Bella Dotte Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Jeg er ikke helt inneforstått med hva som menes med umodne trekk - selv om mange prøver å forklare. Jeg tror du skal prøve - prøve - å ikke "henge deg opp i" om du har det ene eller det andre; du er deg og du er flott! Det vil alltid komme situasjoner da behandlere er utilgjengelige og vi må klare oss selv... Selv om de er fantastiske superhelter, har vi også ressurser til å ordne opp og finne ut av ting, og holde ut. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Jeg har tenkt på det samme, men tellingen gjør meg trygg nå, det er bare sånn når jeg er ute, så slipper jeg tenke på alt annet. Da blir det systemer på ting rundt meg, jeg tenkte det kunne være en lur ting hvis dette forhindrer katastrofer og umodne trekk, jeg tenkte telle det hele bort. Min fysikkforeleser telte mye, han telte antall skritt fra sitt kontor og hele veien til sin fastlege samt hadde en mengde strategier som han trengte for, tror jeg, overleve i kaoset. han hadde ingen diragnose, men virket mye mer aspergerisk enn meg, for han glemte seg helt bort i alt mulig han ikke burde snakke om, samt han gikk som en robot og vasket seg sjelden. Jeg likte han godt, men jeg var av de få. Takk for svar. Du er morsom, men det er sant som du sier, du teller det hele vekk. Det blir din form for kontroll :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Jeg er ikke helt inneforstått med hva som menes med umodne trekk - selv om mange prøver å forklare. Jeg tror du skal prøve - prøve - å ikke "henge deg opp i" om du har det ene eller det andre; du er deg og du er flott! Det vil alltid komme situasjoner da behandlere er utilgjengelige og vi må klare oss selv... Selv om de er fantastiske superhelter, har vi også ressurser til å ordne opp og finne ut av ting, og holde ut. Hei! Ja interessant at du også ikke ser helt for deg dette med umodne trekk. Vel jeg vet selv hva det gjelder, det var det jeg kalte meltdown og hadde skrevet kanskje så mye som kanskje 10 sider om, bare om den ene saken altså. Også responderer min psykiater med å si det er et umodent trekk. Jeg godtok det, fikk ikke frem flere ord på en stund for ble meget forundret og overrasket, samt gjør det jo nå også jeg må jo bare skjønne det ordentlig selv. Jeg har lagd en telleplan så tror jeg klarer meg Hvorfor hun er så sikker på at et meltdown er et umodent trekk og ikke noe som kan forklares og unnskyldes med et autistisk symptom vet jeg ikke, men sikker det hørtes hun ut i mine ører til og med meget bestemt. Det var noe med lyden, men vanskelig å forklare. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Du er morsom, men det er sant som du sier, du teller det hele vekk. Det blir din form for kontroll :-) Hei! ja. Takk for forståelsen. 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Ja interessant at du også ikke ser helt for deg dette med umodne trekk. Vel jeg vet selv hva det gjelder, det var det jeg kalte meltdown og hadde skrevet kanskje så mye som kanskje 10 sider om, bare om den ene saken altså. Også responderer min psykiater med å si det er et umodent trekk. Jeg godtok det, fikk ikke frem flere ord på en stund for ble meget forundret og overrasket, samt gjør det jo nå også jeg må jo bare skjønne det ordentlig selv. Jeg har lagd en telleplan så tror jeg klarer meg Hvorfor hun er så sikker på at et meltdown er et umodent trekk og ikke noe som kan forklares og unnskyldes med et autistisk symptom vet jeg ikke, men sikker det hørtes hun ut i mine ører til og med meget bestemt. Det var noe med lyden, men vanskelig å forklare. ''Ja interessant at du også ikke ser helt for deg dette med umodne trekk'' Du legger for stor vekt på det din psykiater sa. Jeg tror du sliter deg ut på å gruble og strebe etter å bli perfekt. Vi er ikke perfekte noen av oss og det å vise noen umodne trekk av og til er menneskelig. Hjelper det å tenke på at mannen din også har umodne trekk? Når han kjører av gårde i sinne og ikke kommer hjem på mange timer, er det et umodent trekk. Men det er menneskelig. Du er et menneske. Du er ingen robot. Det skal unormalt mange umodne trekk til for å få en personlighetsforstyrrelse, tør jeg påstå, selv om jeg ikke er ekspert på området :-) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Ja interessant at du også ikke ser helt for deg dette med umodne trekk. Vel jeg vet selv hva det gjelder, det var det jeg kalte meltdown og hadde skrevet kanskje så mye som kanskje 10 sider om, bare om den ene saken altså. Også responderer min psykiater med å si det er et umodent trekk. Jeg godtok det, fikk ikke frem flere ord på en stund for ble meget forundret og overrasket, samt gjør det jo nå også jeg må jo bare skjønne det ordentlig selv. Jeg har lagd en telleplan så tror jeg klarer meg Hvorfor hun er så sikker på at et meltdown er et umodent trekk og ikke noe som kan forklares og unnskyldes med et autistisk symptom vet jeg ikke, men sikker det hørtes hun ut i mine ører til og med meget bestemt. Det var noe med lyden, men vanskelig å forklare. Ja, jeg ville også sagt at meltdown var et autistisk og ikke et umodent trekk? 0 Siter
