Gå til innhold

Hjelp til mattestykker

Anbefalte innlegg

Jeg hjelper min sønn i 9 klasse og øve til tentamen.

Dette er ikke lett for mor og huske noe av:)

Noen som kan hjelpe?

Hvilket tall er ?, og hvorfor?

(i tredje betyr at det står et lite 3 tall over, vet ikke hvordan jeg gjør dette på PC'n:)

oppg A: 20 dl = ? dm (i tredje)

oppg B: 0,08 m (i tredje) = ? dm (i tredje)

oppg C: 7500 cm (i tredje) = ? m (i tredje)

Hvordan regner man ut dette?:

oppg D: 3/5 : 4/15 = hva og hvorfor, hvordan deler man en brøk?

(3/5 og 4/15 er brøk, jeg vet ikke hvordan jeg skriver dette på PC'n heller...)

Til slutt denne:

oppg E: Regn ut:

4c (5c+2d) + 2c (3c-5d) = vi utregning.

Huff, jeg blir helt svett av dette jeg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378933-hjelp-til-mattestykker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal ikke forsøke meg på første oppgave, for jeg veit at jeg alltid roter med omregning mellom måleenheter! ;)

''oppg D: 3/5 : 4/15 = hva og hvorfor, hvordan deler man en brøk? (3/5 og 4/15 er brøk, jeg vet ikke hvordan jeg skriver dette på PC'n heller...)''

Når du skal dele en brøk på en annen, snur du den bakerste brøken på huet, altså bytter plass på nevner og teller. Deretter ganger d bare oppe og nede. Husk å forkorte hvis det er mulig. Ikke spør meg hvorfor det er sånn, det aner jeg ikke. Det bare er sånn. ;)

''Til slutt denne:

oppg E: Regn ut: 4c (5c+2d) + 2c (3c-5d) = vi utregning.''

Først gange inn det som står uttafor parentesen med begge ledd inni. Siden det står + foran begge parentesene, kan du løse de opp med en gang. Da blir det

20c(opphøyd i annen) + 8 cd + 6c (opphøyd i annen) -10 cd

Så trekker du sammen de ledda som er like:

26c (opphøyd i annen) - 2cd

Her ser du at du kan forkorte med 2c, siden begge ledd inneholder det. Da deler du begge ledd på 2c

Svaret blir da 13c - d

Tror jeg... ;)

Gjest SMIRnøff

Jeg skal ikke forsøke meg på første oppgave, for jeg veit at jeg alltid roter med omregning mellom måleenheter! ;)

''oppg D: 3/5 : 4/15 = hva og hvorfor, hvordan deler man en brøk? (3/5 og 4/15 er brøk, jeg vet ikke hvordan jeg skriver dette på PC'n heller...)''

Når du skal dele en brøk på en annen, snur du den bakerste brøken på huet, altså bytter plass på nevner og teller. Deretter ganger d bare oppe og nede. Husk å forkorte hvis det er mulig. Ikke spør meg hvorfor det er sånn, det aner jeg ikke. Det bare er sånn. ;)

''Til slutt denne:

Først gange inn det som står uttafor parentesen med begge ledd inni. Siden det står + foran begge parentesene, kan du løse de opp med en gang. Da blir det

Her ser du at du kan forkorte med 2c, siden begge ledd inneholder det. Da deler du begge ledd på 2c

Svaret blir da 13c - d

Tror jeg... ;)

Du kan ikke forkorte med 2c siden det er et uttrykk, og ingen ligning... =)

Videre er 1 liter = 1 dm^3 (desi-kubikkmeter)....

Annonse

Du kan ikke forkorte med 2c siden det er et uttrykk, og ingen ligning... =)

Videre er 1 liter = 1 dm^3 (desi-kubikkmeter)....

Var det ikke du som lurte på hva du skulle bedrive tiden med? Privatlærer i matte? Du ER dyktig på dette. Jeg får nesten traumer bare jeg leser hovedinnlegget... ;-)

De der "i tredje"-stykkene handler om volum. Man skal regne om enheter. Jeg skriver ^3 nedenfor i stedet for "i tredje" og * for gangetegn.

Her står det noen omregningsregler:

http://www.matematikk.org/artikkel/vis.html?tid=69175&within_tid=69172

oppg A: 20 dl = ? dm ^3

20 dl = 20 * 1/10 l = 2 l = 2 dm^3

(evt. 20 dl = 2 l = 2 dm^3 hvis vi tenker på litermålet og at en liter er definert som en dm^3)

oppg B: 0,08 m^3 = ? dm^3

0,08 m^3 = 0,08 * (10 dm)^3 =(0,08 * 10 * 10 * 10) dm^3 = 80 dm^3

Bruker her at det er 10 dm i en m, og så må det opphøyes i tredje for å få volum. Dette siste er viktig.

oppg C: 7500 cm^3 = ? m^3

7500cm^3 = 7500 * (0,01 m^3) = (7500 * 0,01 * 0,01 * 0,01)m^3 = 0,0075 m^3

3/5 : 4/15 = hva og hvorfor

Å dele på en brøk er å gange med den omvendte brøken. Tenk på at å gange med en halv (1/2) er det samme som å dele på to (dvs. 2/1, "to endeler") - eller la være å tenke.

