Gå til innhold

- Husmorrollen er blitt trendy


Gjest tilbake til fremtiden?

Anbefalte innlegg

Gjest tilbake til fremtiden?

''Høyt utdannede kvinner velger å kombinere morsrollen med deltidsjobb ute.

- Det kan hende jeg nå lever litt farlig, den risikoen tar jeg med glede. sier Hanne Christin Kaland til Dagens Næringsliv. Den tannlegeutdannede trebarnsmoren er i mammapermisjon nå, med det er likevel lenge siden hun jobbet fulltid utenfor hjemmet.

Hun har valgt å jobbe kutte stilling som tannlege til 40 prosent for å prioritere barna. Hun velger dermed bort noe av den økonomiske sikkerheten en fulltidsjobb gir. Slik sett er hun ikke alene blant landets yrkesaktive kvinner. Mens kun 13,8 prosent av de yrkeaktive mennene i landet jobber deltid, er tallene for kvinner 41 prosent.

- «Husmor» har fått en mer positiv klang, sier forsker Hanne Danielsen. Som forsker ved Uni Rokkan-senteret i Bergen er hun ekspert på hvordan kvinnerollen i Norge har utviklet seg siden 50-tallet.

- For mange dreier det seg mest om et ideal å leke med, man dyrker en slags husmorestetikk. Jeg ser en større stolthet knyttet til det å være hjemme i dag og til tradisjonelt kvinnelige sysler, sier Danielsen.''

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2384899.ece

Er ikke dette å skusle bort en lang og dyr utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun jobber 40 % og tjener sikkert mer enn de fleste grunnet lang og dyr utdannelse. Man lever bare en gang. Syns folk må få gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare det, men dette er noe hun kan gjøre fordi hun har en ressurssterk mann som betaler for prosjektet.

Samt:

''Advokatene Ramborg Elvebakk og Elsbeth Bergsland i advokatfirmaet Hjort mener å se en økende tendens der det å ha hjemmeværende kone i visse miljøer gir status. De observerer at dette ofte er ressurssterke kvinner som har valgt å sette yrkeslivet på vent for hjem og barn. Men om ekteskapet sprekker merker de gjennom sin jobb hvor dårlig mange av kvinnene har sikret seg økonomisk.

- De har vært klar over at de tar en økonomisk risiko, mne har likevel ikke fått sikret seg med avtaler som ivaretar dem hvis ekteskapet ryker. Ved brudd blir de avhengig av velvilje fra ektemannen., sier Elvebakk og påpeker at de ikke har noen selvstendig mulighet til å etablere egen bolig fordi de har vært «utenfor»en viktig del av samfunnet. ''

(Fra samme artikkel.)

Utover det - det er klart det er kjekt å jobbe deltid hvis man har millioninntekter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilka

Du skusler ikke bort en lang og dyr utdannelse med å jobbe 20 timer i uka. Det er ikke noe i veien med å jobbe mer eller mindre enn 37,5 timer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilka

Ikke bare det, men dette er noe hun kan gjøre fordi hun har en ressurssterk mann som betaler for prosjektet.

Samt:

''Advokatene Ramborg Elvebakk og Elsbeth Bergsland i advokatfirmaet Hjort mener å se en økende tendens der det å ha hjemmeværende kone i visse miljøer gir status. De observerer at dette ofte er ressurssterke kvinner som har valgt å sette yrkeslivet på vent for hjem og barn. Men om ekteskapet sprekker merker de gjennom sin jobb hvor dårlig mange av kvinnene har sikret seg økonomisk.

- De har vært klar over at de tar en økonomisk risiko, mne har likevel ikke fått sikret seg med avtaler som ivaretar dem hvis ekteskapet ryker. Ved brudd blir de avhengig av velvilje fra ektemannen., sier Elvebakk og påpeker at de ikke har noen selvstendig mulighet til å etablere egen bolig fordi de har vært «utenfor»en viktig del av samfunnet. ''

(Fra samme artikkel.)

Utover det - det er klart det er kjekt å jobbe deltid hvis man har millioninntekter.

Med vennlig hilsen

Det er ikke noe i veien med å jobbe deltid av forskjellige grunner. Ingen reagerer på at studenter jobber deltid. Noen jobber deltid og maler eller spiller i band som ikke gir særlig penger. Det er ikke nødvendigvis millionærer. Det kan godt hende at de drømmer om å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannelig ikke lett å være kvinne i dag.

Har du unger som går i barnehage 8 timer om dagen og jobber i full stilling sjøl så er det helt feil - hvorfor har du valgt å få unger i det hele tatt!?

