Gå til innhold

Flørter med 50-tallets husmorrolle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

28

• mariaflyfly

8

• Lillemus

4

• Mrs. Wallace

4

''Det handler ikke om støvsuging, Sør, men om at kvinnen er den som bærer frem avkommet, og at det for mange også fører med seg en større trang til å være nær avkommet etter at det kommer ut.''

Menn som aktivt følger opp graviditet og fødsel har også stor trang til å være nær avkommet - er det ikke rart?

Ting har endret seg siden vi bodde i huler og mennene dro ut på jakt mens kvinnene passet bålet - faktisk.

Selvsagt har menn som velger å ta aktiv del i svangerskap, fødsel og barselstid en trang til å være nær avkommet. Men, det er nå en gang slik at mange menn ikke har den trangen, samtidig som det også er kvinner som ikke har det.

Det er jo flere og flere kvinner som velger å gå tilbake til jobb med en gang de "obligatoriske" 6 ukene etter fødselen er over. Helt greit det.

Likevel tror jeg det er en biologisk forskjell hos de fleste kvinner og menn, og at den også innebærer at flere kvinner enn menn kjenner det godt å kunne være hjemme i større grad.

Dette utelukker ikke at menn også gjør det :)

Gjest Pilka

''Det handler ikke om støvsuging, Sør, men om at kvinnen er den som bærer frem avkommet, og at det for mange også fører med seg en større trang til å være nær avkommet etter at det kommer ut.''

Menn som aktivt følger opp graviditet og fødsel har også stor trang til å være nær avkommet - er det ikke rart?

Ting har endret seg siden vi bodde i huler og mennene dro ut på jakt mens kvinnene passet bålet - faktisk.

''Menn som aktivt følger opp graviditet og fødsel har også stor trang til å være nær avkommet - er det ikke rart?''

Jo, når du tenker på hvor aktive de er ved å spre sine gener hvor som helst.

Hvordan vet du at menn ikke tok seg av sine avkom i hulene? De jaktet ikke hver dag.

Du tror de støvsuget i hulene sine? ;)

Nei, jeg lurer på hvilke gener (veldig konkret) du mener gir denne forskjellen mellom kjønn i samme art?

Det at "det var slik da vi bodde i huler" er ikke noe bevis for at kvinner og menn har forskjellige gener (slik du tilsynelatende mener) som avgjør forskjellig adferd. Det kan like gjerne være at kulturen og omstendighetene tilfeldigvis var slik.

Nå har omstendighetene i Norge endret seg, og da endrer adferden seg også (kvinner blir voldeligere, for eksempel, og flere fedre er hjemme og passer barn), åpenbart uten at det har skjedd noe med vårt felles DNA som tilsier denne endringen.

Med vennlig hilsen

Gjest Elextra

Selvsagt har menn som velger å ta aktiv del i svangerskap, fødsel og barselstid en trang til å være nær avkommet. Men, det er nå en gang slik at mange menn ikke har den trangen, samtidig som det også er kvinner som ikke har det.

Det er jo flere og flere kvinner som velger å gå tilbake til jobb med en gang de "obligatoriske" 6 ukene etter fødselen er over. Helt greit det.

Likevel tror jeg det er en biologisk forskjell hos de fleste kvinner og menn, og at den også innebærer at flere kvinner enn menn kjenner det godt å kunne være hjemme i større grad.

Dette utelukker ikke at menn også gjør det :)

''Likevel tror jeg det er en biologisk forskjell hos de fleste kvinner og menn, og at den også innebærer at flere kvinner enn menn kjenner det godt å kunne være hjemme i større grad.''

Virkelig? Det tror jeg er først og fremst er kulturelt betinget, så her er vi ganske enkelt grunnleggende uenige.

Annonse

Det er vel ikke så veldig mange kvinner uten barn som er hjemmeværende. De som er det, velger det sikkert for å være en støtte for sin direktørmann ;)

Og jeg vet ikke hvor mye som var tillært i steinaldertida, jeg... Eller hvor tillært det er at det er kvinnene som bærer, føder og ammer barn...

;)

Det er åpenbart ikke tillært at det er kvinner som føder og ammer barn. Det er åpenbart også at kvinner har "9 måneders forsprang" på samvær med barnet.

Det er langt vanskeligere å påvise hva som er genetisk og hva som er tillært. Når dette i så stor grad som nå er under endring, så er det åpenbart at det har en meget stor tillært komponent.

Med vennlig hilsen

Gjest minnah

Hei,

Ja, hvis det var hovedsakelig genetisk, så ville det vært få unntak til regelen. Og det ville neppe endret seg noe videre over tid, heller. Ei heller særlige forskjeller mellom regioner.

