Gå til innhold

Husvogn - noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Kom over en annonse og leste litt om husvognene/ hyttene til denne leverandøren:

http://www.willerby.com/willerbypage.php

Har alltid ledd av slike vogner/hytter, for de virker så unorske på et vis. Får assosiasjoner til videoer jeg har sett på Americas Funniest Homevideoes der barn løper rett gjennom veggene i huset ovs. Jeg har aldri opplevd å lage hull i husveggene her hos meg, tror det er vanskelig å furu-og-heltre-veggene i norske byggverk.

Men nå ble jeg altså litt nysgjerrig: Noen som har erfaringer med disse hyttene/husvognene? Fordeler og ulemper? Tåler de utvendige materialene norsk kystvær?

Er de kalde pga tynn isolasjon? Kun til sommerbruk? osv.

Har tilgang på en fantatisk fin sjøtomt, men ikke råd til å bygge hytte... enda.. Å plassere en campingvogn på tomta frister ikke særlig. Kanskje en slik ferdighytte er svaret ? (husvognmodellene er uaktuelle!)

Hadde du giddet å leie en slik hytte viss den lå veldig flott til helt nede ved sjøen (ca 50 m), i et rolig hyttestrøk med 10-12 hytter på Vestlandet? Hva ville du ha betalt for en uke, 5000,- feks?

Det er modellene Oyster bay eller Ridgewood som er aktuelle.

Vi tenker å evt bygge en enkel hytte og finansiere litt av den ved å leie ut noen uker i året ( ca 8 uker). Blir fort et dyrt prosjekt, for tomta er ikke byggeklar før vi er oppe i 700.00, så kommer et byggverk/hytte i tillegg. Usikker på om vi tør å låne så mye penger, i tillegg til huslån og studielån.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377015-husvogn-noen-med-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at felles badestrand ( ca 50 m strandlinje) med langgrunn sjø og stor (200-300 rutemeter?) opparbeidet plen inngår i tomteprisen. Deles av de 6-7 hyttetomtene i feltet. Veldig flott..

Og så jeg som alltid har sagt at jeg skal eie _minst_ mulig og iallefall ALDRI ha ansvar for en hytte. Men så dukket denne fantastiske tomten opp, da.. *sukk* jeg er solgt!

Har ikke svar på det meste av det du spør om, men på spm "ville du leid" ville jeg ikke latt være å leie fordi det var en slik hytte/vogn, det som ville vært utslagsgivende var sanitæranleggene. Orker ikke utedo og fellesdusj.

Nei, utedo og fellesdusj er uaktuelt. Skal fungere som en hytte og fremstå som en fin liten hytte, ikke som en campingvogn.

Men nå kom jeg putselig på at en slik husvogn vil forfalle og synke i verdi ( sikkert umulig å vedlikeholde/reparere slike "plastmaterialer").

En vanlig norsk hytte vil faktisk stige i verdi.. Det har jeg ikke tenkt på. Viktig momtent å ta med seg!

Jeg ville sett bort fra en slik husvogn og gått for billig byggesett, eller kjøpt en hytte som skal flyttes. Det selges av og til på finn for en slikk og ingenting. Da er det transport som er hovedutgiften tror jeg. Kanskje kan du se om det ligger et fraflyttet lite hus en plass også, du kan flytte. Noen har også bygd hytter av slike arbeidshytter. Da kan starte med en og utvide etterhvert.

Det letteste å leie ut er sikkert en ny og finn bygd hytte da må du se på byggesett o.l.

Annonse

Å leie er noe heeeeeelt annet enn å eie da. :o) Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Man leier vel for en helg eller 1-2 uker kanskje, noen ganger for å se om man selv kunne tenke seg å kjøpe i området og i et slikt tilfelle som dette kanskje for å se om denne typen "hytte" er noe man vil satse på.

Den så veldig "plastaktig" ut synes jeg og tja... Ikke helt i min smak nei. Vi har nettopp bygget hytte på fjellet, i treverk og med torv på taket - elsker den! :o)

Nei, utedo og fellesdusj er uaktuelt. Skal fungere som en hytte og fremstå som en fin liten hytte, ikke som en campingvogn.

Men nå kom jeg putselig på at en slik husvogn vil forfalle og synke i verdi ( sikkert umulig å vedlikeholde/reparere slike "plastmaterialer").

