Gå til innhold

Hvor mye kjører dere på ungene?

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628

Jeg har nettopp satt meg ned med kaffe og strikketøy, og meldingen tikker inn, kan du hente oss?

Jeg starter opp, henter ungene, kjører en ekstra sløyfe fordi venninnen måtte hente noe hjemme. En halvtime senere er jeg hjemme igjen. Nå kan jeg slappe av, ikke mere kjøring idag. Vi har en uskreven regel om at man bare kan spørre om å bli kjørt en gang pr dag. Om det ikke er noe spesielt.

Hvordan regler har dere for dette? Krever dere at ungdommen bruker sykkel eller buss? Eller går? Hvordan ordner man seg når venninnen bor på landet, 8 km unna?

Jeg kjører nesten hver dag. Hit eller dit. Fritidsaktiviteter, besøk og ting som er "nødvendig".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378849-hvor-mye-kj%C3%B8rer-dere-p%C3%A5-ungene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

3

• EnolaGay

3

• ekte nick

2

• Onsdag1365380628

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjører vel så mye som de vil kjøres, tror jeg. Men jeg har bare hatt 2 (nå er de store) - så det har jo ikke vært så overveldende mye. Jeg kjører som regel en runde med venner av dem også når jeg skal hente tenåringen min sent på kveld/natt. Når det går busser, brukes det - men det er jo ikke alltid det passer.

Vi bor veldig sentralt ift. aktiviteter, men det blir en del kjøring til noen typer trening/kamper i hall lengre vekk. Til kompiser etc, går eller sykler de.

Mine er 6-11 år, og noe som irriterer meg, er alle bursdagene de skal i - 90% av dem er på en annen kant av byen *grrr* Det er bowlingbursdag, go-cartbursdag, lekeland, McDonalds, BurgerKing, LazerX, paintball, gymsalbursdag, cageball eller bursdagsopplegg på Vitensenter eller vikingbursdag folkemuseet!

Gjest Elextra

Vi er velsignet med de fleste venner og aktiviter i gang- og sykkelavstand. Blir litt mer kjøring på vinteren, når det gjerne er mørkt når de skal hjem.

Her er det således foreløpig lite kjøring, regner med det blir litt mer når de blir eldre. Men kommer nok i stor grad til å oppfordre dem til å kjøre kollektivt (godt utbygget og flere muligheter rundt her).

Litt vanskelig med buss her vi bor, og sykkel tar tid og er guffent i dårlig vær.

Så jeg har hatt år der jeg kjører opp og ned til byen 12 ganger om dagen tre dager i uka, og må ha med de to minste hver gang. Så ble de minste store nok til å ikke ha hverandre ihjel eller fyre på kåken, det hjalp noe. (Kun treningskjøringer faktisk)

Nå kjører jeg...fire ganger mandag, en gang tirsdag, fire torsdag, og når de skal andre ting enn å trene... Eller når de ringer og har missa bussen. Og fra høsten starter de minste også. Jeg har ikke enda helt for meg hvordan jeg skal løse problemet. Men det er da trening samme dag, forskjellig tid på tre stk.. Pluss at jeg selv gjør ting på dagtid.

Nei, jeg har ikke noe liv. :0)

Gjest ekslærer

Jeg kjører vel så mye som de vil kjøres, tror jeg. Men jeg har bare hatt 2 (nå er de store) - så det har jo ikke vært så overveldende mye. Jeg kjører som regel en runde med venner av dem også når jeg skal hente tenåringen min sent på kveld/natt. Når det går busser, brukes det - men det er jo ikke alltid det passer.

Her er typisk eksempel for tiden.

Her i bygda hvor jeg bor, så har vi samme skolen, og distansen til denne skolen som i alle år.

Da jeg gikk der, så ble - aldri - noen av elevene kjørt.

Nå - har de vært nødt til å lage en egen "drop-zone" for elevene utenfor skolen.

Det blir - fra dag 1, sydd puter under ungene som vokser opp.

Jeg leser om barn ned til 3 års alder som blir behandlet for "stress nakke" i barnehagen.

Barn får ikke drive aktiviteter eller "ta seg ut" på samme måte som før.

Barn har godt av å gå, eller ta buss. På den måten lære seg om konsekvenser hvis de skulle komme for sent til noe.

Idag tar de bare opp en mobiltelefon, og sier : Kan du kjøre meg ?!

Annonse

Her i bygda hvor jeg bor, så har vi samme skolen, og distansen til denne skolen som i alle år.

Nå - har de vært nødt til å lage en egen "drop-zone" for elevene utenfor skolen.

Jeg leser om barn ned til 3 års alder som blir behandlet for "stress nakke" i barnehagen.

Barn har godt av å gå, eller ta buss. På den måten lære seg om konsekvenser hvis de skulle komme for sent til noe.

Eller det kan komme av at døgnet ikke har nok timer til å gå eller sykle. Også for barn og unge.

Gjest Elextra

Litt vanskelig med buss her vi bor, og sykkel tar tid og er guffent i dårlig vær.

