Gå til innhold

Konfirmasjonsgave til egen unge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

16

• Lillemus

5

• Dorthe

4

• jubalong70

3

Mest aktive i denne tråden

Vi ga 25.000 + kamera og det var liksom meningen at pengene skulle stå på konto. Det varte en stund, men så dro hun til syden som 17-åring og så kom russetiden med russebuss og jeg tør ikke tenkte på hvilket pengesluk det var.

Sønnen har brukt opp sine penger han også og det før russetiden,men han sier ihvertfall at han ikke vil være med på buss.

Jeg synes ikke dere er kjipe hvis dere gir mindre, da han ellers får det han trenger. Vi (eller ihvertfall jeg) hadde en mening med at pengene skulle spares til studietiden, men slik gikk det ikke.

Pengene får vel ofte ben å gå på ja :-)

Jeg brukte jo opp mine konf.penger (ca 4000 totalt, hvis jeg husker rett) allerede første sommeren, men det var fordi jeg dro på språkreise. Jeg synes ikke at konf.penger nødvendigvis må benyttes til "verdens mest fornuftige og/eller varige ting", men dumt hvis det brukes opp på kioskvarer og klær.

''Jeg snakker da ikke om å få bruke mange, mange tusen! Men et par-tre tusen til eget forbruk styrt helt etter egen lyst.

''

Ønsket fra 14 åringen er lett motorsykkel, som hun iallefall skal spare mesteparten til selv. Hun får vel et sted runt 15 000, tror jeg. Skal hun få 2-3000 til eget forbruk + muligens kjøpe iPod, som hun ønsker seg siden den hun hadde ble stjålet, så er det neimen ikke mye å kjøpe sykkel for.

''Ønsket fra 14 åringen er lett motorsykkel, som hun iallefall skal spare mesteparten til selv. Hun får vel et sted runt 15 000, tror jeg. Skal hun få 2-3000 til eget forbruk + muligens kjøpe iPod, som hun ønsker seg siden den hun hadde ble stjålet, så er det neimen ikke mye å kjøpe sykkel for.''

Oom hun da sitter igjen med ca. 10.000,- etter å ha svidd av litt av pengene så har hun jo fremdeles et par år igjen å spare opp resten på. :o)

Gjest Tatjana

Min erfaring (det er tre år siden jeg hadde konfirmant) er at de voksne i bygda var overveldende likegyldige til hvor mye konfirmanten(e) fikk og av hvem. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men jeg bor på et lite sted hvor alle kjenner alle, og alle er svært interessert i det meste som skjer med alle andre. Men altså det med størrelse på konfirmasjonsgave var uinteressant.

Men for ungdommene selv var det en kjempegreie. Min tenåring kunne fortelle at de hadde snakket masse om beløp og kroner på skolen i dagene etter konfirmasjonene.

Min erfaring herfra er at voksne snakker ikke om dette, men ungdommene gjør. Men det de sammenlikner er totalsummen, altså ikke hvor mye de får av foreldre, besteforeldre, naboer, slekt...

Vi ga forresten penger til vårt barn. Jeg husker ikke beløpet i skrivende stund. Tenåringen fikk en del penger fra folk, men også en del gaver og havnet sånn sett nokså midt på treet i totalbeløp.

Pengene ble satt inn på sperret sparekonto, og etter å ha tenkt seg om i et og et halvt år, fant ungdommen ut at h*n ønsket seg speilreflekskamera. Jeg ble med i banken og tok ut penger så h*n fikk kjøpe seg det. Det var forøvrig tenåringen selv som ønsket å sperre pengene, fordi h*n innså at de ellers bare ville "bli borte".

Annonse

Gjest Elextra

Som jeg akkurat skrev over her, så var ikke tanken å gi klekkelig, men at man ikke trenger å gi klekkelig. Mannen mener at det er galskap å gi 15000, mens jeg mener det hadde vært en grei sum.

Aha, ok, det var det med å lese grundig nok.

Husker jeg fikk 2000 fra mine besteforeldre til komfirmasjonen. Du kan vel kjapt regne ut omtrent hva det er i dagens kroner? :P Husker jeg og andre syntes det var mye. Pengene ble fornuftig nok brukt til språkreise til England. Typisk nok fikk min venninne betalt reisen av sine foreldre, og brukte konfirmasjonspengene på stereoanlegg.

Gjest Kayia

I tantebarns konfirmasjoner har beløpene blitt skrevet ned i boka, men ikke gjort noe poeng av utover det.

I konf til en kompis av sønnen nærmest forkynte de for alle i plenum hvor stort totalbeløpet ble til slutt - ikke akkurat min stil!

