Gå til innhold

uten komfyr i en uke - avslag i leie?

Anbefalte innlegg

Gjest Huseier og utleier

Leier ut en leilighet, med alle hvitevarer dvs kjøl/frys-skap, oppvaskmaskin, mikro, og komfyr. Nylig gikk komfyren til leietager i stykker og vi fikk tak i reperatør, som sa at den ikke lot seg reparere. Vi måtte vente noen dager på lønn, så var vi ute og kjøpte en helt splitter ny komfyr til nesten 7000 kr. Leietageren var uten komfyr i 8 dager, og krever nå avslag i husleia på 2.000 kr. Hun bealer 6500 i mnd. Hun har jo vært uten komfyr, men har hatt mikro, og dermed mulighet til å lage varm mat. Kan ikke jussen på dette, men kan hun virkelig kreve dette? Personlig syns jeg det virker veldig urimelig, men hvis hun har retten på sin side kan jeg kanskje ikke nekte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378821-uten-komfyr-i-en-uke-avslag-i-leie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Så lenge dere hadde økonomiske motiver for å vente litt med å kjøpe ny komfyr, synes jeg det er rett og rimelig at leietaker får litt avslag i leien.

Men 2000 av 6500 høres ganske hinsides ut for å ha vært uten komfyr i åtte dager, jeg tenker heller avslag i størrelsesorden 500 kr.

brilleslangen

I følge det som står her skal eier ha rimelig tid til å få rettet opp feilen, samt at leier kan ha rett på erstatning ved feil men at erstatningen må stå i forhold til leieverdien med og uten feil...

fhttp://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/sju_feil_ved_boligen_hva_kan_leier_gjore.pdf

Gjest kommunikasjon

2000 kroner er for mye, det vil jo si at hun ønsker å bo nesten gratis disse dagene uten komfyr.

Hun betaler ca 216 kroner dagen (x 30 =6500).

Hvis hun disse 8 dagene skal betale halv leie, utgjør det 864,-

Sett opp et tilsvarende regnestykke som forklarer den summen dere mener er grei reduksjon.

Det viktigste er jo hvordan kommunikasjonen mellom dere var i disse dagene, at dere var tydelige på hvilken dag reparatør skulle komme, tydelige på resultatet etter reparatøren hadde vært der, og tydelige på hvilken dag dere skulle kjøpe ny ovn. Hvis hun måtte gå og vente uten beskjed, skaper det frustrasjon, og kanskje må man endre planer.

men hvis dere var tydelige, slik at hun visste hvor mange dager hun skulle være uten komfyr, og kunne planlegge matinnkjøp, takeaway osv etter det, så er 2000 kroner for mye i reduksjon.

Annonse

En optimistisk og ikke så rent lite frekk leietaker du har der! Å kreve nesten 1/3 avslag på husleia for at komfyren var ødelagt i 8 dager er så frekt at jeg nesten ikke finner ord!

500,- i avslag holder i lange baner, hun vil neppe komme noen vei med sitt krav på 2000,- om hun skulle prøve å ta det videre.

Gjest Huseier og utleier

Takk fror linker og innspill. Mannen ble så irritert i går, at han gikk ned til leietageren, (som vi forøvrig ikke har hatt noe kluss med ellers, det skal sies). Han sa klart i fra at hun kunne få 1500 kr i avslag på leia, men da ville han bytte ut den splitter nye komfyren hennes med en komfyr av eldre modell. Like brukbar, men atså ikke ny. Hun valgte da den nye komfyren. Så da er den saken ute av verden heldigvis. Men linkene skal jeg ta vare på til en senere anledning, de var nyttige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...