Gå til innhold

Er det grunn for å klage på behandlingen?


Gjest Uvitende pasient

Anbefalte innlegg

Gjest Uvitende pasient

Hei! Jeg er litt i villrede om jeg skal klage til tannlegen min eller ikke, og trenger noen synspunkter på dette. Jeg hadde smerter i kjeve som pekte mot en tann. Var til tannlege, og han kunne ikke finne noe galt. Smerten kom og gikk i 1 år, så ble det så ille at jeg oppsøkte tannlegen igjen. Da var det et hull i tanna, men det var ikke kommet inn mot nerven, så han forstod ikke helt at dette skulle gi disse smertene. Han stusset også på at bedøvelsen ikke tok smertene. Etter et par dager ble smertene skikkelig ille og jeg var tilbake hos tannlegen. Alle tester viste at tannen regerte normalt, men pga av at jeg følte smerten stammet fra denne tannen, valgte han å starte rotfylling. Dette hjalp heller ikke... Jeg tok da kontakt med lege, som mente det var nervesmerter, og som startet behandling mot dette. Det reduserte smertene, og det er nok dette som er årsaken til mine kjeve/tann problemer. Siden dette er en 6-års jeksel, må jeg også sette krone på denne rotfyllingen, noe som resulterer i at jeg må ut med 13000 kroner for denne tanna. En tann som var helt frisk. Mitt spørsmål er om jeg kan forvente at tannlegen kjenner til lidelser som f.eks. nervesmerter, og at han her burde ha avventet rotfyllingen og heller sendt meg til lege? Eller er diagnostikken på dette området vanskelig, og at slike ting som dette kan skje? Hva gjør jeg? Synes dette er vanskelig, men også trist å bruke så masse penger på en tann som var frisk, og som nå vi være svekket resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tannfee

Helt umulig å svare på uten å ha sett røntgenbilder og lest journal. Du kan ta dette med deg til annen tannlege for en second opinion. Det må du selvsagt betale for, men resultatet kan kanskje bli at du får refundert noe fra den første tannlegen - dersom det kan påvises at noe er gjort galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tannløs

Hva får du mot disse nervesmerten? Jeg har slitt i mange år, og det du forteller har jeg gått igjennom med nesten alle jekslene i munnen. Jeg har betalt dyrt og endt opp med å måtte trekke tennene allikevel for å få mindre smerter.

Jeg er veldig intr.. i å få vite hva du fikk av legen som gjorde nervesmertene mindre?

Jeg tror ikke du får til noe ved å klage, isåfall har jeg litt av en sak som har betalt mange tusen pr tann, og endte opp med å ikke holde ut smertene allikevel. Men slik jeg har sett på det, har tannlegen min gjort det han har kunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uvitende pasient

Hva får du mot disse nervesmerten? Jeg har slitt i mange år, og det du forteller har jeg gått igjennom med nesten alle jekslene i munnen. Jeg har betalt dyrt og endt opp med å måtte trekke tennene allikevel for å få mindre smerter.

Jeg er veldig intr.. i å få vite hva du fikk av legen som gjorde nervesmertene mindre?

Jeg tror ikke du får til noe ved å klage, isåfall har jeg litt av en sak som har betalt mange tusen pr tann, og endte opp med å ikke holde ut smertene allikevel. Men slik jeg har sett på det, har tannlegen min gjort det han har kunnet.

Hei Tannløs! Jeg får Neurontin og Nobligan mot mine nervesmerter, og det har tatt smertene helt. Det første er en epilepsimedisin, som også brukes mot nervesmerter, og den andre er smertestillende. Helt fantastisk å bli smertefri!!!!

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet om erstatning, er at dette kanskje er noe tannlegen burde vite om, og tenke at det kan være andre ting som er årsaken når man har smerter i en frisk tann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannløs

Hei Tannløs! Jeg får Neurontin og Nobligan mot mine nervesmerter, og det har tatt smertene helt. Det første er en epilepsimedisin, som også brukes mot nervesmerter, og den andre er smertestillende. Helt fantastisk å bli smertefri!!!!

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet om erstatning, er at dette kanskje er noe tannlegen burde vite om, og tenke at det kan være andre ting som er årsaken når man har smerter i en frisk tann!

Takk, jeg skal merke meg navnene på medisinene. Angående nervesmerter, så har jeg fått vite at det er umulig for tannlegen å vite akkurat hvor smertene kommer i fra. Vi har jo nerver i tennene også, og det er som regel de som skaper problemer. Antar det må være den store nerven som sitter i kjeven som var problemet ditt, og sikkert også mitt. Jeg har også vært hos spesialist og ikke en gang han kunne se hvor smertene kom i fra, selv om han tok utvidete røntgen bilder av tenner og kjeve. Jeg vil tro dette ikke er noe tannlegen din kan klandres for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest "litt mindre" uvitende pasient

Takk, jeg skal merke meg navnene på medisinene. Angående nervesmerter, så har jeg fått vite at det er umulig for tannlegen å vite akkurat hvor smertene kommer i fra. Vi har jo nerver i tennene også, og det er som regel de som skaper problemer. Antar det må være den store nerven som sitter i kjeven som var problemet ditt, og sikkert også mitt. Jeg har også vært hos spesialist og ikke en gang han kunne se hvor smertene kom i fra, selv om han tok utvidete røntgen bilder av tenner og kjeve. Jeg vil tro dette ikke er noe tannlegen din kan klandres for.

Hei igjen! En ting er i alle fall sikkert, at dette ikke er enkelt. Men etter min mening kan man snu denne problemstillingen på hodet. Når man har smerter i en tilsynelatende frisk tann, bør man først prøve medisiner mot nervesmerter, og viss dette ikke hjelper, heller se på tannen. Høres ikke det fornuftig ut!? Tenner som blir rotfylt er ødelagt for livet, mens en medisin kan du slutte med. Skal ta det opp med min tannlege og høre hva han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...