxx er et umodent trekk og derfor mener jeg du ikke har asberger.'' Hun snakket om den ene tingen som var umodent, gjorde hun ikke. Bilen slutter ikke å være en Volvo fordi bremsene er slitt eller radiatoren må byttes. Du slutter ikke å være deg fordi du kan ha godt av å øve deg på å takle enkelte ting på en mer konstruktiv og moden måte. Og om du fikk være flue på veggen her hjemme hos meg, hadde du kanskje ikke brukt mange timene på å finne ut hvilke områdr jeg trenger å modnes på. :-) Er noe umodent, er det massevis av håp. Det betyr jo at det er flust av positivt potensiale for utvikling og fremgang. mvh Hei! ""Bilen slutter ikke å være en Volvo fordi bremsene er slitt eller radiatoren må byttes. Du slutter ikke å være deg fordi du kan ha godt av å øve deg på å takle enkelte ting på en mer konstruktiv og moden måte."" Takk det var et bra eksempel! Forståelig! ha en god dag! 0 Siter
Lillemus Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 1. Hun har ikke ombestemt seg i forhold til om du har asperger, det har du og sånn er det. 2. Hun mente bare at det var et umodent trekk å reagere med å legge seg ned og bli liggende. Ikke noe annet enn det. Du trenger ikke tenke mer på det og du trenger heller ikke å få skrevet ut journalen fra da du var barn. 0 Siter
PieLill Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! ""Bilen slutter ikke å være en Volvo fordi bremsene er slitt eller radiatoren må byttes. Du slutter ikke å være deg fordi du kan ha godt av å øve deg på å takle enkelte ting på en mer konstruktiv og moden måte."" Takk det var et bra eksempel! Forståelig! ha en god dag! Takk! :-) Man kan tenke på det å modnes slik: I kraft av å være et voksent menneske kan jeg finne andre og mer hensiktsmessige måter å takle ulike situasjoner og problemer på. Absolutt alle mennesker har noen umodne trekk og ting de kan lære seg å håndtere bedre. Akkurat nå har du oppdaget et område der du har forbedringspotensial. Et viktig grunnlag for å kunne modnes er evne og ydmykhet nok til å erkjenne disse litt mindre flatterende trekkene hos oss selv og jobbe med dem. Der har du imponert. :-) mvh 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Takk Nå som jeg er fornøyd med det hele, eller i vertfall avfunnet meg med dette så er ditt svar veldig fint for meg. Upresist av meg, men mente ikke de setningene der jeg skrev det, men alt det andre Det er noen andre som har merket det også og de kommer nå ramlende inn i minnene i mitt hodet, Tror det du skrev utløste noe, så takk. Nå kan jeg føle meg litt tryggere. Jeg har i helgen skrittet opp antall meter til diverse steder for å skape systemet jeg trenger, dette er opplegget mitt for å ikke kollapse igjen. Min psykiater vet det ikke, for hun reiste jo, men jeg har nå med meg en bok der jeg skriver opp antall skritt mellom alt jeg trenger å vite, samt den omtrentlige graden på dreiningen, jeg syns dette er genialt, men viser det ikke til min mann for han skjønner seg ikke på slikt, det er jo lov å ha noen hemmeligheter. Men det var litt morsomt da jeg på lørdag røpet meg nesten ved å si at det var 25 skritt i overkant av 10 meter fra et sted til et annet, da han spurte hva jeg sa smilte jeg bare lurt til han. (noe han er vant til) (særlig nå som jeg vet at hemmeligheter ikke er løgn) ha en god dag. Takk. Ha en god dag du også og tenk på det som Pielill skrev, at absolutt alle mennesker har noen umodne trekk. 0 Siter
frosken Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 ''1) Bør jeg be Nic waal skrive sin vurdering av min barnejournal og sende dette til min psykiater? Det er ikke gjort før. Til hun kommer hjem fra Tyskland.'' Nei. ''2) Bør jeg be Statens senter for barne og ungdomsspyskiatri gjør e det samme?'' Nei. ''3) Evt er det mulig jeg misforstod min psykiaters utsagn med de umodne trekk og tolket dette til å bli usikkerhet om asperger syndrom , kan hun nå plutselig etter så mange år ombestemme seg og mene at jeg har noe annet?'' Du har misforståt henne og det er ingen grunn til å tro at hun tviler på diagnosen. Du _er_ ikke Asperger, det er ikke hele din identitet. Din Asperger er ikke årsak til alt du gjør og tenker i livet. Akkurat som oss andre kan du være en sinnatagg, en som surmuler mye, en som nesten alltid er blid - og du kan ha umodne trekk. Det med å tvile på Asperger-diagnosen er noe du gjør ekstra mye når du har det vanskelig, tror jeg. For meg er det helt opplagt at din psykiater har gjort en god vurdering når hun har satt diagnosen. