Gå til innhold

Konfirmasjons hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest konfmamman

Sønnen konfirmeres i september og jeg har ikke planlagt noenting... Jeg er så fryktelig dårlig på planlegging, og på slike festivaser - gruer meg faktisk...

Når sender man invitasjoner?

Hvem inviterer man?

Hvem er invitert til kirken?

Hva skriver man i invitasjonene?

Hva spiser man, hva drikker man?

Og hva med taler og sanger, MÅ man ha det?

Hvem taler?

HJELP!!! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Når sender man invitasjoner?''

2-4 uker i forveien?

''Hvem inviterer man?''

Tja... Her er det vel store variasjoner. Har man liten slekt ber man kanskje alle, har man stor slekt ber man de nærmeste. Faddere og gudforeldre ber man jo, evt. venner av konfirmanten (som ikke er konfirmant selv) om konfirmanten vil det.

''Hvem er invitert til kirken?''

På større steder er det begrenset hvor mange hver konfirmant får ha med seg til kirken, vanligvis foreldre + søsken.

''Hva skriver man i invitasjonene?''

Petter skal konfirmeres den 26/9-2012 og i den anledning ber vi Lise, Thomas og Knut til selskap i Doktorgården kl. 15:00. F.eks. Husk å få med dato for svarfrist!

''Hva spiser man, hva drikker man?''

Stoooore variasjoner her også. I Trøndelag er det vel ikke helt uvanlig med sodd, men koldtbord er også vanlig. Drikke - vann, brus, alkoholfritt øl (jeg synes ikke alkohol passer i dåp og konfirmasjon).

''Og hva med taler og sanger, MÅ man ha det? Hvem taler?''

Det er jo hyggelig da. :o) Man MÅ ikke, men det er jo koselig å gjøre litt stas på avkommet. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335060
Del på andre sider

2-4 uker i forveien?

''Hvem inviterer man?''

Tja... Her er det vel store variasjoner. Har man liten slekt ber man kanskje alle, har man stor slekt ber man de nærmeste. Faddere og gudforeldre ber man jo, evt. venner av konfirmanten (som ikke er konfirmant selv) om konfirmanten vil det.

På større steder er det begrenset hvor mange hver konfirmant får ha med seg til kirken, vanligvis foreldre + søsken.

Petter skal konfirmeres den 26/9-2012 og i den anledning ber vi Lise, Thomas og Knut til selskap i Doktorgården kl. 15:00. F.eks. Husk å få med dato for svarfrist!

Stoooore variasjoner her også. I Trøndelag er det vel ikke helt uvanlig med sodd, men koldtbord er også vanlig. Drikke - vann, brus, alkoholfritt øl (jeg synes ikke alkohol passer i dåp og konfirmasjon).

Det er jo hyggelig da. :o) Man MÅ ikke, men det er jo koselig å gjøre litt stas på avkommet. :o)

Det er slett ikke alle som synes det er hyggelig med taler og sanger... Ikke jeg, og ikke barna mine. Ikke resten av min familie heller, faktisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335083
Del på andre sider

Dersom du ikke skal ha selskapet hejmme bør du snarest få tak i et lokale

Mat: la konfirmanten velge selv hva han vil ha, men koldtbor er alltid greit, litt for enhver smak. Drikke: Brus, alkoholfri Cider, clausthaler og vann. Dersom du føler at du har tid og anledning er det hyggelig å lage en billedpresentasjon fra oppveksten til konfirmanten, dette kan erstatte taler.

Hvis dere skal ha taler: mor/ far sier noen ord, konfirmanten selv, evt faddere eller besteforeldre

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335088
Del på andre sider

Gjest Kayia

Er du alene om dette? Om ikke; Sett dere sammen og planlegg.

