Elis31 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Med tre små barn tror jeg ikke jeg hadde orket å få enda strammere økonomi enn dere alt har. Det blir ikke billigere å ha barn ettersom de vokser til heller. Med ekstra nedbetalingstid trenger det ikke å bety så stor forskjell. De som bygger en enebolig i dag, bygger gjerne for langt over 4 millioner i sentrale strøk. Det er jo leit om det kommer et skikkelig boligkrakk slik det gjorde i USA, men dersom man er flink til å nedbetale bør man jo tåle en viss nedgang. På 70 tallet kostet en leilighet på østkanten i Oslo 25000,- (en årsinntekt). Jeg har vanskelig for å se for meg at det ikke vil være en fortsatt verdistigning på 30 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 '' Tenker å leie ut hytten i ca 8 uker pr år for 5000-6000 pr uke. Det vil hjelpe godt på finansieringen.'' Tenk godt over akkurat det der - vi leide en gang en hytte privat, det var helt tydelig at de også hadde basert seg på å måtte leie ut innimellom for å kunne betale lånet. Det var veldig rart å skulle bo i en fremmed hytte, bruke fremmedes ting, sove i fremmedes sengetøy og sånt. Og jeg kan tenke meg at det må være litt ekkelt å tenke på at fremmede har vært i deres hytte og brukt deres ting. Og som en annen sier - 8 uker er mange uker. Og folk vil jo leie hytte i vinterferie, høstferie, sommerferie - når skal dere selv være der? Kun noen helger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313514 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 '' Tenker å leie ut hytten i ca 8 uker pr år for 5000-6000 pr uke. Det vil hjelpe godt på finansieringen.'' Tenk godt over akkurat det der - vi leide en gang en hytte privat, det var helt tydelig at de også hadde basert seg på å måtte leie ut innimellom for å kunne betale lånet. Det var veldig rart å skulle bo i en fremmed hytte, bruke fremmedes ting, sove i fremmedes sengetøy og sånt. Og jeg kan tenke meg at det må være litt ekkelt å tenke på at fremmede har vært i deres hytte og brukt deres ting. Og som en annen sier - 8 uker er mange uker. Og folk vil jo leie hytte i vinterferie, høstferie, sommerferie - når skal dere selv være der? Kun noen helger? Noen jeg kjente låste alt det private inn i en bod eller hems når de leide ut hytten. Det er jo greit. Da kan man jo ha utleiedyner også om man vil. Selv om noe selvsagt vil bli brukt som kjøkkenutstyr, møbler osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Noen jeg kjente låste alt det private inn i en bod eller hems når de leide ut hytten. Det er jo greit. Da kan man jo ha utleiedyner også om man vil. Selv om noe selvsagt vil bli brukt som kjøkkenutstyr, møbler osv. Jeg er så sær at jeg ikke hadde likt at fremmede bodde i min hytte rett og slett. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg er så sær at jeg ikke hadde likt at fremmede bodde i min hytte rett og slett. ) Jeg synes i utgangpsunktet det er en god ide å finansiere ved uteie. Det er jo til og med folk som bytter bolig i ferien med noen i Frankrike, Italia osv. Det er mye penger å spare, og de fleste er fornøyd. Noen lar tilog med feriefolkene passe kjæledyret sitt, og man bytter bil osv. Men jeg tror i Norge vi er litt ekstra knyttet til hjemmene og hyttene våre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Totallån > 3x brutto familieinntekt vil jeg sterkt fraråde. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Totallån > 3x brutto familieinntekt vil jeg sterkt fraråde. Ja, jeg vet om den tommelfingerregelen. Her vi bor, ganske langt ute på landet, har hus-og tomteprisene steget ganske så kraftig de siste 5-6 årene. Unge mennesker med samme (el litt lavere) årsinntekt bygger hus for mellom 3-4 millioner. Det er faktisk slik at tomtene nå koster fra 700.000 og oppover og da blir totalsummen fort høy. Og her vi bor bygger folk råflotte hus, merkelig kultur, egentlig. Alt skal være veldig fint og flott og perfekt i husene til folk.. Jeg må tenke meg veldig nøye om viss jeg skal kunne si ja til så mye lån. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ja, jeg vet om den tommelfingerregelen. Her vi bor, ganske langt ute på landet, har hus-og tomteprisene steget ganske så kraftig de siste 5-6 årene. Unge mennesker med samme (el litt lavere) årsinntekt bygger hus for mellom 3-4 millioner. Det er faktisk slik at tomtene nå koster fra 700.000 og oppover og da blir totalsummen fort høy. Og her vi bor bygger folk råflotte hus, merkelig kultur, egentlig. Alt skal være veldig fint og flott og perfekt i husene til folk.. Jeg må tenke meg veldig nøye om viss jeg skal kunne si ja til så mye lån. Viktig innlegg. Jeg treffer ganske ofte folk som har økonomiske problemer. Da får jeg ofte høre at "Alle andre har...". Dessverre hjelper det svært lite når banken vil ha avdrag og renter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 '' Tenker å leie ut hytten i ca 8 uker pr år for 5000-6000 pr uke. Det vil hjelpe godt på finansieringen.'' Tenk godt over akkurat det der - vi leide en gang en hytte privat, det var helt tydelig at de også hadde basert seg på å måtte leie ut innimellom for å kunne betale lånet. Det var veldig rart å skulle bo i en fremmed hytte, bruke fremmedes ting, sove i fremmedes sengetøy og sånt. Og jeg kan tenke meg at det må være litt ekkelt å tenke på at fremmede har vært i deres hytte og brukt deres ting. Og som en annen sier - 8 uker er mange uker. Og folk vil jo leie hytte i vinterferie, høstferie, sommerferie - når skal dere selv være der? Kun noen helger? Jeg tenker annerledes enn deg når det gjelder leie av hytte. Familien min har leid ut hytter siden 1970, og eier et hyttefelt med en god del utleiehytter på mellom 60-90 kvadrat. Fortrinnsvis tyskere som leier, men også noen fra andre europeiske land + nordmenn. Jeg har vasket disse hyttene fra jeg var 12 - 20 år, så jeg har erfaring med hva kundene krever av standard og utstyr, samt ca hvor mye arbeid som kreves. Jeg tenker først og fremst tyskere som kunder, men også nordmenn. Har byrå som kan skaffe kunder. Jeg syns ikke det er ekkelt eller rart på noen måte å leie ut en privat hytte, for jeg skal ikke ha noen private ting der. Liker ikke mange ting. Alle flater vaskes, alt utstyr vaskes og alle dyner/puter vaskes i masking på 60 C. Madrassene beskyttes med ekstra trekk. Vi har faktisk leid ut huset vårt (deler av det) 2-3 uker mens vi var på sommerferie, og det var helt greit. Ikke rart eller ekkelt. Fin måte å finansiere vår egen ferietur.. :-) Vi har ogå faktisk en gang leid en campingvogn med fast plass på sørlandet, og det var helt flott. Lekene og spillene stod klare til bruk, helt fin ferie, det også! Jeg har sommerferie i 8 uker, og pleier å være bortreist i minst 3 uker hver ferie. I tillegg tenker jeg at vi kan bruke hytta alle helger hele året ellers, fordi avstanden dit er kort. Og viss vi leier ut mye de første 2-3 årene, så får vi en god start på hytteprosjektet vårt. Sener, når vi får bedre råd og har mer å rutte med, så kan vi heller skippe utleien og bare disponere hytta selv, viss vi ønsker det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Viktig innlegg. Jeg treffer ganske ofte folk som har økonomiske problemer. Da får jeg ofte høre at "Alle andre har...". Dessverre hjelper det svært lite når banken vil ha avdrag og renter. Ja, det er helt sant! Men vi bor altså i et godt brukt hus, ikke noe fancy-snancy og trives godt her. Har absolutt _ikke_ kastet oss inn i den interiør-perfeksjonismen. Vi skal heller ikke ha hytte nå fordi "alle andre har det", kjenner faktisk ingen på vår alder som eier hytte. ( det er det nok sikkert gode grunner til!) Det var bare det at denne muligheten bød seg akkurat nå.