Altså 3/5 : 4/15 = 3/5 * 15/4 = 9/4 = 2 1/4

4c (5c+2d) + 2c (3c-5d) = vis utregning

4c (5c+2d) + 2c (3c-5d) = (ganger inn alt)

20c^2 + 8cd + 6c^2 -10cd = (samler like ledd og regner ut)

26c^2 - 2cd = (om man vil skrive det litt mer elegant)

2c(13c - d)

Hvis jeg har slurvet her, kommer det sikkert noen og korrigerer det. Det blir litt krøkkete på PC.

Tja... blir jo mye folk å forholde seg til da...

Du må ha en eller to elever av gangen, som en vaskeekte privatlærer. Da er det ikke mange å forholde seg til.

Jeg hadde gladelig sendt sønnen min til deg to dager i uka for å brushe opp kunnskaper og tette igjen huller Hadde det vært tre år sida, ville jeg lett sittet der sjøl også, da jeg måtte ha matematikk på lærerutdanninga. ;)

''Til slutt denne:

Svaret blir da 13c - d

Tror jeg... ;)

Du må ha noe på begge sider av et likhetstegn (likning) for å kunne forkorte.

Hvis du låner meg 1000 kr, vil du antakelig mislike at jeg "forkorter" til 10 kr eller 1 kr ved tilbakebetaling.

Men vi kan være enige om at f.eks. 10 kr = 1000 øre

Du må ha noe på begge sider av et likhetstegn (likning) for å kunne forkorte.

Hvis du låner meg 1000 kr, vil du antakelig mislike at jeg "forkorter" til 10 kr eller 1 kr ved tilbakebetaling.

Men vi kan være enige om at f.eks. 10 kr = 1000 øre

Rub it in! :P

Annonse

De der "i tredje"-stykkene handler om volum. Man skal regne om enheter. Jeg skriver ^3 nedenfor i stedet for "i tredje" og * for gangetegn.

(evt. 20 dl = 2 l = 2 dm^3 hvis vi tenker på litermålet og at en liter er definert som en dm^3)

Bruker her at det er 10 dm i en m, og så må det opphøyes i tredje for å få volum. Dette siste er viktig.

Å dele på en brøk er å gange med den omvendte brøken. Tenk på at å gange med en halv (1/2) er det samme som å dele på to (dvs. 2/1, "to endeler") - eller la være å tenke.

2c(13c - d)

Hvis jeg har slurvet her, kommer det sikkert noen og korrigerer det. Det blir litt krøkkete på PC.

Å gode gud..

Å gode gud..

De første stykkene ser fæle ut fordi notasjonen blir så krøkkete. Matten er ikke så ille, hvis man først vet hvordan man regner om volumenheter. Men i praksis er det sjelden man får 7500 kubikkcm i fanget, det er bare for å øve.

Det siste er brøk og algebra på ikke spesielt høyt nivå.

Gjest Nickløsheletida

Tja... blir jo mye folk å forholde seg til da...

Har foreslått flere ganger for deg at du kunne vært privatlærer i matte. Hvis du bor i Oslo, kan du komme hjem og hjelpe sønnen min før tentamen :-) Lønn blir vi enige om. Han påsto disse stykkene var lett da. Han har matte R på videregående, men det fikser du sikkert fint .

Nå har du jobb hvis hvis du vil Smir :)

Beklager at det ble så rotete med linjeskiftene, det så bra ut da jeg skrev det. Her er utregningen på de første:

0,08 m^3 = 0,08 * (10 dm)^3 = (0,08 * 10 * 10 * 10) dm^3

= 80 dm^3

7500cm^3 = 7500 * (0,01 m^3) =

(7500 * 0,01 * 0,01 * 0,01)m^3 =

0,0075 m^3

2c(13c - d)

Takk for utfyllende svar, men jeg lurer på en ting i dette stykket:

Flott og enkel regel at man snur den bakerste og ganger, smart, hehe:)

MEN, hvis jeg snur den bakerste og stykket da blir slik:

3/5 * 15/4 - hvordan blir dette 9/4??

Skal jeg ikke gange oppe og nede slik at det blir

3*15 (tellere) og 5*4 (nevnere) ?

Da vil jo svaret bli 45/20 ? som kan forkortes til ??

Gjest SMIRnøff

Har foreslått flere ganger for deg at du kunne vært privatlærer i matte. Hvis du bor i Oslo, kan du komme hjem og hjelpe sønnen min før tentamen :-) Lønn blir vi enige om. Han påsto disse stykkene var lett da. Han har matte R på videregående, men det fikser du sikkert fint .

Nå har du jobb hvis hvis du vil Smir :)

Hehe, takk takk. :-)

Men får vel gå veien om "systemet"...

Gjest SMIRnøff

Nei. Det velger du selv. 1 elev feks, som du hjelper en gang eller to i uken, kanskje 1- 1,5 t evt 2 t per gang. Vurder det Smir, det er mange matte-håpløse hjerner du hadde reddet livet til.

Du sier noe, jeg vet det er mange som sliter veldig med matte... det er direkte synd at det er som det er, med meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...