Gjest pepan Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Det blir sydd puter under armene på både barn og voksne i det norske samfunnet i dag. Vi har det godt og bør være fornøyd med det. ''Det blir sydd puter under armene på både barn og voksne i det norske samfunnet i dag.'' Skjer dette kun i Norge? 0 Siter
EnolaGay Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 ''Eller det kan komme av at døgnet ikke har nok timer til å gå eller sykle. Også for barn og unge.'' Det høres trist ut, da er det vel på tide å legge om livet sitt (forutsatt at man bor i _rimelig_ sykkel- og gangavstand til venner og aktiviteter). Selv folk som bor midt i smørøyet sliter med tidsklemma. Så det å legge om livet sitt er ikke så enkelt. Man kan ikke flytte en hel familie ut på landet og følge årstidene bare ved å knipse. ;0) Her må storebror reise på skolen halv sju, han er ikke hjemme før halv fem. Og så skal han rekke lekser, trening og venner... Skulle han sykla til trening, så ville han ikke rukket å ha et liv. Måtte han kutte trening, så ville det medført at han satt for mye stille og ble asosial. (Treninga er og en del av det sosiale nettverket med samlinger og kosekvelder) For meg personlig er det jo at jeg har flere barn enn de 1,8 og at jeg har en mann som jobber borte lenge om gangen som bidrar til merarbeid i den retning. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Tenk på de som har foreldre som ikke har bil da... Må man ha bil for å være egnet som forelder? Det finnes buss, og i ikke for ille vær går det fint an å sykle eller gå. Så lenge det ikke tar mer enn en halvtime hver vei, så går det jo ikke så mye tid. Greit nok om det er 2 timer unna, men da går det fint an å ta buss. ''Tenk på de som har foreldre som ikke har bil da... Må man ha bil for å være egnet som forelder?'' Selvsagt er det noen som ikke har bil eller sertifikat eller anledning til å kjøre. De ungene pleier å sitte på med andre. Og det er helt greit for meg. Nå når jeg er midt i tenåringstiden kjører jeg ofte rundt nattestid med min egen "unge" + en håndfull andre. Disse andre kjører jeg gjerne hjem, spiller ingen rolle om det er en omvei. Jeg har ikke et veldig høytidelig forhold til min egen tid - det der forsvant da jeg fikk barn ;-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Jeg synes vi kjører mye, men det kunne sikkert vært verre. Eldstemann har akkurat byttet fotballklubb, noe som innebærer kjøring eller buss 4 ganger i uka. Foreløpig har han ikke begynt med buss, men det skal han etterhvert. De er to kamerater som har byttet, så vi foreldre bytter på å kjøre. Minstejenta trenger kjøring til ballett, men der deler vi flere stykker på kjøringen. Til fotballtrening kan vi sykle, men ofte blir det kjøring fordi vi får for liten tid. Hun midt i mellom har aktiviteter kun i nærmiljøet. Hun sykler 2-3 km til sine ting. Om vinteren kjører vi henne. Jeg har vært litt lei en stund - men tenker nå mer på at det sikkert ikke er så lang tid før de er tenåringer som ikke vil ha foreldrene med over alt... Så blir de tvel heller henting seint fredags- og lørdagskveldene :-) 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 ''Det blir sydd puter under armene på både barn og voksne i det norske samfunnet i dag.'' Skjer dette kun i Norge? Nei! 0 Siter
Gjest Pilka Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Jeg generaliserer ikke. Jeg drar sammenligningen i mitt eget nabolag bare. Og stadig leser vi slike artikler som dette : http://www.smp.no/nyheter/article455398.ece At samfunnet krever mere og mere blir feil å si, da de er VI som nettopp er samfunnet. Aldri har vi vært så opplyste som nå. Dette gjelder både kropp og Kunstig stimuli som virkningen av både alkohol og stoff. Vi har aldri hatt de bedre, materielt sett, enn nå. Men nå sporer jeg av trådstarter her. Det er riktig at vi aldri har hatt det bedre materielt sett, men vi stiller enorme krav til oss selv. Vi skal være vakre, intelligente og opplyste. Vi skal være perfekte. 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Her er det nesten kun kjøring i helgene. Jeg kjører ham når han skal på fest, slik vet jeg hvor han er. Og henter alltid, uansett hvor sent det er, slik har jeg oversikt over hvor påvirket han er av alkohol pluss at det alltid er betryggende å få ham hjem. Jeg har alltid passasjerer i bilen, spesielt ved henting. Da gjerne jenter, svært tynnkledd med bittesmå kjoler/skjørt som er ravende dritings. Jeg har spurt min sønn hvorfor foreldrene til disse ikke henter, svaret er at foreldrene ikke gidder eller drikker selv. 0 Siter