En vanlig norsk hytte vil faktisk stige i verdi.. Det har jeg ikke tenkt på. Viktig momtent å ta med seg!

Helt enig i det du sier der.

Men det forutsetter da at dere haar råd til å sette opp en hytte slik at dere får brukt tomta. Er alternativet ikke-bruk, er det vel bedre å ha en villavogn en periode og så selge den senere? Bruken har jo også en verdi.

Men isåfall lurt å sjekke markedet for å selge slike vogner uten at tomta følger med.

Det kan også være en idé å vurdere en liten hytte til å begynne med, men med påbyggingsmuligheter i fremtiden, altså at det legges opp til det allerede nå. Tror det finnes en del varianter der det legges opp til slikt, slik at du unngår en hytte som ser veldig "påbygd" ut senere.

Helt enig i det du sier der.

Men det forutsetter da at dere haar råd til å sette opp en hytte slik at dere får brukt tomta. Er alternativet ikke-bruk, er det vel bedre å ha en villavogn en periode og så selge den senere? Bruken har jo også en verdi.

Men isåfall lurt å sjekke markedet for å selge slike vogner uten at tomta følger med.

Det kan også være en idé å vurdere en liten hytte til å begynne med, men med påbyggingsmuligheter i fremtiden, altså at det legges opp til det allerede nå. Tror det finnes en del varianter der det legges opp til slikt, slik at du unngår en hytte som ser veldig "påbygd" ut senere.

Takk for innspill, morsan!

Har allerede tegnet en funkis-inspirert moderne hytte som er enkel i formen og som er veldig lett å forlenge i ettertid. Har på følelsen at den vil koste skjorta å få oppført, uansett om den er på kun 45-50 rutemeter.

Vi kan jo kanskje spørre om pris på ferdig utvendig hytte og oppførte vegger innvendig. Så kan vi montere kjøkken, lamper, tapetsere/panele vegger og legge gulv selv. Badet kan vi sikkert få en kompis til å ha ansvar for, og det elektriske har vi en annen god venn som har sagt han stiller opp. De jobber ikke gratis, men til en noe redusert pris.

*SUKK* Skulle så gjerne ha vunnet i lotto nå, evt arvet en fjern og rik slektning i USA :-)

Jeg ville sett bort fra en slik husvogn og gått for billig byggesett, eller kjøpt en hytte som skal flyttes. Det selges av og til på finn for en slikk og ingenting. Da er det transport som er hovedutgiften tror jeg. Kanskje kan du se om det ligger et fraflyttet lite hus en plass også, du kan flytte. Noen har også bygd hytter av slike arbeidshytter. Da kan starte med en og utvide etterhvert.

Det letteste å leie ut er sikkert en ny og finn bygd hytte da må du se på byggesett o.l.

Jeg tror nok jeg er enig med deg; byggesett fremfor plastikhusvogn!

Det er uaktuelt å flytte et gammelt lite hus. Da bygger jeg heller bittelite (les 45 kvadrat) og bygger heller på når jeg blir eldre og rikere.

Takk for innspill!

Å leie er noe heeeeeelt annet enn å eie da. :o) Ikke sammenlignbart i det hele tatt. Man leier vel for en helg eller 1-2 uker kanskje, noen ganger for å se om man selv kunne tenke seg å kjøpe i området og i et slikt tilfelle som dette kanskje for å se om denne typen "hytte" er noe man vil satse på.

Den så veldig "plastaktig" ut synes jeg og tja... Ikke helt i min smak nei. Vi har nettopp bygget hytte på fjellet, i treverk og med torv på taket - elsker den! :o)

Gratulerer med hytte på fjellet, Lillemus!

Jeg liker koselige fjellhytter, men enklere og mer moderne former er vel mer meg enn tunge og kompakte trekonstruksjoner.

Enig med deg at husvognene så ganske plastikk ut!

Kan jeg få lov til å spørre hvor mange kvadrat den nye hytta er på?

Jeg tenker på rundt 45 kvadrat + ca 15 kvadrat på hemsen.

Tenker at den innvendige planløsningen er alfa og omega for om en hytte virker klaustrofobisk liten eller fin å være i. Jeg liker luft og lys, så vil ha en del vinduer i fasaden mot sjøen. Tenker at da virker stua større og ikke innestengt, selv om den blir liten.

