Gjest Hulderen Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Nettopp, hulder! Takk for at du forstod hva jeg mente med innlegget mitt! Vi har ingen problem, vi har det veldig godt og er svært takknemlige for det. Men viss vi velger å utfordre økonomien vår, så kan det slå begge veier. Tror helst at det vil gå veldig bra, men det er likevel skummelt å skulle ta dette valget. :-) Jeg ville ikke tatt sjansen. Men så er jeg i overkant forsiktig. Om dere gjør det, så for all del: ikke bind renten. Binder dere renten har dere ikke mulighet til å få avtalt snillere avdrag med banken i en periode dere har det ekstra trangt. Bundet rente hindrer overraskende renteøkning,, men det hindrer også fleksibilitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Det er sant, Lillemus. Hører ofte at tenåringer er svært dyre i drift :-) ''Det er sant, Lillemus. Hører ofte at tenåringer er svært dyre i drift :-)'' Eldsten min ble tenåring i høst og har vokst 10 cm det siste året + at han har gått opp 5 (!) nr i sko! Så absolutt alt av sko, inkl. ski, skisko, skøyter osv. måtte skiftes ut i høst og vinter. *sukk* Jentungen på 11 år har også vokst ut av mange av skoene sine og når de er oppe i str. 37-38 i sko er det slutt på å finne små barnesko på salg dessverre. Men det er en morsom alder også da! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ja, jeg vet om den tommelfingerregelen. Her vi bor, ganske langt ute på landet, har hus-og tomteprisene steget ganske så kraftig de siste 5-6 årene. Unge mennesker med samme (el litt lavere) årsinntekt bygger hus for mellom 3-4 millioner. Det er faktisk slik at tomtene nå koster fra 700.000 og oppover og da blir totalsummen fort høy. Og her vi bor bygger folk råflotte hus, merkelig kultur, egentlig. Alt skal være veldig fint og flott og perfekt i husene til folk.. Jeg må tenke meg veldig nøye om viss jeg skal kunne si ja til så mye lån. Er det ikke kommet regler om at man ikke får mer lån enn 3 ganger inntekten nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 :-) Jeg ville ikke tatt sjansen. Men så er jeg i overkant forsiktig. Om dere gjør det, så for all del: ikke bind renten. Binder dere renten har dere ikke mulighet til å få avtalt snillere avdrag med banken i en periode dere har det ekstra trangt. Bundet rente hindrer overraskende renteøkning,, men det hindrer også fleksibilitet. Tusen takk for gode tips! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke akkurat i dag Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Takk for fint innlegg! Lærerikt å lese om erfaringene deres. Godt at renta har vært rekordlav i lengre tid nå, det hjelper jo veldig når man har mye lån. Vårt hus er verdt minst 3,5 mill nå pga en lang strandlinje som vi har i hagen. Dessuten har vi opparbeidet uteområdet + tak/vegger/en del vinduer de 5 årene vi har bodd her. Men huset mitt skal _ikke_ selges! Vi vil jo få verdien i hytta i tillegg, da.Og den kan jo selges viss det skulle stramme seg skikkelig. Kan jeg få spørre hva dere har utbetalt totalt pr mnd? Og hvor mye betaler dere på lånet pr mnd? Hva sitter dere igjen med pr mnd, sånn i gjennomsnitt? Forstår viss du ikke vil svare, men det hadde vært veldig matnyttig for meg! Hm, jeg husker ikke helt, men jeg tror vi har ca 55000 utbetalt pr måned, inkl. barnetrygd. Vi betaler ca 15000 på lånet, tror jeg. Men med ALT av faste utgifter, beløper de seg til ca 33000 pr måned, inkl. lån. Da er studielån, frisør, kontaklinser, kommunale avgifter, bensin (men det beløpet vi har satt av, dekker ikke helt, pga økte bensinpriser) barnas aktiviteter osv osv osv tatt med. Det eneste som ikke er med er, mat, klær, toalettsaker, ferier + dekking bilreparasjoner, husting som dukker opp osv. Det blier en del, synes jeg - selv om huset er totalrenovert og ikke krever mye. Sørlig bilen krever litt, har en gammel bil, og har vel betalt mer i reparasjoner enn den er verdt de siste par årene. Men det er uansett billigere enn å betale på ny bil. Vi har ikke tilgang på hytte eller annet familieferiested, så vi bruker en del penger på ferie hvert år. Det er noe vi prioriterer. Det ville sikkert ikke dere gjøre, siden dere vel vil tilbringe tida på hytta, hvis dere først kjøper den. Akkurat det å reise er viktig for meg, og er altså høyt prioritert. Vi selger heller huset og flytter i rekkehus, enn å droppe ferier, dersom det altså skulle bli så vanskelig. Det kan nok hende at reiselysten vår er årsaken til at vi synes det er hardt å ha så mye lån. Vi har måttet begrense reisingen ganske mye etter å ha havnet i dette "uføret", og synes det er kjipt å ikke kunne leve som før på det området. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 11. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2012 Kjøp tomta. Sett så opp et anneks/gjestehytte slik at dere har et krypinn. Så får dere se hvordan dette påvirker økonomien. Fint å ha et slikt krypinn når en senere skal bygge hytta. Ja, har vært inne på den tanken! Men tomt som er belånt med 600.000 er jo en del, og spesielt når man ikke har inntekt på den. Men er vi flinke til å betale godt ned på den delen av lånet, så hjelper det på med 3-5 år. Skal ikke være noe problem å få nedbetalt det tilleggslånet, iallefall. Har vært inne på tanken om å bare kjøpe en billig campingvogn og parkere der også, så kan vi bruke den selv om vi ikke bygger hytte enda. Strøm + et vannuttak kan vi fikse på tomta, det må jo gjøres uansett. Planering og grusing/evt opparbeide en gressmatte også, tomta er ganske flat og fin allerede. Men heller egentlig mot å kjøpe tomta uansett, og så får vi heller se på hvilke klausuler osv som gjelder mtp byggestart og bruk av tomten. Kan jo hende at byggefirmaet har klausul om at de skal bygge hytta vår. Det må jeg sjekke opp i. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Om du har jobb innenfor undervisningssektoren kan du vel få lån i Statens pensjonskasse med utrolig lav rente? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313584 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 '' Tenker å leie ut hytten i ca 8 uker pr år for 5000-6000 pr uke. Det vil hjelpe godt på finansieringen.'' Tenk godt over akkurat det der - vi leide en gang en hytte privat, det var helt tydelig at de også hadde basert seg på å måtte leie ut innimellom for å kunne betale lånet. Det var veldig rart å skulle bo i en fremmed hytte, bruke fremmedes ting, sove i fremmedes sengetøy og sånt. Og jeg kan tenke meg at det må være litt ekkelt å tenke på at fremmede har vært i deres hytte og brukt deres ting. Og som en annen sier - 8 uker er mange uker. Og folk vil jo leie hytte i vinterferie, høstferie, sommerferie - når skal dere selv være der? Kun noen helger? ''Det var veldig rart å skulle bo i en fremmed hytte, bruke fremmedes ting, sove i fremmedes sengetøy og sånt. Og jeg kan tenke meg at det må være litt ekkelt å tenke på at fremmede har vært i deres hytte og brukt deres ting'' Da gjelder det å ikke lage det så veldig personlig. Vi leier ut en leilighet på fjellet. Vi har kjøpt den med uteieklausul, slik at vi er forpliktet oss til å leie den ut 40 % av tiden. Det er lett å omgå den hvis vi vil. Vi kan f.eks si at vi vil leie den ut i vår og sommerhalvåret, så har vi hele vinteren selv. Men vi greier jo ikke å få vært der hver eneste helg gjennom vinteren uansett, så de leieinntektene er fint å få med seg. Vi har løst det slik at vi har snekret oss et stort og låsbart skap. Der har vi lysestaker ,lys, puter og pledd, litt skiklær, sengetøy, tørrmat og diverse annet. De som leier tar med sengetøy selv, eventuelt leier. De vasker leiligeheten selv eller betaler for å få den vasket av de som jobber der oppe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 ''Det var veldig rart å skulle bo i en fremmed hytte, bruke fremmedes ting, sove i fremmedes sengetøy og sånt. Og jeg kan tenke meg at det må være litt ekkelt å tenke på at fremmede har vært i deres hytte og brukt deres ting'' Da gjelder det å ikke lage det så veldig personlig. Vi leier ut en leilighet på fjellet. Vi har kjøpt den med uteieklausul, slik at vi er forpliktet oss til å leie den ut 40 % av tiden. Det er lett å omgå den hvis vi vil. Vi kan f.eks si at vi vil leie den ut i vår og sommerhalvåret, så har vi hele vinteren selv. Men vi greier jo ikke å få vært der hver eneste helg gjennom vinteren uansett, så de leieinntektene er fint å få med seg. Vi har løst det slik at vi har snekret oss et stort og låsbart skap. Der har vi lysestaker ,lys, puter og pledd, litt skiklær, sengetøy, tørrmat og diverse annet. De som leier tar med sengetøy selv, eventuelt leier. De vasker leiligeheten selv eller betaler for å få den vasket av de som jobber der oppe. ''Da gjelder det å ikke lage det så veldig personlig.'' Jeg hadde ikke giddet ha en sånn ordning som dere har, halve poenget for meg er at når jeg kommer på hytta så kan jeg bare fyre i ovnen og tenne lysene jeg satte klar i lysestakene da vi dro sist. Og ha tingene mine rundt meg, ikke være nødt til å ta dem frem fra et skap, de skal være der hele tiden. Men det er bra vi er forskjellige! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pilka Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Ja, jeg vet om den tommelfingerregelen. Her vi bor, ganske langt ute på landet, har hus-og tomteprisene steget ganske så kraftig de siste 5-6 årene. Unge mennesker med samme (el litt lavere) årsinntekt bygger hus for mellom 3-4 millioner. Det er faktisk slik at tomtene nå koster fra 700.000 og oppover og da blir totalsummen fort høy. Og her vi bor bygger folk råflotte hus, merkelig kultur, egentlig. Alt skal være veldig fint og flott og perfekt i husene til folk.. Jeg må tenke meg veldig nøye om viss jeg skal kunne si ja til så mye lån. Den regelen er TOMMELFINGERREGEL. Det vil alltid være unntak. Dere må regne ut verdien av det dere investerer i og hvor sannsynlig det er at verdien øker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 ''Da gjelder det å ikke lage det så veldig personlig.'' Jeg hadde ikke giddet ha en sånn ordning som dere har, halve poenget for meg er at når jeg kommer på hytta så kan jeg bare fyre i ovnen og tenne lysene jeg satte klar i lysestakene da vi dro sist. Og ha tingene mine rundt meg, ikke være nødt til å ta dem frem fra et skap, de skal være der hele tiden. Men det er bra vi er forskjellige! ) ''Jeg hadde ikke giddet ha en sånn ordning som dere har, halve poenget for meg er at når jeg kommer på hytta så kan jeg bare fyre i ovnen og tenne lysene jeg satte klar i lysestakene da vi dro sist. Og ha tingene mine rundt meg, ikke være nødt til å ta dem frem fra et skap, de skal være der hele tiden'' He he, men det er da ikke noe problem å ta lysestaker, puter og pledd ut fra et skap og gjøre det litt hjemmekoselig. Det er gjort på noen minutter det:-) Dessuten har vi ikke peis. Det er allerede godt og varmt når vi kommer dit fredag kveld og vi kan begynne rett på middagen :-) Det er ikke noe sted jeg slapper så godt av som der:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313784 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Jeg hadde ikke turt. Dere er ikke garanetert at renta ikke går opp, og dere er ikke garantert at en av dere ikke mister jobben, etc. Holdningen min kommer nok litt av at jeg bor i en land som for få år siden (også etter finanskrisen satt inn) hadde det like økonomisk godt som Norge, men nå er det umulig å få solgt hus, og en jobb i undervisningsektoren er absolutt ikke en sikker jobb lenger. Det er ingen garantier for at det ikke går sånn i Norge også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Så hva er problemet? Hvis dere kan selge tomten/hytten er problemet løst. Jeg håper dere innser hvor priviligerte dere er som har råd til å kjøpe en hyttetomt og bygge hytte der? Dette er et luksusproblem. Problemet er da, at hvis det går i Norge som det har gjort i så mange andre land, så får de ikke solgt hytta til en ordentlig pris... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313953 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høstløv Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 ''Tenker jo at viss det skulle gå veldig dårlig feks pga at en av oss mister jobben eller at det blir før stramt økonomisk sett, så vil vi jo ha verdien i tomt + hytte og dette kan selges igjen. Hytteprisene er stigende i dette området, det samme er tomteprisene og husprisene.'' Dette er en forutsetning som krever at det økonomiske markedet i Norge holder seg på samme nivå som hittil. I andre europeiske land, som er sammenlignbare med Norge, er eiendomsprisene rast i takt med den økonomiske utvikling og det er vanskelig å selge hus, sommerhus og tomter fordi heller ingen andre har penger til å kjøpe for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/377033-t%C3%B8rre-%C3%A5-ta-opp-mer-l%C3%A5n-i-denne-usikre-finanstid/page/3/#findComment-3313956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.