Gå til innhold

Om indre beslutninger og vektnedgang

Anbefalte innlegg

Gjest mer enn 50 kg mindre
Skrevet

Det snakkes for tiden mye om nødvendigheten av slankeoperasjoner. Private klinikker sier i sin reklame at kirurgi er den eneste varige løsningen for store overvektsproblemer. Jeg er uenig. Jeg mener at mange ville kunne være bedre hjulpet med et opplegg som over lang tid fokuserer på motivasjon og viljen til å ta indre beslutninger.

For snart ti år siden gikk jeg ned over 50 kg i vekt. Ingen hokuspokus-kur, kun redusert matinntak og økt aktivitetsnivå. Det er gått mange dager, uker og måneder siden jeg gikk ned, men jeg må fortsatt holde fokus på inntak og forbruk om jeg vil unngå vektøkning. Hver eneste dag må jeg ta et valg om hva jeg vil: Ønsker jeg å beholde normalvekt eller ønsker jeg å bli overvektig igjen. Hele greia handler om å ta indre beslutninger og holde fast ved dem.

For meg virker det som om det å ha tendens til kraftig overvekt kan sammenlignes med det å ha økt tendens til alkoholmisbruk ol. Å jobbe med seg selv for å gjennomføre måtehold er krevende, men fullt ut mulig.

Jeg synes det er synd at samfunnet for tiden ser ut til å være mer villig til å tilby kirurgi enn å utvikle andre gode løsninger. Jeg er overbevist om at det ligger større muligheter til personlig vekst og modning i det å løse sitt vektproblem uten kirurgi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes kirurgi er helt ok. Det er ikke lett å gå ned i vekt, og det er fort gjort å gå opp igjen. Kirurgi mot overvekt har tydeligvis blitt en suksess. Det er lettere å holde vekten, noen sykdommer blir oftest kurert som høyt blodtrykk og diabetes2.

Hvorfor skal det være så galt da, når det fungerer så godt? Jeg tror også at det er rimeligere enn alle medisiner man havner på på grunn av tilleggssykdommer til overvekt.

Det er prisverdig at du har klart å gå ned. Likevel synes jeg det må være ok å velge operasjon for de som ønsker det.

Gjest mer enn 50 kg minus
Skrevet

Jeg synes kirurgi er helt ok. Det er ikke lett å gå ned i vekt, og det er fort gjort å gå opp igjen. Kirurgi mot overvekt har tydeligvis blitt en suksess. Det er lettere å holde vekten, noen sykdommer blir oftest kurert som høyt blodtrykk og diabetes2.

Hvorfor skal det være så galt da, når det fungerer så godt? Jeg tror også at det er rimeligere enn alle medisiner man havner på på grunn av tilleggssykdommer til overvekt.

Det er prisverdig at du har klart å gå ned. Likevel synes jeg det må være ok å velge operasjon for de som ønsker det.

''Hvorfor skal det være så galt da, når det fungerer så godt? ''

Det fungerer godt for noen, men langt fra for alle. Det begynner å komme rapporter som viser at en god del går opp i vekt igjen etter noen år, og en del sliter også med betydelige helseplager. Så du debattprogrammet fra litteraturhuset for litt over en uke siden?

Skrevet

''Hvorfor skal det være så galt da, når det fungerer så godt? ''

Det fungerer godt for noen, men langt fra for alle. Det begynner å komme rapporter som viser at en god del går opp i vekt igjen etter noen år, og en del sliter også med betydelige helseplager. Så du debattprogrammet fra litteraturhuset for litt over en uke siden?

Tror jeg så litt av den.

Jeg har vært på forumet til vektoperasjon.no lenge, og mitt inntrykk er at 99% føler de får et bedre liv. Og om Marit Christensen ikke er fornøyd så var hun ganske gammel når hun gjorde det.

Personlig tror jeg de som får plager etter operasjon er veldig mye i mindretall enn de som får plager grunnet fedme. Og om noen går opp igjen, så gjør man da det av andre slankekurer også.

Gjest mer enn 50 kg mindre
Skrevet

Tror jeg så litt av den.

Jeg har vært på forumet til vektoperasjon.no lenge, og mitt inntrykk er at 99% føler de får et bedre liv. Og om Marit Christensen ikke er fornøyd så var hun ganske gammel når hun gjorde det.

Personlig tror jeg de som får plager etter operasjon er veldig mye i mindretall enn de som får plager grunnet fedme. Og om noen går opp igjen, så gjør man da det av andre slankekurer også.

Hovedpoenget mitt er at det går an å gå ned uten kirurgi, til tross for overvektsindustriens påstander om det motsatte og at det burde finnes flere gode tilbud om andre tilnærminger. Disse andre tilnærmingene bør bli tilgjengelig for folk før de har nådd en BMI på 35.

Det begynner forøvrig å komme studier som viser at et vesentlig antall ikke er så fornøyd noen år etter operasjonen.

motorPrøysen
Skrevet

Bra innlegg. Overvekt handler mer om vilje og selvdisiplin enn man later som.

Skrevet

Hovedpoenget mitt er at det går an å gå ned uten kirurgi, til tross for overvektsindustriens påstander om det motsatte og at det burde finnes flere gode tilbud om andre tilnærminger. Disse andre tilnærmingene bør bli tilgjengelig for folk før de har nådd en BMI på 35.

Det begynner forøvrig å komme studier som viser at et vesentlig antall ikke er så fornøyd noen år etter operasjonen.

De studiene må jeg lese har ikke hørt noe om det.

Ellers er jeg enig med deg i at man bør begynne i god tid. Varsellampene hos legen bør gå ved minimum en BMI på 29. Ingen vits i å vente.

Det finnes jo mange tilbud i tillegg til kirurgi, og de fleste har forsøkt mange av dem.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Er helt enig med deg. Har selv gått ned mange kg, og må hver dag tenke over hva jeg spiser. Om jeg har lyst på noe usunt, så går jeg heller en tur. Og det er en evig "kamp", en kan ikke falle tilbake på gamle vaner. Da vil en jo legge på seg. Men det er mulig! Hadde aldri trodd at jeg skulle klare dette, men det har gått fint. Og for meg, så er det viljen og staheten som har hjulpet meg. Jo surere folk blir når jeg ikke tar det kakestykket de byr meg, desto mer sta blir jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...