''Når sender man invitasjoner?'' Vi sendte sms til alle på gjestelisten etter å ha fått vite dato slik at gjestene kunne holde av dagen, og skrev at invitasjonen kom senere. Jr ble komfirmert på våren, og sms'en gikk ut på høsten. Et par måneder før dagen gikk selve invitasjonen ut, med s.u. et par uker før selve dagen. ''Hvem inviterer man?'' Vi inviterte oldeforeldre, besteforeldre, hans tanter og onkler, hans søskenbarn og tre vennefamilier + et par av hans kompiser. I alt var vi i underkant av 30. ''Hvem er invitert til kirken?'' Vi inviterte alle, og alle kom. Jr konfirmerte seg borgelig, og vi måtte kjøpe billetter til seremonien på forhånd, og derfor visste vi på forhånd at alle ville være med. ''Hva skriver man i invitasjonene?'' Vi skrev noe ala:

Kjære xx og nn

Jeg konfirmeres den dd.mm.åå, og har veldig lyst til å dele dagen med dere!

Selve seremonien finner sted i YY, og siden vi må reservere plasser er det kjekt om vi kan få tilbakemelding om hvorvidt dere ønsker å være med både på seremoni og middag innen dd.mm.åå.

Etter seremonien spaserer vi til YY og spiser middag, før vi forflytter vi oss til YY for å drikke kaffe og spise kake. Håper dere vil dele dagen med meg!

Mvh Jr.

S.U. dd.mm.åå. ''Hva spiser man, hva drikker man?'' Vi hadde treretter og alkoholfritt drikke, men her vi bor er det like vanlig med sodd, stek eller koldtbord. ''Og hva med taler og sanger, MÅ man ha det? Hvem taler?'' Man MÅ ingenting bortsett fra å lage en fin dag for konfirmanten. Om det å holde tale føles uoverkommelig kan man foreksempel heller lage en sang? Vi hadde et sanghefte og sang både under middagen og under kaffen. Koslig det.

Vi holdt tale der vi snakket om 4-5 av jr's personlighetstrekk, og viste bilder som illustrerte våre poenger. Det ble passe høytidelig, passe lattermildt, og funket fint. I tillegg holdt flere av gjestene tale, og konfirmanten takket selv for maten og for at gjestene hadde kommet for å være sammen med han på dagensin *smelt*

Lag en dag som passer DERE og konfirmanten, og ikke sammenlign med andre. Snakk med konfirmanten om det er noen ønsker, og dropp alt som føles feil, er mitt råd. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335118
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

2-4 uker i forveien?

''Hvem inviterer man?''

''Petter skal konfirmeres den 26/9-2012 og i den anledning ber vi Lise, Thomas og Knut til selskap i Doktorgården kl. 15:00. F.eks. Husk å få med dato for svarfrist!'' Nå er jeg på detaljnivå, men det er hyggeligere om invitasjonen kommer fra konfirmanten og ikke foreldrene syns jeg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335122
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig å gjøre slik som "alle andre" gjør det?

Hør med sønnen din hva han ønsker selv vel!

Jeg har feks til gode å høre om den fjortisen som faktisk LIKER å bli holdt tale for..! La sønnen din selv få bestemme! Konfirmasjonen handler tross alt om at barna nærmer seg veien over i de voksnes rekker. Å la dem få delta i planleggingen av sin egen fest, er en god start!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335134
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg har feks til gode å høre om den fjortisen som faktisk LIKER å bli holdt tale for..! La sønnen din selv få bestemme! Konfirmasjonen handler tross alt om at barna nærmer seg veien over i de voksnes rekker. Å la dem få delta i planleggingen av sin egen fest, er en god start!

''Jeg har feks til gode å høre om den fjortisen som faktisk LIKER å bli holdt tale for..!'' Da skal du få høre om en nå - min. Ikke bare liker han å bli talt for, men han tar gjerne ordet lett selv også. Han er vant til lavterskel mht å reise seg å si noe i festsetting gjennom oppveksten, og har derfor lært at det ikke trenger å være hverken stivt eller formelt å reise seg og si noe under et festmåltid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335200
Del på andre sider

Gjest prust

''Jeg har feks til gode å høre om den fjortisen som faktisk LIKER å bli holdt tale for..!'' Da skal du få høre om en nå - min. Ikke bare liker han å bli talt for, men han tar gjerne ordet lett selv også. Han er vant til lavterskel mht å reise seg å si noe i festsetting gjennom oppveksten, og har derfor lært at det ikke trenger å være hverken stivt eller formelt å reise seg og si noe under et festmåltid.

