Gå til innhold

Zoloft og panikkangst


Gjest Jente 30år

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Zoloft er utmerket mot panikkangst. Når du har fått tilbakefall, skyldes det at dosen har blitt for lav/og eller at sykdommen har gått inn i en mer aktiv fase. Det er smart å gå tilbake til den "gamle" dosen på 50 mg x2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både du og jeg skal komme oss ut av dette denne gangen også. Så er det naturligvis noe som gjør at vi kommer inn i denne negative spiralen. Jeg har åpenbart ikke vært flink nok til å reflektere over dette når jeg har hatt det bra, naturlig nok..

Sånn er det kanskje med deg også..?

Kognitiv terapi skal være særdeles bra mot panikkangst. Jeg skal begynne i metakognitiv terapi fra 15.april. Det koster fleskt, men helsen min måler jeg ikke i penger.

Det er ikke slik at jeg har så mange panikkanfall, men symptomene er så utrolig sterke, hele tiden. Den uvirkelighetsfølelsen skremmer livet av meg. Når jeg ser meg i speilet er det som at det ikke er meg.. :(

Ja, kom meg ut av det forrige gang. Etter noen uker på cipramil våknet jeg opp en dag og fikk plutselig lyst på å gjøre andre ting fremfor å fokusere på symptomene. De ble liksom ikke så "viktig" lenger...

Det virker kanskje som om vi er i en litt "lik" situasjon. Altså; To mennesker i "riktig" alder, et godt liv, mange venner, jobb vi trives i osv.

Jeg har fått mine tilbakefall i perioder hvor jeg har vært veldig sliten, tatt på meg for mange oppgaver og rett og slett vært utlada. Slik var det denne gangen også, så jeg må virkelig lære meg å sette grenser.

Hva trur du er årsaken til dine utfordringer?

Jeg vet ikke helt hva som kan være grunnen til at jeg ble dårlig igjen nå. For min del så tror jeg det er en kombinasjon av flere ting. Jeg trappet ned på medisinene, samtidig som jeg begynte i ny jobb, i tillegg hadde jeg festet noe mer enn vanlig rundt nyttår, så hadde jeg influensa en ukes tid. Tror kanskje det er en kombinasjon av disse som har gjort utslaget.

Jeg vet av erfaring at jeg tåler dårlig alkohol når jeg går på Zoloft. Alle mine dårlige perioder har komt etter at det har vært litt mer festing enn det burde. I grunnen burde jeg la være å drikke alkohol når jeg går på medisiner, men det er ikke alltid like lett når man blir invitert på fest. Ikke det at jeg har et alkoholproblem, jeg drikker ikke så ofte...men kanskje derfor blir tre-fire fester i jula i meste laget for meg.

Det som er så rart er at jeg var i så fin form. Har hatt det beste året på lenge, og så får jeg den nedturen med angst.

Ja, det er rart at det slår til sånn helt uventende.

Bra at du skal begynne i terapi da, det er sikkert lurt. Tror nok jeg skal vurdere det selv. Metakognitiv terapi har jeg ikke hørt om..må google det.

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frnå

Jeg vet ikke helt hva som kan være grunnen til at jeg ble dårlig igjen nå. For min del så tror jeg det er en kombinasjon av flere ting. Jeg trappet ned på medisinene, samtidig som jeg begynte i ny jobb, i tillegg hadde jeg festet noe mer enn vanlig rundt nyttår, så hadde jeg influensa en ukes tid. Tror kanskje det er en kombinasjon av disse som har gjort utslaget.

Jeg vet av erfaring at jeg tåler dårlig alkohol når jeg går på Zoloft. Alle mine dårlige perioder har komt etter at det har vært litt mer festing enn det burde. I grunnen burde jeg la være å drikke alkohol når jeg går på medisiner, men det er ikke alltid like lett når man blir invitert på fest. Ikke det at jeg har et alkoholproblem, jeg drikker ikke så ofte...men kanskje derfor blir tre-fire fester i jula i meste laget for meg.