Ferskenblomst Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Her er det nesten kun kjøring i helgene. Jeg kjører ham når han skal på fest, slik vet jeg hvor han er. Og henter alltid, uansett hvor sent det er, slik har jeg oversikt over hvor påvirket han er av alkohol pluss at det alltid er betryggende å få ham hjem. Jeg har alltid passasjerer i bilen, spesielt ved henting. Da gjerne jenter, svært tynnkledd med bittesmå kjoler/skjørt som er ravende dritings. Jeg har spurt min sønn hvorfor foreldrene til disse ikke henter, svaret er at foreldrene ikke gidder eller drikker selv. ''Jeg har alltid passasjerer i bilen, spesielt ved henting. Da gjerne jenter, svært tynnkledd med bittesmå kjoler/skjørt som er ravende dritings. J'' *LIKER* 0 Siter
Ferskenblomst Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Kjøre på ungene har vi dårlig statistikk på. Unnskyld, kunne ikke dy meg. Nå har vi bare ett hjemmeboende barn, så det har roet seg veldig. I tillegg bor vi veldig sentralt så det er gangavstand til det meste. Samtidig er det slik at ved å bo sentralt så kan det ofte være områder man helst vil ungene skal unngå, iallefall på kveldstid. Kjører nesten aldri til fritidsaktiviteter, med mindre vi har ett ærend selv rundt de tider. Men det tar henne maks 15-20 min å gå, og den trimmen trenger hun. Er det andre ting, på kvelden, fester, overnatting hos venner, eller andre ting kjører vi alltid. Og når det gjelder fester og overnatting snakker vi alltid med foreldrene først så vi vet hva slags opplegg det er snakk om. En periode ble vesla kjørt på skolen, fordi hun forsov seg om morgenen. Men etter at hun i en to ukers tid måtte vente på skolen i en time før det åpnet, har hun ikke forsovet seg. Men det må jo sies at vi er mere slepphent med å hente hvis hun ringer nå, enn vi var den tiden det var tre-fire andre som bodde hjemme. Da hendte det innimellom at gubben følte at han kjørte taxi, som han sa. Men bedre å kjøre for mye enn for lite, tenker jeg. Det føles greit å ha litt kontroll. 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Jeg kjører lite nå, synes jeg. Ungene bruker buss til og fra skolen, selvfølgelig, men ellers er kollektivtilbudet dårlig her så det er egentlig ikke et alternativ. Å sykle er egentlig heller ikke et alternativ fordi det er så langt til forskjellige ting. Men vi er flinke til å samkjøre med andre foreldre som bor i noenlunde samme retning, og det reduserer kjøringa betydelig. I dag har jeg kjørt til et barneselskap, og en annen mor hentet og kjørte mitt barn hjem. Til og fra øvinger og treninger kjører jeg, og som oftest tar jeg med bikkja på turen. Så i stedet for å kjøre hjem mens ungene trener, og så kjøre tilbake og hente dem, så går jeg tur med bikkja i mens. Når de skal besøke venner blir de ofte med rett hjem etter skolen, så henter vi dem. Da slipper vi med en kjøretur. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Selv folk som bor midt i smørøyet sliter med tidsklemma. Så det å legge om livet sitt er ikke så enkelt. Man kan ikke flytte en hel familie ut på landet og følge årstidene bare ved å knipse. ;0) Her må storebror reise på skolen halv sju, han er ikke hjemme før halv fem. Og så skal han rekke lekser, trening og venner... Skulle han sykla til trening, så ville han ikke rukket å ha et liv. Måtte han kutte trening, så ville det medført at han satt for mye stille og ble asosial. (Treninga er og en del av det sosiale nettverket med samlinger og kosekvelder) For meg personlig er det jo at jeg har flere barn enn de 1,8 og at jeg har en mann som jobber borte lenge om gangen som bidrar til merarbeid i den retning. Ja, som jeg nevnte skjønner jeg jo at man kjører mer når man har bosatt seg slik at barna vanskelig kan komme til fritidssyslene selv. Vi kjører en del til og fra i mørketiden selv, når det er lite fristende for både stor og liten å gå gatelangs på kvelden. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Jeg hadde en venninne som bodde "på landet", til henne måtte jeg sykle. Dersom det ble veldig sent, så ble jeg kjørt hjem av foreldrene. Til skole og trening gikk eller syklet vi. Det gikk helt fint... Tok en halvtime å gå, 10-14 min å sykle. Ikke rart unger nå til dags er feite, blir kjørt hit og dit, sitter inne og spiller spill... Tror de fleste av oss hadde det slik i barndommen. Men trafikkbildet er jo et helt annet i dag. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Tror de fleste av oss hadde det slik i barndommen. Men trafikkbildet er jo et helt annet i dag. ''Tror de fleste av oss hadde det slik i barndommen. Men trafikkbildet er jo et helt annet i dag.'' Sant. Og i tillegg er komfortnivået anderledes, både for voksne og barn. Når jeg selv kjører mye og står lite og venter på buss i regn og snø, eller vasker sjelden opp for hånd, så faller det meg naturlig å yte litt "luksus" til ungene også. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Her vi bor er både barneskole, ungdomsskole og de fleste fritidstilbud innen gang- og sykkelavstand, så det er ingen grunn til å kjøre barna til sånt. Skal de lenger avgårde, er det brukbart kollektivtilbud for de som er gamle nok til å ta bussen alene. Så nei, her er det ikke akkurat noen utstrakt drosjetjeneste. Mine barn går foreløpig i grunnskolen, så det er ikke aktuelt å dra på fester langt unna ennå. Men akkurat når det gjelder henting av ungdommer i sånne situasjoner, kommer jeg nok til å strekke meg ganske langt, rett og slett for å kunne ha litt oversikt og være sikker på at de kommer seg trygt hjem. 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Her kjøres det hit og dit, flere ganger om dagen :-) Og det er heilt greit. 3 unger, flere aktiviteter og venner som ikke bor i gangavstand. Til venner som bor slik til kan de sykle eller gå. Noen dager blir ett barn kjørt til en trening, en annen til en annen, i motsatt retning. Så skal ett barn kjøres til og fra en venn osv. Til flere av aktivitetene har vi samkjøring med andre, det hjelper. Men dette er ikke utypisk: Til fotballtrening kl 1700 Korps 1730 Turn 1745 Hente fotball 1900 Hente Korps 1930 Hente turn 2015 Alt kan ikke kombineres.... men det hender jeg trener eller jobber mens jeg venter Det er en kort periode i livet, slik er det bare nå! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Jeg generaliserer ikke. Jeg drar sammenligningen i mitt eget nabolag bare. Og stadig leser vi slike artikler som dette : http://www.smp.no/nyheter/article455398.ece At samfunnet krever mere og mere blir feil å si, da de er VI som nettopp er samfunnet. Aldri har vi vært så opplyste som nå. Dette gjelder både kropp og Kunstig stimuli som virkningen av både alkohol og stoff. Vi har aldri hatt de bedre, materielt sett, enn nå. Men nå sporer jeg av trådstarter her. Denne var sikkert ikke til meg? 0 Siter
trollemor;o) Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Vi har ingen regler, men bruker sunn fornuft. Sykkel brukes så ofte som mulig, men likevel blir det endel kjøring. MEN, vi kjører ikke like mys som pappa kjørte på meg.... 0 Siter
ekte nick Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 Kjører på ungene??? Nei det gjør jeg da aldri, stakkars folk. Da ville jeg vel blitt meldt til barnevernet. 0 Siter
ekte nick Skrevet 28. april 2012 Skrevet 28. april 2012 ''Jeg reagerer på de under her som kaller det å sy puter under armene på barna. Har man valgt å få barn, så får man jammen stille opp og støtte dm også.'' Å støtte barna er i mine øyne vel så mye å lære barna å klare seg uten at vi kjører dem over alt. Men skjønner jo at noen bor slik til at det ikke finnes alternative transportmetoder, da blir det jo annerledes. Bra sagt Elextra! 0 Siter
Gjest pykket Skrevet 21. mai 2012 Skrevet 21. mai 2012 ''Hvor mye kjører dere på ungene?'' Så lite som overhodet mulig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.