Økonomien i dette prosjektet er desverre ikke helt optimal, vi vurderer om vi skal tørre å belåne oss opp til 3 mill eller ikke. Har pr i dag ca 1,6 mill i lån og lever svært godt med dette. Har ca 900.000,- i samlet inntekt og 3 barn.

Er det mulig å få opp en hytte i våre dimensjoner (ferdig utvendig) til ca 500.00, mon tro?

Jeg liker koselige fjellhytter, men enklere og mer moderne former er vel mer meg enn tunge og kompakte trekonstruksjoner.

Tenker at den innvendige planløsningen er alfa og omega for om en hytte virker klaustrofobisk liten eller fin å være i. Jeg liker luft og lys, så vil ha en del vinduer i fasaden mot sjøen. Tenker at da virker stua større og ikke innestengt, selv om den blir liten.

Økonomien i dette prosjektet er desverre ikke helt optimal, vi vurderer om vi skal tørre å belåne oss opp til 3 mill eller ikke. Har pr i dag ca 1,6 mill i lån og lever svært godt med dette. Har ca 900.000,- i samlet inntekt og 3 barn.

Er det mulig å få opp en hytte i våre dimensjoner (ferdig utvendig) til ca 500.00, mon tro?

''Kan jeg få lov til å spørre hvor mange kvadrat den nye hytta er på?''

Ca. 55 m2 + anneks med ca. 7 m2 oppholdsrom + bod. Hytta består av vindfang, gang, stue med kjøkkenkrok, to små soverom + "bad" + utvendig bod med do, det er ikke innlagt vann eller strøm, men vi skal legge vann nesten til veggen via et oppkomme nå i sommer og har gasskomfyr, kjøleskap på gass kommer på plass i løpet av tiden før påske eller i påska.

''Jeg liker luft og lys, så vil ha en del vinduer i fasaden mot sjøen. Tenker at da virker stua større og ikke innestengt, selv om den blir liten.''

Vi har brukt hvit interiørbeis på panelet på stua, hatt på med pensel og tørket av med håndkle slik at panelet bare er lyst, ikke beiset, ble veldig bra og vi håper det holder seg lyst lenger på denne måten. Det er 2 3-fagsvinduer og 3 2-fags på stue og kjøkkenkrok + verandadør med vindu. Vinduer på alle vegger og god utsikt mot både fjell og fjellvannet nedenfor hytta. :o)

''Er det mulig å få opp en hytte i våre dimensjoner (ferdig utvendig) til ca 500.000, mon tro?''

Jeg vet ikke hva vår kom seg på, men siden kjæresten og svigerfar (og jeg, litt...) gjorde det aller meste selv så sparte vi jo hundretusenvis på håndverkere. :o) Leide inn noen lokale håndverkere til golvlegging og taklegging. Torva har vi spadd på stedet og lagt på plass selv.

''Kan jeg få lov til å spørre hvor mange kvadrat den nye hytta er på?''

Ca. 55 m2 + anneks med ca. 7 m2 oppholdsrom + bod. Hytta består av vindfang, gang, stue med kjøkkenkrok, to små soverom + "bad" + utvendig bod med do, det er ikke innlagt vann eller strøm, men vi skal legge vann nesten til veggen via et oppkomme nå i sommer og har gasskomfyr, kjøleskap på gass kommer på plass i løpet av tiden før påske eller i påska.

''Jeg liker luft og lys, så vil ha en del vinduer i fasaden mot sjøen. Tenker at da virker stua større og ikke innestengt, selv om den blir liten.''

Vi har brukt hvit interiørbeis på panelet på stua, hatt på med pensel og tørket av med håndkle slik at panelet bare er lyst, ikke beiset, ble veldig bra og vi håper det holder seg lyst lenger på denne måten. Det er 2 3-fagsvinduer og 3 2-fags på stue og kjøkkenkrok + verandadør med vindu. Vinduer på alle vegger og god utsikt mot både fjell og fjellvannet nedenfor hytta. :o)

''Er det mulig å få opp en hytte i våre dimensjoner (ferdig utvendig) til ca 500.000, mon tro?''

