Gå til innhold

Overnattingsbesøk

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Hvor ofte har dere overnattingsbesøk? Jeg tenker ikke på at barnas venner overnatter, men at dere får besøk av vennefamilier, enkeltvenner eller annen slekt som blir en natt eller 5.

Hos oss er det egentlig bare svigermor som kommer på overnatting. Hun kommer 2-3 ganger pr år og blir da en ukes tid hver gang. Det er som regel veldig koselig. Da ligger hun på rommet til minstejenta (hun har 120 cm seng).

For 3-4 år siden hadde vi besøk av en familie på en voksen og to barn som var hos oss 2-3 netter. Det var også veldig koselig.

Nå har vi sjansen til å invitere en familie vi ble kjent med i Frankrike i sommer til å bo hos oss noen dager til sommeren. Vi bodde tre dager hos dem, og ble ganske godt kjent. Både voksne og barn fikk fin kontakt. De skal trolig ta en Norgesferie, og vil da også komme til Kristiansand.

Jeg er litt usikker på om huset vårt "passer" til å romme en hel familie til (2 voksne og 3 barn) over flere dager. Men det er jo absolutt det koseligste for å bli mer kjent og sitte og prate utover kveldene, både for voksne og barn. Barna er like gamle som våre (tre jenter).

Vi har 4 soverom:

*vårt er veldig stort, med sobbeltseng. kan fint ha plass til 2 madrasser ekstra på golvet der.

*Eldstemann har en vanlig seng, og god plass til en madrass på rommet sitt

*Tiåringen har et lite rom, nesten ikke plass til madrass, men det går til nød.

*8-åringen har 120 cm seng der to personer kan ligge.

I tillegg har vi loftstue der en kan ligge, men det er veldig åpent - alle går forbi der.

Og så har vi telt - dersom det ikke høljer ned.

Et annet alternativ er å tilby dem å bruke den lille hytta vår som vi har der min far bor - 8 km fra der vi bor. Der er det plass til en familie. Ulempen da er at vi ikke kan sitte og prate sammen utover kveldene fordi i alle fall noen av oss må sove hjemme.

Hva tenker dere? Ville dere ha likt å sove noen netter såpass trangt hos noen dere kjenner litt og trives sammen med, men ikke kjenner så kjempegodt?

Da vi var hos dem, leide vi et hus av dem, i samme tun.

Jeg ble så utrolig glad i går da vi fikk mail om at de har lyst til å komme til sommeren - og hele familien jublet hjemme :-)

Men hvordan skal vi gjøre det med overnatting da? De kommer forresten med bil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377232-overnattingsbes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

4

• Colette

4

• Lillemus

3

• Liliaceae

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

Ettersom vi har en del familie som bort et stykke unna har vi rett som det er overnattingsbesøk. Da kan det være alt fra en person til 5 personer på overnatting.

Selv er vi 4 personer i husstanden.

I jula hadde vi 4 stykker på overnatting - ikke mange dager, men det ble nå 3 netter. Av de 4 så var det min søster og hennes sønn, min svigersøster og min svigerfar. Da altså flere som vi ikke uten videre kan stue sammen på samme rom.

Alle som kommer slik og skal overnatte vet jo at de ikke kan regne med like god og romslig plass som de har hjemme.

I deres situasjon er vel det viktigste at foreldrene får et eget rom sammen. Og barna kan jo stues sammen på madrasser både på rom, loftsstue. Barn er jo heller ikke så nøye på det slik, de sovner jo uansett, og vil sikkert synes det er hyggelig å ligge flere sammen, kanskje også alle barna sammen om det er mulig. Barn vil jo gjerne også ligge i telt de, om det ikke plasker ned.

Og ettersom de kommer til sommeren må vi jo tro og håpe det er fint vær - da sitter man jo mye ute. Og da føler man iallefall ikke at man går oppå hverandre.

Så lenge man går godt sammen er det ikke noe problem å bo tett sammen noen dager. Alle er innstilt på det på forhånd også.