Gjest Nickløsheletida Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Ja, jeg ville også sagt at meltdown var et autistisk og ikke et umodent trekk? Ser ut til at du har rett. ''http://autismesiden.no/Page.aspx?id=88'' 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 ''Ja interessant at du også ikke ser helt for deg dette med umodne trekk'' Du legger for stor vekt på det din psykiater sa. Jeg tror du sliter deg ut på å gruble og strebe etter å bli perfekt. Vi er ikke perfekte noen av oss og det å vise noen umodne trekk av og til er menneskelig. Hjelper det å tenke på at mannen din også har umodne trekk? Når han kjører av gårde i sinne og ikke kommer hjem på mange timer, er det et umodent trekk. Men det er menneskelig. Du er et menneske. Du er ingen robot. Det skal unormalt mange umodne trekk til for å få en personlighetsforstyrrelse, tør jeg påstå, selv om jeg ikke er ekspert på området :-) Hei! Ja det hjelper det meg å tenke samt at min psykiater sa da jeg ble så forskrekket at hun også hadde umodne trekk selv. Jeg kunne ikke tro hva jeg hørte så jeg sa, "har du umodne trekk?" og svaret får jeg ikke til å stemme! Jeg kan vel nesten ikke tro det, men når du nevner min mann som ellers er symbolet mitt på et staut og stødig menneske, (om du skjønner hva jeg mener med det?) så kan han altså bli sint, ikke ofte, men han er et følelsesmenneske, men trodde ikke dette var et umodent trekk? vel jeg skal PRØVE å gjøre som du skriver ikke henge meg opp i dette. Jeg tror jeg sliter meg perfeksjonisme, mine resultater kan tyde på det, og jeg leste en artikkel i aftenposten om dette, min psykiater syns dette er bra, men derfor tar jeg nok til meg irettesettelser som noe jeg straks bør jobbe med, i vertfall når det er en grunn til det og jeg skjønner at det bør jeg. jeg glemmer fort, jeg er litt slik "ute av syne ute av sinn" det er plagsomt til tider, men bra for noe annet, når jeg er over det jeg grubler på kan min mann blir forundret over hvor fort alt er glemt, det er bra sier han, for min del er det irriterende. jeg lar meg lett oppmuntre og avlede, virker barnslig. samt når jeg bestemmer meg for å være sint så glemmer jeg for hva og da blir jeg ertet. 0 Siter
Angustia Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Jeg har tenkt på det samme, men tellingen gjør meg trygg nå, det er bare sånn når jeg er ute, så slipper jeg tenke på alt annet. Da blir det systemer på ting rundt meg, jeg tenkte det kunne være en lur ting hvis dette forhindrer katastrofer og umodne trekk, jeg tenkte telle det hele bort. Min fysikkforeleser telte mye, han telte antall skritt fra sitt kontor og hele veien til sin fastlege samt hadde en mengde strategier som han trengte for, tror jeg, overleve i kaoset. han hadde ingen diragnose, men virket mye mer aspergerisk enn meg, for han glemte seg helt bort i alt mulig han ikke burde snakke om, samt han gikk som en robot og vasket seg sjelden. Jeg likte han godt, men jeg var av de få. Takk for svar. Jeg støtter de andre som sier at umodne trekk har vi alle på ett eller annet vis, og at din psykiater garantert ikke trekker din diagnose i tvil av den grunn. ''Jeg har tenkt på det samme, men tellingen gjør meg trygg nå, det er bare sånn når jeg er ute, så slipper jeg tenke på alt annet.'' En liten digresjon fra meg: Jeg har i årevis slitt med søvnvansker, og jeg har prøvd "alt". Imovane er det eneste som fungerer, men det vil jeg jo ikke bli avhengig av.. Forrige gang dette var et tema hos legen sa han: "Jeg skal gi deg en reseptfri kur: Tell baklengs fra 843 etter at du har lagt deg". Haha!, tenkte jeg. Men det fungerer for meg! Denne tellinga gjør at jeg må konsentrere meg, andre tanker slipper ikke til, det er (for meg) dørgende kjedelig, så jeg kommer ikke så langt før jeg sovner... Poenget mitt er vel at telling kan være hensiktsmessig ;-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Ja, jeg ville også sagt at meltdown var et autistisk og