Gå til innhold

Morskjærlighet og morsfølelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morskjærlighet versus morsfølelse? Er det en forskjell her? Jeg googlet for å se hva som kom opp, og for det meste er det Munchausen.. betryggende... :0Z

Noen beskriver de to som forskjellige. Hva er forskjellen i så fall?

Skrevet

''Morskjærlighet versus morsfølelse? Er det en forskjell her?''

Jeg har aldri tenkt over det - men kanskje det er slik at morskjærlighet er det betingelsesløse vi føler overfor våre barn - at vi elsker dem uansett hva de gjør, mens morsfølelse er mer det ansvaret vi har overfor barna, at vi har ansvar for at de har alt de trenger av mat, klær, varme, stimuli - og kjærlighet?

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Morsfølelse kan være noe du får for en hjelpeløs stakkar på sykehjemmet, hunden din el.

Skrevet

Interessant! Har ikke tenkt over dette før, men når jeg tenker meg om (!) er morskjærlighet det jeg genuint føler for mine egne barn, mens jeg kan få morsfølelse for noen jeg blir veldig glad i og som "trenger" meg på en eller annen måte, og / eller som jeg syns oppriktig synd på?

Hmm, må tenke litt meir på det ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Mrsfølelse går mer på instinkt og trenger ikke være iblandet subjektive følelser.

Skrevet

Interessant! Har ikke tenkt over dette før, men når jeg tenker meg om (!) er morskjærlighet det jeg genuint føler for mine egne barn, mens jeg kan få morsfølelse for noen jeg blir veldig glad i og som "trenger" meg på en eller annen måte, og / eller som jeg syns oppriktig synd på?

Hmm, må tenke litt meir på det ;-)

Ja det hørtes ut som en forklaring. Det må jeg og gruble mer på! :0)

Skrevet

Nå skyter jeg fra hofta men for meg er morskjærlighet den der uforbeholdne kjærligheten jeg føler for jr, som gjør at han - helt objektivt sett - er den beste i verden og for god til å være sann, og som jeg ønsker å gjøre mitt beste for.

Morsfølelse (morsinstinkt) bruker jeg derimot om en følelse av ønske å utøve omsorg overfor noen utenfor min familie, der jeg nesten syns synd på og ønsker å passe på/ verne fordi de selv ikke er i stand til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...