Gå til innhold

I gjengrodde hager – langs røde veier

Anbefalte innlegg

I påsken var jeg på ferie sammen med min mor til hennes barndoms land – Madagaskar. Hun hadde nesten hele sin oppvekst der, og har kun vært tilbake én gang tidligere. Reisen ble veldig spesiell for oss to, og vi er veldig glade for å ha opplevd dette sammen.

Jeg har alltid hatt et slags forhold til dette landet – men det har vært litt som historier og eventyr, bare at i mange av fortellingene derfra hadde min mor hovedrollen – og jeg har sett de små svart-hvitt-bildene fra hun var barn og laget mitt bilde av landet ut fra dem. Det var imidlertid helt annerledes å oppleve landet selv – å kjøre gjennom landskapet med rød jord, røde hus og rismarker i alle verdens grønnfarger, se fjelltopper og åskammer – og ikke minst treffe mennesker og snakke med dem, høre deres historier og få et innblikk i deres liv og hverdag.

Fargene var intense. Det var helt på slutten av regntiden, så det var grønt og frodig overalt, en del av risen var nyplantet, andre steder hadde de begynt høstingen. Mange ulike grønnsaksåkrer stod frodige og vokste. Frukttrærne blomstret, det var ikke mye moden frukt. Et sted vi var, var vulkansk område, og jorda var svart og porøs – ellers var det den oransjerøde jorda som dominerte. Sammen med grønnfargene og den blå himmelen var landskapet mye vakrere enn jeg trodde det var.

Vi hadde avtalt å treffe 3-4 personer. Min mor hadde fortalt om dem og hvorfor hun kjente dem, og jeg kjente dem på en måte litt jeg også. Et par av dem hadde også kjent mine besteforeldre, og det var akkurat som om noen brikker falt på plass for meg når jeg traff disse menneskene. Veldig spesielt. Det sterkeste minnet var imidlertid den gamle nydelige kvinnen som kom bort til oss etter gudstjenesten og spurte min mor om det var henne. Min mor svarte ja, men kjente henne ikke igjen. Det viste seg å være hushjelpen de hadde hatt de siste fem årene, frem til 1954! Og mamma hadde ikke hatt kontakt med henne, og ante ikke at hun bodde i den byen vi da var i. Et gripende møte mellom disse to var det virkelig – mamma på 75 år og hushjelpen på 84. Vi fikk besøkt begge de stedene mamma bodde som barn, og den skolen hun gikk på. Hagene der hun bodde var gjengrodde, og husene temmelig forfallent – men noen av trærne var der ennå, den røde jorda var der ennå – og minnene var der!

Vi var og besøkte flere prosjekter som drives av den gassiske lutherske kirken – og det var veldig mye spennende og interessant. Bl.a. yrkesopplæring og skolegang for enslige mødre, barnehjem for foreldreløse barn (der alle gikk på skolen, alle fikk mat og klær og hadde det etter forholdene bra), landbruksskole, døveskole osv. Mange prosjekter drives med tilskudd fra Norge – og pengene rekker veldig langt, så sant det blir styrt på en skikkelig måte. Vi fikk høre mye om korrupsjon og politikk – om en president som fører en politikk som har ført til færre barn i skolen, stopp i veiprosjekter osv.

Her i Norge klager vi på prisen på bensin og diesel… En liter koster 14-15 kr, altså en tidel av en dårlig arbeiderlønn. På Madagaskar må en godt betalt arbeider jobbe i to timer for å få råd til en liter bensin/disel! Jeg var klar over at landet var lite mekanisert i forhold til her, men at maskiner var bort i mot fraværende i landbruk, veiarbeid og de fleste byggeprosjekter – var jeg ikke klar over. Jeg talte totalt 5 traktorer på 2,5 uke – nesten alt arbeid blir gjort med spade, hakke og sigd – bare de heldigste har en enskjærsplog som kan trekkes av to okser. Bare hovedveiene (da snakker jeg om stamveiene mellom vest og øst, mellom nord og sør, pluss inne i bysentraene) er asfaltert, og noen steder var det store hull i veien også der. Mange lokalveier var ikke fremkommelige med bil. Vi så enmannsbåter som var uthult av trestokker – du verden så gode de var til å manøvrere i bølgene for å komme seg ut for å fiske om morgenen, og inn igjen om ettermiddagen!

