Gå til innhold

Likestillingens pris?

Anbefalte innlegg

Gjest HHP58

Ja skal vi dele både goder og arbeid,blir det gjerne slik at både kvinner og menn sliter seg ut.

Hva synes dere jenter i alle aldre om henne her?

http://vgd.no/samfunn/likestilling/tema/1705882/tittel/selvgode-menn-og-kvinner-som-setter-dem-paa-plass

Anaconda80 har provosert både kvinner og menn på "likestilling" og "samliv generelt forumet på vgd.no

Tror kanskje det er her vi menn får utløp for vår frustrasjon?

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Ugga

9

• laban

7

• Angustia

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest sangsol

Du motsier deg selv.

Ja, vi er ledere, men vi vet også å velge menn som står for reell likestilling på hjemmebane.

Synes du egentlig kvinner skal stå ved sitt hovedansvar hjemme og la være å søke lederstillinger i arbeidslivet?

Er enig i at tittel på innlegget er misvisende. Likestilling er det egentlig ikke, når kvinner jobber dobbelt fordi de også har gått ut i arbeidslivet.

''Synes du egentlig kvinner skal stå ved sitt hovedansvar hjemme og la være å søke lederstillinger i arbeidslivet?''

Dersom kvinner vil jobbe som ledere, så hvorfor ikke? Statistikken sier dog at disse jobbene tas av menn. Ofte er antall kvinnelige søkere lav på slike stillinger. Hvor svikter det? Innen høyere utdanning så er flertallet kvinner (innen medisinske fag). Likevel besettes toppstillinger oftest av menn.

Hvor ble det av kvinnen?

Jeg tror mange kvinner føler seg dratt mellom barn og jobb. Og så vinner barna....og jobben kommer i annen rekke. Tror dette kan være en av grunnene til at det blir få kvinner til slike stillinger.

Tilsvarende tror jeg det er motsatt for menn...At jobben kommer først, og at ungene får vente.

ALLE menn og kvinner er selvsagt ikke slik. Men jeg tror flertallet har det slik. At kvinner på et vis får hovedansvar for barn og hjem. Da strekker ikke tiden til til også å klatre fort på karriere stigen.

Gjest sangsol

''Hvordan få menn mer inn på hjemmebanen da''

Enkle (og beste) svaret: Velg riktig mann.

Ellers: La mannen gøre ting på sin måte, for mange kvinner mener de sitter på fasit om hvordan ting skal gjøres hjemme. La evt. ting flyte og la manne se at ting ikke gjør seg selv.

He-he.

Å la ting flyte, har jeg forsøkt. Han tar IKKE over. Han oppdager det jo ikke.... (men kan etter en uke eller to lure på hvorfor han ikke har rene klær i skapet lengre).

Han er likevel snill som dagen er lang. Han serverer meg te, eller vin. Legger teppe på meg om han tror jeg fryser. Kommer med blomster (da i potte) i blant.

Og dersom han opplever at noe truer hans kvinne eller barn, blåser han seg opp- og går i forsvar for familien.

Han er tradisjonell mann i så måte.

Er enig i at tittel på innlegget er misvisende. Likestilling er det egentlig ikke, når kvinner jobber dobbelt fordi de også har gått ut i arbeidslivet.

''Synes du egentlig kvinner skal stå ved sitt hovedansvar hjemme og la være å søke lederstillinger i arbeidslivet?''

Dersom kvinner vil jobbe som ledere, så hvorfor ikke? Statistikken sier dog at disse jobbene tas av menn. Ofte er antall kvinnelige søkere lav på slike stillinger. Hvor svikter det? Innen høyere utdanning så er flertallet kvinner (innen medisinske fag). Likevel besettes toppstillinger oftest av menn.

Hvor ble det av kvinnen?

Jeg tror mange kvinner føler seg dratt mellom barn og jobb. Og så vinner barna....og jobben kommer i annen rekke. Tror dette kan være en av grunnene til at det blir få kvinner til slike stillinger.

Tilsvarende tror jeg det er motsatt for menn...At jobben kommer først, og at ungene får vente.

ALLE menn og kvinner er selvsagt ikke slik. Men jeg tror flertallet har det slik. At kvinner på et vis får hovedansvar for barn og hjem. Da strekker ikke tiden til til også å klatre fort på karriere stigen.

