Gå til innhold

Kjæreste eller venn

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

For meg er venn synonymt med kompis, mens kjæreste er det samme som (livs)partner. Hvorvidt man er venn eller kjæreste avgjøres altså ikke av hvorvidt man har sex, men med grad av fortrolighet. Denne fortroligheten oppfattes da av begge parter og deres omgangskrets.

Mine foreldre bruker begrepet venn på en annen og for meg pussig måte. Dersom en enke/ enkemann får en ny partner sier de ikke at "Kari har fått seg kjæreste" men "Kari har fått en ny venn". De mener imidlertid at Kari har en ny kjæreste, men det virker som de ikke helt greier å si det høyt... ;-)

''Hvorvidt man er venn eller kjæreste avgjøres altså ikke av hvorvidt man har sex, men med grad av fortrolighet.''

Du kan få sagt det, du, Kayia.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

2

• Bella Dotte

2

• mariaflyfly

1

For meg er venn synonymt med kompis, mens kjæreste er det samme som (livs)partner. Hvorvidt man er venn eller kjæreste avgjøres altså ikke av hvorvidt man har sex, men med grad av fortrolighet. Denne fortroligheten oppfattes da av begge parter og deres omgangskrets.

Mine foreldre bruker begrepet venn på en annen og for meg pussig måte. Dersom en enke/ enkemann får en ny partner sier de ikke at "Kari har fått seg kjæreste" men "Kari har fått en ny venn". De mener imidlertid at Kari har en ny kjæreste, men det virker som de ikke helt greier å si det høyt... ;-)

''For meg er venn synonymt med kompis, mens kjæreste er det samme som (livs)partner. Hvorvidt man er venn eller kjæreste avgjøres altså ikke av hvorvidt man har sex, men med grad av fortrolighet. Denne fortroligheten oppfattes da av begge parter og deres omgangskrets.''

Veldig bra oppsummert!

''Mine foreldre bruker begrepet venn på en annen og for meg pussig måte. Dersom en enke/ enkemann får en ny partner sier de ikke at "Kari har fått seg kjæreste" men "Kari har fått en ny venn". De mener imidlertid at Kari har en ny kjæreste, men det virker som de ikke helt greier å si det høyt... ;-)''

Dette tror jeg er ganske vanlig. Jeg har hørt det fra mange. Du har nok rett i at det av og til kan være litt skummelt å si kjæreste...!

''For meg er venn synonymt med kompis, mens kjæreste er det samme som (livs)partner. Hvorvidt man er venn eller kjæreste avgjøres altså ikke av hvorvidt man har sex, men med grad av fortrolighet. Denne fortroligheten oppfattes da av begge parter og deres omgangskrets.''

Veldig bra oppsummert!

''Mine foreldre bruker begrepet venn på en annen og for meg pussig måte. Dersom en enke/ enkemann får en ny partner sier de ikke at "Kari har fått seg kjæreste" men "Kari har fått en ny venn". De mener imidlertid at Kari har en ny kjæreste, men det virker som de ikke helt greier å si det høyt... ;-)''

Dette tror jeg er ganske vanlig. Jeg har hørt det fra mange. Du har nok rett i at det av og til kan være litt skummelt å si kjæreste...!

''Dette tror jeg er ganske vanlig. Jeg har hørt det fra mange. Du har nok rett i at det av og til kan være litt skummelt å si kjæreste...!'' I kretsen rundt mamma har de en uttaleforskjell på venn som i kompis og venn som i kjæreste. De tar liksom sats og legger inn en liten pause før de sier at "Kari har fått seg en ny ... vænn vettu". Hehe, syns det er litt søtt og :)

Annonse

''Hvis de "er sammen" - altså har noe fast seksuelt sammen de to - så er de vel kjærester, evt særboere, så lenge de ikke bor sammen?''

Å være kjærester er jo noe langt mer enn å være venner og elskere. Er man kjærester er man sterkt involvert i hverandres liv og ser for seg en fremtid sammen, mens det andre forholdet er uforpliktende.

Og det er det gjerne når det er voksne eller eldre mennesker. De involverer seg ikke på samme måte i andres liv og familier.

Jeg vet ikke hvor gamle foreldrene dine er, men jeg tror dette er vanligere blant voksne/eldre. Kjæreste innebærer mye mer involvering i den andres liv og familier.

Det betyr ikke at de ikke kan ha et nært forhold med sex og følelser. Synes dette er helt greit og tror ikke det har noe med sjenerthet å gjøre.