ikke et umodent trekk? Hei! Ja men hvorfor sier da min psykiater dette? Kan du spørre din superhelt om det? Ja for dette må jo avklares. Hva skal jeg med instruksen min om alt er et umodent trekk? Jeg trenger å vite dette, hvis du vil kan du få alt jeg skrev om meltdown ta det med til din superhelt og få han til å si hva han mener, ja for du kan jo få dette selv! Vil du det? Der står det hva det er hvordan vi bør møtes og hvorfor det inntreffer. På legevakten sa de noen forunderlige ord, de sa, og, jeg ble flau, "nå snakker vi til deg som et voksent menneske" og jeg tenkte forundret inni meg, "noe annet hadde jeg ikke regnet med", jeg orket ikke si noe for jeg leverte jo tre bunker med papirer, alt mulig av oppskrifter på ting de burde lese gjennom, ting jeg hadde skrevet for anledningen. Det hang jeg meg ikke opp i for det var et hyggelig menneske som satt der foran meg selv om jeg snudde meg andre vei for ja jeg var rett og slett for sliten for å se et eneste menneske inn i øynene. men jeg likte dem og har skrevet et takkebrev, men det er ikke klart enda, jeg setter stor pris på deres system. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Jeg støtter de andre som sier at umodne trekk har vi alle på ett eller annet vis, og at din psykiater garantert ikke trekker din diagnose i tvil av den grunn. ''Jeg har tenkt på det samme, men tellingen gjør meg trygg nå, det er bare sånn når jeg er ute, så slipper jeg tenke på alt annet.'' En liten digresjon fra meg: Jeg har i årevis slitt med søvnvansker, og jeg har prøvd "alt". Imovane er det eneste som fungerer, men det vil jeg jo ikke bli avhengig av.. Forrige gang dette var et tema hos legen sa han: "Jeg skal gi deg en reseptfri kur: Tell baklengs fra 843 etter at du har lagt deg". Haha!, tenkte jeg. Men det fungerer for meg! Denne tellinga gjør at jeg må konsentrere meg, andre tanker slipper ikke til, det er (for meg) dørgende kjedelig, så jeg kommer ikke så langt før jeg sovner... Poenget mitt er vel at telling kan være hensiktsmessig ;-) Hei! Så flott at du forstår hvor bra tellingen er man kan jo så sette opp forunderlige mønster over det man foretar seg hvis man teller, og det kan vise seg at de utroligste ting kan komme frem bare man setter alt opp i tall. Noen tror det er latterlig å telle sine skritt, men hva da min fysikkforeleser som telte sine egne skritt og viste nøyaktig antall trappetrinn inn til de ulike inngansporter til auditoriet. Kunne hans telling være en av flere grunner til hans enorme kapasitet på tall og hoderegning? Absolutt tror jeg selv det, den som elsker tall vil finne det meget beroligende å tenke på dem og dem som ikke elsker dem vil finne det søvndyssende nok til å sovne av dem 0 Siter
cathlin Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Takk Nå som jeg er fornøyd med det hele, eller i vertfall avfunnet meg med dette så er ditt svar veldig fint for meg. Upresist av meg, men mente ikke de setningene der jeg skrev det, men alt det andre Det er noen andre som har merket det også og de kommer nå ramlende inn i minnene i mitt hodet, Tror det du skrev utløste noe, så takk. Nå kan jeg føle meg litt tryggere. Jeg har i helgen skrittet opp antall meter til diverse steder for å skape systemet jeg trenger, dette er opplegget mitt for å ikke kollapse igjen. Min psykiater vet det ikke, for hun reiste jo, men jeg har nå med meg en bok der jeg skriver opp antall skritt mellom alt jeg trenger å vite, samt den omtrentlige graden på dreiningen, jeg syns dette er genialt, men viser det ikke til min mann for han skjønner seg ikke på slikt, det er jo lov å ha noen hemmeligheter. Men det var litt morsomt da jeg på lørdag røpet meg nesten ved å si at det var 25 skritt i overkant av 10 meter fra et sted til et annet, da han spurte hva jeg sa smilte jeg bare lurt til han. (noe han er vant til) (særlig nå som jeg vet at hemmeligheter ikke er løgn) ha en god dag. Takk. Nå er dette helt på siden, altså, men du har ikke vært borte i Norsk standard? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Ja men hvorfor sier da min psykiater dette? Kan du spørre din superhelt om det? Ja for dette må jo avklares. Hva skal jeg med instruksen min om alt er et umodent trekk? Jeg trenger å vite dette, hvis du vil kan du få alt jeg skrev om meltdown ta det med til din superhelt og få han til å si hva han mener, ja for du kan jo få dette selv! Vil du det? Der står det hva det er hvordan vi bør møtes og hvorfor det inntreffer. På legevakten sa de noen forunderlige ord, de sa, og, jeg ble flau, "nå snakker vi til deg som et voksent menneske" og jeg tenkte forundret inni meg, "noe annet hadde jeg ikke regnet med", jeg orket ikke si noe for jeg leverte jo tre bunker med papirer, alt mulig av oppskrifter på ting de burde lese gjennom, ting jeg hadde skrevet for anledningen. Det hang jeg meg ikke opp i for det var et hyggelig menneske som satt der foran meg selv om jeg snudde meg andre vei for ja jeg var rett og slett for sliten for å se et eneste menneske inn i øynene. men jeg likte dem og har skrevet et takkebrev, men det er ikke klart enda, jeg setter stor pris på deres system. Jeg vet ikke om umodent trekk er et psykolog-uttrykk også, eller bare et psykiater-uttrykk? Jeg kan selvfølgelig spørre ham i morgen. Men jeg er redd jeg ikke vil kunne ta til meg svaret. Kan du ikke spørre ham selv? Du har jo mailadressen... Og han biter ikke. 0 Siter
Angustia Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! Så flott at du forstår hvor bra tellingen er man kan jo så sette opp forunderlige mønster over det man foretar seg hvis man teller, og det kan vise seg at de utroligste ting kan komme frem bare man setter alt opp i tall. Noen tror det er latterlig å telle sine skritt, men hva da min fysikkforeleser som telte sine egne skritt og viste nøyaktig antall trappetrinn inn til de ulike inngansporter til auditoriet. Kunne hans telling være en av flere grunner til hans enorme kapasitet på tall og hoderegning? Absolutt tror jeg selv det, den som elsker tall vil finne det meget beroligende å tenke på dem og dem som ikke elsker dem vil finne det søvndyssende nok til å sovne av dem ''Kunne hans telling være en av flere grunner til hans enorme kapasitet på tall og hoderegning? Absolutt tror jeg selv det, den som elsker tall vil finne det meget beroligende å tenke på dem og dem som ikke elsker dem vil finne det søvndyssende nok til å sovne av dem :)'' Vakkert og klokt skrevet! Signerer (til tross for at jeg ikke er glad i tall) :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Jeg vet ikke om umodent trekk er et psykolog-uttrykk også, eller bare et psykiater-uttrykk? Jeg kan selvfølgelig spørre ham i morgen. Men jeg er redd jeg ikke vil kunne ta til meg svaret. Kan du ikke spørre ham selv? Du har jo mailadressen... Og han biter ikke. Hei! nei han er søt mot meg, men jeg vil ikke misbruke hans vennlighet på mine mange spørsmål og lurerier skjønner du, fint når det er noe viktig, men begrenser det, for vet han har mange krevende pasienter :) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! nei han er søt mot meg, men jeg vil ikke misbruke hans vennlighet på mine mange spørsmål og lurerier skjønner du, fint når det er noe viktig, men begrenser det, for vet han har mange krevende pasienter :) ''han har mange krevende pasienter'' Javisst, blant annet jeg skal jo snakke med ham i morgen :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Nå er dette helt på siden, altså, men du har ikke vært borte i Norsk standard? Hei! Jo absolutt, men skjønner ikke hvorfor du tar opp dette ? Hva er det jeg ikke skjønner nå? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 ''han har mange krevende pasienter'' Javisst, blant annet jeg skal jo snakke med ham i morgen :-) Hei! det var deg jeg tenkte på men han er heldig som har en så søt og klok dame til venn pasient heter det vist blant de flertallet. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. februar 2012 Forfatter Skrevet 27. februar 2012 Ser ut til at du har rett. ''http://autismesiden.no/Page.aspx?id=88'' Hei! ja men skjønner du da hvorfor min psykiater avfeide mitt meltdown med umodent trekk? kanskje ikke heller forstår hva meltdown er for heller ikke barnehabiliteringen viste om og jeg måtte skrive langt brev og forklare hva som er forskjellen på dårlig oppførsel og meltdown, de hadde nemlig kun utrykket, "dårlig oppførsel" når deres barn/pasienter fikk dette, det sjokkerte meg derfor skrev jeg det lange jeg skrev. dette fordi forskjellen er stor mellom et vanlig frustrasjonsanfall og et meldown, ved det siste forsvinner verden og man mister i større grad evnen til å kommunisere hva som er galt, derfor skrev jeg, i min desperasjon skrev jeg, da ordene begynte å komme feil ut av munnen, jeg orket ikke fremstå slik, så jeg skrev. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 27. februar 2012 Skrevet 27. februar 2012 Hei! det var deg jeg tenkte på men han er heldig som har en så søt og klok dame til venn pasient heter det vist blant de flertallet. :-D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.