Gå til innhold

Røper NAV diagnoser?

Anbefalte innlegg

Dersom man blir sykemeldt med blant annet en kronisk sykdom, kan NAV ta kontakt med arbeidsgiver å røpe diagnose? Er det slik at de tar kontakt med arbeidsgiver ved kroniske diagnoser for å frita arbeidsgiver fra arbeidsgiverperiode og slikt?

Jeg har en ganske vanlig diagnose, men ønsker ikke at arbeidsgiver skal kjenne til denne. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378757-r%C3%B8per-nav-diagnoser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Dersom man blir sykemeldt med blant annet en kronisk sykdom, kan NAV ta kontakt med arbeidsgiver å røpe diagnose?''

Nei, NAV har naturligvis taushetsplikt!

''Er det slik at de tar kontakt med arbeidsgiver ved kroniske diagnoser for å frita arbeidsgiver fra arbeidsgiverperiode og slikt?''

Nei, dette må _du_ søke om i samarbeid med arbeidsgiver. Heller ikke her skal diagnoser oppgis til arbeidsgiver.

''Jeg har en ganske vanlig diagnose, men ønsker ikke at arbeidsgiver skal kjenne til denne. Hva gjør jeg?''

Da gjør du ingenting, arbeidsgiver har ingen rett til å kjenne til din diagnose :)

NAV røper ikke diagnosen, men hvis du blir lenge sykemeldt og blir innkalt til dialogmøte er det jo lettere om dere kan snakke åpent om hva som er din plage. Et av målene med dette møtet er jo bl.a å se på muligheter til tilrettelegging på arbeidsplassen. Hvis de ikke får vite diagnosen da, er det jo veldig vanskelig.

Fritak fra arbeidsgiverperioden må du selv søke. Du finner skjema på NAV.no

'Er det slik at de tar kontakt med arbeidsgiver ved kroniske diagnoser for å frita arbeidsgiver fra arbeidsgiverperiode og slikt?''

Du selv eller din arbeidsgiver må søke om dette. NAV tar ikke inisiativ til noe slikt. Diagnosen behøver ikke fremgå av de papirene arbeidsgiver i så fall har befatning med. Fastlegen eller annen lege gir opplysninger direkte til NAV ang. en slik sak.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...