Jeg vet ikke hva vår kom seg på, men siden kjæresten og svigerfar (og jeg, litt...) gjorde det aller meste selv så sparte vi jo hundretusenvis på håndverkere. :o) Leide inn noen lokale håndverkere til golvlegging og taklegging. Torva har vi spadd på stedet og lagt på plass selv.

Takk for fyldig svar, Lillemus! Spennende å lese om hvordan dere har gjort det i deres byggeprosess.

Hytta høres veldig koselig ut og jeg er sikker på at dere vil skape mange gode minner der i årene som kommer. Som vi sier i bergensområdet: Slit an! Jeg er veldig glad i fjellet også, og siden jeg er sjødame selv og gift med en fjellfyr, så er vi sp heldige å kunne kombinere det beste fra to verdener:-)

Tror jeg skal ta kontakt med et byggfirma og høre om pris på den hytta jeg har skisset. Kanskje det er mulig å gjennomføre dette hytteprosjektet med en del egeninnsats.. Vi har både kraftig spikerpistol med skikkelig kompressor, førsteklasses kappsag ++ som vi har kjøpt for å lette oppussingen her hjemme. Det hjelper jo på!

Annonse

Gjest Elextra

''Er det mulig å få opp en hytte i våre dimensjoner (ferdig utvendig) til ca 500.00, mon tro?''

Absolutt ikke om du har tenkt deg WC, dusj og kjøkken med varmt og kaldt vann, samt lovlig avløp, tror jeg.

Kanskje denne linken kan være noe for deg? De øverste er jo bare "dukkehus" nærmest, men lenger ned er de litt større, og veldig rimelige (syns jeg da).

Takk for tips, ekte nick - men jeg tror kanskje du glemte å legge ved lenken?

Begynner visst å bli veldig sent på kveld.. :-)

Takk for tips, ekte nick - men jeg tror kanskje du glemte å legge ved lenken?

Begynner visst å bli veldig sent på kveld.. :-)

Eh ja... oj da! Nå finner jeg den ikke igjen en gang. Men her fant jeg noe annet. Det er kanskje det samme du har kikket på?

http://www.husvogner.no/nye-husvogner.html

I USA husker jeg at jeg så masse plasser med slike mobile hjem. Hvorfor har man ikke det her til lands mon tror? De er jo mye billigere. Men de er kanskje ikke godt nok isolert som helårsboliger? Kanskje ikke solid nok festet i bakken heller?

Eh ja... oj da! Nå finner jeg den ikke igjen en gang. Men her fant jeg noe annet. Det er kanskje det samme du har kikket på?

http://www.husvogner.no/nye-husvogner.html

I USA husker jeg at jeg så masse plasser med slike mobile hjem. Hvorfor har man ikke det her til lands mon tror? De er jo mye billigere. Men de er kanskje ikke godt nok isolert som helårsboliger? Kanskje ikke solid nok festet i bakken heller?

takk for link!

Syns modellen funkiscamp var skikkelig kul, er noe sånt jeg er ute etter i en hytte.

Jeg bodde i USA et år og så mange slike trailerpark-homes. Merkelige greier, egentlig. Tror nordmenn vil ha heltre og kvalitet tvers igjennom. Og det er sikkert mest værbestandig også.

Men med de hus- og hytteprisene vi har i Norge, så er det nesten litt underlig at ikke det finnes flere slike hytter, iallefall.

takk for link!

Syns modellen funkiscamp var skikkelig kul, er noe sånt jeg er ute etter i en hytte.

Jeg bodde i USA et år og så mange slike trailerpark-homes. Merkelige greier, egentlig. Tror nordmenn vil ha heltre og kvalitet tvers igjennom. Og det er sikkert mest værbestandig også.

Men med de hus- og hytteprisene vi har i Norge, så er det nesten litt underlig at ikke det finnes flere slike hytter, iallefall.

De finnes på mange campingplasser. Kanskje du kan ta deg en tur og spørre noen som har slik?

Gjest det er jo campingvogn, da.

Dette er jo en campingvogn. Siden du syns campingvogner er så usympatiske, råder jeg deg til å se på noen først. Og da mener jeg ikke gamle råttne vogner, men nye flotte vogner der man har alt.

Disse har nå flere campingplasser begynt å leie ut i stedet for hytter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...