Har du anledning til å jobbe f.eks. halvstilling og er mye hjemme mens ungene er små så er det også feil - du kommer jo helt attpå i forhold til arbeidsmarked, ved et evt. brudd med partneren og du søler bort en evt. utdannelse.

Hva er det som er riktig da? Er det ikke lov til selv å bestemme hva en føler er riktig for en selv og ens familie? Det er vel strengt tatt ikke noen andre har noe med så lenge alle parter er fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe i veien med å jobbe deltid av forskjellige grunner. Ingen reagerer på at studenter jobber deltid. Noen jobber deltid og maler eller spiller i band som ikke gir særlig penger. Det er ikke nødvendigvis millionærer. Det kan godt hende at de drømmer om å bli det.

Studenter studerer ved siden av.

Poenget i denne tråden er at hun kun kan gjøre dette, og opprettholde et stort forbruk, fordi hun og mannen tjener veldig godt. Dette gjelder ikke for folk på lav lønn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannelig ikke lett å være kvinne i dag.

Har du unger som går i barnehage 8 timer om dagen og jobber i full stilling sjøl så er det helt feil - hvorfor har du valgt å få unger i det hele tatt!?

Har du anledning til å jobbe f.eks. halvstilling og er mye hjemme mens ungene er små så er det også feil - du kommer jo helt attpå i forhold til arbeidsmarked, ved et evt. brudd med partneren og du søler bort en evt. utdannelse.

Hva er det som er riktig da? Er det ikke lov til selv å bestemme hva en føler er riktig for en selv og ens familie? Det er vel strengt tatt ikke noen andre har noe med så lenge alle parter er fornøyde.

Det riktige er selvfølgelig at den enkelte kan gjøre det man selv følger er riktig for seg og sin familie - at andre skulle ha noe med dette valget å gjøre, irriterer meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

I motsetning til å skusle bort småbarnstiden sammen med barna?

Vet jeg satte ting på spissen nå, men enhver må få lov til å velge hva som er riktig for seg. Jeg synes det er positivt at noen velger tid sammen med ungene. Og kunnskap er da aldri bortkastet, selv om man ikke nødvendigvis bruker den 8-10 timer hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Det er sannelig ikke lett å være kvinne i dag.

Har du unger som går i barnehage 8 timer om dagen og jobber i full stilling sjøl så er det helt feil - hvorfor har du valgt å få unger i det hele tatt!?

Har du anledning til å jobbe f.eks. halvstilling og er mye hjemme mens ungene er små så er det også feil - du kommer jo helt attpå i forhold til arbeidsmarked, ved et evt. brudd med partneren og du søler bort en evt. utdannelse.

Hva er det som er riktig da? Er det ikke lov til selv å bestemme hva en føler er riktig for en selv og ens familie? Det er vel strengt tatt ikke noen andre har noe med så lenge alle parter er fornøyde.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lektor Saugestad

Du skusler ikke bort en lang og dyr utdannelse med å jobbe 20 timer i uka. Det er ikke noe i veien med å jobbe mer eller mindre enn 37,5 timer i uka.

For samfunnet blir det veldig kostbart hvis alle bare skulle utnytte utdannelsen 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilka

Studenter studerer ved siden av.

Poenget i denne tråden er at hun kun kan gjøre dette, og opprettholde et stort forbruk, fordi hun og mannen tjener veldig godt. Dette gjelder ikke for folk på lav lønn.

Med vennlig hilsen

''Studenter studerer ved siden av.''

Ja det er derfor de jobber deltid. De som jobber deltid er ikke nødvendigvis steinrike..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilka

For samfunnet blir det veldig kostbart hvis alle bare skulle utnytte utdannelsen 50%.

Tenk så gunstig det er for samfunnet med de som jobber 150%.

Utdannelse er samfunnets viktigste ressurs, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

For samfunnet blir det veldig kostbart hvis alle bare skulle utnytte utdannelsen 50%.

''For samfunnet blir det veldig kostbart hvis alle bare skulle utnytte utdannelsen 50%'' Det er klart, men her er det ikke snakk om at "alle", men "noen" i en kort periode. Har ikke sett noe statistikk på dette, men det skulle ikke forbause meg om det å jobbe redusert i småbarnsperioden var samfunnsøkonomisk gunstig (redusert sykefravær feks), selv om det sikkert er en temmelig utopisk problemstilling for en rekke disipliner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest velger selv

Det er sannelig ikke lett å være kvinne i dag.

Har du unger som går i barnehage 8 timer om dagen og jobber i full stilling sjøl så er det helt feil - hvorfor har du valgt å få unger i det hele tatt!?