''I konf til en kompis av sønnen nærmest forkynte de for alle i plenum hvor stort totalbeløpet ble til slutt - ikke akkurat min stil!'' Syns tonen dette foregår i er vesentlig jeg da. Det er vel ikke helt å komme forbi at fjortenåringene selv er interessert i dette, og temaet kom opp til oss også uten at det var noen offentliggjøringstil på det. Hos oss var det voksne som spurte Jr på køddevis ala "Bli det scooter nå da Jr?" mens ungdommene var interessert, men lavmelte omkring tema.

Gjest Kayia

Takk for svar - både til deg og andre. Jeg legger "hovedsvaret" her og tar for meg andre etterhvert :-)

Jeg ser at flere tolker det som at vi vurderer/ønsker å gi en stor sum, men jeg tenker at 15000 hadde vært mer enn nok, mannen min mener at det burde være anda mindre - nettopp fordi han jo får det han trenger.

Så dette med 'hemmelighold' går ikke på holde hemmelig en "pinlig høy sum", men at han (mannen) ike ønsker at folk skal snakke om at vi burde gitt mer osv.

Samtidig er jeg veldig for at deler av beløpet kan sperres, dog ikke at vi skal forhpndsbestemme bruken av det - bare sperringstiden.

Skal gå litt i tenkeboksen :-)

''Så dette med 'hemmelighold' går ikke på holde hemmelig en "pinlig høy sum", men at han (mannen) ike ønsker at folk skal snakke om at vi burde gitt mer osv.'' Har lest litt for kjapt (igjen) ser jeg, fikk ikke helt med meg denne på-hodet-problemstillingen. Sånn som saken er hos dere er vel sikkert det beste å være åpne, og kanskje med det "si" noe om gave-race også? Dersom dere hemligholder, og iallefall om dere kun hemligholder _deres_ gave, avler sikkert det mer oppmerksomhet og spekulasjon?

Aha, ok, det var det med å lese grundig nok.

Husker jeg fikk 2000 fra mine besteforeldre til komfirmasjonen. Du kan vel kjapt regne ut omtrent hva det er i dagens kroner? :P Husker jeg og andre syntes det var mye. Pengene ble fornuftig nok brukt til språkreise til England. Typisk nok fikk min venninne betalt reisen av sine foreldre, og brukte konfirmasjonspengene på stereoanlegg.

''Aha, ok, det var det med å lese grundig nok.''

Eller snarere et tilfelle av ikke å skrive tydelig nok :-)

''I konf til en kompis av sønnen nærmest forkynte de for alle i plenum hvor stort totalbeløpet ble til slutt - ikke akkurat min stil!'' Syns tonen dette foregår i er vesentlig jeg da. Det er vel ikke helt å komme forbi at fjortenåringene selv er interessert i dette, og temaet kom opp til oss også uten at det var noen offentliggjøringstil på det. Hos oss var det voksne som spurte Jr på køddevis ala "Bli det scooter nå da Jr?" mens ungdommene var interessert, men lavmelte omkring tema.

I denne konf'en var det slik at mens alle satt rundt bordene ble det hysjet som for å komme med en annonsering, og så ble totalsummen sagt høyt.

''Så dette med 'hemmelighold' går ikke på holde hemmelig en "pinlig høy sum", men at han (mannen) ike ønsker at folk skal snakke om at vi burde gitt mer osv.'' Har lest litt for kjapt (igjen) ser jeg, fikk ikke helt med meg denne på-hodet-problemstillingen. Sånn som saken er hos dere er vel sikkert det beste å være åpne, og kanskje med det "si" noe om gave-race også? Dersom dere hemligholder, og iallefall om dere kun hemligholder _deres_ gave, avler sikkert det mer oppmerksomhet og spekulasjon?

Jeg er mest nfor at dette skal være en naturlig greie, akkurat som vi ikke hemmeligholder gaver til jul eller bursdag. Den summen vi bestemmer oss for skal være i kortet og skrives opp i boka. Mannen mener dog annerledes...

Gjest Kayia

Jeg er mest nfor at dette skal være en naturlig greie, akkurat som vi ikke hemmeligholder gaver til jul eller bursdag. Den summen vi bestemmer oss for skal være i kortet og skrives opp i boka. Mannen mener dog annerledes...

Tja, høres helt klart ut som at dere to må komme fram til hvorvidt dette er dagen å være symbolsk på eller ikke:) For eget vedkommende vet jeg jo at alt vil tilkomme Jr tilslutt uansett, så hvorvidt han får x eller y akkurat den dagen er jo oss voksne revnende likegyldig ;-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...