Gjest Shira :o)

''Hva tenker dere? Ville dere ha likt å sove noen netter såpass trangt hos noen dere kjenner litt og trives sammen med, men ikke kjenner så kjempegodt?

''

Ja.

Eneste jeg ikke vil, er å sove i telt, men kanskje noen av ungene vil? Her er det jo stas om sommeren når guttungen og noen kompiser sover ute i hagen i telt.

Jeg hadde plassert familien på rommet med dobbeltseng. Mannen og jeg hadde tatt et av barnerommene, og så hadde to av barna delt rom.

Alternativt hadde jeg puttet noen gjestebarn sammen med mine barn - hvis jeg trodde det kom til å gå greit.

Men først hadde jeg spurt familien hva de ønsket. Kanskje de synes det er greit å bo i hytta, og få litt luft?

Jeg og eksen hadde betydelig mindre overnattingsplasser enn det du har. Vi pleide (og pleier, egentlig) å ha besøk av en familie på fem. De fikk største soverommet som var rommet til eldstemann, og var fornøyd med det. Så plasserte vi ungene våre på samme rom. Er jo ikke sånn at man forventer svære hotellrom når man kommer på besøk.

Hadde jeg vært den franske familien tror jeg i alle fall jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde fått tilbud om telt eller en hytte flere km unna de jeg skulle besøke.

Annonse

Vi har mye overnattingsgjester, både av familie og venner. Så vi har mye ekstra sengetøy! :-)

Her i huset har vi ett ekstra soverom med 3 senger (familiekøye), og begge jentene har ekstraseng på rommet sitt (kan gjøre om senga til dobbeltseng). I tillegg har vi ei ekstraseng av typen sammenleggbar + en løs madrass. Og sofaer, om det kniper til.

Vi legger ofte barna sammen, enten gjestebarn hos våre eller våre sammen på rom om det er bare voksne som kommer. Ikke alle kan krype opp i familiekøyas øverste etasje, og da låner vi bort ei av ungenes senger.

Noen få ganger har vi lånt bort vårt eget rom, men det er en dårlig løsning siden jeg har en skikkelig dum rygg som misliker sofasoving. Det har bare skjedd 2-3 ganger, og da har vi vært 15-20 stk i huset. Akkurat det er litt pes på vinteren. Hehe.

Telt er en barneaktivitet om det er fint vær (vi har også telt i hagen om sommeren, og der "bor" ungene mer eller mindre).

Dette kommer til å gå veldig bra! Vi ligger på de utroligste steder når vi besøker slekt og venner, alt fra egne rom til åpne loftsstuer eller madrasser på gulvet på stua. Og det er helt greit. :-)

Gjest prust

Det går så fint! Lag felles-seng av madrasser på golvet til så mange unger som mulig på loftsstua og fordel de voksne på de sengene som er store nok! :o) Jeg ville likt å sove sammen med partneren min i alle fall. :o)

Ja - de voksne skal få sove sammen. Vi skal nok få det til dersom det blir til at vi inviterer dem :-)

Gjest prust

Ettersom vi har en del familie som bort et stykke unna har vi rett som det er overnattingsbesøk. Da kan det være alt fra en person til 5 personer på overnatting.

Selv er vi 4 personer i husstanden.

I jula hadde vi 4 stykker på overnatting - ikke mange dager, men det ble nå 3 netter. Av de 4 så var det min søster og hennes sønn, min svigersøster og min svigerfar. Da altså flere som vi ikke uten videre kan stue sammen på samme rom.

Alle som kommer slik og skal overnatte vet jo at de ikke kan regne med like god og romslig plass som de har hjemme.

I deres situasjon er vel det viktigste at foreldrene får et eget rom sammen. Og barna kan jo stues sammen på madrasser både på rom, loftsstue. Barn er jo heller ikke så nøye på det slik, de sovner jo uansett, og vil sikkert synes det er hyggelig å ligge flere sammen, kanskje også alle barna sammen om det er mulig. Barn vil jo gjerne også ligge i telt de, om det ikke plasker ned.

