Gå til innhold

Kvinner har større sykefravær enn menn

Anbefalte innlegg

Men det er jo slik at opplever man å ha migrene flere ganger, slik som meg som har det i gjennomsnitt to ganger i uka, så gjør man noe med det. Dvs tar medisin, tidlig i anfallet, og/eller forebyggende, slik at man KAN jobbe.

Tror mye ligger i jobbmoral jeg.

Opplever at folk ringer fordi de har vanlig hodepine, og ikke kommer på jobb. Neivel, men så ta deg en paracet og kom om to timer da!!

Det er vel ikke alle medisinene virker så bra på at man klarer å forebygge/behandle alle migreneanfallene. Dem jeg kjenner som har jevnlige anfall har i alle fall - selv med medisinering - noe fravær pga. det.

Fortsetter under...

Personlig så har jeg mer sykefravær etter at jeg fikk barn. Ikke det at jeg er mer syk, men nå holder jeg meg hjemme når jeg er syk, men før gikk jeg på jobb uansett, så sant jeg ikke var svært syk.

Før visste jeg at om jeg holdt ut dagen på jobb, så kunne jeg slappe av når jeg kom hjem. Nå vet jeg det at den eneste tiden jeg får slappet av er når ungene er på skole/barnehage, og når de kommer hjem er det full rulle, og mye mas på mamma.

Min mann derimot, går på jobb selv om han er syk, og når han kommer hjem slapper han av. Han glemmer alt som har med husarbeid og unger å gjøre, og tenker på seg selv.

tzatziki1365380058

Men det er jo slik at opplever man å ha migrene flere ganger, slik som meg som har det i gjennomsnitt to ganger i uka, så gjør man noe med det. Dvs tar medisin, tidlig i anfallet, og/eller forebyggende, slik at man KAN jobbe.

Tror mye ligger i jobbmoral jeg.

Opplever at folk ringer fordi de har vanlig hodepine, og ikke kommer på jobb. Neivel, men så ta deg en paracet og kom om to timer da!!

''Men det er jo slik at opplever man å ha migrene flere ganger, slik som meg som har det i gjennomsnitt to ganger i uka, så gjør man noe med det. Dvs tar medisin, tidlig i anfallet, og/eller forebyggende, slik at man KAN jobbe. ''

Jeg tror ikke en eneste person i hele, vide verden heller vil ha migreneanfall enn å gå på jobb!! I alle fall så lenge de har en noen lunde normal jobb uten spesielle jobbkonflikter.

Jeg kan ikke ta medisin mot migrene, dvs den medisinen som virker, kan jeg ikke ta pga konflikt med andre medisiner (og hvis jeg kutter ut dem, vil jeg blitt fullstendig ute av stand til å jobbe), og de andre medisinene som kan benyttes, er bare som å prelle vann på gåsa. De tar så vidt toppen av anfallet, og knapt nok det.

Heldigvis har jeg ikke anfall mer enn en gang i måneden, og noen ganger sjeldnere. Men når de kommer, varer de over flere dager.

Jeg hadde gjerne gått 4 dager på jobb i stedet for 1 dag med migreneanfall!

Gjest Nickløsheletida

Jeg sier som melmøll. Jeg har bidratt i negativ retning fordi jeg ble sykmeldt 2 og en halv måned før jeg fikk siste barn. Det var ikke noe jeg ønsket, men jeg ble tvunget til å gjøre det.

Mannen min kan ikke føde barn.

Jeg brakk benet. Mannen min var heldig. Han falt ikke og brakk ikke benet.

Jeg tok størst ansvar for barna da de ble syke, fordi mannen min mente det var verre for han siden han var selvstendig næringsdrivende.

Han har pendlet en del gjennom årene og kunne ikke sette seg på flyet for å komme hjem og ta seg av syke barn.

Det måtte jeg gjøre fordi jeg hadde for høy moral til å reise fra dem når jeg først hadde satt dem til verden.

Jeg synes ikke det er noe merkelig at kvinner har høyere sykefravær.

Gjest Psyk av alt

''Men det er jo slik at opplever man å ha migrene flere ganger, slik som meg som har det i gjennomsnitt to ganger i uka, så gjør man noe med det. Dvs tar medisin, tidlig i anfallet, og/eller forebyggende, slik at man KAN jobbe. ''

Jeg tror ikke en eneste person i hele, vide verden heller vil ha migreneanfall enn å gå på jobb!! I alle fall så lenge de har en noen lunde normal jobb uten spesielle jobbkonflikter.

Jeg kan ikke ta medisin mot migrene, dvs den medisinen som virker, kan jeg ikke ta pga konflikt med andre medisiner (og hvis jeg kutter ut dem, vil jeg blitt fullstendig ute av stand til å jobbe), og de andre medisinene som kan benyttes, er bare som å prelle vann på gåsa. De tar så vidt toppen av anfallet, og knapt nok det.

Heldigvis har jeg ikke anfall mer enn en gang i måneden, og noen ganger sjeldnere. Men når de kommer, varer de over flere dager.

Jeg hadde gjerne gått 4 dager på jobb i stedet for 1 dag med migreneanfall!

Jeg er helt enig med deg!

Jeg har også migrene, det svinger veldig, har nå en god fase med "bare" to anfall pr mnd, rundt eggløsning og mens.

Tidligere har jeg hatt mye hyppigere anfall og de varte tre døgn av gangen. Migrenemedisinen tok mesteparten av smerten, men jeg lå alikevel bare på sofaen pga kvalme, lysskyhet, lydskyhet og en influensalignende følelse i kroppen.

Så det er ikke så enkelt å bare ta medisinene tidsnok og å komme seg på jobb.

Pga at jeg hadde fravær pga migrene, var lista for å være hjemme når jeg var syk på andre måter, veldig høy.

Annonse

Kvinner har mer sykefravær enn menn når de er gravide (ganske logisk).

Kvinneandelen er størst i psykisk slitsomme yrker (=yrker hvor det jobbes med mennesker). og i yrker hvor det er mye belastningsskader (som hjelpepleiere f.eks.).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...