Gå til innhold

Er det trygt i Oslo på natten for en mann?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sist jeg sjekket SSB så var 17 ut av de 18 mest "morderiske" kommunene i Norge små kystkommuner i Nord-Norge.

Vedr. Oslo: som i de fleste hovedstader, ikke traps rundt Oslo S området midt på natten, mens du vifter med Rolex og iPad.

Med vennlig hilsen

Gjest Riskus

Sist jeg sjekket SSB så var 17 ut av de 18 mest "morderiske" kommunene i Norge små kystkommuner i Nord-Norge.

Vedr. Oslo: som i de fleste hovedstader, ikke traps rundt Oslo S området midt på natten, mens du vifter med Rolex og iPad.

Med vennlig hilsen

Takk for svar. Jeg skal ut å reise og vil ha trillekoffert og ryggsekk på meg. Er redd for at evt. gjerningsmenn tenker at han skal ut å reise, og har sikkert penger på seg.

Takk for svar. Jeg skal ut å reise og vil ha trillekoffert og ryggsekk på meg. Er redd for at evt. gjerningsmenn tenker at han skal ut å reise, og har sikkert penger på seg.

Jeg går slik (med trillekoffert og PC-veske) gjennom Oslo S området regelmessig. Uten problem.

Et greit tips er dog å ikke stå stille og se deg forfjamset rundt.

Med vennlig hilsen, og god tur

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Hva hendte der?

Ikke annet enn masse kjefting/krangling og tigging i ett sett av damer og menn som kommer helt opp i ansiktet på meg og som nekter å flytte seg når jeg rister på hodet.

Og i den gjengen som krangelt var det en som stirret intenst på meg med et skummelt blikk og han holdt noe i hånden som jeg fantaserte om kunne være en pistol. Mest sannsynlig var det ikke det, men bare fantasien som spilte meg et puss ;-)

Tidligere har jeg bare synes det var irriterende og slitsomt og stå der, men jeg har vært litt på vakt. Fredagen er første gang jeg følte meg dierkte utrygg. De var så mange og jeg begynte å tenke på det at jeg ikke greier å løpe hvis noe skulle skje. Det at jeg enda ikke greier å løpe forsterket utryggheten.

I dag tok jeg bussen fra et annet sted og det har jeg tenkt å fortsette med.

Gjest Psyk av alt

Ikke annet enn masse kjefting/krangling og tigging i ett sett av damer og menn som kommer helt opp i ansiktet på meg og som nekter å flytte seg når jeg rister på hodet.

Og i den gjengen som krangelt var det en som stirret intenst på meg med et skummelt blikk og han holdt noe i hånden som jeg fantaserte om kunne være en pistol. Mest sannsynlig var det ikke det, men bare fantasien som spilte meg et puss ;-)

Tidligere har jeg bare synes det var irriterende og slitsomt og stå der, men jeg har vært litt på vakt. Fredagen er første gang jeg følte meg dierkte utrygg. De var så mange og jeg begynte å tenke på det at jeg ikke greier å løpe hvis noe skulle skje. Det at jeg enda ikke greier å løpe forsterket utryggheten.

I dag tok jeg bussen fra et annet sted og det har jeg tenkt å fortsette med.

Forstår godt at du har byttet holdeplass! Huff.

Gjest Riskus

Jeg går slik (med trillekoffert og PC-veske) gjennom Oslo S området regelmessig. Uten problem.

Et greit tips er dog å ikke stå stille og se deg forfjamset rundt.

Med vennlig hilsen, og god tur

Hadde du turt å ta ut penger i en minibank på Carl Johan i 01-tiden

Annonse

Jeg kunne gjort det hvis jeg var nødt, men ville foretrukket et annet sted.

Det går bra. Spesielt hvis du ike drikker deg fra sans og samling.

Med vennlig hilsen

Fant deli lucia eller hva den heter. Var minibank der. Var først på Tors hammer. 54 kroner for en halvliter :) Er i Stortingsgata nå. 64 kroner for 0.4l, men så er det åpent til 03.

Jeg kunne gjort det hvis jeg var nødt, men ville foretrukket et annet sted.

Det går bra. Spesielt hvis du ike drikker deg fra sans og samling.

Med vennlig hilsen

Hei Sør. Ville bare si at jeg hadde noen av innleggene dine om Sør-Afrika i tankene da jeg var på Madagaskar. Husker en gang du skrev om sikkerhet, det å gå ute om kvelden, murer rundt huset, vakter osv.

Nå er det nok ikke på langt nær så mye kriminalitet på Madagaskar som i SA, men jeg satte jammen pris på å bo på hoteller med nattevakter, og et sted vi bodde var det hage med høy mur rundt, og ingen uvedkommende slapp inn. Og måtte vi ut om kvelden, gikk vi alltid flere sammen. Og vi ble sterkt anbefalt ikke å ta ut penger om kvelden fra minibank.

Madagaskar var forøvrig et fantastisk land, og jeg lærte enormt mye om kultur, historie, natur, forskjell fattig-rik osv :-)

Gjest det går bra

Hadde du turt å ta ut penger i en minibank på Carl Johan i 01-tiden

Det hadde jeg abdsolutt turt.

Men jeg hadde ikke planlagt det - hvis du kommer fra flyplassen eller noe slikt ville jeg tatt ut penger tidligere på dagen enn midt på natten.

Som i de fleste byer, så er risikabel atferd å drikke seg synlig beruset, stå i (taxi)kø med berusede (og aggresive) personer, å kommentere andre mennesker, eller sende ut signaler om at man ellers er helt "lost".

Hei Sør. Ville bare si at jeg hadde noen av innleggene dine om Sør-Afrika i tankene da jeg var på Madagaskar. Husker en gang du skrev om sikkerhet, det å gå ute om kvelden, murer rundt huset, vakter osv.

Nå er det nok ikke på langt nær så mye kriminalitet på Madagaskar som i SA, men jeg satte jammen pris på å bo på hoteller med nattevakter, og et sted vi bodde var det hage med høy mur rundt, og ingen uvedkommende slapp inn. Og måtte vi ut om kvelden, gikk vi alltid flere sammen. Og vi ble sterkt anbefalt ikke å ta ut penger om kvelden fra minibank.

Madagaskar var forøvrig et fantastisk land, og jeg lærte enormt mye om kultur, historie, natur, forskjell fattig-rik osv :-)

Hei,

Jeg fryder meg over at du hadde en flott tur (selv om jeg forventet at alt ville gå bra! ;-) ). Håper det gir mersmak, og at du/dere utforsker andre steder også! :-)

Kriminaliteten på Madagaskar kan nok være slem nok, men jeg tror det for det meste er "uskyldige ran" (med det mener jeg at formålet er penger, og at formålet ikke er å skade deg), og heldigvis ikke så ekstremt som i Sør Afrika.

Velkommen hjem!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...