Gå til innhold

Hvordan takler du når folk svikter deg

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

min bestevenninne jeg ikke har hørt fra på lenge. Jeg sendte henne en melding på FB og spurte hvordan det var med dem. Null svar til meg. Hun svarer andre i mellomtiden. Hun er aktiv på FB.

Kaller du det svik å ikke svare på en FB-melding? Det kaller jeg overdramatisering. Hvem som helst kan glemme å svare på en melding, enten det er på telefon, mail eller Facebook, det bør en ikke legge for mye i.

Har du skrevet om samme venninnen før - at hun ikke tar kontakt?

Om det bare gjelder denne meldingen, bør du glemme det, evt. ringe eller sende en mail og høre hvordan det står til.

Fortsetter under...

Gjest Pilka

Det er ikke å svikte. Folk legger alt for stor vekt på Facebook. Hvis det er viktig for deg å få kontakt med henne, så ta en telefon eller skriv et brev.

Finnes det noen lenger som setter seg ned og skriver brev på papir, putter det i konvolutt og legger det i postkassen? Det er som å foreslå at noen kan bruke grammofon med sveiv siden det er altfor mye vekt på disse i-pod greiene i dag.

Da jeg var barn var tlf. en stor trekasse på veggen med sveiv og det var flere som kunne høre det som ble snakket om. Det er altfor mye vekt på mobiltlf. i dag hvor alle er tilgjengelige hvor som helst. Min oldemor nektet å snakke i tlf. da hennes sønn ringte. Det djevelens instrument hadde hun ikke tenkt å bruke.

Facebook er et kommunikasjonsmiddel på lik linje med andre.

min bestevenninne jeg ikke har hørt fra på lenge. Jeg sendte henne en melding på FB og spurte hvordan det var med dem. Null svar til meg. Hun svarer andre i mellomtiden. Hun er aktiv på FB.

Jeg får ikke mange meldinger på FB. Likevel kan jeg glemme å svare - fordi det ikke passer meg å svare akkurat med en eneste gang - og deretter forsvinner det for meg... Om din venninne i tillegg har mange som kontakter henne, er det vel lettere å glemme en melding...

Gjest Hulderen

Finnes det noen lenger som setter seg ned og skriver brev på papir, putter det i konvolutt og legger det i postkassen? Det er som å foreslå at noen kan bruke grammofon med sveiv siden det er altfor mye vekt på disse i-pod greiene i dag.

Da jeg var barn var tlf. en stor trekasse på veggen med sveiv og det var flere som kunne høre det som ble snakket om. Det er altfor mye vekt på mobiltlf. i dag hvor alle er tilgjengelige hvor som helst. Min oldemor nektet å snakke i tlf. da hennes sønn ringte. Det djevelens instrument hadde hun ikke tenkt å bruke.

Facebook er et kommunikasjonsmiddel på lik linje med andre.

Det er stor forskjell på viktigheten av ulike kommunikasjonsformer.

FB er det minst formelle, der slenger man ut kommentarer i hytt og pine. Får du 100 gratulasjoner på bursdagen, så trenger du ikke å takke hver enkelt. Får du gratulasjon via SMS, så er det straks mer personlig, og da svarer du. Telefonsamtale er enda mer personlig. Vil du virkelig meddele noe av betydning, så tar du det på brev, for eksempel bryllupsinvitasjoner.

Gjest trådstarter

Det går inflasjon i ord skjønner jeg. Dette har intet med svik å gjøre. Dette er en bagatell.

Hvis onkelen gir niesen en klapp på skulderen er det incest, hvis en ikke får full oppmerksomhet fra alle på skolen alltid, er det mobbing, og om en ikke får svar på FB er det svik.

Prøv å google Judas, Quisling og Brutus.

Leste du (og de andre) som kritiserer meg (idag) for mitt dårlige ordvalg, det jeg skrev under mitt eget innlegg i morges?

Jeg ser nå at jeg skulle skrevet ordet svikltet i hermetegn, men jeg takker likevel for svarene jeg har fått.

Jeg tror ikke problemet ville vært løst ved at du hadde puttet anførselstegn rundt sviktet. Du demonstrerer jo lenger nede i tråden akkurat det du selv sier er ditt mønster (i ditt svar til xbellax).

Det kan være sårende å oppleve at man blir avvist av andre, og det kan godt hende at din venninne helt eller delvis ønsker å avvise deg. Jeg oppfatter din reaksjon på dette at du inntar offer-rollen; du definerer det som evt. er en avvisning som svik - og svikte noen er jo noe alle kan være enige om at ikke er noe ok...

Jeg tror du kan ha mye å hente på å innta en mer aktiv og utforskende posisjon når du føler deg avvist i en relasjon. Ta mer kontakt selv, prøv å finne ut om din venninne ønsker kontakt eller om hun fortiden har mer enn nok med andre ting og derfor ikke ønsker så tett kontakt en periode. Spør evt. direkte - men uten at det ligger anklage eller forurettelse i bunnen.

Annonse

Gjest trådstartet

Jeg tror ikke problemet ville vært løst ved at du hadde puttet anførselstegn rundt sviktet. Du demonstrerer jo lenger nede i tråden akkurat det du selv sier er ditt mønster (i ditt svar til xbellax).

Det kan være sårende å oppleve at man blir avvist av andre, og det kan godt hende at din venninne helt eller delvis ønsker å avvise deg. Jeg oppfatter din reaksjon på dette at du inntar offer-rollen; du definerer det som evt. er en avvisning som svik - og svikte noen er jo noe alle kan være enige om at ikke er noe ok...

Jeg tror du kan ha mye å hente på å innta en mer aktiv og utforskende posisjon når du føler deg avvist i en relasjon. Ta mer kontakt selv, prøv å finne ut om din venninne ønsker kontakt eller om hun fortiden har mer enn nok med andre ting og derfor ikke ønsker så tett kontakt en periode. Spør evt. direkte - men uten at det ligger anklage eller forurettelse i bunnen.

Jeg synes jeg har vært aktiv i forhold til denne saken men sikkert på feil måte...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...