Gå til innhold

dere med erfaring/greie på hjernelag

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose
Skrevet

Av de jeg har vært nært knyttet til, så har endring av humør vært en "bivirkning" av hjerneslaget. Og disse har gjerne tatt lett til tårene.

Har hørt om andre som har blitt sinte.

Har en svigerfar nå som har hatt hjerneslag, samt hjerteproblemer. Han er totalt forandret fra den personen han var noen år tilbake. Blir lett rørt. Roter litt. Gikk lange turer på heia og var sprek, er nå redd for smerter og det å falle. Klarer ikke konsentrere seg om to ting på ei gang... for eksempel kan han ikke prate og gå på samme tid... noe som kan oppleves som et mareritt om man skal fra A til B og han er en person som prater som en foss. :-)

Opplevde mye av det samme med min eks svigerfar. Som hadde slag først og siden fikk ALS.

takk for svar :)

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, har dessverre ikke så mye posetiv erfaring. Vi var veldig optimistiske, men på sikt gikk det mye dårligere enn vi trodde og håpte. Jeg hadde mye nytte av å lese denne, der fant jeg mye som beskrev vår situasjon. Kanskje den kan være nyttig for deg å lese. Men noe vi fant ut, er at utviklingen/bedringen KAN fortsette i årevis, det er ikke slik at det kun er de første månedene som gjelder og så stagnerer man nødvendigvis der. Pasientene kan ha en gradvis bedring over år etterpå.

http://www.hjerneskadeforeningen.dk/fileadmin/filer/landskontoret/Materiale/Pjecer/Haandbog_til_paaroerende.pdf

Takk for svar :)

Skrevet

takk for svar :)

Det er tøfft å sitte på sidelinjen og se dem man er glad i forandre seg.

Lykke til videre. :-)

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan en psykolog skal kunne hjelpe henne når hun ikke prater noe særlig?

Det kan tenkes at hun føler at hun er en byrde for oss andre også, hun var iallefall slik før. Når min far ringer og maser på meg feks, så sier han alltid "det er ikke meningen å plage deg så fælt....". Ikke bra synes jeg, men det går ikke an å si noe til han, for da klikker han.

Ellers takk for gode råd.

Jeg skjønner at det vil være vanskelig for henne å snakke, men det kan kanskje være godt å lytte også?

Uansett bør hun ha litt hjelp. Hun har vært gjennom et stort traume, og føler kanskje hun sitter fast i noe hun ikke "kjenner igjen".

Gjest Elextra
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg hele historien, og vet ikke helt hva du legger i

''den samme gamle persoen/moren min ''

Moren min har også hatt hjerneslag, og en gang trodde vi aldri hun skulle snakke eller gå igjen. Nå både går og snakker hun, kjører bil og gjør masse annet :-).

Hun er MYE den samme som før, men ikke helt, det kan vel heller ikke forventes. Humøret er litt annerledes og hun er (dessverre) noe mer selvsentrert. Dette er ganske vanlig. Men jeg ser på hennes historie som en solskinnshistorie likevel :-).

Gjest ambrose
Skrevet

Det er tøfft å sitte på sidelinjen og se dem man er glad i forandre seg.

Lykke til videre. :-)

Takk for det :)

Gjest ambrose
Skrevet

Jeg skjønner at det vil være vanskelig for henne å snakke, men det kan kanskje være godt å lytte også?

Uansett bør hun ha litt hjelp. Hun har vært gjennom et stort traume, og føler kanskje hun sitter fast i noe hun ikke "kjenner igjen".

Jeg skal prate med legen hennes på mandag, for noe er nødt til å skje. Takk for rådene :)

Gjest ambrose
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg hele historien, og vet ikke helt hva du legger i

''den samme gamle persoen/moren min ''

Moren min har også hatt hjerneslag, og en gang trodde vi aldri hun skulle snakke eller gå igjen. Nå både går og snakker hun, kjører bil og gjør masse annet :-).

Hun er MYE den samme som før, men ikke helt, det kan vel heller ikke forventes. Humøret er litt annerledes og hun er (dessverre) noe mer selvsentrert. Dette er ganske vanlig. Men jeg ser på hennes historie som en solskinnshistorie likevel :-).

Det er godt å lese slike solskinnshistorier, selv om det ikke ser så lyst ut akkurat nå så gir det absolutt håp å lese slike historier :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...