Det som er så rart er at jeg var i så fin form. Har hatt det beste året på lenge, og så får jeg den nedturen med angst.

Ja, det er rart at det slår til sånn helt uventende.

Bra at du skal begynne i terapi da, det er sikkert lurt. Tror nok jeg skal vurdere det selv. Metakognitiv terapi har jeg ikke hørt om..må google det.

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

NHD (psykiateren her inne) som anbefalte det. Så har jeg googlet det opp og sett det skal være særdeles bra mot det vi sliter med.

http://www.changetech.no/content/heading-epsykologi-article-1

Forøvrig har jeg fått veldig mye god informasjon av psykiateren her inne, spesielt med tanke på medisinering.

Ja, festing og veldig store livsendringer + stress kan utløse panikkanfall. Det er så definitiv viktig å være bevisst på dette. Siden jeg har hatt det så bra de siste to årene har jeg knapt tenkt på alle de arbeidsoppgavene jeg har tatt på meg. Så smeller det, og man kan angre etterpå.

Får du sove godt om natta ? Drikker du mye kaffe? Jeg ELSKER kaffe. Dårlig kombo når man lider av panikklidelse. Trur jeg fint kan drikke litt kaffe når jeg er ovenpå igjen, men IKKE når jeg er sliten og trøtt. Kanskje det bør gjelde deg også...?

Jeg er 28 år. Har et supert liv med gode venner, en jobb jeg elsker og god selvtillit. Ufattelig hva et angstanfall kan gjøre med tanker og følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoloft er utmerket mot panikkangst. Når du har fått tilbakefall, skyldes det at dosen har blitt for lav/og eller at sykdommen har gått inn i en mer aktiv fase. Det er smart å gå tilbake til den "gamle" dosen på 50 mg x2.

Takk for svar :)

Har trappet opp til 75 mg nå. Får trappe opp til 100 mg dersom ikke 75 mg holder. Har hørt at man må opp i 100 mg dose på Zoloft for at det skal ha effekt mot panikkangst. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar :)

Har trappet opp til 75 mg nå. Får trappe opp til 100 mg dersom ikke 75 mg holder. Har hørt at man må opp i 100 mg dose på Zoloft for at det skal ha effekt mot panikkangst. Stemmer det?

Det er alltid individuelle forskjeller og noen få som klarer seg med uvanlige doser, men de aller fleste må nok opp i 100 mg eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NHD (psykiateren her inne) som anbefalte det. Så har jeg googlet det opp og sett det skal være særdeles bra mot det vi sliter med.

http://www.changetech.no/content/heading-epsykologi-article-1

Forøvrig har jeg fått veldig mye god informasjon av psykiateren her inne, spesielt med tanke på medisinering.

Ja, festing og veldig store livsendringer + stress kan utløse panikkanfall. Det er så definitiv viktig å være bevisst på dette. Siden jeg har hatt det så bra de siste to årene har jeg knapt tenkt på alle de arbeidsoppgavene jeg har tatt på meg. Så smeller det, og man kan angre etterpå.

Får du sove godt om natta ? Drikker du mye kaffe? Jeg ELSKER kaffe. Dårlig kombo når man lider av panikklidelse. Trur jeg fint kan drikke litt kaffe når jeg er ovenpå igjen, men IKKE når jeg er sliten og trøtt. Kanskje det bør gjelde deg også...?

Jeg er 28 år. Har et supert liv med gode venner, en jobb jeg elsker og god selvtillit. Ufattelig hva et angstanfall kan gjøre med tanker og følelser.

Skal sjekke ut siden.

Ja, jeg er veldig glad i kaffi. Men nå om dagen så drikker jeg bare en kopp daglig for å ikke trigge panikkanfall. I tillegg så har jeg tidligere drukket enorme mengder med pepsi-max, over 1,5 liter hver dag. Men det har jeg kuttet helt ut nå.

Jeg sover godt om natta når jeg først sovner, men jeg har opplevd litt mer innsovningsvansker den siste tiden.

du får sove godt, så kan vi snakkes i morgen om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frnå

Skal sjekke ut siden.

