Gå til innhold

medikamentell behandling av dysleksi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg er 28 år og, student ved universitetet, og sliter med dysleksi. Det koster meg svært mye å arbeide meg gjennom pensumlitteratur, og slik jeg ser det hadde jeg ikke klart meg på skolen hvis ikke det var for at bruker ALL min tid på studiene (mye mer enn medstudenter, men oppnår samme resultat eller dårligere). Jeg lurer på hvordan ståe er i dag i forhold til medikamentell behandling av dysleksi? Jeg kjenner til at det ble forsket på bruken av f.eks. piracetam på 80-tallet, er dette noe man kan få tilbud om i dag? I tillegg kjenner jeg til at den amerikanske legen Frank J. Levinson viste noe effekt av metylfenidat og antihistaminer for dyslektikere. Er dette behandlinger som dylektiker får prøve i Norge? Jeg er godt kjent med at andre ikke-medikamentelle metoder er mer vanlig i dag - som f.eks. dysplexi/dyspraxi/attention deficit-treatment (DDAT). Men jeg har forsøkt noen av disse men opplever ikke særlig effekt av dem. Jeg har f.eks. aldri hatt motoriske problemer, slik den ovennevnte modellen legger opp til. Jeg har testet meg selv på f.eks.Connors Continuous Performance test (CPT), og funnet at jeg har særlig vansker med fokusert oppmerksomhet. Dette synes jeg stemmer godt med hvordan jeg opplever lesingen, med store anstrengelser for å få med meg ordene jeg leser. Hvilke muligheter har jeg for å få hjelp med dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...