Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Laban,

Jeg sier ikke at "det er foreldrenes skyld"; jeg har egentlig ikke tatt stilling til hvem (om noen) sin skyld det er, men hvis man konkluderer med at dette gjelder mange, og er nytt og "ikke å andre land", så er det selvsagt relevant å se på samfunnet.

Jeg vet heller ikke om fenomenet i seg selv er nytt, bare at før "rømte folk med sirkuset", mens man nå ser andre ting?

Med vennlig hilsen

Det er ikke du som påstår at det er foreldrenes skyld, men det virker som de fleste er enige med Nord og ned om at det er slik det er.

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

25

• Mandolaika

14

• laban

9

• Bella Dotte

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Mandolaika

''Er det ikke litt sent å skylde på dårlige og holdningsløse foreldre, når folk sklir ut i 20-årene?''

Nei det synes jeg ikke. Har man ingen ballast behøver det ikke gis seg utslag før i 20-åra, eller senere. Ellers er jo selvsagt foreldre bare en av flere kilder som kan ha gitt vedkommende de helt urealistiske og virkelighetsfjerne holdningen til hva et yrke skal innebære av glede og livsutfoldelse.

Fokuset på at alle bare _må_ realisere seg selv fullt ut, og at alle kan bli de de vil er for stort, og kan skape slike typer som ham.

Jeg er født tidlig på 70-tallet og jeg husker jeg ble fortalt, lenge før jeg fylte 18, at når jeg ble 18 måtte jeg stå på egne ben, også økonomisk. Dette visste jeg var forventningen mine foreldre hadde. Man kan jo bare tenke seg hvordan det blir med barn som da opplever at foreldrene vil "ta i mot dem i sitt sikkerhetsnett" til langt inni 20-30-åra. De blir ikke voksne og selvstendige på samme måte?

Det er jo ikke hva foreldrene gjør når barnet er i 20-årene som telelr, det handler om hva slags holdninger man innpoder i barnet fra begynnelsen av. Virkningen ser man ofte nettopp i 20-årene når barna skal ta egne valg.

Men tror du ikke det står mange fortvilte foreldre med helt greie holdninger, bak noen av disse kasusene som nekter å bli voksne selv om de er et godt stykke uti 20-årene? Han det handler om her, var jo i ferd med å bli både utdannet og etablert - noe som tyder på at foreldrene hadde pushet i riktig retning - men hoppet av fordi han ble deprimert av det.

Men det kan hende jeg er for gammel. Hvis man gjorde noe helt dumt midt i 20-årene da jeg var i den alderen, var det ens eget ansvar.

Her får Vegard motbør:

''Vi må snakke om Vegard''

''Når du hamrer i overkant selvsikkert løst på tastaturet og forteller om hvordan det er å være NAV-klient og gir inntrykk av at du egentlig bare har litt vondt i bortskjemten din, så er du med på å sørge for at det er enda litt vanskeligere å være NAV-klient.''

''Tallene fra NAV viser altså at det var en svak nedgang i antall mottakere av arbeidsavklaringspenger (AAP) fra februar til mars i år. Det har vært en nedgang på knappe 4 % siden mars i fjor. Går man inn i tabellen som viser oversikt fra oktober 2011 til mars 2012 er det en jevn nedgang fra måned til måned. Det har altså vært en nedgang i antallet mottakere av AAP i løpet av den perioden du har sittet og skrevet om økning.''

http://undreverset.wordpress.com/2012/05/06/navofobi

Mandolaika

Men tror du ikke det står mange fortvilte foreldre med helt greie holdninger, bak noen av disse kasusene som nekter å bli voksne selv om de er et godt stykke uti 20-årene? Han det handler om her, var jo i ferd med å bli både utdannet og etablert - noe som tyder på at foreldrene hadde pushet i riktig retning - men hoppet av fordi han ble deprimert av det.

Men det kan hende jeg er for gammel. Hvis man gjorde noe helt dumt midt i 20-årene da jeg var i den alderen, var det ens eget ansvar.

''Men det kan hende jeg er for gammel. Hvis man gjorde noe helt dumt midt i 20-årene da jeg var i den alderen, var det ens eget ansvar.''

Det er jo skribenten sitt ansvar her også, selv om vi hele tiden prøver å finne forklaringer på hvor/hvorfor det gikk galt.

Annonse

Det "bor" jo forskjellige ting i oss alle, og her har foreldrene et stort ansvar for hva slags bagasje vi utruster våre barn med. Jeg mener mye av forklaringen kanskje ligger i oppveksten/oppdragelsen, en bra balanse mellom ansvar, plikter, krav og goder, det å lære barna til å takle litt motgang, ikke være et offer, reise seg opp og gå videre og det at man må jobbe (ofte hardt) for å oppnå ting.