Tror min eldste også kommer til å like taler i konfirmasjonen sin. Han liker også godt å snakke til forsamlinger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335202
Del på andre sider

Tror min eldste også kommer til å like taler i konfirmasjonen sin. Han liker også godt å snakke til forsamlinger.

''Tror min eldste også kommer til å like taler i konfirmasjonen sin. Han liker også godt å snakke til forsamlinger.

''

Den siste konfirmasjonen jeg var i, var til min niese for et par år siden. Hun både satte pris på å bli holdt taler for, og hun holdt en tale selv hvor hun sa noe til hver og en av gjestene. En av de flotteste talene som ble holdt for henne, var forøvrig fra en ett år eldre kamerat som hun har feriert sammen med hver sommer siden hun var liten. Jeg begynner å tro at det har skjedd store endringer på dette området siden jeg selv var konfirmant og mest hadde lyst til å krype under bordet da talene ble holdt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335203
Del på andre sider

Gjest Kayia

Min var med på å arrangere avslutningsfesten for kullet på skolen, og når damenes taler ble akutt syk tok det han ikke en kallori å steppe inn og ta talen etter en kort rådslaging med kompiser på bakrommet. For en gave vår tids fjortiser har fått, tenker jeg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335207
Del på andre sider

Mrs. Wallace

''Jeg har feks til gode å høre om den fjortisen som faktisk LIKER å bli holdt tale for..! ''

Jeg har vært i flere konfirmasjoner de siste årene hvor konfirmanten både har satt pris på andres taler, og holdt tale selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335392
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

tre-fire uker i forveien, men det er greit å spre ryktet og fortelle folk når det skal foregå så de holder av datoen. Vi fortalte gjestene i god tid når konfirmasjonen skulle være og sa at de måtte ikke planlegge noe annet den helgen.

''Hvem inviterer man?''

Noen lager STORE fester og andre ber de nærmeste. I hvert fall besteforeldre og faddere. Det kan være hyggelig for konfirmanten å få be en venn, hvis han/hun har noen venner som ikke selv skal konfirmeres samme dag.

Ikke så mange. Har dere ikke fått informasjon fra presten? Vi var på foreldremøte og fikk beskjed om at det var maks 8 gjester i kirken pr konfirmant, så det ble foreldre, søsken og besteforeldre for vår del.

"Jeg skal konfirmeres i X kirke -dag den 00.00.2012, og dere er invitert til middag på (sted) klokken .... Hilsen konfirmanten. SU innen (dato)." Og så selvfølgelig telefonnumre.

Spør konfirmanten! Jeg er tilhenger av at konfirmanten skal få være med å bestemme. Vår tenåring valgte taco.... Så jeg kjøpte koldtbord, men laget taco i tillegg. Koldtbord er lettvint og alle finner noe de liker. Vi satte til og med fram en boks med Nugatti på matbordet for de mest kresne barna i selskapet.

''Og hva med taler og sanger, MÅ man ha det?''

Nei, det MÅ man slett ikke.

''Hvem taler?''

De som har lyst. I vårt selskap holdt begge bestemødrene, gudmor og en av fadderne tale, far holdt tale og konfirmanten selv. En av søsknene holdt takk-for-maten tale, så vi hadde mange taler. Men det er helt frivillig.

Jeg syns du skal fokusere på konfirmantens egne ønsker, innen rimelighetens grenser naturligvis. Det er hans/hennes dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/378971-konfirmasjons-hjelp/#findComment-3335532
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...