Og ettersom de kommer til sommeren må vi jo tro og håpe det er fint vær - da sitter man jo mye ute. Og da føler man iallefall ikke at man går oppå hverandre.

Så lenge man går godt sammen er det ikke noe problem å bo tett sammen noen dager. Alle er innstilt på det på forhånd også.

''Alle som kommer slik og skal overnatte vet jo at de ikke kan regne med like god og romslig plass som de har hjemme. ''

Sant nok - det er vel få som har hotellstandard og mange gjesterom ledige hjemme.

''I deres situasjon er vel det viktigste at foreldrene får et eget rom sammen. Og barna kan jo stues sammen på madrasser både på rom, loftsstue. Barn er jo heller ikke så nøye på det slik, de sovner jo uansett, og vil sikkert synes det er hyggelig å ligge flere sammen, kanskje også alle barna sammen om det er mulig. Barn vil jo gjerne også ligge i telt de, om det ikke plasker ned.''

Ja - jeg tror nok vi skal klare å putte ungene rundt forbi. vår yngste og den yngste franske ble jo bestevenner i sommer, og vil sikkert sove sammen. Det samme med vår nr 2 og den franske nr 2. Verre kanskje med min gutt og den franske jenta på 13? ;-)

''Og ettersom de kommer til sommeren må vi jo tro og håpe det er fint vær - da sitter man jo mye ute. Og da føler man iallefall ikke at man går oppå hverandre. ''

Ja - vi må jo vise dem både sjø og hage og ta dem med rundt forbi - og også rusle litt rundt i nabolaget og se hvordan det er der.

''Så lenge man går godt sammen er det ikke noe problem å bo tett sammen noen dager. Alle er innstilt på det på forhånd også.''

Ja, tror innstillingen har mye å si.

Gjest prust

[quote name=Shira :o)' timestamp='1331806551' post='4735863]

''Hva tenker dere? Ville dere ha likt å sove noen netter såpass trangt hos noen dere kjenner litt og trives sammen med, men ikke kjenner så kjempegodt?

''

Ja.

Eneste jeg ikke vil, er å sove i telt, men kanskje noen av ungene vil? Her er det jo stas om sommeren når guttungen og noen kompiser sover ute i hagen i telt.

Tenkte ikke på telt til de voksne :-D

Men barna pleier å like det godt. Aner ikke om franske barn liker det?

Gjest prust

Jeg hadde plassert familien på rommet med dobbeltseng. Mannen og jeg hadde tatt et av barnerommene, og så hadde to av barna delt rom.

Alternativt hadde jeg puttet noen gjestebarn sammen med mine barn - hvis jeg trodde det kom til å gå greit.

Men først hadde jeg spurt familien hva de ønsket. Kanskje de synes det er greit å bo i hytta, og få litt luft?

Mja.... vi er litt kjipe på å låne bort soverommet vårt itl andre - føler det er så veldig privat. Så jeg tenker heller at de franske voksne kan ha det rommet med 120 seng. Der går det fint an å sove to voksne.

Gjest prust

Jeg og eksen hadde betydelig mindre overnattingsplasser enn det du har. Vi pleide (og pleier, egentlig) å ha besøk av en familie på fem. De fikk største soverommet som var rommet til eldstemann, og var fornøyd med det. Så plasserte vi ungene våre på samme rom. Er jo ikke sånn at man forventer svære hotellrom når man kommer på besøk.

Hadde jeg vært den franske familien tror jeg i alle fall jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde fått tilbud om telt eller en hytte flere km unna de jeg skulle besøke.

''Hadde jeg vært den franske familien tror jeg i alle fall jeg hadde blitt skuffet om jeg hadde fått tilbud om telt eller en hytte flere km unna de jeg skulle besøke.

''

Ja - jeg ville jo også tenkt det. I sommer besøkte vi også en annen fransk familie som vi kjente fra før - og jeg hadde jo blitt skuffet dersom vi ikke hadde bodd hos dem, men langt i fra. Men de har stort hus da.

