Gå til innhold

Bruker du sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Får kanskje bare svar av dem bruker nå? ;o)

Jeg har kjøpt meg sykkel og var på min første sykkeltur på 15 år i går. Det var moro det!

Bare det å kunne ta en sykkeltur er ganske nytt og spennende for meg.

Siden jeg plutselig har lagt merke til sykler, så ser jeg det er veldig ymse om folk bruker hjelm. Dette er tettsted, og det er mange som sykler både på grusveiene jeg bruker (jeg går endel) og i traffikken. Trakkfikkbildet er ikke av det verste, men det er jo endel biler. Mange steder uten gang og sykkelvei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/377784-bruker-du-sykkelhjelm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

9

• Katt-ja

4

• mariaflyfly

3

• Bookworm

3

Gjest annlovinda

Når jeg er ute å sykler tur for å trene/mosjonere, da bruker jeg hjelm. Da har jeg også på meg sykkelklær og sykkelsko.

Sykler jeg bort til butikken og tilbake, eller andre små ærend bruker jeg ikke hjelm. Da har jeg også vanlig klær på meg, og da føler jeg meg teit med hjelm... Unntaket herfra er om mitt barn er med på dette ærendet - da bruker jeg hjelm

Annonse

Jeg sykler til og fra jobb og har hatt hjelmen liggende sånn litt gjemt bak en hylle i gangen. I går fikk jeg telefon fra en venninne som hadde ramlet på sykkel for 6 måneder siden og nå, pga av fallet og migrenen/hodepinen hun pådro seg er hun 50% ufør og vurderer å måtte øke til mer for hun klarer ikke jobbe. Det fikk meg til å tenke litt. Det var ikke et stygt fall sier hun men hun slo altså hodet. Grøsser bare jeg tenker på det :-(

Gjest For barnets skyld

Når jeg er ute å sykler tur for å trene/mosjonere, da bruker jeg hjelm. Da har jeg også på meg sykkelklær og sykkelsko.

Sykler jeg bort til butikken og tilbake, eller andre små ærend bruker jeg ikke hjelm. Da har jeg også vanlig klær på meg, og da føler jeg meg teit med hjelm... Unntaket herfra er om mitt barn er med på dette ærendet - da bruker jeg hjelm

Det er vel ikke bare når barnet er tilstede at du skal være ansvarlig.

Nettopp fordi du har barn er det viktig å ta vare på deg selv.

Min farmor døde fra fem små barn i et totalt udramatisk sykkelfall. Hun slo hodet i fortauskanten. Hadde hun hatt hjelm så hadde hun overlevd.

Har du barn så har du ansvar...også når de ikke ser på!

Dagens moralpreken :o)

Ja, jeg bruker sykkelhjelm. Det skal ikke store kakket i hodet til ved en velt før man får varige skader, det vet jeg et par grelle eksempler på. Det ser kanskje ikke kult ut med hjelm, men hodet mitt fortjener noe mer enn at jeg skal se kul ut når jeg sykler.

Ja, jeg bruker sykkelhjelm. Det skal ikke store kakket i hodet til ved en velt før man får varige skader, det vet jeg et par grelle eksempler på. Det ser kanskje ikke kult ut med hjelm, men hodet mitt fortjener noe mer enn at jeg skal se kul ut når jeg sykler.

Jeg likte faktisk den nye hjelmen min. Veldig meg med litt dilldall på, matcher telefonen min. ;o)

Jeg sykler riktignok veldig lite, men de gangene jeg gjør det bruker jeg ikke hjelm.

Bruker datteren din hjelm?

Vi har hatt en samtale om det her hjemme, sambo bruker sjelden hjelm, men guttungen gjør. Jeg tror det er fordi han har fått det prentet inn fra første sykkeldag.

Jeg har så dårlig balanse i utgangspunktet så jeg burde sikekrt gått med hjelm når jeg er på spasertur! He he.

Annonse

Jeg bruker ikke sykkelhjelm, føler meg corny med..;p Men sykler pent. stort sett.

Siden det er 15 år siden jeg syklet sist så sykler nok ikke jeg så pent *knegg*

Foreløpig blir det grusveiene her jeg bor, men på sikt vil jeg sykle til sentrum siden jeg syns at jeg må ty til bilen for ofte. Da er det jo sykkelvei noen steder, men ikke hele veien.

Jeg ser sikkert ut som en smurf med hjelmen, men skitt au, jeg er pingle! :o)

Kanskje til neste år er jeg så dreven at jeg kan kjøpe sykkelklær! :o)

Jeg har vært så isolert så lenge så jeg nyter å kunne ut! Uten å tenke, bare gå ut, samme hva jeg har spist, samme hvor mye medisiner jeg har tatt, jeg kan bare gå. Eller bare sykle nå da. :o)

Jeg har brukt hjelm i nesten 20 år - fra da den eldste skulle begynne med tohjulssykkel og vi skaffet hjelm til henne.

Det hender jeg tar den av en sjelden gang når jeg skal sykle hjem fra jobben midt på sommeren, hvis det er kjempevarmt. Men den veien er det bare oppover, så jeg har svært lav fart - og det er totalt bilfritt hele veien.

Da jeg syklet til videregående og universitetet, var det bare konkurransesyklere som brukte hjelm, og bilene var bare såvidt oppfunnet.

Jeg sykler til og fra jobb og har hatt hjelmen liggende sånn litt gjemt bak en hylle i gangen. I går fikk jeg telefon fra en venninne som hadde ramlet på sykkel for 6 måneder siden og nå, pga av fallet og migrenen/hodepinen hun pådro seg er hun 50% ufør og vurderer å måtte øke til mer for hun klarer ikke jobbe. Det fikk meg til å tenke litt. Det var ikke et stygt fall sier hun men hun slo altså hodet. Grøsser bare jeg tenker på det :-(

Oj.

Ja, hodet er viktig å passe på.

Jeg har brukt hjelm i nesten 20 år - fra da den eldste skulle begynne med tohjulssykkel og vi skaffet hjelm til henne.

Det hender jeg tar den av en sjelden gang når jeg skal sykle hjem fra jobben midt på sommeren, hvis det er kjempevarmt. Men den veien er det bare oppover, så jeg har svært lav fart - og det er totalt bilfritt hele veien.

Da jeg syklet til videregående og universitetet, var det bare konkurransesyklere som brukte hjelm, og bilene var bare såvidt oppfunnet.

Han jeg fikk hjelp av med sykkelkjøpet i går var en voksen mann, jobbet med sykler halve livet. Han sa det jo, hjelm snakket man ikke om før.

Jeg husker den ene hjelmen jeg hadde, for ca 20 år siden, den var jo enormt klumpete i forhold til den jeg kjøpte i går.

Målet er at jeg kan sykle ut til sentrum når jeg skal på behandling, handle småtterier, i tillegg til å mosjonere litt.

Hjelmkostnaden har jeg spart inn igjen kjapt ved å slippe parkeringsavgift. ;o)

Hva hjelper det at du sykler pent om du trynet etter å ha oversett en dump i veien, eller om en annen syklist kjører inn i deg ved et uhell?

Det er nettopp det også. Mormor sier mye som jeg lar gå inn og så ut (det aller meste egentlig, he he), men mantraet hennes om at selv om du er flink sjåfør, flink syklist osv, så er det slett ikke sikkert den du møter rundt neste sving er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...