Ja, jeg er veldig glad i kaffi. Men nå om dagen så drikker jeg bare en kopp daglig for å ikke trigge panikkanfall. I tillegg så har jeg tidligere drukket enorme mengder med pepsi-max, over 1,5 liter hver dag. Men det har jeg kuttet helt ut nå.

Jeg sover godt om natta når jeg først sovner, men jeg har opplevd litt mer innsovningsvansker den siste tiden.

du får sove godt, så kan vi snakkes i morgen om du vil.

Det kan vi godt.

Funker kanskje med e-post ?

Min er i alle fall: [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

hei. 

ser dette er ganske lenge siden dette er skrevet. men jeg lurer på hvordan det er med dere nå? 

kjenner meg så veldig godt igjen i det dere skriver. 

har økt dose på zoloft da jeg ble veldig utslitt og urolig. etter økt dose så har jeg fått ekstrem angst. urolig fra jeg står opp til jeg legger meg. uutholdelig med den angsten her disse to ukene siden jeg økte. går nå på 50mg zoloft som også er lite. men tar det lang tid før det ga seg med ekstra angst etter økt dose. det må jo være det som jeg har fått nå. aldri hatt det sånn som dette før. panikken tar overhånd. 

har fått sobril for å roe ned, men synes ikke helt dette hjelper heller. 

har dere noe tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort kan man øke vidre? hva anbefaler du at jeg gjør? Er det noe som jeg kan ta ved siden av som kan gjøre at jeg fungerer til zoloften fungerer. da jeg har to barn jeg tar meg av også som må ha mamman sin på plass. 

har en fastlege som ikke helt vet hva hun skal gjøre også. må vente tre uker til jeg får time hos psykolog, så jeg må fungere frem til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan øke så fort du vil.

I opptrappingsfasen, 2-3 uker, er det helt ok å gi Sobril fast f.eks 10 mg x 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott takk for svar. da prøver jeg ut dette i samarbeid med fastlege. øker til 75mg i dag i 3-4 dager for så å gå opp til 100mg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan øke så fort du vil.

I opptrappingsfasen, 2-3 uker, er det helt ok å gi Sobril fast f.eks 10 mg x 3.

jeg dkal nå øke dosen til 75mg i 3-4 dager og så til 100mg. vet du hvor lang tid det tar før den dosen funker da?

sliter veldig med slapphet og tom for krefter de siste ukene. tror du det vil forsvinne når dosen er økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

NHD: Hei!

Jeg startet denne tråden for syv år siden. Etter at jeg trappet opp til 125 mg Zoloft begynte jeg å kjenne bedring etter en måneds tid. Jeg har følt meg i god form og hatt lite/ubetydelig angst siden sommeren 2012.

Siden jeg følte meg i så god form, sluttet jeg helt på Zoloft før jul 2018. Etter en stressende periode på jobb nå i månedskiftet mai/juni, så kom angsten tilbake. Jeg begynte på 25 mg Zoloft for seksten dager siden, så trappet jeg opp til 50 mg uka etter. For to dager siden økte jeg dosen til 75 mg. Den siste uka har jeg merket angstøkning. Tror jeg må opp på 100 mg.

Hvor mange uker bruker det å gå før man kan rekne med at medisinen begynner å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, kupton skrev:

Hilser fra nhd. Han mente at det sannsynligvis tar like lang tid som sist. 

😂

Anonymkode: 7803c...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 26.7.2019 den 15.05, AnonymBruker skrev:

😂

Anonymkode: 7803c...97f

Kupton: har siden 2012 gått på 300 mg Efexor for panikklidelse og depresjon som følge av dette. Trappet ned til 150 mg for 3 år siden. Fått enormt tilbakefall nå. Økte med 37,5 mg for 10 dager siden og ytterligere 75 mg for 2 dager siden. Nå er angsten helt ekstrem og det er knapt til å holde ut. Har fått truxal,  men det gjør meg til en zombie. Bør jeg gå rett opp til 300 om et par.dager? Legen gir meg ikke noe tydelig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...