Så jeg har hatt år der jeg kjører opp og ned til byen 12 ganger om dagen tre dager i uka, og må ha med de to minste hver gang. Så ble de minste store nok til å ikke ha hverandre ihjel eller fyre på kåken, det hjalp noe. (Kun treningskjøringer faktisk)

Nå kjører jeg...fire ganger mandag, en gang tirsdag, fire torsdag, og når de skal andre ting enn å trene... Eller når de ringer og har missa bussen. Og fra høsten starter de minste også. Jeg har ikke enda helt for meg hvordan jeg skal løse problemet. Men det er da trening samme dag, forskjellig tid på tre stk.. Pluss at jeg selv gjør ting på dagtid.

Nei, jeg har ikke noe liv. :0)

''Nå kjører jeg...fire ganger mandag, en gang tirsdag, fire torsdag, og når de skal andre ting enn å trene... ''

Gosh! Når jeg leser slikt er jeg virkelig glad jeg har bosatt meg et sted der det meste er i nærheten eller lett tilgjengelig via buss eller t-bane.

Vel... her vi bor tør ikke engang voksne å gå eller sykle langs veien.. altfor farlig strekning med smale veier og mye tungtransport. Det ville også vært håpløst å kreve at ungene skulle gå en hel mil en vei for å komme til fritidsaktiviteter og fire-fem km for å treffe venner. Skal de treffe venner her i bygda, går de selvsagt - men de nærmeste vennene bor lengre unna.

Gjest Monicaen

De kjøres mye. Med diverse faste aktiviteter, er det fire dager i uken de kjøres fire ganger. I tillegg kommer bursdager og ndre spontane ting.

At du bare vil kjøre dem en gang om dagen, høres fryktelig strengt ut.

Jeg reagerer på de under her som kaller det å sy puter under armene på barna. Har man valgt å få barn, så får man jammen stille opp og støtte dm også.

Gjest Elextra

Eller det kan komme av at døgnet ikke har nok timer til å gå eller sykle. Også for barn og unge.

''Eller det kan komme av at døgnet ikke har nok timer til å gå eller sykle. Også for barn og unge.''

Det høres trist ut, da er det vel på tide å legge om livet sitt (forutsatt at man bor i _rimelig_ sykkel- og gangavstand til venner og aktiviteter).

Annonse

Gjest Elextra

De kjøres mye. Med diverse faste aktiviteter, er det fire dager i uken de kjøres fire ganger. I tillegg kommer bursdager og ndre spontane ting.

Jeg reagerer på de under her som kaller det å sy puter under armene på barna. Har man valgt å få barn, så får man jammen stille opp og støtte dm også.

''Jeg reagerer på de under her som kaller det å sy puter under armene på barna. Har man valgt å få barn, så får man jammen stille opp og støtte dm også.''

Å støtte barna er i mine øyne vel så mye å lære barna å klare seg uten at vi kjører dem over alt. Men skjønner jo at noen bor slik til at det ikke finnes alternative transportmetoder, da blir det jo annerledes.

Det blir sydd puter under armene på både barn og voksne i det norske samfunnet i dag. Vi har det godt og bør være fornøyd med det.

Mamta - den gode gamle

Jeg har tre barn i alderen 9-16 og bringer og henter flere ganger i uka til aktiviteter barna deltar på som ikke er i gang-eller sykkelavstand. Prøver å ha felles kjøreavtale med foreldre til barnas venner slik at kjøringen reduseres noe, og det fungerer veldig bra. Barna må gå eller sykle dersom været er sånn høvelig når aktivitetene er innenfor 2 km radius, og det er de helt inneforstått med. De er alle både aktive og selvstendige. :-)

Gjest ekslærer

Vel... her vi bor tør ikke engang voksne å gå eller sykle langs veien.. altfor farlig strekning med smale veier og mye tungtransport. Det ville også vært håpløst å kreve at ungene skulle gå en hel mil en vei for å komme til fritidsaktiviteter og fire-fem km for å treffe venner. Skal de treffe venner her i bygda, går de selvsagt - men de nærmeste vennene bor lengre unna.

Jeg generaliserer ikke. Jeg drar sammenligningen i mitt eget nabolag bare.

Og stadig leser vi slike artikler som dette : http://www.smp.no/nyheter/article455398.ece

At samfunnet krever mere og mere blir feil å si, da de er VI som nettopp er samfunnet.

Aldri har vi vært så opplyste som nå. Dette gjelder både kropp og

Kunstig stimuli som virkningen av både alkohol og stoff.

Vi har aldri hatt de bedre, materielt sett, enn nå.

Men nå sporer jeg av trådstarter her.

Gjest huffameg ja

Jeg hadde en venninne som bodde "på landet",

til henne måtte jeg sykle. Dersom det ble veldig sent, så ble jeg kjørt hjem av foreldrene.

Til skole og trening gikk eller syklet vi.

Det gikk helt fint... Tok en halvtime å gå, 10-14 min å sykle.

Ikke rart unger nå til dags er feite, blir kjørt hit og dit, sitter inne og spiller spill...

Gjest huffameg ja

Tenk på de som har foreldre som ikke har bil da...

Må man ha bil for å være egnet som forelder?

Det finnes buss, og i ikke for ille vær går det fint an å sykle eller gå.

Så lenge det ikke tar mer enn en halvtime hver vei, så går det jo ikke så mye tid.

Greit nok om det er 2 timer unna, men da går det fint an å ta buss.

Onsdag1365380628

''At du bare vil kjøre dem en gang om dagen, høres fryktelig strengt ut.''

Nå har jeg bare et hjemmeboende barn, så slik sett føler jeg ikke at jeg fryktelig streng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...