Men dette trenger ikke være hele forklaringen eller noe av forklaringen i det hele tatt. Det er et "interessant" fenomen dette.

Hei,

Jeg er enig i at det er interessant.

Men tror du det er så nytt?

Med tanke på hvilken rikdom vi besitter (tilsvarende fyrster og andre adelige tidligere, på mange måter), så er det sikkert mange av dem som ikke behøvde å jobbe, som faktisk ikke jobbet.

Forskjellen er jo at det er flere av "dem" nå enn før, fordi rikdommen er mer spredd.

Med vennlig hilsen

''Man kan "ende opp der" etter en serie tåpelige valg, for eksempel''

Han høres mest av alt ut som en fyr som bør stikke fingern i jorda.

Joda, men hvorfor "er han slik" (eller "hvorfor har han tatt slike valg")?

Jeg tror enigheten om hva han "burde gjøre" er greit, men hvorfor har han ikke gjort det, og hvorfor gjør han det ikke?

Med vennlig hilsen

Mandolaika

Hei,

Jeg er enig i at det er interessant.

Men tror du det er så nytt?

Med tanke på hvilken rikdom vi besitter (tilsvarende fyrster og andre adelige tidligere, på mange måter), så er det sikkert mange av dem som ikke behøvde å jobbe, som faktisk ikke jobbet.

Forskjellen er jo at det er flere av "dem" nå enn før, fordi rikdommen er mer spredd.

Med vennlig hilsen

''Men tror du det er så nytt?''

Jeg vet ikke, men jeg merker stor forskjell mellom min generasjon og den neste.

''Med tanke på hvilken rikdom vi besitter (tilsvarende fyrster og andre adelige tidligere, på mange måter), så er det sikkert mange av dem som ikke behøvde å jobbe, som faktisk ikke jobbet.

Forskjellen er jo at det er flere av "dem" nå enn før, fordi rikdommen er mer spredd.''

Dette blir for svevende for meg....

Mandolaika

Jeg tror enigheten om hva han "burde gjøre" er greit, men hvorfor har han ikke gjort det, og hvorfor gjør han det ikke?

Med vennlig hilsen

''Jeg tror enigheten om hva han "burde gjøre" er greit, men hvorfor har han ikke gjort det, og hvorfor gjør han det ikke?''

Fordi han ikke behøver. Staten forsørger ham jo.

''Det er godt mulig det handler om forventningene - at man forventer at ting skal være "lette", og problemfrie. At man ikke skal måtte anstrenge seg så veldig?''

Tror du er inne på noe her, curlingforeldre?

Men "curligmentalitet", "curlingsamfunn" eller "curlingindivid" - so to speak?

Er det slik at gitt at man ikke sulter hvis man ikke jobber, så velger noen ikke å jobbe? Og noen velger å ruse seg i stedet?

Er dette så forskjellig fra andre land, f. eks. deler av USA hvor man velger å være med i kriminelle gjenger?

(Jeg vet ikke svaret - jeg "tenker høyt".)

Med vennlig hilsen

Gjest arbeidshesten

''I naturens verden, så sulter sånne ihel.''

Nettopp. Det er ikke rart om man opplever noe lignende dødsangst av å ikke bli verdsatt.

Etter å ha arbeidet/besøkt svært mange land i verden hvor folk sulter ihel, så er min mening at det denne fyren lider av er sånn som man får i land hvor en har det særdeles godt.

Altfor godt vil noen si.

Et oppegående vesen, opplyst på alle måter, og så "gi seg" på det !?

Jeg betaler 50 % skatt av første krone tjent i januar, og har til dags dato aldri klagd på dette.

Men noe skjer inni meg når jeg leser hva han lar komme ut av seg.

Skulle han få dødsangst av å drive døgenikt, så kan ha ta seg sjøl i ræva og nakken og begynne å bidra.

Mandolaika

Men "curligmentalitet", "curlingsamfunn" eller "curlingindivid" - so to speak?

Er det slik at gitt at man ikke sulter hvis man ikke jobber, så velger noen ikke å jobbe? Og noen velger å ruse seg i stedet?

Er dette så forskjellig fra andre land, f. eks. deler av USA hvor man velger å være med i kriminelle gjenger?

(Jeg vet ikke svaret - jeg "tenker høyt".)

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke jeg heller, jeg lurer litt på om svarene er like mange som det finnes folk som havner i slike situasjoner.

Annonse

''Men tror du det er så nytt?''

Jeg vet ikke, men jeg merker stor forskjell mellom min generasjon og den neste.