Vi så også fattigdom. Vi så tiggerne som satt i gatene, tiggerne som hang rundt hotellene, gateselgerne som strømmet mot oss med en gang vi gikk ut. Vi så unger som gikk på søppelfyllingen og plukket med seg brukbare rester, som bare hadde filler å gå i. Vi så resignasjonen i øynene til unge mødre som hadde en baby på ryggen, 2-3 unger rundt beina og kanskje flere andre steder. Det var fælt og sterkt å se det så nærme. Men vi så også gleden hos de som var heldige å komme med i prosjekter som fungerer, der de som er helt utenfor samfunnet, får hjelp.

Vi hadde noen dager som turister også – i Morondava, en by ved vestkysten. Milelange strender, ramsalt vann på 30 grader, båttur, bading ved koralløy, osv. Det var utrolig deilig å kjenne varmen, sole seg i timesvis, bade både i Det Indiske Hav/Mozambiquekanalen og i svømmebasseng, rusle tur langs stranda - og drikke kaldt øl (SKOL - kan anbefales!). Vi snakket masse med barn og ungdom på stranda – og de lekte og badet som våre barn gjør her om sommeren – og det var moro å se. De hadde fotballturnering og volleyballkamper på stranda – og rockekonsert om kvelden.

Magetrøbbel hadde jeg det meste av tida, og det var jo litt kjedelig, det dempet humøret og energien på de verste dagene. Jeg kunne ha fortalt mye mer - men da blir det så himla langt - dere får heller spørre hvis dere lurer på noe. Madagaskar kan i alle fall anbefales som ferieland! Det var en god del turister, og en kan ha mange ulike typer turer og oppleve mye spennende. Vi fikk dessverre ikke med oss noen nasjonalpark, pga dårlig fremkommelighet. Men likevel – det var en fantastisk tur, som jeg er veldig takknemlig for å ha fått reise på! Og mann og barn klarte seg helt fint her hjemme!

Fortsetter under...

Tusen takk, prust! Jeg har tenkt på deg, og denne turen.

Det er tydelig at du har opplevd mye, og er kommet tilbake med mange inntrykk og gode minner.

Jeg blir rørt over at moren din fikk komme tilbake, og ikke minst over møtet mellom henne og hushjelpen.

Du beskriver Madagaskar så nydelig, at jeg umiddelbart får lyst til å reise dit.

Tusen takk :)

Gjest Psyk av alt

Det høres ut som om du har hatt en fantastisk tur :-)

Det treffer meg på en rørende måte at du har gjennomgått denne reisen med din mor. En reise på flere følelsesmessige plan. Det må ha bundet dere tettere sammen.

Du skriver bra og jeg får en litt Isabel Allende følelse når jeg leser innlegget ditt.

Heldige deg. Og din mor :-)

Synd med magetrøbbel. Hvordan var egentlig maten der? Og var det maten eller vannet eller begge deler som ga deg trøbbel med magen?

Det høres ut som om du har hatt en fantastisk tur :-)

Det treffer meg på en rørende måte at du har gjennomgått denne reisen med din mor. En reise på flere følelsesmessige plan. Det må ha bundet dere tettere sammen.

Du skriver bra og jeg får en litt Isabel Allende følelse når jeg leser innlegget ditt.

Heldige deg. Og din mor :-)

Synd med magetrøbbel. Hvordan var egentlig maten der? Og var det maten eller vannet eller begge deler som ga deg trøbbel med magen?

Takk for hyggelig tilbakemelding!

Vi drakk bare vann fra forseglet flaske, aldri springvann. Pusset også tennene i flaskevann. Ellers av drikke, drakk jeg litt cola, juice og øl.

Vi spiste alle måltider på hotell/restaurant, bortsett fra noen få lunsjer der vi fikk ferdigsmurte baguetter med på tur.

Vi spiste mye kokt/stekt kylling og oksekjøtt, sammen med ris og stekte grønnsaker. Spiste litt rå tomat og løk på hotellet. Frokostene var stort sett typisk fransk, med baguett og croissanter og syltetøy.

Jeg tror det var den generelle bakteriefloraen som slo meg ut. En av dagene jeg var verst, var det nok fordi vi hadde vært på fjelltur først og deretter gjorde dugnadsarbeid i varmen.

Jeg var ekstremt nøye med håndhygienen, brukte sprit hver gang vi skulle spise og også innimellom.

Det var kjipt med magesjau, men det ødela jo ikek turen, bare la en demper på den. vet ikke hva jeg kunne ha gjort annerledes. Måtte vært å kutte ut den tomaten og løken - men jeg merket ikke noen forskjell de dagene jeg ikke spiste det.

Gjest Psyk av alt

Vi drakk bare vann fra forseglet flaske, aldri springvann. Pusset også tennene i flaskevann. Ellers av drikke, drakk jeg litt cola, juice og øl.

