Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8112197

I linken her, er det snakk om foreldre til barn ned i 8-årsalderen som bruker kjøpesentre som barnevakt.

Men hva er egentlig "riktig" alder for å la barna gå et par timer alene/med en venn og shoppe litt på kjøpesenter?

Fortsetter under...

Gjest Elextra

''Men hva er egentlig "riktig" alder for å la barna gå et par timer alene/med en venn og shoppe litt på kjøpesenter?''

Hvem er det som lar barna gå å "shoppe litt" på kjøpesenter, med mindre det er noe konkret de skal ha?

Kunne godt sendt barna innom et kjøpesenter (om det var i gangavstand) for å kjøpe en bursdaggave e.l., men vil forsøke å unngå at de får shopping som fritidshobby. Ville ikke likt at tiåringen min hang på et kjøpesenter etter skolen, og ville nok forhindret det, tror jeg.

''Men hva er egentlig "riktig" alder for å la barna gå et par timer alene/med en venn og shoppe litt på kjøpesenter?''

Hvem er det som lar barna gå å "shoppe litt" på kjøpesenter, med mindre det er noe konkret de skal ha?

Kunne godt sendt barna innom et kjøpesenter (om det var i gangavstand) for å kjøpe en bursdaggave e.l., men vil forsøke å unngå at de får shopping som fritidshobby. Ville ikke likt at tiåringen min hang på et kjøpesenter etter skolen, og ville nok forhindret det, tror jeg.

''Hvem er det som lar barna gå å "shoppe litt" på kjøpesenter, med mindre det er noe konkret de skal ha?''

Jeg vet om 9 - 10-åringer (jenter) som har surra rundt på kjøpesenter et par timer, shoppa og kost seg og kjøpt dill-dall og billige klesplagg på H&M, Glitter etc.

Er enig med deg i at shopping ikke bør bli en fritidsaktivitet, og å sende min egen 9-åring alene på senter har jeg ikke begynt å vurdere ennå. Men jeg har en tendens til å være litt vel streng og holde igjen litt for mye når det gjelder både det ene og det andre. Og når det er vanlig å la ungene dra alene på shopping, syns jeg det kan være interessant å høre andres meninger om her.

''Hvem er det som lar barna gå å "shoppe litt" på kjøpesenter, med mindre det er noe konkret de skal ha?''

Enkelte ansvarsløse foreldre til store jenter, kanskje?

Nå mener jeg ikke det som artikkelen omtaler - ganske små barn i timevis til stadighet. Men hvis du hadde hatt døtre på f.eks. 11 og 13 år, _kan_ det jo tenkes at du hadde latt dem "shoppe" aldri så lite hvis de ønsket seg det veldig? Ikke på Oslo City sent om kvelden, men på et nærsenter lørdag formiddag for en begrenset del av ukepengene?

Man trenger ikke være helt blåst og styre mot Luksusfellen selv om man synes det er litt stas å gå sammen en venninne på et kjøpesenter med egne penger iblant. En dag skal de jo gjøre akkurat det.

Gjest Elextra

Enkelte ansvarsløse foreldre til store jenter, kanskje?

Nå mener jeg ikke det som artikkelen omtaler - ganske små barn i timevis til stadighet. Men hvis du hadde hatt døtre på f.eks. 11 og 13 år, _kan_ det jo tenkes at du hadde latt dem "shoppe" aldri så lite hvis de ønsket seg det veldig? Ikke på Oslo City sent om kvelden, men på et nærsenter lørdag formiddag for en begrenset del av ukepengene?

Man trenger ikke være helt blåst og styre mot Luksusfellen selv om man synes det er litt stas å gå sammen en venninne på et kjøpesenter med egne penger iblant. En dag skal de jo gjøre akkurat det.

''Men hvis du hadde hatt døtre på f.eks. 11 og 13 år, _kan_ det jo tenkes at du hadde latt dem "shoppe" aldri så lite hvis de ønsket seg det veldig? ''

11- og 13-åringer er jo noe helt annet enn 8-9-åringer! Jeg var nok også litt på "shopping" fra 10-årsalderen selv, men da var det nok mest godteri og kanskje et vint viskelær det dreide seg om :P.

Trettenåringer kan en vel ikke akkurat detaljstyre, selv om jeg nok også ville forsøkt å forhindre at h*n hang på senteret over lang tid og om kvelden.

10-åringen min fikk 100,- på et gavekort og avtale om shopping av ei venninne i bursdagsgave.

Vi mammaene innstallerte oss på senterets kafe mens jentene surra rundt og brukte opp hundrelappen i løpet av en halvannen times tid en lørdag.

-men jeg tror ikke jeg hadde sendt henne avgårde alene etter skoletid ennå. Han som snart er 13 kan godt få lov, men han er ikke interessert gitt!

Annonse

Gjest i nærheten av Drammen

Min datter fikk lov til å ta bussen til byen (Drammen) og gå på shopping med ei venninne da de var nesten 12 år. Venninnen var veldig kjent i byen, hadde tatt buss mange ganger, og jeg var i Drammen på jobb da de kom til byen, og plukket dem opp etter shopping.

Hun fikk lov til å gå alene med ei venninne på et annet senter, da hun var 9 år, tenker jeg - men det var et lite senter, og jeg var naturligvis til stede. Støtte på dem ca 20 ganger mens vi var der :)

Jeg har ingen problem med å la barna gå på målrettet shopping innimellom, men henging på kjøpesenter i mangel av noe bedre å gjøre, har jeg ingen sans for. Heldigvis bor vi såpass langt unna at det ikke er aktuelt.

brilleslangen

''Men hvis du hadde hatt døtre på f.eks. 11 og 13 år, _kan_ det jo tenkes at du hadde latt dem "shoppe" aldri så lite hvis de ønsket seg det veldig? ''

11- og 13-åringer er jo noe helt annet enn 8-9-åringer! Jeg var nok også litt på "shopping" fra 10-årsalderen selv, men da var det nok mest godteri og kanskje et vint viskelær det dreide seg om :P.

Trettenåringer kan en vel ikke akkurat detaljstyre, selv om jeg nok også ville forsøkt å forhindre at h*n hang på senteret over lang tid og om kvelden.

kommer jo an på senterets størrelse også mener jeg. Jeg lot min niåring gå alene over gata og inn på et lite kjøpesenter med kanskjeopptil 15 butikker i, og med 150 kr i lomma engang jeg og lillesøsteren hadde et annet ærend som storesøster på ni syntes var uinteressant å være med på. Og ettersom det var butikk rett over gata fikk ho gå dit istedet. For de pengene ho hadde med kjøpte ho litt godt til seg, og litt til søstera, en liten leke til søstera og ei tskjorte til seg selv.. så kom ho tilbake til oss. Vi hadde også begge mobiltelefon slik at ho kunne ringe om ho ble usikker på hvordan finne oss igjen eller at jeg kunne ringe om jeg syntes ho ble lenge borte. Ho var der kanskje ei halvtime.. Og jeg syntes det var greit ho fikk gå på handletur. Det eneste jeg var bekymret for var kryssing av gata, ettersom ho ikke akkurat er vant til veldig trafikkerte veier... Men det var gangfelt og det gikk så greit så.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...