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Noen jeg kjente låste alt det private inn i en bod eller hems når de leide ut hytten. Det er jo greit. Da kan man jo ha utleiedyner også om man vil. Selv om noe selvsagt vil bli brukt som kjøkkenutstyr, møbler osv. Vi stengte av deler av huset da vi leide ut mens vi var på sommerferie. Stappet familiebildene, leker osv inn dit. Tjente faktisk 27.000,- på 3 uker, det syns jeg var ganske god betaling :-) Og vi hadde en fin ferie på sørlandet imens.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg synes i utgangpsunktet det er en god ide å finansiere ved uteie. Det er jo til og med folk som bytter bolig i ferien med noen i Frankrike, Italia osv. Det er mye penger å spare, og de fleste er fornøyd. Noen lar tilog med feriefolkene passe kjæledyret sitt, og man bytter bil osv. Men jeg tror i Norge vi er litt ekstra knyttet til hjemmene og hyttene våre. Det tror jeg også! Litt på sidelinjen; vi hadde en aupair i familien vår i 2 år. Hun ble som et familiemedlem og det var veldig berikende å bli kjent med henne. Husker at folk rundt oss kommenterte at:" jeg forstår ikke at du orker å ha folk i huset..." Da tenkte jeg at "jeg orker faktisk ikke tanken på et hus uten folk i" SÅ vi er forskjellige. En periode mens vi var studenter flyttet en kompis inn hos oss på gjesterommet i 3 mnd fordi han hadde solgt sin egen leilighet. Veldig koselig med selskap og veldig stas for barnet vårt med en ekstra fastboende "onkel" å leke med :-) Jeg tror ikke jeg er så nøye på slike ting, egentlig.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Med tre små barn tror jeg ikke jeg hadde orket å få enda strammere økonomi enn dere alt har. Det blir ikke billigere å ha barn ettersom de vokser til heller. Det er sant, Lillemus. Hører ofte at tenåringer er svært dyre i drift :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Med ekstra nedbetalingstid trenger det ikke å bety så stor forskjell. De som bygger en enebolig i dag, bygger gjerne for langt over 4 millioner i sentrale strøk. Det er jo leit om det kommer et skikkelig boligkrakk slik det gjorde i USA, men dersom man er flink til å nedbetale bør man jo tåle en viss nedgang. På 70 tallet kostet en leilighet på østkanten i Oslo 25000,- (en årsinntekt). Jeg har vanskelig for å se for meg at det ikke vil være en fortsatt verdistigning på 30 år. Ja, vi kan jo strekke lånet til 30 år på hytta. Og heller beholde flexilånet vårt og betale agressivt ned på det, slik vi gjør nå. Betaler som oftest rundt 20.000 inn på flexien pr mnd, og tar sjelden ut noe. Kjekk måte å "spare" på! Liker veldig godt fleksibiliteten denne låneformen gir oss i hverdagen. Feks når skattepengene kommer, kan vi betale dem rett inn på lånekontoen og se hvordan lånet minker med en gang. Motiverende! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Det er sant. Ble vel i overkant provosert av trådstartes innlegg. Jeg skjønner ikke hvorfor du ble provosert. Du påstod at de hadde et luksusprolem. Det er jeg ikke enig i. Går de for mer lån, og så er uheldige og mister jobben, så kan de sitte i en skikkelig knipe. Et luksusproblem ville være å ha vunnet 3 millioner i Lotto som de ikke visste hva de ville bruke til. Her er det en familie som lurer på om de skal våge å presse økonomien i en usikker tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313550 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg hadde nok ikke gjort det. Vi har dessverre omtrent så mye lån som dere vil få hvis dere gjør dette, men har bare halvpraten i studiegjeld, omtrent