Gå til innhold

Nordmann kjørte feil - risikerer 35 års fengsel

Anbefalte innlegg

megler Smekk

''I syv måneder har John Kristoffer Larsgard (32) fra Oslo sittet fengslet i Navajo County Jail, stort sett i isolat, med fotlenker og håndjern på.

Den 29. mars ble han funnet skyldig i såkalt «aggravated assault» - forsøk på grov legemsbeskadigelse med bruk av dødelig våpen - mot seks amerikanere, derav indirekte også to små barn.

Våpenet skal ifølge dommen være leiebilen moren Liv Larsgard og sønnen kjørte den skjebnesvangre dagen.

- Hele saken er en skam for USA. Han burde fått en bot eller lignende for uvettig kjøring.

Det sier Norges honorære konsul i Phoenix siden 2005, økonomiprofessor George Olander ved State University Of Arizona.

- Det finnes ikke bevis, ikke engang sannsynlighet for, at Larsgard har forsøkt å skade eller drepe noen i Winslow. Saken er helt vill. Etter å ha vært til stede under deler av rettssaken er jeg sjokkert over at han ble dømt, sier Olander.''

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10073343

Only in America...

Fortsetter under...

megler Smekk

Hvorfor skal vi tro nordmannen og ikke amerikanerne? Det er vitner som mener at han holdt på å kjøre dem ned. Da blir det ord mot ord.

Det var neppe noe forsøk på å drepe noen. Det virker som om han har fått panikk og forsøkt å stikke av fra en gjeng med rednecks som hadde tenkt å banke ham opp. Og da syntes du 7,5 års fengsel er passe? Forøvrig, omtrent det samme som stefaren til Christoffer fikk...

Dommeren er forvørig på valg i år, og trenge å vise seg frem. Aktor skal angivelig være forlovet med en av vitnene.

Denne delstaten er forøvrig ikke helt i vater. Nå vurderer man inntil 25 års fengsel for trolling på nettet!

http://gizmodo.com/5898585/itll-soon-be-illegal-to-troll-in-arizona

Hvorfor skal vi tro nordmannen og ikke amerikanerne? Det er vitner som mener at han holdt på å kjøre dem ned. Da blir det ord mot ord.

Og den dagen man dømmer noen når det er ord mot ord og ingen klare beviser på hensikt, så er vi på ville veier. Et rettsystem i et såkalt sivilisert land bør dømme folk ut fra klare beviser og/eller tilståelse (om man kan vise at denne er gitt frivillig), ikke ut fra you say, I say.

Annonse

Det var neppe noe forsøk på å drepe noen. Det virker som om han har fått panikk og forsøkt å stikke av fra en gjeng med rednecks som hadde tenkt å banke ham opp. Og da syntes du 7,5 års fengsel er passe? Forøvrig, omtrent det samme som stefaren til Christoffer fikk...

Dommeren er forvørig på valg i år, og trenge å vise seg frem. Aktor skal angivelig være forlovet med en av vitnene.

Denne delstaten er forøvrig ikke helt i vater. Nå vurderer man inntil 25 års fengsel for trolling på nettet!

http://gizmodo.com/5898585/itll-soon-be-illegal-to-troll-in-arizona

Jeg synes nøyaktig ingenting. Jeg synes kun at det er ensidig mediadekning av saken i VG.

Og den dagen man dømmer noen når det er ord mot ord og ingen klare beviser på hensikt, så er vi på ville veier. Et rettsystem i et såkalt sivilisert land bør dømme folk ut fra klare beviser og/eller tilståelse (om man kan vise at denne er gitt frivillig), ikke ut fra you say, I say.

Jeg synes det er ensidig mediadekning i Norge og jeg bestemmer ikke sannheten ut fra den, så sivilsert er jeg.

Annonse

Jeg synes det er ensidig mediadekning i Norge og jeg bestemmer ikke sannheten ut fra den, så sivilsert er jeg.

Da kan det være interessant å høre hva du som er så sivilisert bestemmer sannheten i denne saken ut fra. Selvfølgelig har vi her norsk media sin versjon å forholde oss til, det betyr ikke at vi er mindre siviliserte enn deg.

Hva vet du som gjør dommen i denne saken riktig? Du får opplyse oss usiviliserte litt.

Da kan det være interessant å høre hva du som er så sivilisert bestemmer sannheten i denne saken ut fra. Selvfølgelig har vi her norsk media sin versjon å forholde oss til, det betyr ikke at vi er mindre siviliserte enn deg.

Hva vet du som gjør dommen i denne saken riktig? Du får opplyse oss usiviliserte litt.

Jeg er ikke sikker på hva som får deg til å tro at du er mer usivilsert enn meg, eller omvendt hvorfor jeg er så sivilsert.

Denne saken har mer enn en side, selv om straffen uansett kan synes veldig streng.

Av hva jeg har fått med meg så var denne karen på vei til Chicago, hvor han har saksøkt to personer (kone og mann) som i 2002 slo han ned under en joggetur i Illinois.

Hvilket ikke fremkommer like godt i norsk presse er at disse to personer er foreldre til en ung studine som de mener ble stalket / forfulgt av nordmannen.

Året før ble nordmannen kastet ut av Universitetet i Sør Alabama - samme sted som denne studinen også hadde studert - men hvis foreldre valgte å flytte til Illinois for å slippe unna denne nordmannen.

Nordmannen valgte så (av ukjent årsak - men dere står fri til å spekulere) å flytte etter til Illinois.

Av andre interessante ting som kan nevnes er at denne nordmannen tidligere har anmeldt mobbere på skole i Oslo, og ble i 2001 tilkjent voldsoffer erstatning for dette.

Han har også (forsøkt - usikker på om anmeldelsen ble "godtatt") å anmelde ett eller flere av vitnene i den saken han nå er dømt for i Winslow i USA.

Det kan også nevnes at den enveiskjørte gaten han kjørte inn på i feil retning også var stengt for all trafikk - og full av folk da det ble holdt en form for feiring / parade der.

Ikke bare gikk han glipp av veimerkingen, men lot seg tydligvis heller ikke affisere at veibanen var full av folk som feiret...

Så tro ikke at alt som fremkommer i VG inneholder alle sider i en sak......selv om straffen han fikk likevel kan anses som i strengeste laget - sett med norske øyne.

Hjelpe meg og vi som skal leie bil i USA til sommeren. Dette gir meg kalde føtter.

Jeg har kjørt både leiebiler og andre biler i USA uten problemer. Det mest problematiske for meg er farten som er mye høyere enn her og jeg har noen ganger fulgt etter andre som kunne veien. Det var ikke alltid lett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...