Gå til innhold

Bruker du sykkelhjelm?

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

[quote name=Shira :o)' timestamp='1333184843' post='4742613]

He he.

Den der var litt god, neste gang jeg spiser en sjokolade skal jeg si høyt at jeg kan for jeg sykler med hjelm og er dermed i pluss på sikkerhetsiden! Skal nok finne flere måter og bruke den der på, hi hi.

Kreativit perspektiv skaper fine smutthull :)

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

9

• Katt-ja

4

• mariaflyfly

3

• Bookworm

3

Snart 16 åringen sykler mye, og bruker hjelm. Som alle vennene og venninnene. Nå skal hun snart kjøre moped, og da er det bare overgang til annen hjelm.

Jeg sier aldri noe om hjelm, det er helt naturlig for henne å bruke den. Kanskje fordi vi foreldre bruker det,helt naturlig?

''det er helt naturlig for henne å bruke den.''

Nettopp, helt naturlig så lenge sykling var aktuelt - trengte aldri å minne henne på det...

''Jeg tipper at en god del kollisjoner i bil gir hodeskader. Eller påkjørsler av fotgjenger. Likevel anbefales ikke hjelm når man kjører eller går ved trafikert vei.''

Nå snakket vi om S Y K K E L, ikke sant? Enhver vet jo at bilen i seg selv verner en del, og at det er farta som gjør at man får skader i bil. Det er overhodet ikke sammenlignbart.

Hvorfor tror du det er anbefalt å ha hjelm når man sykler?

For at sykkelhjelmutviklerne skal tjene penger?

For at det ser så j*vla pent ut med sykkelhjelm?

Eller kanskje rett og slett fordi undersøkelser viser at de faktisk både redder liv og man unngår hodeskader ved sykkeluhell?

Må gjenre si jeg er ovenfra-og-ned på dette, men jeg tror nå uansett at jeg er mer saklig og har mer rett enn deg her. :P

Din måte å snakke på er fortsatt veldig lite hyggelig... (Tøv! ...,ikke sant? ..., tror du liksom det? osv.osv. )

Poenget mitt var at hvis man sykler lite/sjelden og i tillegg forsiktig så er det rimelig liten sjanse for at noe skal skje. Ergo er det ikke så nøye med hjelm i forhold til risikoen. Det er jo ut fra sjansen for at noe alvorlig skal skje at man vurderer hvor mye man skal beskytte seg. De fleste som kjører langt i hverdagen kjøper seg trygge biler. De som har veteranbiler som de kjører stas-turer med noen få kilometer i godvær, de kjører i usikre biler, tilogmed uten bilbelte.

Case closed. Fra min side i alle fall.

Gjest Shira :o)

Jeg bruker stort sett hjelm, men ikke helt konsekvent. Før jeg fikk barn brukte jeg ikke hjelm, men nå synes jeg det blir vanskelig å forlange at de bruker hjelm mens jeg selv ikke gjør det. I tillegg er det jo faktisk lurt å beskytte seg...

Det er jo det å vise barna at vi gjør det også. At vi beskytter oss selv slik vi vil at de skal beskyttes.

Gjest Shira :o)

Jeg har ikke brukt sykkelhjelm etter at jeg ble voksen. Men jeg vil gjerne være et godt forbilde for barna mine (som må bruke sykkelhjelm), og der for har jeg ikke syklet på en stund. Jeg glemmer nemlig konstant å kjøpe meg hjelm...

He he, slik er det jo med så mye, jeg skal, men så er det glemt. ;o)

Annonse

Din måte å snakke på er fortsatt veldig lite hyggelig... (Tøv! ...,ikke sant? ..., tror du liksom det? osv.osv. )

Poenget mitt var at hvis man sykler lite/sjelden og i tillegg forsiktig så er det rimelig liten sjanse for at noe skal skje. Ergo er det ikke så nøye med hjelm i forhold til risikoen. Det er jo ut fra sjansen for at noe alvorlig skal skje at man vurderer hvor mye man skal beskytte seg. De fleste som kjører langt i hverdagen kjøper seg trygge biler. De som har veteranbiler som de kjører stas-turer med noen få kilometer i godvær, de kjører i usikre biler, tilogmed uten bilbelte.

Case closed. Fra min side i alle fall.

''Poenget mitt var at hvis man sykler lite/sjelden og i tillegg forsiktig så er det rimelig liten sjanse for at noe skal skje.''

De fleste vet nok at det er nok med en gang for at et uhell skal skje.

nick jr. bruker alltid hjelm. Når han spør hvorfor jeg ikke bruker, så sier jeg det som det er, jeg er voksen og er mye bedre på balanse enn han. Jeg har ikke tryna med sykkel eller motorsykkel siden jeg var 12-13 år gammel.

''Når han spør hvorfor jeg ikke bruker, så sier jeg det som det er, jeg er voksen og er mye bedre på balanse enn han.''

Den begrunnelsen husker jeg foreldrene mine brukte angående redningsvest. De fikk et forklaringsproblem etterhvert og nå bruker de også vest ;-)

• 1 måned senere...

Hva hjelper det at du sykler pent om du trynet etter å ha oversett en dump i veien, eller om en annen syklist kjører inn i deg ved et uhell?

De argumentene kunne vært brukt for fotgjengeri også. Eller livet. Jeg går ikke med hjelm selvom noen kunne finne på å kjøre på meg, eller jeg kunne tryne :)

De argumentene kunne vært brukt for fotgjengeri også. Eller livet. Jeg går ikke med hjelm selvom noen kunne finne på å kjøre på meg, eller jeg kunne tryne :)

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Hull-i-hodet-a-sykle-uten-hjelm-6828637.html#.T7GZto5mZBE

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...