samme inntekt som dere, samme antall barn, og trygge jobber begge to. Synes det er vedlig slitsomt å betjene så mye lån på den lønna vi har, må planlegge veldig, og kan ikke unne oss noe ekstra. Vi hadde ALDRI tatt opp så mye lån hvis vi ikke hadde vært tvunget til det (vi ble tvunget, fordi huset vi kjøpet viste seg å ha store skader, og renoveringen kostet mer enn vi fikk dekket av eierskifteforsikringen. Hadde huset vært i orden, hadde vi hatt ca 1 mill mindre i gjeld). Hytteprisene er de første som faller i økonomiske nedgangstider, det er på ingen måte en sikker investering. Og stiger renta, blir det raskt problematisk å sitte med det store lånet. Hvis dere da må selge, og prisen på hytta har falt, har dere plutselig mer gjeld enn verdier. Ingen ideell situasjon. Så nei, jeg hadde ikke kjøpt denne tomten og bygget hytte, hvis jeg var dere. Huset vårt er heldigvis verdt ca 1.5mill mer enn vi har i lån, så om boligmarkedet skulle klappe sammen, er det lite sannsynlig at det faller så mye at vi ender opp som gjeldsslaver dersom vi blir nødt til å selge. Det er det eneste som gjør at jeg sover noenlunde godt om natten. Takk for fint innlegg! Lærerikt å lese om erfaringene deres. Godt at renta har vært rekordlav i lengre tid nå, det hjelper jo veldig når man har mye lån. Vårt hus er verdt minst 3,5 mill nå pga en lang strandlinje som vi har i hagen. Dessuten har vi opparbeidet uteområdet + tak/vegger/en del vinduer de 5 årene vi har bodd her. Men huset mitt skal _ikke_ selges! Vi vil jo få verdien i hytta i tillegg, da.Og den kan jo selges viss det skulle stramme seg skikkelig. Kan jeg få spørre hva dere har utbetalt totalt pr mnd? Og hvor mye betaler dere på lånet pr mnd? Hva sitter dere igjen med pr mnd, sånn i gjennomsnitt? Forstår viss du ikke vil svare, men det hadde vært veldig matnyttig for meg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor du ble provosert. Du påstod at de hadde et luksusprolem. Det er jeg ikke enig i. Går de for mer lån, og så er uheldige og mister jobben, så kan de sitte i en skikkelig knipe. Et luksusproblem ville være å ha vunnet 3 millioner i Lotto som de ikke visste hva de ville bruke til. Her er det en familie som lurer på om de skal våge å presse økonomien i en usikker tid. Nettopp, hulder! Takk for at du forstod hva jeg mente med innlegget mitt! Vi har ingen problem, vi har det veldig godt og er svært takknemlige for det. Men viss vi velger å utfordre økonomien vår, så kan det slå begge veier. Tror helst at det vil gå veldig bra, men det er likevel skummelt å skulle ta dette valget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg synes det er litt viktig det livet vi lever her og nå også. Klart det er fantastisk for barn og voksne og ha en flott hytte, om dere føler at dere blir til å bruke den(at det ikke bare blir pes å måtte dra på hytte for at dere har den). Dere har gode jobber begge to. Din er ekstra trygg, og om den er i det offentlige er det også vanligvis gode ordninger om man skulle bli ufør etc. Jeg tror at vi i Norge kommer til å leve godt på dårlig økonomi i utlandet. Jeg tror det kommer til å bli lenge til renta øker her, fordi den må være lav i andre land som sliter. Dere vil jo også nedbetale på begge lånene, så skulle det komme et krack, vil dere forhåpentligvis ikke gå ut med minus i alle fall. Om dere blir nødt til å selge. Kanskje er solidheten i ekteskapet viktigere? Det er vel skilsmisse og arbeidsledighet som vil tvinge folk til å selge. Jeg synes utleie 8 uker høres mye ut, hvis dere også skal bruke den selv. Siden den ligger ved sjøen er jo 8 uker hele sommeren omentrent. Og har du kartlagt leieinntekter? Kan dere eventuelt gjøre hytten rimeligere? Hvis dere er redd for mer lån mener jeg. Ja, jeg