Gå til innhold

Flystyrten og mediedekningen

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Fem nordmenn drept i flystyrt ved Kebnekaise - selvsagt dypt tragisk :(

Det er mulig jeg tenker helt feil her, men er det ikke voldsomme reaksjoner på ulykken (til og med ande land involverer seg). Skjønner jo at dette har sammenheng med at ofrene omkom i tjeneste for Norge osv - men dette er jo ikke "verre" enn en annen flystyrt der fem mennesker omkommer (et småfly f.eks.), eller en bilulykke der tilsvarende antall omkommer?

Prøver bare å forstå meg på dette her....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377332-flystyrten-og-mediedekningen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det har noe med at flyet faktisk ikke ble lokalisert før 1-2 døgn etter at det forsvant, at det var en mulighet for at besetningen levde der oppe i fjellheimen og omstendighetene rundt dette... derfor har det blitt en temmelig langvarig mediedekning i forhold til hvis de hadde blitt bekreftet omkommet allerede første dagen... Det var ikke før i går klokka 19 at vi fikk vite at de faktisk hadde omkommet...

Gjest togli

Jeg tror flyulykker alltid er sensasjonelt. Dessuten var det nyeste og beste fly og ikke minst de fant det ikke. Dersom de hadde funnet det med en gang og ingen mysterier = mindre mediedekning.

Et godt poeng det med at man ikke fant flyet med en gang - ble straks mer mystisk og skapte større interesse for saken...

Gjest togli

Og tatt i betraktning er det krig de øver på.. Så jeg finner det hele merkelig jeg og.

Ja... skjønner jo at de av mange sikkert blir sett på som helter som ofrer seg for landet sitt... men jeg tror rett og slett ikke noen har dette yrket fordi de ønsker å "ofre" seg.

Annonse

Gjest togli

Jeg tror det har noe med at flyet faktisk ikke ble lokalisert før 1-2 døgn etter at det forsvant, at det var en mulighet for at besetningen levde der oppe i fjellheimen og omstendighetene rundt dette... derfor har det blitt en temmelig langvarig mediedekning i forhold til hvis de hadde blitt bekreftet omkommet allerede første dagen... Det var ikke før i går klokka 19 at vi fikk vite at de faktisk hadde omkommet...

Ja, jeg tenkte ikke på den vinklingen - og du har helt sikkert rett i det du sier der...

Det er Norges flygende festning som har gått ned.

Det har skjedd under en gigantisk Nato-øvelse, Cold Response 2012, der 16300 soldater fra 14 land deltar, derfor er mange berørt/ og i området.

http://forsvaret.no/aktuelt/ovelser/coldresp12/Sider/default.aspx

Det er meget spesielt at dette flyet ble borte, uten noen indikasjoner (nødpeil, observasjoner etc).

Det tok nesten 2 døgn før det ble funnet.

Alt dette gjør at det blir en spesiell situasjon.

Gjest togli

Det er Norges flygende festning som har gått ned.

Det har skjedd under en gigantisk Nato-øvelse, Cold Response 2012, der 16300 soldater fra 14 land deltar, derfor er mange berørt/ og i området.

http://forsvaret.no/aktuelt/ovelser/coldresp12/Sider/default.aspx

Det er meget spesielt at dette flyet ble borte, uten noen indikasjoner (nødpeil, observasjoner etc).

Det tok nesten 2 døgn før det ble funnet.

Alt dette gjør at det blir en spesiell situasjon.

Ja, skjønner.... måtte bare ha hjelp til å rydde opp i hodet mitt, og tror jeg skjønner det litt bedre nå ;)

Gjest og det gjør meg ...

Ja... skjønner jo at de av mange sikkert blir sett på som helter som ofrer seg for landet sitt... men jeg tror rett og slett ikke noen har dette yrket fordi de ønsker å "ofre" seg.

Der tror jeg du tar grundig feil, og hele denne tråden viser i grunnen at vanlige sivile har liten forståelse for hva forsvaret er, og hva som ligger til grunn.

Det er populært å ha meninger om alt mulig, selv om man ikke har greie på det man har en "mening" om.

Gjest togli

Der tror jeg du tar grundig feil, og hele denne tråden viser i grunnen at vanlige sivile har liten forståelse for hva forsvaret er, og hva som ligger til grunn.

Det er populært å ha meninger om alt mulig, selv om man ikke har greie på det man har en "mening" om.

Det er derfor jeg spør - fordi jeg vil lære mer :)

Du skriver ikke hva du mener togli tar feil om.

Jeg tror ikke folk i forsvaret har noe monopol på nasjonalitetsfølelse eller å ofre seg for landet.

Jeg tror selvsagt heller ikke at vi sivile har monopol på IQ/tankegang, men det er det sivile samfunn som setter dagsordenen og definerer mandatet til forsvaret.

Til saken:

Jeg tror at et ikke-militært fly også ville fått ca like mye oppmerksomhet. En ikke-fly ulykke ville nok fått mindre oppmerksomhet, uansett om det var militære eller sivile.

Med vennlig hilsen

Gjest HHP58

Et godt poeng det med at man ikke fant flyet med en gang - ble straks mer mystisk og skapte større interesse for saken...

Ikke nok med at alle var omkommet,de klarer ikke en gang å si levninger,men må utbrodere det til å si at de har funnet kroppsdeler!

