Gå til innhold

Gift med ulike adresser?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva sier jussen?

Kan et ektepar være registrert med hver sine adresser i folkeregisteret?

Etter et langt samliv ønsker vi å bli særboere, av praktiske årsaker. Min mann vil bo et sted der det er boplikt. Kan han melde flytting dit uten at jeg gjør det? Eller må vi i så fall separere oss?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377361-gift-med-ulike-adresser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste en artikkel for noen måneder siden om akkurat dette - og hvis jeg husker riktig, så var det ikk emulig for gifte å ha forskjellige bostedsadresser. Så de det gjaldt hadde blitt nødt til å skille seg, eller i alle fall separere seg.

''og hvis jeg husker riktig, så var det ikk emulig for gifte å ha forskjellige bostedsadresser.''

Er det sant!? Du verden. Hvorfor det mon tro?

Gjest HHP58

Nei,gifte må ha samme adresse.Han kan godt ha adresse der det er boplikt,men han kan jo ikke nektes å være borte.

Skulle jeg som bare har ett vanlig hus bli nektet å bi i Spania 5 mnd i året?

Han kan jo overnatte hos deg 3-4 netter i uka og 3-4 netter hjemme,der det er boplikt.

Kan du ikke bo hos han pga din jobb? Hva med å helgependle til ham + å overnatte hver onsdag?

Annonse

''og hvis jeg husker riktig, så var det ikk emulig for gifte å ha forskjellige bostedsadresser.''

Er det sant!? Du verden. Hvorfor det mon tro?

Diverse lureri, antakelig. Proforma ekteskap, boplikt (som i trådstarters tilfelle), liksom-pendling av skattehensyn og sikkert mange varianter som jeg er altfor lovlydig og uskyldig til å komme på i farten.

Nei,gifte må ha samme adresse.Han kan godt ha adresse der det er boplikt,men han kan jo ikke nektes å være borte.

Skulle jeg som bare har ett vanlig hus bli nektet å bi i Spania 5 mnd i året?

Han kan jo overnatte hos deg 3-4 netter i uka og 3-4 netter hjemme,der det er boplikt.

Kan du ikke bo hos han pga din jobb? Hva med å helgependle til ham + å overnatte hver onsdag?

''Han kan jo overnatte hos deg 3-4 netter i uka og 3-4 netter hjemme,der det er boplikt.''

Det het seg i alle fall tidligere at man skal ha største andelen hviledøgn der man har bostedsadresse. Altså kan man ikke overnatte et annet sted i 4 av 7 netter på fast basis.

Diverse lureri, antakelig. Proforma ekteskap, boplikt (som i trådstarters tilfelle), liksom-pendling av skattehensyn og sikkert mange varianter som jeg er altfor lovlydig og uskyldig til å komme på i farten.

Men det er jo ingen ting av dette som sier HVOR de to må ha felles adresse. Det er ikke noe i veien for at de har felles adresse der det er boplikt så lenge han reelt bor der flest døgn i løpet av en uke.

Annonse

Men det er jo ingen ting av dette som sier HVOR de to må ha felles adresse. Det er ikke noe i veien for at de har felles adresse der det er boplikt så lenge han reelt bor der flest døgn i løpet av en uke.

Neida - jeg svarte bare på hvorfor det finnes slike regler som går på bosted og sivilstand.

Gjest HHP58

''Han kan jo overnatte hos deg 3-4 netter i uka og 3-4 netter hjemme,der det er boplikt.''

Det het seg i alle fall tidligere at man skal ha største andelen hviledøgn der man har bostedsadresse. Altså kan man ikke overnatte et annet sted i 4 av 7 netter på fast basis.

Mente hverken på fast basis eller utenfor loven.Men maks antall sammenhengende døgn innenfor loven.Feks onsdag+ lør+søndag

Gjest HHP58

Fordi vi har barn som går på barneskolen her. Jeg regner med at de ikke kan være registrert på annen adresse enn oss så lenge de ikke er myndige?

Å,så dere er under 40? Har han arvet en (små) bruk? Fåreslår at du kontakter folkeregisteret og skatteeteten og snakker med de,og sier at dere ikke ønsker å skille dere.

Å,så dere er under 40? Har han arvet en (små) bruk? Fåreslår at du kontakter folkeregisteret og skatteeteten og snakker med de,og sier at dere ikke ønsker å skille dere.

''Å,så dere er under 40?''

Og det konkluderte du med ettersom de har barn som er umyndige? Jeg er snart 49, og mine barn blir hhv 11 og 14 dette året.

Fordi vi har barn som går på barneskolen her. Jeg regner med at de ikke kan være registrert på annen adresse enn oss så lenge de ikke er myndige?

Jeg ville snakket med folkeregisteret eller noe. Det kan da ikke være så dårlig stilt her i landet at folk som av diverse årsaker må bo på forskjellig adresse skal være nødt til å skille seg/bli separert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...