Gå til innhold

Likestillingens pris?

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

''I min familie har vi et valg, men det betyr ikke at alle har det. ''

Men det hadde man jo ikke før heller...???

Jeg sier ikke at valget man har i dag er så lett som å velge hva man skal se på TV, men det er jo mye lettere i dag å velge "far jobber, og mor er hjemme" (eller omvent), enn det var å velge "begge foreldre jobber ute i givende stillinger" for 70 år siden.

Derfor vil jeg mene at valgfriheten har blitt betydelig bedre, selv om ethvert valg har en pris i dag også. Men jeg mener man har flere realistiske og oppnåelige valgmuligheter nå enn før.

Med vennlig hilsen

''Men det hadde man jo ikke før heller...???'' Nettopp. Alle tider er preget av en pardimediskurs. Siden det er så mye vanskeligere å få øye på samtidsdisjkursen er det imidlertid lett å forledes til å tro at "alt var lettere eller bedre før".

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Ugga

9

• laban

7

• Angustia

7

Mest aktive i denne tråden

''Men det hadde man jo ikke før heller...???'' Nettopp. Alle tider er preget av en pardimediskurs. Siden det er så mye vanskeligere å få øye på samtidsdisjkursen er det imidlertid lett å forledes til å tro at "alt var lettere eller bedre før".

Helt enig i at mange tror det.

Dessuten var ungdommen høfligere før! :D

Med vennlig hilsen

Det har ikke så mye med paradigmer å gjøre som det har med økonomi.

Hovedgrunnen til at de færreste velger at den ene skal være hjemmeværende, er at de taper veldig mye penger på det. Og det igjen har å gjøre med den politikken som føres, f.eks. offentlige subsidier til barnehager, SFO, gunstige permisjonsordninger for foreldre som jobber osv.

Ja, derfor var det jo mange som leide en liten kald leilighet i en kjeller eller i 2. etasje.

Det er rett og slett vårt enorme forbruk som gjør at 2 personer må jobbe, for f. eks. prisen på mat er kun en liten brøkdel nå enn det den kostet for 40 år siden.

Med vennlig hilsen

Hovedgrunnen til at to "må" jobbe i dag er fordi staten ønsker det og subsidierer familier hvor begge jobber. Familier hvor bare den ene jobber og den andre er hjemme med barn får ikke tilsvarende subsidier. Her snakker vi om en million eller to pr familie (foreldrepenger på omtrent en årslønn pr. barn, subsidier til barnehageplass i 5 år pr barn osv.). Prisen på en vaskemaskin eller TV er selvsagt bare småpenger i sammenlikning.

Hovedgrunnen til at to "må" jobbe i dag er fordi staten ønsker det og subsidierer familier hvor begge jobber. Familier hvor bare den ene jobber og den andre er hjemme med barn får ikke tilsvarende subsidier. Her snakker vi om en million eller to pr familie (foreldrepenger på omtrent en årslønn pr. barn, subsidier til barnehageplass i 5 år pr barn osv.). Prisen på en vaskemaskin eller TV er selvsagt bare småpenger i sammenlikning.

''Familier hvor bare den ene jobber og den andre er hjemme med barn får ikke tilsvarende subsidier.''

Nei, selvsagt ikke, for de har neppe samme behov for barnehage, foreldrepermisjon for syke barn, osv.

Det er helt klart at staten ønsker at alle skal jobbe - hele Norges økonomi avhenger jo av det.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Kayia

Det har ikke så mye med paradigmer å gjøre som det har med økonomi.

Hovedgrunnen til at de færreste velger at den ene skal være hjemmeværende, er at de taper veldig mye penger på det. Og det igjen har å gjøre med den politikken som føres, f.eks. offentlige subsidier til barnehager, SFO, gunstige permisjonsordninger for foreldre som jobber osv.

''Det har ikke så mye med paradigmer å gjøre som det har med økonomi. Hovedgrunnen til at de færreste velger at den ene skal være hjemmeværende, er at de taper veldig mye penger på det. Og det igjen har å gjøre med den politikken som føres, f.eks. offentlige subsidier til barnehager, SFO, gunstige permisjonsordninger for foreldre som jobber osv.'' Dersom du har rett i dette, hadde det ikke vært rimelig å anta at flere med god råd valgte å være hjemme med ungene da? Vi har ikke fått færre men flere "tårnfrid'er" jo mer velstående vi har blitt, og det tyder på at dette er noe man ikke har greid å påvrke gjennom økonomiske incentiver.

''Det har ikke så mye med paradigmer å gjøre som det har med økonomi. Hovedgrunnen til at de færreste velger at den ene skal være hjemmeværende, er at de taper veldig mye penger på det. Og det igjen har å gjøre med den politikken som føres, f.eks. offentlige subsidier til barnehager, SFO, gunstige permisjonsordninger for foreldre som jobber osv.'' Dersom du har rett i dette, hadde det ikke vært rimelig å anta at flere med god råd valgte å være hjemme med ungene da? Vi har ikke fått færre men flere "tårnfrid'er" jo mer velstående vi har blitt, og det tyder på at dette er noe man ikke har greid å påvrke gjennom økonomiske incentiver.

