Gå til innhold

Kroppsspråk hund

Anbefalte innlegg

Gjest melmøll

Søtnosene (og det synes jeg altså, ikke ironi) har ligget på topp av bitestatiskikken i mange år....

Det har nok noe med at rasen er populær familiehund og har fått rykte på seg for å være snill. Ingen er redde for den og alle tør gå bort til den, foreldre tør barna være alene med den. Slike familievennlige raser havner oftere i hjem med lite hundevante folk. Jeg har hørt om foreldre som mener hunden skal lære ungene at de må la den være i fred, og ja da kan det bli noen bitt.

Fortsetter under...

''Neste gang drar du verdens babystemme HEIIIIII VOOOVVVE fiiiiiine vovveflinkguttduersådum at det lyyyyyser av deg jahhh.''

Jeg gjorde det først - men han gikk ikke på den :-P

''Og så tar du en pinne og pælmer avgårde. ;0P Vedder på at kjøteren sprinter etter.

''

Det tenkte jeg ikke på. Men vil ikke en hund-som -leker-med-pinner bare komme igjen og igjen da, og en blit aldri kvitt den?

Nja.. mulig, men da får du i det minste bekreftet helt sikkert at hunden er dum og ikke farlig! :0)

''Sånn står udyret mitt når han vil leke. Akkurat som han oppfordrer andre (enten andre hunder eller mennesker) til å bli med på lå leke sisten.''

Jeg kjenner en del hunder, og de er mer "dansete" når de vil leke - hopper og spretter litt, bøyer seg ned, reiser seg opp, mens de bjeffer, kikker på meg, kikker på eieren osv. Denne hunden i går stod med beina plantet i bakken mens den holdt blikket på meg og bjeffet voldsomt lenge.

De hundene jeg kjenner best er en bokser og en mellompuddel. To veldig forskjellige hunder - men de er veldig lekne og spretne begge to, og bjeffer når de vil leke eller når noen kommer - men de har aldri oppført seg slik denne hunden gjorde i går.

''Jeg kjenner en del hunder, og de er mer "dansete" når de vil leke - hopper og spretter litt, bøyer seg ned, reiser seg opp, mens de bjeffer, kikker på meg, kikker på eieren osv. Denne hunden i går stod med beina plantet i bakken mens den holdt blikket på meg og bjeffet voldsomt lenge.''

Beskrivelsen din minner fortsatt mye om udyret mitt når han vil leke. Og han følger så avgjort den han vil leke med med blikket.

Uff da - det var litt av en varslingshund! Jeg kom jo sikkert veldig overraskende på de to hundene, sikkert ikke mange som kommer ut av skogen akkurat der.

Men den hunden du hadde, hva gjorde den bortsett fra å bjeffe? (nå skulle jeg faktisk til å skrive mjaue - det var jo litt feil ;-) )

''Men den hunden du hadde, hva gjorde den bortsett fra å bjeffe? ''

Ingenting såvidt jeg husker. Eller kanskje den også løp mot evt. "ofre" om han var løs. Også klarte han å lure seg ut absolutt hver eneste gang en bikkje i mils omkrets hadde løpetid.

Dvergschauzeren var imidlertid svært ukomplisert (om enn ikke lydløs) sammenlignet med den boxeren vi hadde inntil jeg var ca 7. Han likte å nappe vesker fra gamle damer og luer fra små barn. Da lillebroren min skulle lære å gå, sier min mor at boxeren konsekvent dytta ham overende. Hun mener bikkja var sjalu;-) Han (bikkja , ikke lillebror) fikk flytte til et ektepar på landet med stoooor hage. (Og det var ikke en dekkhistorie for avlivning - fikk se ham igjen noen år senere.)

Annonse

Kjekk link:

http://dyresiden.no/hund/forsta-hundens-signaler/

-----

''Logre:

Det er ikke bare, når en hund er glad eller truende at den logrer. Loggeren kan brukes som dempende signal f.eks. når hunden er usikker eller redd. Hvis hunden er opphisset, kan den logre raskt med høytløftet hale. Hvis hunden logrer med store svinger, er det tegn på at den er vennlig stilt inn, og hvis den logrer langsomt, mens halen verken holdes høy eller lav, kan det er tegn på at den er usikker.

Leke bukk:

Hunden har forkroppen mot jorden med forbeina strukket ut og bakdelen og halen i luften. Dette er normalt en invitasjon til lek, men kan også brukes som dempende signal. I så fall forblir hunden i denne stillingen, inntil det kommer en reaksjon, fra den annen hunden, som skal beroliges.''

Gjest prust

Kjekk link:

http://dyresiden.no/hund/forsta-hundens-signaler/

-----

''Logre:

Det er ikke bare, når en hund er glad eller truende at den logrer. Loggeren kan brukes som dempende signal f.eks. når hunden er usikker eller redd. Hvis hunden er opphisset, kan den logre raskt med høytløftet hale. Hvis hunden logrer med store svinger, er det tegn på at den er vennlig stilt inn, og hvis den logrer langsomt, mens halen verken holdes høy eller lav, kan det er tegn på at den er usikker.

Leke bukk:

Hunden har forkroppen mot jorden med forbeina strukket ut og bakdelen og halen i luften. Dette er normalt en invitasjon til lek, men kan også brukes som dempende signal. I så fall forblir hunden i denne stillingen, inntil det kommer en reaksjon, fra den annen hunden, som skal beroliges.''

Interessant!

Men hva i alle verden er et gryteslag????

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...