''Med tanke på hvilken rikdom vi besitter (tilsvarende fyrster og andre adelige tidligere, på mange måter), så er det sikkert mange av dem som ikke behøvde å jobbe, som faktisk ikke jobbet.

Forskjellen er jo at det er flere av "dem" nå enn før, fordi rikdommen er mer spredd.''

Dette blir for svevende for meg....

For å omformulere:

For "300 år siden" måtte folk stort sett velge mellom å jobbe og å sulte.

Nå så behøver man ikke ta det valget lengre - man sulter ikke ihjel i Norge hvis man ikke jobber.

Samtidig, for "300 år siden" var det også adelige i Europa som var rike nok til at de ikke sultet hvis de ikke jobbet. Og mange jobbet ikke.

Betyr det at (gitt at man er såpass rik at man ikke sulter) at en viss prosentandel av befolkningen ender opp som ham? Altså, at dette ikke er noe nytt, men bare mer utbredd nå siden det er flere rike.

Med vennlig hilsen

Etter å ha arbeidet/besøkt svært mange land i verden hvor folk sulter ihel, så er min mening at det denne fyren lider av er sånn som man får i land hvor en har det særdeles godt.

Altfor godt vil noen si.

Et oppegående vesen, opplyst på alle måter, og så "gi seg" på det !?

Jeg betaler 50 % skatt av første krone tjent i januar, og har til dags dato aldri klagd på dette.

Men noe skjer inni meg når jeg leser hva han lar komme ut av seg.

Skulle han få dødsangst av å drive døgenikt, så kan ha ta seg sjøl i ræva og nakken og begynne å bidra.

Men det er ikke poenget her...

I de landene du har besøkt så finnes det nok samme type mennesker. Noen av dem har begynt med kriminalitet, andre er rike nok til at de ikke behøver å arbeide.

Spørsmålet er jo heller hvorfor han "ble slik" eller "tar de valgene"?

Med vennlig hilsen

Mandolaika

For å omformulere:

For "300 år siden" måtte folk stort sett velge mellom å jobbe og å sulte.

Nå så behøver man ikke ta det valget lengre - man sulter ikke ihjel i Norge hvis man ikke jobber.

Samtidig, for "300 år siden" var det også adelige i Europa som var rike nok til at de ikke sultet hvis de ikke jobbet. Og mange jobbet ikke.

Betyr det at (gitt at man er såpass rik at man ikke sulter) at en viss prosentandel av befolkningen ender opp som ham? Altså, at dette ikke er noe nytt, men bare mer utbredd nå siden det er flere rike.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner hva du mener, men forstår faktisk ikke hvilken relevans dette har til den saken tråden omhandler. Derav min kommentar om at dette blir altfor svevende.

''Jeg tror enigheten om hva han "burde gjøre" er greit, men hvorfor har han ikke gjort det, og hvorfor gjør han det ikke?''

Fordi han ikke behøver. Staten forsørger ham jo.

Joda, men han ville trolig endt opp som rusmisbruker uansett.

Poenget er jo at svært mange ikke ender opp som ham.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner hva du mener, men forstår faktisk ikke hvilken relevans dette har til den saken tråden omhandler. Derav min kommentar om at dette blir altfor svevende.

For meg er spørsmålet "hva fikk ham til å bli sånn?" "Hvorfor er han slik?" Er det foreldre, samfunn, ham selv, gener, osv osv?

Og i den forbindelse tenkte jeg at det ville være nyttig å se om dette er et nytt fenomen (som kanskje kom ETTER velferdsstaten), eller om det er noe som har eksistert "alltid", om enn under litt forskjellige betingelser.

Med vennlig hilsen

Mandolaika

For meg er spørsmålet "hva fikk ham til å bli sånn?" "Hvorfor er han slik?" Er det foreldre, samfunn, ham selv, gener, osv osv?

Og i den forbindelse tenkte jeg at det ville være nyttig å se om dette er et nytt fenomen (som kanskje kom ETTER velferdsstaten), eller om det er noe som har eksistert "alltid", om enn under litt forskjellige betingelser.

Med vennlig hilsen

Ok. :) Jeg tror det har sammenheng med velferdsstaten.

Gjest Nickløsheletida

Med vennlig hilsen

Det vet ikke jeg, men for meg høres det ut som han har svært høye tanker om seg selv og at han mener det ikke er noe rart at han blir deprimert av en vanlig jobb.

Han har altså ikke kommet forbi det stadiet mange av oss var som barn, da vi drømte om å bli popstjerner, fotomodeller osv.

Så han er er vel egentlig bare en umoden sutrekopp som trenger å realitetsorienteres. Kanskje et besøk til et fattig land hadde hjulpet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...