Ja, det er jo så klart at for de som er rike i langt mindre grad er avhengig av offentlige tilskudd, skattefradrag, osv.

De har økonomiske muskler til å være hjemme uansett.

Med vennlig hilsen

Hvis de hadde vært hjemme, så hadde de plutselig ikke vært så rike lenger.

''Familier hvor bare den ene jobber og den andre er hjemme med barn får ikke tilsvarende subsidier.''

Nei, selvsagt ikke, for de har neppe samme behov for barnehage, foreldrepermisjon for syke barn, osv.

Det er helt klart at staten ønsker at alle skal jobbe - hele Norges økonomi avhenger jo av det.

Med vennlig hilsen

Ja, men hele Norges økonomi var tydeligvis ikke avhengig av det på 60-tallet, da. Vi har jo valgt å ha et annet system, og det er et valg.

Ja, men hele Norges økonomi var tydeligvis ikke avhengig av det på 60-tallet, da. Vi har jo valgt å ha et annet system, og det er et valg.

''Ja, men hele Norges økonomi var tydeligvis ikke avhengig av det på 60-tallet, da. Vi har jo valgt å ha et annet system, og det er et valg.''

Ja, vi har lagt oss på et vesentlig høyere forbruk enn på 60-tallet, og et vesentlig høyere forbruk enn andre i Europa:

http://www.dagbladet.no/2010/11/30/nyheter/miljo/erik_solheim/politikk/innenriks/14522354/

Med vennlig hilsen

Gjest Kayia

Hvis de hadde vært hjemme, så hadde de plutselig ikke vært så rike lenger.

Du mener at feks Ellen Arnstad og Celine Middelfart går tilbake på jobb når barna er tre måneder fordi de er økonomisk ufri og ikke ville vært rike om de var hjemme noen år? :)

Annonse

Gjest Kayia

Ja, det er jo så klart at for de som er rike i langt mindre grad er avhengig av offentlige tilskudd, skattefradrag, osv.

De har økonomiske muskler til å være hjemme uansett.

Med vennlig hilsen

Dette er mulig for mange som ikke er rike også. Som jeg sa tidligere: Vi er langtfra rike men har romslig økonomi, og hadde fint tålt at jeg (ikke mannen min, han tjener mer enn meg) arbeidet hjemme noen år. Den gang jr gikk i barnehage var prisene høyere enn nå, så bare det å kutte ut full barnehageplass (4000,-) og bensin + bomring pga henting/ bringing (1000,-), ville vi spart 5000,-. For meg var det likevel ikke et ønske. Jeg har investert både tid, penger og energi på å skolere meg, samfunnet ønsker min kompetanse, og jeg ønsker å være engasjert ut over mine omsorgsoppgaver.

Du mener at feks Ellen Arnstad og Celine Middelfart går tilbake på jobb når barna er tre måneder fordi de er økonomisk ufri og ikke ville vært rike om de var hjemme noen år? :)

Nei, det mener jeg selvsagt ikke. Mange jobber fordi de liker det. Men mange jobber også fordi de trenger penga.

''Ja, men hele Norges økonomi var tydeligvis ikke avhengig av det på 60-tallet, da. Vi har jo valgt å ha et annet system, og det er et valg.''

Ja, vi har lagt oss på et vesentlig høyere forbruk enn på 60-tallet, og et vesentlig høyere forbruk enn andre i Europa:

http://www.dagbladet.no/2010/11/30/nyheter/miljo/erik_solheim/politikk/innenriks/14522354/

Med vennlig hilsen

Vi har også mye høyere boligpriser enn før. En av grunnene til dette er nettop at familier stort sett har to inntekter, og derfor har prisene på boliger som familier typisk bor i blitt presset drastisk oppover, og da blir det plutselig litt vanskelig å være den eneste familien i området som bare har en inntekt.

Vi har også mye høyere boligpriser enn før. En av grunnene til dette er nettop at familier stort sett har to inntekter, og derfor har prisene på boliger som familier typisk bor i blitt presset drastisk oppover, og da blir det plutselig litt vanskelig å være den eneste familien i området som bare har en inntekt.

Uten at jeg har sjekket vil jeg tro det var langt vanligere å leie enn å eie før enn det er nå?

Med vennlig hilsen

Jo, men det er jo spinndyrt å leie nå også, da.

Hei,

Bare så det er sagt, jeg "forsvarer" ikke høye boligpriser, selvsagt!

Ja, det er dyrt å leie, men nå leier folk flest en "grei bolig". Tidligere var det nok veldig mange flere boliger uten dusj, med enkelt glass i vinduet, og en generell veldig mye lavere standard enn det man finner de fleste steder nå. (Med unntak, selvsagt.)

Men jeg er selvsagt helt enig i at det er et problem.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...