Uansett, selv om det faktisk hadde vært en stor og klar forskjell, med et støvsugergen, så ville det fremdeles vært både umoralsk og ulovlig å diskriminere basert på kjønn. Hovedpoenget må jo være at folk skal få velge selv.

Med vennlig hilsen

Det er jo faktisk slik at det stort sett er mødrene som jobber deltid.

Det er jo faktisk slik at det stort sett er mødrene som jobber deltid.

Ja?

Og hvordan viser det at det er genetisk og ikke tillært/kulturelt?

Nettopp det at dette har endret seg så dramatisk i løpet av de siste 100 årene, uten noen tilsvarende endring i DNA, tilsier jo at det hovedsakelig er tillært.

Med vennlig hilsen

Gjest minnah

Nei, jeg lurer på hvilke gener (veldig konkret) du mener gir denne forskjellen mellom kjønn i samme art?

Det at "det var slik da vi bodde i huler" er ikke noe bevis for at kvinner og menn har forskjellige gener (slik du tilsynelatende mener) som avgjør forskjellig adferd. Det kan like gjerne være at kulturen og omstendighetene tilfeldigvis var slik.

Nå har omstendighetene i Norge endret seg, og da endrer adferden seg også (kvinner blir voldeligere, for eksempel, og flere fedre er hjemme og passer barn), åpenbart uten at det har skjedd noe med vårt felles DNA som tilsier denne endringen.

Med vennlig hilsen

Jeg har ingen kunnskaper i genetikk, det ble bare en måte å skrive på, så jeg burde heller skrive at jeg tror det ligger i våre instinkter. Og hos noen i større grad enn andre.

Gjest minnah

Ja?

Og hvordan viser det at det er genetisk og ikke tillært/kulturelt?

Nettopp det at dette har endret seg så dramatisk i løpet av de siste 100 årene, uten noen tilsvarende endring i DNA, tilsier jo at det hovedsakelig er tillært.

Med vennlig hilsen

Bytt ut genetikk med instinkt, det ble feil å trekke inn gener siden jeg ikke har noen kunnskap på det.

Gjest Pilka

''Likevel tror jeg det er en biologisk forskjell hos de fleste kvinner og menn, og at den også innebærer at flere kvinner enn menn kjenner det godt å kunne være hjemme i større grad.''

Virkelig? Det tror jeg er først og fremst er kulturelt betinget, så her er vi ganske enkelt grunnleggende uenige.

Hvis du ser på dyrene så ser du at avkommene følger sin mor. Tror du da at det er kun kulturelt betinget?

Annonse

Jeg har ingen kunnskaper i genetikk, det ble bare en måte å skrive på, så jeg burde heller skrive at jeg tror det ligger i våre instinkter. Og hos noen i større grad enn andre.

Spørsmålet, og debatten, er jo om adferden ligger i genene (noe vi i liten grad kan endre), eller om adferden er tillært (fra foreldre, kultur, osv.).

Man kan endre det som er tillært, og nettopp det at folk har endret seg så radikalt de siste 100 årene (når kvinner fikk mulighet til det) peker jo mot at mye av dette er "tilfeldig" (i anførselstegn), og tillært. Og at det derfor kan endres på.

Med vennlig hilsen

''men om at kvinnen er den som bærer frem avkommet, og at det for mange også fører med seg en større trang til å være nær avkommet etter at det kommer ut. ''

Hva så med kvinner som ikke har barn?

;-)

======

''Fra gammelt av har mannen vært den som har jaktet og "brought home the bacon", mens kvinnen har vært gravid, født, ammet og også tatt seg av det meste av omsorgoppgavene i hjemmet. ''

Joda, men det kan like gjerne være tillært som at det er noe "i" kvinnen som sier det skal være slik.

Med vennlig hilsen

Nå er ikke jeg biolog eller noe, men det kan ikke være noe med hormoner og slike ting? Altså ikke genetisk i den forstand, men ha noe å gjøre med at det faktisk ER forskjeller mellom menn og kvinner? Om det er tillært eller ikke er vel underordnet, det går vel an å godta at det er forskjeller uten at det må være noen større forklaring på det?

- men ja, tror det er forskjeller både mellom menn og kvinner men også mellom individer. Noen har mer lyst å være hjemme enn andre, om de er menn eller kvinner er vel ikke så viktig? Men synes absolutt det skal være et valg, og spørsmålet er vel om det er et reelt valg når menn gjennomsnittlig tjener mer enn kvinner (pga yrkesvalg). Da er det jo ikke et like lett valg å ta å leve på kvinnens lønn dersom den er vesentllig mindre enn mannens, selv om mannen helst vil være hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...