Vi spiste alle måltider på hotell/restaurant, bortsett fra noen få lunsjer der vi fikk ferdigsmurte baguetter med på tur.

Vi spiste mye kokt/stekt kylling og oksekjøtt, sammen med ris og stekte grønnsaker. Spiste litt rå tomat og løk på hotellet. Frokostene var stort sett typisk fransk, med baguett og croissanter og syltetøy.

Jeg tror det var den generelle bakteriefloraen som slo meg ut. En av dagene jeg var verst, var det nok fordi vi hadde vært på fjelltur først og deretter gjorde dugnadsarbeid i varmen.

Jeg var ekstremt nøye med håndhygienen, brukte sprit hver gang vi skulle spise og også innimellom.

Det var kjipt med magesjau, men det ødela jo ikek turen, bare la en demper på den. vet ikke hva jeg kunne ha gjort annerledes. Måtte vært å kutte ut den tomaten og løken - men jeg merket ikke noen forskjell de dagene jeg ikke spiste det.

Kan jo ha vært tomatene hvis de ikke var vasket godt nok, men tror vel mest på det du sier om en generell annerledes bakterieflora. Spesielt når du var så nøye med å drikke flaskevann.

Annonse

''Jeg var ekstremt nøye med håndhygienen, brukte sprit hver gang vi skulle spise og også innimellom.''

Kanskje det var spriten du ikke tålte :P

Ellers: koselig å høre at du hadde en flott tur! :-)

Så bra turen var vellykket, det høres helt fantastisk ut. Må ha vært en stor opplevelse for dere sammen. Takk for rapport :-)

Ja, det var helt spesielt å oppleve det sammen! Da hun var der for 15 år siden, var det sammen med en barndomsvenninne. Det var også fint, men på en annen måte enn sammen med meg.

Tusen takk, prust! Jeg har tenkt på deg, og denne turen.

Det er tydelig at du har opplevd mye, og er kommet tilbake med mange inntrykk og gode minner.

Jeg blir rørt over at moren din fikk komme tilbake, og ikke minst over møtet mellom henne og hushjelpen.

Du beskriver Madagaskar så nydelig, at jeg umiddelbart får lyst til å reise dit.

Tusen takk :)

Takk for fine ord :-)

Annonse

For en flott reise dere har hatt! Det var nok veldig godt for dere begge å ha tatt denne turen sammen.

Mange sterke opplevelser og det må ha vært fint å få egne opplevelser i landet som du bare tidligere har hørt om.

Du er flink til å fortelle, og føltes litt som å være med på reisen selv også.

Herlig fortalt :)))

Døveskolen på Madagaskar kjenner jeg endel til pga at Norge delvis driver den :) Det sies at døve gassere bruker et tegnspråk som er veldig norskpåvirka pga Norges rolle mht å bygge opp døveskole der :)

Ja, det kan sikkert stemme. Jeg hang sånn halvveis med på gudstjenesten når jeg så på døvetolken, og pratet også litt med ei døv jente på døveskolen (måtte ha litt hjelp av en hørende da). Egentlig var en kombinasjon av gassisk talespråk (der jeg forstår noen ord) og tegnspråk en ypperlig kombinasjon :-) De fleste elevene var på påskeferie, men jeg snakket med flere av lærerne, og de var utrolig hyggelige :-)

Jeg har et veldig spesielt forhold til døveskolene på Madagaskar, men vil ikke utbrodere det her :-)

For en flott reise dere har hatt! Det var nok veldig godt for dere begge å ha tatt denne turen sammen.

Mange sterke opplevelser og det må ha vært fint å få egne opplevelser i landet som du bare tidligere har hørt om.

Du er flink til å fortelle, og føltes litt som å være med på reisen selv også.

Ja - det er sant som du sier - at nå har jeg mine egne opplevelser og erfaringer fra dette landet. Ikke bare mammas eller andres.Og det var fantastisk å få del i mammas minner og se hvordan hele hun på en måte smeltet inn i det gassiske språket og den gassiske kulturen...

Ja, det kan sikkert stemme. Jeg hang sånn halvveis med på gudstjenesten når jeg så på døvetolken, og pratet også litt med ei døv jente på døveskolen (måtte ha litt hjelp av en hørende da). Egentlig var en kombinasjon av gassisk talespråk (der jeg forstår noen ord) og tegnspråk en ypperlig kombinasjon :-) De fleste elevene var på påskeferie, men jeg snakket med flere av lærerne, og de var utrolig hyggelige :-)

Jeg har et veldig spesielt forhold til døveskolene på Madagaskar, men vil ikke utbrodere det her :-)

Kjekt da :)))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...