Har du anledning til å jobbe f.eks. halvstilling og er mye hjemme mens ungene er små så er det også feil - du kommer jo helt attpå i forhold til arbeidsmarked, ved et evt. brudd med partneren og du søler bort en evt. utdannelse.

Hva er det som er riktig da? Er det ikke lov til selv å bestemme hva en føler er riktig for en selv og ens familie? Det er vel strengt tatt ikke noen andre har noe med så lenge alle parter er fornøyde.

Enig med Lillemus. Nå må folk slutte å blande seg inn i eller rakke ned på kvinner som velger annerledes enn de selv. Det kan være svært mange grunner til at en velger slik eller slik som andre ikke vet om både av hensyn til seg selv og familien. Tror de fleste vet hva som er best for seg og sin familie, bare så synd at samfunnet må kritisere eller favoriserer kvinner ut fra det de velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Det er sannelig ikke lett å være kvinne i dag.

Har du unger som går i barnehage 8 timer om dagen og jobber i full stilling sjøl så er det helt feil - hvorfor har du valgt å få unger i det hele tatt!?

Har du anledning til å jobbe f.eks. halvstilling og er mye hjemme mens ungene er små så er det også feil - du kommer jo helt attpå i forhold til arbeidsmarked, ved et evt. brudd med partneren og du søler bort en evt. utdannelse.

Hva er det som er riktig da? Er det ikke lov til selv å bestemme hva en føler er riktig for en selv og ens familie? Det er vel strengt tatt ikke noen andre har noe med så lenge alle parter er fornøyde.

Har du hørt eventyret om Nasreddin Hodja? :-) Beskriver problemstillingen så godt :-) En kan ikke gjøre alle til lags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest melmøll

Det får vel være opp til hver enkelt hvordan man vil leve sitt liv. Det å ha denne valgmuligheten er jo veldig bra! Skjønner ikke hvorfor folk skal bry seg om at noen velger å leve livet sitt sånn eller slik, så lenge de ikke trer sine livsvalg nedover ørene på andre. Jeg synes det er slitsomt hvis damer jobber deltid for å få tid til å blogge om småkaker, siste innkjøp og perfekte liv. Men jeg kan velge å ikke lese de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lillemus. Nå må folk slutte å blande seg inn i eller rakke ned på kvinner som velger annerledes enn de selv. Det kan være svært mange grunner til at en velger slik eller slik som andre ikke vet om både av hensyn til seg selv og familien. Tror de fleste vet hva som er best for seg og sin familie, bare så synd at samfunnet må kritisere eller favoriserer kvinner ut fra det de velger.

''Tror de fleste vet hva som er best for seg og sin familie, bare så synd at samfunnet må kritisere eller favoriserer kvinner ut fra det de velger.''

Jeg er i utgangspunktet helt enig, det har jeg også skrevet her massevis av ganger.

Når det er sagt, så tror jeg akkurat hun tannlegedama det handler om i hovedinnlegget, hadde blitt mindre kritisert dersom hun hadde dempet markedsføringen av sitt perfekte liv etpar hakk.

Men meg personlig gjør det ingen verdens ting. Jeg er såpass lite vellykket at det ikke hjelper å kle ungene slik at de matcher pynteputene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Tror de fleste vet hva som er best for seg og sin familie, bare så synd at samfunnet må kritisere eller favoriserer kvinner ut fra det de velger.''

Jeg er i utgangspunktet helt enig, det har jeg også skrevet her massevis av ganger.

Når det er sagt, så tror jeg akkurat hun tannlegedama det handler om i hovedinnlegget, hadde blitt mindre kritisert dersom hun hadde dempet markedsføringen av sitt perfekte liv etpar hakk.

Men meg personlig gjør det ingen verdens ting. Jeg er såpass lite vellykket at det ikke hjelper å kle ungene slik at de matcher pynteputene.

''Jeg er såpass lite vellykket at det ikke hjelper å kle ungene slik at de matcher pynteputene.''

Fantastisk formulert!

*applauderer samtykkende*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannelig ikke lett å være kvinne i dag.

Har du unger som går i barnehage 8 timer om dagen og jobber i full stilling sjøl så er det helt feil - hvorfor har du valgt å få unger i det hele tatt!?

Har du anledning til å jobbe f.eks. halvstilling og er mye hjemme mens ungene er små så er det også feil - du kommer jo helt attpå i forhold til arbeidsmarked, ved et evt. brudd med partneren og du søler bort en evt. utdannelse.

Hva er det som er riktig da? Er det ikke lov til selv å bestemme hva en føler er riktig for en selv og ens familie? Det er vel strengt tatt ikke noen andre har noe med så lenge alle parter er fornøyde.

Nydelig skrevet Lillemus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...