Kanskje det rett og slett er en liten forskjell på kvinner og menn...? Ikke på alle selvfølgelig, det vil alltid finnes kvinner som vil ha lederstillinger og menn som kan tenke seg å være hjemme og stelle for kone, hjem og unger, men sånn generelt?

christensen1365381166

Hvor ble det av kvinnen?

''Hvor ble det av kvinnen?''

Fakta er at kvinner prioriterer barn og familie framfor karriere.

Kanskje det rett og slett er en liten forskjell på kvinner og menn...? Ikke på alle selvfølgelig, det vil alltid finnes kvinner som vil ha lederstillinger og menn som kan tenke seg å være hjemme og stelle for kone, hjem og unger, men sånn generelt?

Det er bare litt over 100 år siden kvinner fikk stemmerett. Jeg tror man skal gi kulturen litt tid...

Med vennlig hilsen

Annonse

Man ser bevis på det overalt hver dag, og man kjenner det i røttene at slik er det. Men underlig nok er det ikke lov å si det høyt. ;0)

Man ser bevis på det overalt hver dag, og man kjenner det i røttene at slik er det. Men underlig nok er det ikke lov å si det høyt. ;0)

''Men underlig nok er det ikke lov å si det høyt. ''

Det sies da høyt dag ut og dag inn.

Bare sjekke side opp og side ned på VGs og Nettavisens kommentarfelt, og i en rekke reaksjonære moskéer og kirker, for eksempel.

Med vennlig hilsen

For ikke å bli taperen i familien, må kvinner velge sine partnere med omhu. Gjør han ikke husarbeid før man får barn, er det lite sannsynlig at han begynner med det etterpå.

Dessuten må også gutter læres opp fra de er små til å delta på hjemmebane, og man må slutte å unnskylde deres oppførsel med at "gutter er gutter".

Gjest grublendeikveld

Den som betaler likestillingens pris, er barna. De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. De er i barnehagen fra de er ett år, fra halv sju om morgenen til fire om ettermiddagen. Når de blir eldre kommer de hjem til tomt hus. Foreldre kommer trøtte og gretne hjem fra jobb. Ikke rart at barn i dag har større problemer med å oppføre seg på skolen ( dette sier lærere som har mange år i yrket). Foreldre har konstant dårlig samvittighet overfor barna, og overøser dem med ting og lommepenger. Det er nå min mening.

For ikke å bli taperen i familien, må kvinner velge sine partnere med omhu. Gjør han ikke husarbeid før man får barn, er det lite sannsynlig at han begynner med det etterpå.

Dessuten må også gutter læres opp fra de er små til å delta på hjemmebane, og man må slutte å unnskylde deres oppførsel med at "gutter er gutter".

Er det noen barn i dag, gutter eller jenter, som oppdras til å gjøre noe som helst annet enn de har lyst til? Når jeg ser inn i spåkula mi ser jeg en framtid der "alle" har kremjobber og en flokk med hushjelper og barnepiker fra fattige deler av verden;)

Den som betaler likestillingens pris, er barna. De vokser opp uten særlig kontakt med far og mor. De er i barnehagen fra de er ett år, fra halv sju om morgenen til fire om ettermiddagen. Når de blir eldre kommer de hjem til tomt hus. Foreldre kommer trøtte og gretne hjem fra jobb. Ikke rart at barn i dag har større problemer med å oppføre seg på skolen ( dette sier lærere som har mange år i yrket). Foreldre har konstant dårlig samvittighet overfor barna, og overøser dem med ting og lommepenger. Det er nå min mening.

Dette har selvsagt INTET med likestilling å gjøre, men at folk legger seg på en forbrukslinje hvor man må jobbe så mye for å få det til å gå rundt.

Hvis du leier en liten kald leilighet, ikke har bil, oppvaskmaskin, stor TV, datamaskin, vaskemasking, osv. så trenger man heller ikke to fulltidsjobber.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Jeg synes kvinner og menn skal ha samme muligheter, både på hjemmebane og ute. Synes egentlig det er en hårreisende påstand at kvinner og menn er "for like".

