Gå til innhold

Trøstespising - logisk forklaring?

Anbefalte innlegg

Gjest germinate
Skrevet

Hvorfor trøstespiser man når ting blir vanskelige? For meg er det logisk at det er motsatt, at man tvert om mister matlysten.

Noen som har en logisk forklaring på eller teori om det?

Skrevet

Klippet fra en blogg på nettet:

''Det kan være mye rart man man putter i munnen for å trøste seg selv, men ofte er det noe fettrikt og/ eller sukkerholdig mat som gjør nytten. Nettopp fordi denne typen mat stimulerer reseptorer i hjernen slik at serotonin-nivået i hjernen stiger, noe som gir kortvarig velbehag og bedre humør. Trøstehormonet serotonin, er samme hormonet som frigjøres nå vi spiser sjokolade.''

Gjest germinate
Skrevet

''Det kan være mye rart man man putter i munnen for å trøste seg selv, men ofte er det noe fettrikt og/ eller sukkerholdig mat som gjør nytten. Nettopp fordi denne typen mat stimulerer reseptorer i hjernen slik at serotonin-nivået i hjernen stiger, noe som gir kortvarig velbehag og bedre humør. Trøstehormonet serotonin, er samme hormonet som frigjøres nå vi spiser sjokolade.''

Ahh.... snedige greier... Takk for svar :-)

Onsdag1365380628
Skrevet

De som i utgangspunktet har et normalt forhold til mat, trøstespiser sjelden. For dem er mat ganske enkelt mat.

For oss andre er mat det første vi tenker på å griper til når det er noe. Enda vi vet at vi ikke burde.

Gjest togli
Skrevet

Det samme har også jeg lurt på, da jeg er som deg - matlysten forsvinner i vanskelige perioder....

Gjest togli
Skrevet

Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider? Hm.... interessant iallefall...

hidi, the scorpion
Skrevet

''Hvorfor trøstespiser man når ting blir vanskelige? For meg er det logisk at det er motsatt, at man tvert om mister matlysten.''

Har du glemt hvor forskjellige vi mennesker er? Eller ikke tenkt over hvor mange mennesker som lider av en eller annen tvangslidelse?

Shoppere, alkoholikere, narkomane, spilleavhengige, de som eter mat/ikke eter mat, de som plukker av seg håret... Kunne sikkert finne flere som gjør ting "galt", men her har du et lite overblikk.

Håper du finner svaret mitt litt opplysende;)

Skrevet

Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider? Hm.... interessant iallefall...

''Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider?''

Kanskje? Jeg er også av den typen som mister matlysten i slike tilfeller, gikk ned 5-6 kg den høsten vi skilte lag.

Gjest togli
Skrevet

''Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider?''

Kanskje? Jeg er også av den typen som mister matlysten i slike tilfeller, gikk ned 5-6 kg den høsten vi skilte lag.

Samme som meg det... men selv etter at jeg begynte å spise normalt, så gikk vekta ned.. dette kommer visst av at hjernen forbruker mye energi i en slik situasjon, og det kan jo stemme. Vanskelig å få god søvn osv fordi hjernen var på høygir hele tiden ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...