Gå til innhold

ØNH-rpoblemer etter strålebehandling

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørg S. Christiansen

I 1995 fikk jeg 39 strålebehandlinger + cellegiftbeh.på Radiumhospitalet etter at leger ved Rikshospirtalet fant en svulst bak nesen. Dette fungerte den gang og jeg ble ganske snart bra og begynte på jobb etter bare 4 mnd. I årenes løp har jeg fått større plager som sakte har økt til veldig smertefullt svelg, hals og munn- elendig hørsel (har høreapparat) Pr. i dag er jeg blitt 73 år og har når store smerter ved svelging av mat o.a. Jeg har gått til privat ØNH, for hospitalene gir ingen automatisk oppfølging så lenge etterpå. Jeg føler at jeg blir tilsidesatt p.g.a. alder og det føles også sårt. ØNH-legen konsentrerer seg bare om hørsel, dvs. hans autografer selger høreapparater, men mine plager med hals og svelg blir oversett. Jeg syns det er merkelig at det ikke kan gjøres noe positivt med dette. I dagens Norge bytter man både hjerte, lunger og nyre, men nesen, svelget og halsen er det ingenting å gjøre med? Hva slags undersøkelser kan jeg kreve å få tatt?

Fortsetter under...

Hei

Det høres ut som du har fått stråleskader etter behandlingen, og så vidt jeg vet er det lite man kan gjøre med dette.

Du har kanskje sett disse rådene? Hvis ikke kan du jo se om det er noe som kan hjelpe deg:

Svelgevansker

Tørr munn kan gjere det vanskeleg å tygge og snakke.

Hvis du klarer å stimulera spyttsekresjonen før måltidet blir det lettare å ete.

Når du børstar tennene med ein mjuk tannbørste og skyller med fysiologisk saltvatn (1 strøken ss salt rørt ut i 1liter vatn ) stimulerar du spyttsekresjonen.

Hjelp:

Må man ta i bruk smertestillande midler i munnhola ved munnstell ,kan man skylle litt med Xylocain viscøs. Dette blandast med vatn.

Man kan også svelge litt av denne blandinga slik at man bedøver svelget.

Det kan og lindre smerte å ete is, som kjøler godt i munn og svelg.

Ta deg god tid når du et.

Ta små munnfuller.

Bruk gjerne mosa eller tjukt-flytande mat, graut.

Bruk gjerne ekstra smør, kraft eller saus.

Prøv gjerne mat som har krem-eller pudding konsistens.

Bruk eventuelt ” Thick & Easy ” det gjer maten lettare å svelge.

Unngå tørr og grov mat, sterkt krydra og syrlig mat.

Unngå kullsyreholdig drikke.

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg er enig at den oppfølgningen du har fått er lite å skryte av. Det er vanskelig å si noe sikkert, men det er ikke usannsynlig at dine plager har en sammenheng med svulsten du hadde for vel 15 år siden. Det skjer at man får senreaksjoner etter strålebehandling. Jeg synes det er rart at du ikke får undersøkt skikkelig dine plager hos en øre-nese-hals lege. Hals og svelg skulle egentlig tilhøre lre-nese-halslegenes gebet. Noe meningsfullt faglig kan jeg ikke si, det er egentlig utenfor mitt fagfelt (infeksjonssykdommer), men jeg ville anbefale at du skifter lege, og oppsøker en annen øre-nese-hals lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...