Gå til innhold

Hvor tidlig er pubertet normalt?

Anbefalte innlegg

Gjest betenkt mamma

Min datter på 9 har akkurat begynt å få en "kul" under brystvorten, altså (antar jeg) at brystene nå har begynt å vokse. Betyr dette at hun allerede har kommet i puberteten? Det bekymrer meg litt, siden jeg har forstått det slik at ved pubertetsstart vil man ikke vokse så mye mer - og hun er fortsatt veldig lav.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379119-hvor-tidlig-er-pubertet-normalt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest helt normalt

Jeg begynte å få pupper da jeg var ca. 8 år...

hår på tissen da jeg var 10 år, men mensen fikk jeg ikke før jeg var 12, snart 13....

Jeg fortsatte jo å vokse da, var ikke så veldig høy, men

nå ser jeg at jeg er omtrent samme høyde som min mor og min søster,

dvs 160. Ikke kjempehøyt, men helt normal høyde for en dame.

Vokste til jeg var 15 cirka tror jeg.

Annonse

Gjest Elextra

Det er helt normalt at brystene starter å utvikle seg i 9 års alder.

Og jentene vokser i høyden enda en god stund. Det sies at når de får mensen er de ferdig utvokst i høyden.

Det sies vel heller at de fleste jenter vokser 10-15 cm. etter at de har fåttt mens første gang.

Det er ikke uvanlig at de kan kjenne kuler i brystet nokså tidlig.

Mange (men ikke alle) har en kraftig høydevekst i perioden før første mens. F.eks. et halvt til ett år da de plutselig vokser ut av buksene sine raskere enn normalt. Men dette kan variere - alle vokser jo ikke like jevnt resten av barndommen, heller.

For mange (men ikke for alle - tror det er ca. 80%) stopper høydeveksten kort etter at mensen har startet. Men også her er det variasjoner.

Mrs. Wallace

''I Europa finnes ingen studier som bekrefter at jenter får menstruasjon tidligere enn før, sier lege Lars Krogvold ved Endokrinologisk seksjon, Barnemedisinsk avdeling på Ullevål universitetssykehus. - Kriteriene vi bruker for "for tidlig pubertet" er derfor fremdeles 8 år for begynnende brystutvikling, og ni år for menstruasjon.''

http://www.aftenposten.no/helse/article887981.ece#.T6atonNA9hg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...