Bella Dotte

''Dette tror jeg er ganske vanlig. Jeg har hørt det fra mange. Du har nok rett i at det av og til kan være litt skummelt å si kjæreste...!'' I kretsen rundt mamma har de en uttaleforskjell på venn som i kompis og venn som i kjæreste. De tar liksom sats og legger inn en liten pause før de sier at "Kari har fått seg en ny ... vænn vettu". Hehe, syns det er litt søtt og :)

Ja! Det stemmer jo det! Dette er lingvistikk på mikronivå! Elsker at du har gjort den observasjonen!

Gjest togli

Presis!

Samme som ei dame på 60 som jeg kjenner.. Var gift i mange år - og ble skilt (hun var religiøs og tok dette veldig tungt på alle måter - han som ville skilles). Etter mange år som alene har hun nå et forhold(?), men han er bare "en venn" ;) Hun kommer aldri til å innrømme at hun har en kjæreste ;)

Gjest togli

Haha, sant!!!! Kjenner godt igjen den der ;))

Jeg har tenkt å være annerledes når jeg blir "voksen", og hvis jeg har "en .....vænn, vettu" - jeg skal si høyt og tydelig at jeg har fått meg en KNULLEKOMPIS! :P

mariaflyfly

Nettopp! Mormor brukte samme terminologi. :)

Gjest Hulderen

Jeg syns fortsatt det er uvant når voksne snakker om kjæresten sin. Tidligere var det barn og ungdommer som hadde kjærester. "Typen" og "Dama" er gått ut på dato. Man kan vel fortsatt si "sammen med".

Annonse

Gjest Kayia

Jeg syns fortsatt det er uvant når voksne snakker om kjæresten sin. Tidligere var det barn og ungdommer som hadde kjærester. "Typen" og "Dama" er gått ut på dato. Man kan vel fortsatt si "sammen med".

Min tante mistet sin mann tidlig i kreft, og fikk ny kjæreste etter noen år. Før de flyttet sammen syns jeg det var mest naturlig å si at hun hadde ny kjæreste, mens mine foreldre holdt på at tante hadde ny... vænn. Etter at de flyttet sammen syns jeg han er mannen hennes, men forledrene mine holder fremdeles på at han er "vænn", og han fortsatte også å være "ny". Det snedige er at "den nye" nå har levd lenger med tante enn den første mannen gjorde ;-)

Gjest togli

Min tante mistet sin mann tidlig i kreft, og fikk ny kjæreste etter noen år. Før de flyttet sammen syns jeg det var mest naturlig å si at hun hadde ny kjæreste, mens mine foreldre holdt på at tante hadde ny... vænn. Etter at de flyttet sammen syns jeg han er mannen hennes, men forledrene mine holder fremdeles på at han er "vænn", og han fortsatte også å være "ny". Det snedige er at "den nye" nå har levd lenger med tante enn den første mannen gjorde ;-)

:))) Noen ganger er foreldre skikkelig teite! :P

Gjest Kayia

Presis!

Samme som ei dame på 60 som jeg kjenner.. Var gift i mange år - og ble skilt (hun var religiøs og tok dette veldig tungt på alle måter - han som ville skilles). Etter mange år som alene har hun nå et forhold(?), men han er bare "en venn" ;) Hun kommer aldri til å innrømme at hun har en kjæreste ;)

Hehe, tror jeg har sagt det før her inne, men min tante fortalte forresten i all fortrolighet at hun fortsatte å stå opp 0630 for å trekke for gardinene etter hun ble pensjonist. Hun var redd naboene skulle tro hun hadde sklidd helt ut om de var trukket fra til hun e g e n t l i g stod opp.. Snedig generasjon.

Gjest togli

Hehe, tror jeg har sagt det før her inne, men min tante fortalte forresten i all fortrolighet at hun fortsatte å stå opp 0630 for å trekke for gardinene etter hun ble pensjonist. Hun var redd naboene skulle tro hun hadde sklidd helt ut om de var trukket fra til hun e g e n t l i g stod opp.. Snedig generasjon.

Hahaha:))) Mine foreldre er ikke så gamle (64), men jeg ser tendensene der også iblant ;)

Noen ganger våkner opprøreren i meg, og jeg greier ikke dy meg.... Ifjor sommer dro jeg til Rhodos ALENE med en kompis (altså kun en kompis). Foreldrene mine lurte på hva de skulle si dersom noen spurte og jeg sa at da kunne de jo bare si at jeg dro på ferie med en knullekompis! De trakk litt på smilebåndet da og skjønte tydeligvis hva jeg mente om folk som bryr seg for mye :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...