Gå til innhold

Breivik-saken: flere som ikke orker?

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose

Jeg har grått mange tårer over denne saken. I morgen skal jeg treffe en god venninne som er mor til et av ofrene. Hun og mannen følger med på alt. Jeg greier det ikke. Jeg får med meg nok.

Jeg vet av en ungdom som var der og som i lang tid etterpå tok på panna til folk for å forsikre seg om at de ikke var skutt...

Vedkommede sliter i tillegg med skylfølelser fordi h*n overlevde og ikke andre.

Jeg var selv så preget etter 22 juli at jeg nærmest var i sjokk. Egne opplevde minner trengte seg dessuten på mens det sto på.

Fortsetter under...

Absolutt enig med deg. Jeg synes det er veldig interessant og lærerikt både ift psykiatri og hvordan rettsstaten fungerer. Det har ingenting med nysgjerrighet for de spesifikke detaljene i saken å gjøre.

''Det har ingenting med nysgjerrighet for de spesifikke detaljene i saken å gjøre.''

Helt enig. Det er han og hans opptreden/personlighet/holdninger som interesserer meg - hvordan ble han slik?

Jeg er enig med deg. Jeg leser en god del på nettet, og synes det er interessant å høre hvordan han har tenkt og planlagt massakren, og hvordan han formidler dette. Jeg er slett ikke lei av saken - den er helt horribel og enestående i norsk rettshistorie. Jeg synes det er fryktelig å høre de overlevende fortelle, og også de pårørende.

Fatter bare ikke at et menneske kan bli så avstumpet og kald.

''Fatter bare ikke at et menneske kan bli så avstumpet og kald.''

Nemlig. Og jeg håper vi får et svar på hvordan det kunne bli slik.

''Jeg synes det er interessant, rett og slett, og ikke minst lærerikt for den som interesserer seg litt for mennesklige forhold og psyke''

Jeg er enig med deg, selv om jeg ikke får sett på tv. Men jeg får med meg nesten alt som står på nettet om saken, når jeg kommer hjem.

Jeg har ikke blitt noe mer klok på den mannen. Hvordan er det mulig å være så klok, kunnskapsrik og samtidig så skrudd? Jeg forstår det ikke.

''Hvordan er det mulig å være så klok, kunnskapsrik og samtidig så skrudd? Jeg forstår det ikke.''

Ja, vi tror i alle fall at han er kunnskapsrik - men det begynner vel å komme fram ting som tyder på at han kanskje har mer fantasi enn kunnskap. Og jeg synes dette er interessant, hvordan kunne han bli slik?

Jeg er enig. Det er helt grusomt, men merkelig fascinerende at et menneske kan utvikle seg til noe sånt. Jeg håper at vi kan lære noe av dette.

Noe av samme mekanisme som gjør at jeg leser om nazistene og konsentrasjonsleire under 2. verdenskrig. Mennesker kan være grusomme, men hvordan blir vi det?

''Det er helt grusomt, men merkelig fascinerende at et menneske kan utvikle seg til noe sånt. Jeg håper at vi kan lære noe av dette.''

Det håper jeg også! Vi må være beredt når vi hører hans like, vi må gi dem motstand, men vi må skjønne når vi treffer dem.

''Noe av samme mekanisme som gjør at jeg leser om nazistene og konsentrasjonsleire under 2. verdenskrig. Mennesker kan være grusomme, men hvordan blir vi det?''

Sakens kjerne, rett og slett. Hva får et menneske til å utføre slike uhyrlige handlinger, mens andre knapt kan drepe en flue?

Gjest maiapril

''Det har ingenting med nysgjerrighet for de spesifikke detaljene i saken å gjøre.''

Helt enig. Det er han og hans opptreden/personlighet/holdninger som interesserer meg - hvordan ble han slik?

''Helt enig. Det er han og hans opptreden/personlighet/holdninger som interesserer meg - hvordan ble han slik?''

Helt enig jeg også. Siden jeg ikke er direkte berørt av 22/7 er jeg mest opptatt av gåten Breivik.

Annonse

''Fatter bare ikke at et menneske kan bli så avstumpet og kald.''

Nemlig. Og jeg håper vi får et svar på hvordan det kunne bli slik.

Ja.

Jeg var borte i en fyr for mange mange år siden, som hadde en del helt forskrudde idéer om mye. Bl.a. et visst narcissistisk syn på seg selv. Aldri kjent liknende personer seinere. Han fascinerte meg på en måte - og jeg har mange ganger lurt på hvordan han utviklet seg.

Jeg synes det er interessant å lære om mennesker som skiller seg ut fra "oss vanlige" - og nettopp bakgrunnen deres - og årsaken til hvorfor de er blitt som de har blitt - hvis det går an å finne en årsak da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...