tror også på en slik utvikling for renta fremover. Så viss vi klare å beholde jobbene våre (og det tror jeg), så skulle det bli ganske gunstig fremover. Ekteskapet vil jeg karakterisere som bunnsolid. Vi har det helt topp sammen, holdt ilag siden videregående og gift i over 10 år nå. Vi lever ikke noe utsvevende liv, heller - så jeg tror sjansen for utroskap osv er minimal. Ikke bekymret på det punktet! :-) Vi trenger ikke å bruke hytta veldig mye fremover.Har det fint her vi bor + reiser en del på fjellet om vinteren (gratis, til slektninger). Kort reisevei og kan reise dit på sparket når det skulle passe slik. Siden jeg har lærerferier og bor ved sjøen fra før, så er det ikke et must at vi kan være der hele sommeren. Kan heller bruke hytta enda mer selv om sommeren på litt sikt, og heller tenke på dette som en investering nå de første årene. Hovedpoenget er å få tak i denne flotte hyttetomta som er til salgs akkurat nå! Den er sjeldent vakker + har så mange gode minner derifra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GPn Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ja, jeg tror også på en slik utvikling for renta fremover. Så viss vi klare å beholde jobbene våre (og det tror jeg), så skulle det bli ganske gunstig fremover. Ekteskapet vil jeg karakterisere som bunnsolid. Vi har det helt topp sammen, holdt ilag siden videregående og gift i over 10 år nå. Vi lever ikke noe utsvevende liv, heller - så jeg tror sjansen for utroskap osv er minimal. Ikke bekymret på det punktet! :-) Vi trenger ikke å bruke hytta veldig mye fremover.Har det fint her vi bor + reiser en del på fjellet om vinteren (gratis, til slektninger). Kort reisevei og kan reise dit på sparket når det skulle passe slik. Siden jeg har lærerferier og bor ved sjøen fra før, så er det ikke et must at vi kan være der hele sommeren. Kan heller bruke hytta enda mer selv om sommeren på litt sikt, og heller tenke på dette som en investering nå de første årene. Hovedpoenget er å få tak i denne flotte hyttetomta som er til salgs akkurat nå! Den er sjeldent vakker + har så mange gode minner derifra! Kjøp tomta. Sett så opp et anneks/gjestehytte slik at dere har et krypinn. Så får dere se hvordan dette påvirker økonomien. Fint å ha et slikt krypinn når en senere skal bygge hytta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Takk for fint innlegg! Lærerikt å lese om erfaringene deres. Godt at renta har vært rekordlav i lengre tid nå, det hjelper jo veldig når man har mye lån. Vårt hus er verdt minst 3,5 mill nå pga en lang strandlinje som vi har i hagen. Dessuten har vi opparbeidet uteområdet + tak/vegger/en del vinduer de 5 årene vi har bodd her. Men huset mitt skal _ikke_ selges! Vi vil jo få verdien i hytta i tillegg, da.Og den kan jo selges viss det skulle stramme seg skikkelig. Kan jeg få spørre hva dere har utbetalt totalt pr mnd? Og hvor mye betaler dere på lånet pr mnd? Hva sitter dere igjen med pr mnd, sånn i gjennomsnitt? Forstår viss du ikke vil svare, men det hadde vært veldig matnyttig for meg! Det virker som om dere har bunnsolid økonomi Den regelen om 2 eller 3 ganger inntekt i gjeld har man gått mer og mer bort fra. Det er jo også slik at jo mer man tjener, jo mer penger kan man bruke på "luksus", man trenger jo ikke mer mat eller strøm enn før i prinsippet. Så det er de med lavest inntekt som bør være mest forsiktig med gjeld fordi de må bruke en stor del av lønna på helt livsnødvendige ting. Det finnes mange lånekalkulatorer på nett som sier noe om hvor mye gjeld man kan ha og når man beveger seg i kritisk sone. Se dinside eller dinepenger foreksempel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/2/#findComment-3313558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.