Annonse

Gjest prust

Jeg hadde ikke hatt noe i mot og sove på madrass noen dager. Loftsstue eller soverom hadde ikke spilt noen rolle for meg, bare jeg slapp teltet. Plasser ungene i teltet, de vil nok like det :-)

Tenkte barn i teltet, ikke voksne.

Ja - på responsn i tråden her, så ser det ut til at de fleste synes det ville være koselig med et slikt besøk, og at det vil kunne gå praktisk.

Jeg spurte kollegaer i lunsjen, og et par av dem hadde noen historier om dårlige besøk fra folk de ikke kjente så godt.... Men jeg tror vi fikk rett inntrykk av denne familien i løpet av de tre dagene vi var der.

Gjest prust

Vi har mye overnattingsgjester, både av familie og venner. Så vi har mye ekstra sengetøy! :-)

Her i huset har vi ett ekstra soverom med 3 senger (familiekøye), og begge jentene har ekstraseng på rommet sitt (kan gjøre om senga til dobbeltseng). I tillegg har vi ei ekstraseng av typen sammenleggbar + en løs madrass. Og sofaer, om det kniper til.

Vi legger ofte barna sammen, enten gjestebarn hos våre eller våre sammen på rom om det er bare voksne som kommer. Ikke alle kan krype opp i familiekøyas øverste etasje, og da låner vi bort ei av ungenes senger.

Noen få ganger har vi lånt bort vårt eget rom, men det er en dårlig løsning siden jeg har en skikkelig dum rygg som misliker sofasoving. Det har bare skjedd 2-3 ganger, og da har vi vært 15-20 stk i huset. Akkurat det er litt pes på vinteren. Hehe.

Telt er en barneaktivitet om det er fint vær (vi har også telt i hagen om sommeren, og der "bor" ungene mer eller mindre).

Dette kommer til å gå veldig bra! Vi ligger på de utroligste steder når vi besøker slekt og venner, alt fra egne rom til åpne loftsstuer eller madrasser på gulvet på stua. Og det er helt greit. :-)

Har dere vært 15-20 personer på overnatting i huset????

*imponert*

Det virker deilig å ha et gjesterom. Men det har nå ikke vi, og slik er det. Men vi skal nok få det til, dersom vi går for dette.

Takk for svar :-)

Gjest prust

Ei venninne tok kontakt med en campingvognforretning og fikk leid flere store (brukte) campingvogner i forbindelse med en familiebegivenhet. Kanskje dere kjenner noen som har forholdsvis stor campingvogn som dere kan låne (hvis dere har plass utenfor huset)?

Ja, det er en god idé. Svigermor og en venn kom md campingvogn flere år på rad, og en fetter av meg med familie kom med campingvogn og var hos oss noen dager. Vi har god plass til det i tunet.

Skal tenke på det.

Gjest annlovinda

Mja.... vi er litt kjipe på å låne bort soverommet vårt itl andre - føler det er så veldig privat. Så jeg tenker heller at de franske voksne kan ha det rommet med 120 seng. Der går det fint an å sove to voksne.

jeg hadde heller ikke lånt bort vårt rom og vår dobbeltseng. Uansett hvem som kommer på besøk. Det ville jeg ikke likt å gjøre

Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele 120 cm med mannen min... Det blir veldig snaut.

Vi ligger på en slik en hos mor, og det er TRANGT. Greit for ei natt, men ikke særlig greit for flere netter.

Men, dette er franskmenn, og de er jo gjerne litt små og nette ;)

Kanskje supplere med en madrass på gulvet?

Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele 120 cm med mannen min... Det blir veldig snaut.

Vi ligger på en slik en hos mor, og det er TRANGT. Greit for ei natt, men ikke særlig greit for flere netter.

Men, dette er franskmenn, og de er jo gjerne litt små og nette ;)

Kanskje supplere med en madrass på gulvet?

''Personlig hadde jeg ikke satt pris på å måtte dele 120 cm med mannen min... Det blir veldig snaut.''

Vi ligger på 120 cm på hytta og jeg synes det er koselig. :o) Jeg ville dog ikke hatt det som fast "hverdagsseng"; men noen netter i ferien går helt fint for meg. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...