Gå til innhold

Hjemmelagd knekkebrød er oppskrytt!

Anbefalte innlegg

Æsj, har brukt to- tre timer på å bake knekkebrød, og det beste jeg kan si om det er at det kommer til å bli brent frokostblanding. Det er altfor porøst og smaker litt brent selv om jeg har stekt det 10 min kortere enn opskriften sa.

Deigen bestod av:

2 dl solsikkekjerner, 1,5 dl linfrø, 1 dl sesamfrø, 0,5 dl gresskarkjerner, 2,5 dl kruskakli, 2ss fiberhusk, 1ts salt, litt sukrin og 5-6 dl vann

Jeg hadde ikke fiberhusk, men resten ble blandet sammen, smurt tynt utover bakepapiret og stekt i 1 time på 160 grader.

Kloke doldamer: Hva har jeg gjort feil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/376545-hjemmelagd-knekkebr%C3%B8d-er-oppskrytt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet var at du ikke brukte fiberhusk. Jeg har bakt knekkebrød med og uten, og det er himmelvis forskjell.

Med husken henger knekkebrødene pent sammen, mens uten ser det ut som, og oppfører seg som stekt kornblanding.

Skjønner. Hvor får jeg kjøpt fiberhusk da?

Annonse

Helsekost og større dagligvarer har fiberhusk.

Jeg bruker også å knuse frøene i blandingen lett, da jeg tåler dårlig veldig grovt knekkebrød, så det kan du prøve deg fram med etterhvert.

Jeg knuste solsikke- og gresskarfrøene, og la dessuten linfrøene i deler av vannet slik at de svellet (uten at jeg egentlig kunne se at de gjorde det, men det stod nå i oppskriften...). Skal stikke innom en helsekostbutikk i morgen og gjøre et nytt forsøk etterpå. Takk for tips :)

Gjest grublendeikveld

Min oppskrift er: 200 gram solsikkekjerner. 1 dl. linfrø. 1 dl. sesamfrø. 2,25 dl kruskakli, litt natreen (flytende), litt salt. 2 ss fiberhusk. 5 dl vann. la stå i 5 min, før du klemmer de ut på to brett. varmluft 150 grader, 1 time og 10 minutt. Herlige!

Min oppskrift er: 200 gram solsikkekjerner. 1 dl. linfrø. 1 dl. sesamfrø. 2,25 dl kruskakli, litt natreen (flytende), litt salt. 2 ss fiberhusk. 5 dl vann. la stå i 5 min, før du klemmer de ut på to brett. varmluft 150 grader, 1 time og 10 minutt. Herlige!

Takk, skal prøve den også. Natren kan kanskje erstattes med sukker eller fruktose? Klok av skade spør jeg før jeg bare stryker en ingrediens... ;p

Gjest grublendeikveld

Takk, skal prøve den også. Natren kan kanskje erstattes med sukker eller fruktose? Klok av skade spør jeg før jeg bare stryker en ingrediens... ;p

Natreen kan sikkert erstattes med vanlig sukker, og det kan også utelukkes helt. En trenger det ikke. Oppskriften jeg har, er lavkarbo. Men det er jo ikke sikker at du trenger å bruke lavkarbo-knekkebrød. Det var bare et tips til gode knekkebrød!

Natreen kan sikkert erstattes med vanlig sukker, og det kan også utelukkes helt. En trenger det ikke. Oppskriften jeg har, er lavkarbo. Men det er jo ikke sikker at du trenger å bruke lavkarbo-knekkebrød. Det var bare et tips til gode knekkebrød!

Da kjøper jeg fiberhusk, dropper napreen og tester din oppskrift i morgen:) Men nå er det mer enn natta her, har tøyd kveldene veldig i det siste og kommer til å være dødtrøtt i morgen tidlig også ;p

Annonse

Disse knekkebrødene du lagde, smaker høgg. Det er jeg temmelig sikker på.

De gode hjemmebakte, er disse:

http://www.tv2.no/gmn/wenche/oppskrifter/knekkebroslashd-1366790.html

Du har helt rett, de smaker høgg :) Skal prøve både din og grublendeikvelds oppskrift.

Fiberhusken ville gjort det mindre porøst.

Tenkte et øyeblikk å erstatte fiberhusk med bakepulver men ressonerte meg fram til at knekkebrød ikke skal svelle. Vurderte deretter maizennajevner for å binde sammen røren bedre, men slo også det fra meg når det gikk opp for meg at jeg faktisk ikke har en anelse om hva fiberhusk er, og derfor ikke vet hva jeg skal erstatte hehe. I dag blir det kjøpt fiberhusk :)

Nytt forsøk, og ettersom din og min oppskrift var veldig lik kjørte jeg nytt forsøk med gårdagens - men med fiberhusk og en ts fruktose i tillegg.

Men - ble det godt? Hm, vet ikke helt... Deigen er helt annerledes i dag, det ligner faktisk "deig" denne gangen. Får imidlertid litt følelsen av å være en fugl, og merker at spesielt linfrøene får meg til å føle at jeg sitter og spiser på en meisbolle? De var litt lunkne ennå, venter med spenning på at de blir kalde, men det kan fort ende med at Wasa fremdeles er min venn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...