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 ''1) Bør jeg be Nic waal skrive sin vurdering av min barnejournal og sende dette til min psykiater? Det er ikke gjort før. Til hun kommer hjem fra Tyskland.'' Nei. ''2) Bør jeg be Statens senter for barne og ungdomsspyskiatri gjør e det samme?'' Nei. ''3) Evt er det mulig jeg misforstod min psykiaters utsagn med de umodne trekk og tolket dette til å bli usikkerhet om asperger syndrom , kan hun nå plutselig etter så mange år ombestemme seg og mene at jeg har noe annet?'' Du har misforståt henne og det er ingen grunn til å tro at hun tviler på diagnosen. Du _er_ ikke Asperger, det er ikke hele din identitet. Din Asperger er ikke årsak til alt du gjør og tenker i livet. Akkurat som oss andre kan du være en sinnatagg, en som surmuler mye, en som nesten alltid er blid - og du kan ha umodne trekk. Det med å tvile på Asperger-diagnosen er noe du gjør ekstra mye når du har det vanskelig, tror jeg. For meg er det helt opplagt at din psykiater har gjort en god vurdering når hun har satt diagnosen. Hei! `` Akkurat som oss andre kan du være en sinnatagg, en som surmuler mye, en som nesten alltid er blid - og du kan ha umodne trekk.`` Det med å være en sinnatagg er jeg ikke sikker på, det skal jeg spørre min mann om først, samt det med surmuling er jeg også usikker på, hvis jeg ikke surmuler nå da? Men godt humør har jeg når jeg ikke tenker/grubler, og umodne trekk har jeg jo nå fått påpekt. Jeg kan jo bli sint, men det er sjelden, og dette har jeg fra mine barn, derfor sikker, jeg reagerer ikke alltid raskt nok til å huske på å bli sint før jeg er forbi en situasjon, da kan jeg kanskje tenke "fillern jeg burde jo blitt sint" særlig hvis andre syns jeg burde blitt det, men jeg må som sagt tenke over saken først hvis den ikke er veldig opplagt. Ja jeg tviler mer når jeg har det vanskelig/for tiden sliten og kanskje ikke helt over det der umodne trekket fordi jeg legger jo en plan for hvordan bli kvitt det. Men ble beroliget nå. Fikk plassert det der for denne gang. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Takk Nå som jeg er fornøyd med det hele, eller i vertfall avfunnet meg med dette så er ditt svar veldig fint for meg. Upresist av meg, men mente ikke de setningene der jeg skrev det, men alt det andre Det er noen andre som har merket det også og de kommer nå ramlende inn i minnene i mitt hodet, Tror det du skrev utløste noe, så takk. Nå kan jeg føle meg litt tryggere. Jeg har i helgen skrittet opp antall meter til diverse steder for å skape systemet jeg trenger, dette er opplegget mitt for å ikke kollapse igjen. Min psykiater vet det ikke, for hun reiste jo, men jeg har nå med meg en bok der jeg skriver opp antall skritt mellom alt jeg trenger å vite, samt den omtrentlige graden på dreiningen, jeg syns dette er genialt, men viser det ikke til min mann for han skjønner seg ikke på slikt, det er jo lov å ha noen hemmeligheter. Men det var litt morsomt da jeg på lørdag røpet meg nesten ved å si at det var 25 skritt i overkant av 10 meter fra et sted til et annet, da han spurte hva jeg sa smilte jeg bare lurt til han. (noe han er vant til) (særlig nå som jeg vet at hemmeligheter ikke er løgn) ha en god dag. Takk. Hei, håper det går bedre med deg. Vil bare si at det skal veldig myer mer til en ett umodent trekk til for å få en pf forstyrrelse. Og dette med tellingen...du behøver ikke "overdrive" og gjøre asberger ting du ikke egentlig trenger å gjøre nå...du behøver ikke å overbevise deg selv om at du har asberger, for det har du! Jeg skjønner at tilværelsen og bakken under deg rakner litt, ifh kollapsen din og dette med umodent trekk som psykiateren din sa. Da er det "trygt" for deg å gjøre "telling". I tillegg er jo psykiateren din bortreist og det gjør alt enda mer utrygt. Du klarer deg fint! Bare noen tanker fra meg :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Hei, håper det går bedre med deg. Vil bare si at det skal veldig myer mer til en ett umodent trekk til for å få en pf forstyrrelse. Og dette med tellingen...du behøver ikke "overdrive" og gjøre asberger ting du ikke egentlig trenger å gjøre nå...du behøver ikke å overbevise deg selv om at du har asberger, for det har du! Jeg skjønner at tilværelsen og bakken under deg rakner litt, ifh kollapsen din og dette med umodent trekk som psykiateren din sa. Da er det "trygt" for deg å gjøre "telling". I tillegg er jo psykiateren din bortreist og det gjør alt enda mer utrygt. Du klarer deg fint! Bare noen tanker fra meg :-) Hei! Jeg har tenkt på det samme, men tellingen gjør meg trygg nå, det er bare sånn når jeg er ute, så slipper jeg tenke på alt annet. Da blir det systemer på ting rundt meg, jeg tenkte det kunne være en lur ting hvis dette forhindrer katastrofer og umodne trekk, jeg tenkte telle det hele bort. Min fysikkforeleser telte mye, han telte antall skritt fra sitt kontor og hele veien til sin fastlege samt hadde en mengde strategier som han trengte for, tror jeg, overleve i kaoset. han hadde ingen diragnose, men virket mye mer aspergerisk enn meg, for han glemte seg helt bort i alt mulig han ikke burde snakke om, samt han gikk som en robot og vasket seg sjelden. Jeg likte han godt, men jeg var av de få. Takk for svar. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.