Gå til innhold

Har kvinnedagen er utgått på dato?

Anbefalte innlegg

Gjest fra bergen

Nesten ingen unge kvinner vil markere kvinnedagen i år. Det viser en undersøkelse som magasinet Det Nye har gjort.

- Kvinnedagen er utgått på dato. Unge kvinner i dag ser på den som en sint dag og en levning fra 70-tallet, sier sjefredaktør Hanne Aardal i Det Nye til Aftenposten.no.

Nesten alle som er spurt i Det Nye-undersøkelsen vet når kvinnedagen er, men bare en av ti har planer om å markere dagen.

Bare førti prosent av de som har svart mener at den tradisjonelle parolen "kamp for full kvinnefrigjøring" oppleves relevant.

Fortsetter under...

Her er en god grunn til å markere kvinnedagen;

http://www.smp.no/nyheter/soere/article435937.ece

Slike holdninger vil vi da ikke ha i Norge i 2012???

''Der heime på garden på Storeide i Vanylven har han budd saman med mor si heile livet. Faste forhold til damer eller ekteskap vart det aldri noko av.''

Stakkars, og det er damenes skyld selvfølgelig.

Det er nok ikke helt uten grunn at han der er ungkar... *hehe* Og jeg tror ikke nødvendigvis kvinnene er de rette å skylde på her gitt.

Annonse

Det er vel de færreste som noen gang har "markert kvinnedagen" - altså ved å gå i tog osv. Men det gjør ikke dagen mindre viktig. Med tanke på unge kvinner i dag, synes jeg at dagen gir en god anledning til å stoppe opp litt og tenke seg om: hvor hadde jeg vært uten alle disse modige kvinnene som har slåss for mine rettigheter?

Dessuten, sett fra internasjonal prespektiv, er kampen for like rettigheter for kvinner og menn, absolutt dagsaktuell!

"Eg fann herren.." Innlysende Lillemus, mannen er homo. :0D

''"Eg fann herren.." Innlysende Lillemus, mannen er homo. :0D''

*knegg* Jeg tror nok den Herren det siktes til ikke vandrer rundt på vår jord, men du skal ikke se bort fra at du er inne på noe. ;o)

Gjest fra bergen

''– Tenk å kome heim til reine sagbruket, som hyler og kvin, og ropar «Lag maten din sjølv». Betre å vere ungkar.''

''eg har verken Facebook eller datamaskin. Og mobiltelefonen bruker eg berre sporadisk - som walkie-talkie''

''– I ungdommen festa eg og gjekk på dans. Eg tenkte eg kanskje kunne finne ei god kvinne, men dei var jo berre ute etter forlystels''

''Moderne, norske kvinner har han liten sans for:

– Dei er så bortskjemde! Dei kan kanskje trille ei barnevogn, taste på ein mobiltelefon og sjå inn i ein dataskjerm, – men det er knapt nokon som kan koke ei sosagryte lenger.''

Er det mulig...

Annonse

Nei, jeg kvinnedagen har ikke gått ut på dato. Som flere sier, internasjonalt er det veldig langt igjen til likestilling, og her i Norge kan vi gjerne i dag skjenke en tanke til de kvinnene som har kjempet slik at vi kvinner har fått de rettighetene vi tar som en selvfølge.

Gjest Elextra

At en ikke går i tog med paroler betyr ikke at en ikke mener dagen er viktig.

Selv i Norge som vel er kommet lengst i verden er det mange områder det fortsatt ikke er likestilling. Men enda viktigere er kanskje å støtte undertrykte kvinner i andre land i kampen.

Gjest Kayia

Haha, milde moses, han ga meg iallefall en god latter :) Ser at han var ute og danset litt som ung, men han sluttet siden alle kvinnene var bare ute etter forlystelse.... :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...