Snakker man vanligvis om restene etter en selvmordsbomber? Å jeg fant ett øye og en finger gitt!!?? Er det ikke mulig å ha noe som heter anstendighet og fintfølelse? Før var det noe som het "umusikalsk" men er usikker på om det er det samme som råhet ogf ubehøvlet.

Vi som har barn under 15 år ønsker ikke at folk skal snakke om at kroppsdelene var mindre enn ett A4 ark! Fyttirakkern så forbannet jeg blir.Det er nesten så jeg vil si Faxx i helxxxe!

Vi har ikke bare mistet vår uskyld,men også våre barn under 15 er utsatt for mye press,og ikke bare innen sex,alkohol og dop,men også voksnes uforstand!

Hold Kjeft NRK Dagsrevyen eller si levninger."De har funnet spor etter de omkomne" Så kan barna tenke at de har funnet klær,kofferter og spor i snøen,mens vi voksne tenker vårt.Vi forstår at når alle er omkommet og flyet omtrent har eksplodert,at neppe noen hele kropper er funnet.Vi snakker ikke om fantasien "Lost" her altså!

Jeg har helt sluttet å se på filmer etter år 2000 med 15 og 18 års grense,og jeg hører rykter om at en serbisk film har blitt nektet adgang i kongeriket.FINT da er det noen som har vettet i behold.

Før var det noe som het gentlemenn og høflighet,for å ikke snakke om å vise hensyn og "fingerspitsgefühl" (tror jeg).Det het vel vanlig dannelse fra folk som kom fra "møblerte hjem"

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Ikke nok med at alle var omkommet,de klarer ikke en gang å si levninger,men må utbrodere det til å si at de har funnet kroppsdeler!

Snakker man vanligvis om restene etter en selvmordsbomber? Å jeg fant ett øye og en finger gitt!!?? Er det ikke mulig å ha noe som heter anstendighet og fintfølelse? Før var det noe som het "umusikalsk" men er usikker på om det er det samme som råhet ogf ubehøvlet.

Vi som har barn under 15 år ønsker ikke at folk skal snakke om at kroppsdelene var mindre enn ett A4 ark! Fyttirakkern så forbannet jeg blir.Det er nesten så jeg vil si Faxx i helxxxe!

Vi har ikke bare mistet vår uskyld,men også våre barn under 15 er utsatt for mye press,og ikke bare innen sex,alkohol og dop,men også voksnes uforstand!

Hold Kjeft NRK Dagsrevyen eller si levninger."De har funnet spor etter de omkomne" Så kan barna tenke at de har funnet klær,kofferter og spor i snøen,mens vi voksne tenker vårt.Vi forstår at når alle er omkommet og flyet omtrent har eksplodert,at neppe noen hele kropper er funnet.Vi snakker ikke om fantasien "Lost" her altså!

Jeg har helt sluttet å se på filmer etter år 2000 med 15 og 18 års grense,og jeg hører rykter om at en serbisk film har blitt nektet adgang i kongeriket.FINT da er det noen som har vettet i behold.

Før var det noe som het gentlemenn og høflighet,for å ikke snakke om å vise hensyn og "fingerspitsgefühl" (tror jeg).Det het vel vanlig dannelse fra folk som kom fra "møblerte hjem"

''Vi som har barn under 15 år ønsker ikke at folk skal snakke om at kroppsdelene var mindre enn ett A4 ark! ''

Det var ikke det de sa. De sa at den største delen av det de har funnet av flyvraket var på størrelse med et A4 ark.

Ro deg ned litt nå. For det første har vel ikke du barn under 15 år lenger? Dine er vel voksne såvidt jeg har skjønt. For det andre så er unger som er såpass store at de får se nyhetene så store at de tåler å høre at flyet har eksplodert og at det er funnet kroppsdeler blant vrakrestene. Barn er ikke så sarte som du later til å tro.

15-åringer vet om slikt. Selvsagt.

Gjest togli

Livet er for kort til å irritere seg over slike ting ;)

tzatziki1365380058

Jeg tror at en sivil flyulykke av denne typen ville fått omtrent like mye oppmerksomhet i mediene.

Kombinasjonen av nytt, antatt supertrygt fly, sporløs forsvinning, dårlig vær og flere dagers leting, før en svært dramatisk "oppklaring" av hva som har skjedd - det kan ikke bli annet enn stor dekning av slikt.

Ro deg ned litt nå. For det første har vel ikke du barn under 15 år lenger? Dine er vel voksne såvidt jeg har skjønt. For det andre så er unger som er såpass store at de får se nyhetene så store at de tåler å høre at flyet har eksplodert og at det er funnet kroppsdeler blant vrakrestene. Barn er ikke så sarte som du later til å tro.

''For det andre så er unger som er såpass store at de får se nyhetene så store at de tåler å høre at flyet har eksplodert og at det er funnet kroppsdeler blant vrakrestene. Barn er ikke så sarte som du later til å tro.''

Det tror jeg du har helt rett i!

Gjest HHP58

''Vi som har barn under 15 år ønsker ikke at folk skal snakke om at kroppsdelene var mindre enn ett A4 ark! ''

Det var ikke det de sa. De sa at den største delen av det de har funnet av flyvraket var på størrelse med et A4 ark.

Ok,da ble jeg lettet,flydeler er jo ikke farlige når de først har landet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...