Annonse

Er det noen barn i dag, gutter eller jenter, som oppdras til å gjøre noe som helst annet enn de har lyst til? Når jeg ser inn i spåkula mi ser jeg en framtid der "alle" har kremjobber og en flokk med hushjelper og barnepiker fra fattige deler av verden;)

;0P

''Er det noen barn i dag, gutter eller jenter, som oppdras til å gjøre noe som helst annet enn de har lyst til?''

Hehe, du kan så si. :-) Jo, jeg tror ikke vi er helt alene om å ta ungene med inn i virkeligheten, men det daglige familielivet ser nok ikke akkurat slik ut nå som det gjorde bare for 20-30 år siden.

''Når jeg ser inn i spåkula mi ser jeg en framtid der "alle" har kremjobber og en flokk med hushjelper og barnepiker fra fattige deler av verden;)''

Huff, for en tanke...!

Gjest grublendeikveld

Dette har selvsagt INTET med likestilling å gjøre, men at folk legger seg på en forbrukslinje hvor man må jobbe så mye for å få det til å gå rundt.

Hvis du leier en liten kald leilighet, ikke har bil, oppvaskmaskin, stor TV, datamaskin, vaskemasking, osv. så trenger man heller ikke to fulltidsjobber.

Med vennlig hilsen

Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også. Nå skal liksom alle være i jobb, en kan ikke "bare" være husmor, da blir en faktisk sett ned på. En taper jo pensjonspoeng! En har ikke det sosiale nettverket! En bidrar ikke til samfunnet! osv. Nei, takke meg til min barndom, der jeg hadde en kjærlig mor som alltid var der for meg. Som var uthvilt, og alltid hadde tid til meg og mine fire søsken. Mine barn er også heldige, da jeg har vært syk og hjemme i så mange år, og dermed alltid har vært tilgjengelig for dem. Så hvis noe er positivt med å være ufør, så er det akkurat det.

christensen1365381166

Fakta er at de fleste foreldre vil ha 100 % stilling. Det nytter ikke at du sier at en kan bare gå ned på forbruket. De gjør jo ikke det! Og jo, det kan ha litt med likestilling å gjøre det også. Nå skal liksom alle være i jobb, en kan ikke "bare" være husmor, da blir en faktisk sett ned på. En taper jo pensjonspoeng! En har ikke det sosiale nettverket! En bidrar ikke til samfunnet! osv. Nei, takke meg til min barndom, der jeg hadde en kjærlig mor som alltid var der for meg. Som var uthvilt, og alltid hadde tid til meg og mine fire søsken. Mine barn er også heldige, da jeg har vært syk og hjemme i så mange år, og dermed alltid har vært tilgjengelig for dem. Så hvis noe er positivt med å være ufør, så er det akkurat det.

''Nei, takke meg til min barndom, der jeg hadde en kjærlig mor som alltid var der for meg. Som var uthvilt, og alltid hadde tid til meg og mine fire søsken.''

Hør, hør!

Gjest Elextra

Har hatt barn i barnehage fra de var ett år, men kjenner meg for øvrig overhodet ikke igjen i din beskrivelse - heldigvis :-)

Jeg tror de fleste barn i dag har langt mer nærkontakt med foreldrene - spesielt med far - enn de som vokste opp i den tiden det virker som om du lengter tilbake til.

For 50 år siden fantes det også hjem som ikke duftet av vaskemidler og nystekte boller.

Jeg tror de fleste barn i dag har langt mer nærkontakt med foreldrene - spesielt med far - enn de som vokste opp i den tiden det virker som om du lengter tilbake til.

For 50 år siden fantes det også hjem som ikke duftet av vaskemidler og nystekte boller.

''Jeg tror de fleste barn i dag har langt mer nærkontakt med foreldrene - spesielt med far - enn de som vokste opp i den tiden det virker som om du lengter tilbake til.''

Enig. Jeg og mange med meg var i alle fall mye mer overlatt til oss selv enn det mine unger er. Jeg husker jo at de voksne en sjelden gang var med og lekte f.eks., og det var kjempestas, men det hendte ikke sååå ofte, ikke til hverdags i alle fall, det var helst i feriene da de voksne hadde fri og overskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...