Gjest germinate Skrevet 7. mai 2012 Skrevet 7. mai 2012 Hvorfor trøstespiser man når ting blir vanskelige? For meg er det logisk at det er motsatt, at man tvert om mister matlysten. Noen som har en logisk forklaring på eller teori om det? 0 Siter
Lillemus Skrevet 7. mai 2012 Skrevet 7. mai 2012 Klippet fra en blogg på nettet: ''Det kan være mye rart man man putter i munnen for å trøste seg selv, men ofte er det noe fettrikt og/ eller sukkerholdig mat som gjør nytten. Nettopp fordi denne typen mat stimulerer reseptorer i hjernen slik at serotonin-nivået i hjernen stiger, noe som gir kortvarig velbehag og bedre humør. Trøstehormonet serotonin, er samme hormonet som frigjøres nå vi spiser sjokolade.'' 0 Siter
Gjest germinate Skrevet 7. mai 2012 Skrevet 7. mai 2012 Klippet fra en blogg på nettet: ''Det kan være mye rart man man putter i munnen for å trøste seg selv, men ofte er det noe fettrikt og/ eller sukkerholdig mat som gjør nytten. Nettopp fordi denne typen mat stimulerer reseptorer i hjernen slik at serotonin-nivået i hjernen stiger, noe som gir kortvarig velbehag og bedre humør. Trøstehormonet serotonin, er samme hormonet som frigjøres nå vi spiser sjokolade.'' Ahh.... snedige greier... Takk for svar :-) 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 7. mai 2012 Skrevet 7. mai 2012 De som i utgangspunktet har et normalt forhold til mat, trøstespiser sjelden. For dem er mat ganske enkelt mat. For oss andre er mat det første vi tenker på å griper til når det er noe. Enda vi vet at vi ikke burde. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. mai 2012 Skrevet 8. mai 2012 Det samme har også jeg lurt på, da jeg er som deg - matlysten forsvinner i vanskelige perioder.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 8. mai 2012 Skrevet 8. mai 2012 Klippet fra en blogg på nettet: ''Det kan være mye rart man man putter i munnen for å trøste seg selv, men ofte er det noe fettrikt og/ eller sukkerholdig mat som gjør nytten. Nettopp fordi denne typen mat stimulerer reseptorer i hjernen slik at serotonin-nivået i hjernen stiger, noe som gir kortvarig velbehag og bedre humør. Trøstehormonet serotonin, er samme hormonet som frigjøres nå vi spiser sjokolade.'' Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider? Hm.... interessant iallefall... 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 8. mai 2012 Skrevet 8. mai 2012 ''Hvorfor trøstespiser man når ting blir vanskelige? For meg er det logisk at det er motsatt, at man tvert om mister matlysten.'' Har du glemt hvor forskjellige vi mennesker er? Eller ikke tenkt over hvor mange mennesker som lider av en eller annen tvangslidelse? Shoppere, alkoholikere, narkomane, spilleavhengige, de som eter mat/ikke eter mat, de som plukker av seg håret... Kunne sikkert finne flere som gjør ting "galt", men her har du et lite overblikk. Håper du finner svaret mitt litt opplysende;) 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. mai 2012 Skrevet 9. mai 2012 Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider? Hm.... interessant iallefall... ''Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider?'' Kanskje? Jeg er også av den typen som mister matlysten i slike tilfeller, gikk ned 5-6 kg den høsten vi skilte lag. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 9. mai 2012 Skrevet 9. mai 2012 ''Betyr dette at serotonin-nivået i hjernen er høyere enn normalt for oss som heller mister matlysten i vanskelige tider?'' Kanskje? Jeg er også av den typen som mister matlysten i slike tilfeller, gikk ned 5-6 kg den høsten vi skilte lag. Samme som meg det... men selv etter at jeg begynte å spise normalt, så gikk vekta ned.. dette kommer visst av at hjernen forbruker mye energi i en slik situasjon, og det kan jo stemme. Vanskelig å få god søvn osv fordi hjernen var på høygir hele tiden 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.