Gå til innhold

Spiseforstyrrelser?

Gjest En som trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest En som trenger hjelp
Skrevet

Hei. Jeg er en 17 år gammel jente som veier ca 58 kg (dette varierer utfra om jeg spiser lite, normalt eller mye) og er 175 cm høy. Normalt trener jeg 3 timer spinning, 2 timer løping og 2 timer styrketrening i uken. Det meste jeg har veid er 72 kg, men i det siste året har jeg slanket meg ved å gå på en lavkaloridiett og trening (trente mer før, men mistet mensen så måtte kutte ned treningsmengden). Etter noen piller jeg måtte gå på har mensen kommet tilbake, men spørsmålet mitt er om jeg har en spiseforstyrrelse, og i såfall hvilken? For folk sier jeg er tynn, og at jeg hadde mye finere former før, men når jeg ser mer i speilet ser jeg kun fettet! Jeg føler meg flink hvis jeg spiser lite en dag og trener mye, men etter så lang tid med underskudd av energi og svimmelhet, har jeg begynt å overspise i noen perioder (spesielt i helger og ferier), der jeg spiser mye og alene (for jeg liker ikke at folk skal se at jeg spiser så mye, eller at jeg spiser i det hele tatt), og vekten går gjerne opp 3-4 kg dagen etter og magen stikker ut, noe som får meg til å trene mer og ta avførelsespiller etter ca 2-3 dager er vekten tilbake igjen, men så gjentar det seg gjerne til helgen igjen. Denne onde sirkelen sliter meg ut, og jeg tenker ofte at jeg like gjerne bare kan gi opp. Jeg ønsker hjelp for å føle meg bedre i kroppen min, men jeg tenker hele tiden at når jeg når 55 kg skal jeg fortelle alt til mamma slik at jeg kan få et normalt kosthold med overskudd, men når vekten hopper sånn opp og ned kommer jeg jo aldri til å få det til. Har du noen gode råd for meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Ladytron
Skrevet

Det høres ut som om du har en spiseforstyrrelse. Anbefaler å ta kontakt med de som Sør nevnte.

Livet har så mye mer spennende å by på enn ting som kaloritelling, tanker om hva man kan og ikke kan spise, overvåking av egen vekt og (negative) tanker og bekymringer rundt egen kropp.

Jeg var selv spiseforstyrret gjennom store deler av ungdomstiden, og når jeg ser tilbake på det er det litt vemodig å tenke på hvor mye annet mer kjekt, givende og positivt jeg kunne ha brukt alle de minuttene, dagene og årene på.

Håper at du kan få hjelp til å snu disse mønstrene så tidlig som mulig.

Lykke til!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Du bør ringe fastlegen din og bestille en time.

Legen kan henvise deg videre til rett instans.

Du er absolutt spiseforstyrret, du har en blanding av underspising og overspising med missbruk av avføringsmidler. I tillegg bruker du trening på "feil" måte, treningen er en del av spiseforstyrrelsen istedenfor å være en sunn handling som bygger opp kroppen din.

Det er veldig, veldig bra at du tar tak i dette nå. Du har det ille, men den onde sirkelen kan bli enda værre om du ikke søker hjelp og dermed værre å komme ut av og med store negative effekter på din fysiske og psykiske helse.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...