Gjest bekymret Skrevet 26. oktober 2001 Del Skrevet 26. oktober 2001 Jeg er ei jente på 28 år som sliter med mage og tarm. Helt fra jeg var liten har jeg til stadighet hatt oppkastsjau. Dette var skikkelige runder og jeg kunne besvime når jeg var på det kvalmeste. Nå er det sjelden jeg kaster opp lenger, men problemer med fordøyelsessystemet har jeg stadig. Jeg er ofte kvalm og stinn i magen. Ordentlig syk blir jeg nesten alltid om natta/tidlig morgen da jeg våkner og føler meg dårlig. Så følger timer på do. Det er som regel treg avføring som er problemet. Det føles som om kroppen ikke klarer å kvitte seg med det den har inni seg. Det verste jeg kan gjøre er å spise en sein god middag med rødt kjøtt og rødvin. Da blir jeg ofte fryktelig uvel dagen etter, og syk påfølgende natt. Ikke alltid, men ofte. Utover det med tung mat kan jeg ikke finne spesielle ting jeg reagerer på, så jeg tror ikke det er allergi. Jeg har nå vært hos lege og tatt en rekke prøver, røntgen og ultralyd uten å finne at noe er galt. Tankene har kretset rundt manglende fordøyelsesenzymer, magesyre el. Jeg prøver å unngå kjøtt og tung mat. Jeg trener jevnt og syns selv jeg spiser sunt. Problemet er ganske plagsomt og jeg håper det finnes en løsning. Hva kan jeg kan gjøre? Hva skal jeg spise/ ikke spise? Fins det noen alternativ medisin eller diett jeg kan prøve? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37704-ford%C3%B8yelsesproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 28. oktober 2001 Del Skrevet 28. oktober 2001 Kjære bekymret, Jeg vil råde deg til å ta tilskudd av melkesyrebakterier (1 kapsel før hvert måltid) og forsøke en eliminasjonsdiett for å se hva du ikke tåler. Oppskriften kan være: ELIMINASJONSDIETT FORMÅL: Kartlegge matvareallergi eller matvareintoleranse. Typiske symptomer er diaré, oppblåsthet, vekslende avføring, magesmerter, hudutslett og eksem, kvalme, hodepine, nesetetthet, slimdannelser i luftveiene, tretthet, irritabilitet og konsentrasjonsvansker. PRINSIPP: Trinn 1. Utelukke de matvarene som mest sannsynlig er årsak til plagene. Hvis bedring av tilstanden: Trinn 2. Innføre matvarer en etter en med 2 dagers mellomrom. Hvis uheldig reaksjon skal matvaren ekskluderes fra dietten, og hvis ny bedring inntrer er det sannsynligvis snakk om en matvarereaksjon. Enda større sikkerhet opnås ved provokasjonsforsøk der man inntar en større mengde av den matvare som mistenkes å gi reaksjon. Før nøyaktig opptegnelse av reaksjonene. Trinn 3. Etterhvert sitter man igjen med en ja-liste og en nei-liste. Når det har gått 6 uker kan man forsøke å spise mat fra nei-listen da det ofte forekommer at tarmen har falt til ro og matintoleransen bedres. Ofte er det ikke snakk om en absolutt intoleranse, men derimot en individuell terskel. Hvis du ikke tåler melkeprodukter prøv med syrnet melk (dette skiller mellom melkesukkerintoleranse = tåler syrnet melk - og melke-proteinintoleranse = tåler ingen melkeprodukter). DISSE GIR OFTE SYMPTOMER OG BØR UNNGÅS: Melk og melkeprodukter, nøtter, stenfrukter, sitrusfrukt, egg, hvete, soya, fisk og skalldyr, svinekjøtt, jordbær, sjokolade og tomat. Visse tilsetningsstoffer som sitronsyre, fargestoffer og acetylsalicylsyre (finnes i dispril og albyl samt visse matvarer). Unngå også krydder, kaffe, øl, godteri og kosttilskudd den første uken. TILLATT MAT DEN FØRSTE UKEN: Ris inkluder riskaker, lammekjøtt, vilt (elg, reinsdyr,hjort,rype), kalkun og gås, salat, agurk, bakervarer av glutenfritt mel, melkefritt margarin (Vitaquell), gulrot, mais, sesamolje, vann og te. INNFØR ETTER TUR: Poteter, kylling, fisk og skalldyr, svinekjøtt, sitrusfrukt og jordbær, soya, egg, hvete, melk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37704-ford%C3%B8yelsesproblemer/#findComment-143409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.