Gjest forlovern Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Jeg er forlover til kusinen min, og bryllupet nærmer seg. Problemet er at min kusine ikke har så veldig mange nær venninner. I mine øyne har vi heller aldri vært spesielt nære, men i hennes øyne er jeg en av hennes aller beste venninner. Det er derfor også grunnen til at jeg overraskende nok ble valgt som forlover. Så til problemet; jeg må holde tale. Vanligvis er jeg ikke redd for å holde taler, men i dette tilfelle er det veldig vanskelig. Dette fordi jeg egentlig ikke har så mye å si. Altså, vi er oppvokst i to forskjellige land, så vi har ikke så mange barndomsminner sammen. Da vi flyttet til samme by i tenårene, gjorde hun egentlig ganske mye stygge ting mot meg (hun er to år eldre), så da var vi ikke venner i det hele tatt. Det er mer i de siste årene at vi har kommer hverandre nærmere, men jeg kommer ikke på noen spesielle episoder (bortsett fra 1) som er veldig morsom eller noe slikt. Å stå der oppe og si at jeg anser henne som en av mine bestevenninner og sånt kliss faller seg helt unaturlig, også fordi mange av gjestene vet at det ikke er tilfelle. Så hva nevner jeg i talen? Har tenkt på sang, men det blir kanskje litt i overkant upersonlig igjen? Jeg tror nok hun forventer en ordentlig tale istedet.Jeg har nå sittet flere timer foran pc'en og prøvd å finne på noe å skrive, men er altså helt tom. What to do? Ps. Til dere som lurer på hvorfor jeg takket jja til å være forlover? Fordi jeg følte jeg ikke kunne si nei, da jeg visste at hun ville bli veldig lei seg for det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg synes godt du kan skrive en sang om du ikke vil/får til å holde en tale. Min forlover takket ja til å være forlover kun hvis hun fikk slippe å holde tale og det var selvfølgelig helt greit. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis36 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg synes godt du kan skrive en sang om du ikke vil/får til å holde en tale. Min forlover takket ja til å være forlover kun hvis hun fikk slippe å holde tale og det var selvfølgelig helt greit. ) Enig med Lillemus,en sang kan være det "beste" her 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg synes helt klart at du kan skrive sang. Du kan jo si noen få ord rett før sangen, og så la sangen være hilsenen fra deg. Og da kan du jo forme den så nær du vil. En sang KAN jo være veldig personlig, men den kan også være mer nøytral, noe som kan passe i dette tilfellet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Du trenger jo ikke holde en lang tale. Ta med den ene episoden, flett inn et dikt som passer for de nygifte og avslutt med en gratulasjon og en skål ;-) Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette klarer du! Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvis du vanligvis synes det er ok å holde tale / presentasjon, så klarer du fint denne også. Kjøp en talebok eller søk på nettet, så får du tips til en mal for talen. Du er jo valgt ut som forlover fordi du er kusine (og venninne), og ikke i egnekap av å være bestevenninne som har vært sammen med henne hver dag de siste 25 årene. Så da er det helt greit at talen tar utgangspunkt i kusineforholdet, uten at du behøver å etterligne de veldig intime og morsomme og litt pinlige bestevenninetalene. Hvis du sier litt om at du synes det var veldig hyggelig å bli spurt om å være forlover, hvilken relasjon du har til bruden (kusiner), noe om deres felles familie (det vil jo være en del der som er deres felles slekt, si noe hyggelig om hvordan det var å komme til felles bestmor, kanskje du og bruden feiret jul sammen, eller påskeferie, eller sommerminner fra dere var ganske små. og at det alltid var hyggelig å komme til foreldrene hennes, tante E og onkel G, at hun har hatt en fin oppvekst der og kanskje noen ting / egenskaper / erfaringer hun har fått med seg hjemmefra som er god ballast i ekteskapet. Hvis du får trukket inn noe om brudgommen i dette er det jo en bonus (onkel G har sikkert tatt med deg også på fisketur, brudgom P, og jeg vet at han ser på disse turene som ren rekreasjon, og dere kan jo ha det som et felles gutte-sted å trekke dere litt tilbake, når tante E og brud S tar av helt med sin interesse for (hundefrisering, operasang, spørrekonkurranser). Fortell litt om bruden til de av gjestene som ikke kjenner henne så godt, gjerne skryte litt av utdannelsen hennes (det var ansestesisykepleier S ville bli, og det ble hun også. Hvis jeg noengang skal legges i narkose, håper jeg det er S som passer på meg - hun er den beste) (eller om hun selger de buksene som passer best, eller baker de kakene som smaker best, eller tegner de lekreste husene). Du kan ringe / maile til de andre felles familiemedlemmene som er på festen, andre kusiner / fettere / onkler osv, og be dem om å komme med en setning, historie, ordtak osv om bruden. Så kan du nevne den morsomme historien dere har felles, hvis det er en hyggelig historie for alle å høre, og så si litt om hvordan du opplever brudeparet sammen (respektfulle, forelskede, samkjørt humor, kjempeflinke i team når de pusser opp..) Det gjør ingenting om talen ikke går inn i historien som en overraskende og utrolig morsom tale, en hyggelig tale som bestemødrene setter pris på har også en god verdi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg er enig med trollemor, du trenger ikke holde en lang tale. Du kan ta med den ene situasjonen, si litt generelt om å gå inn i ekteskapet, si litt om at du gleder deg på hennes vegne. Hun har sikkert noen gode egenskaper du kan trekke frem som vil komme til nytte i et ekteskap eller som har hjulpet henne frem til i dag. Dette er en tale til bruden og trenger ikke være en oppsummering av deres gode forhold. På den personlige siden kan du jo kort oppsummere, f.eks. at dere jo vokste opp langt fra hverandre, men har de siste årene kommet nærmere hverandre både i avstand og personlig og at du ser på det som en tillitserklæring å bli bedt om å være forlover, eller noe slikt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337323 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Klart at du kan lage en sang, og så bare innlede med noen får ord. Du kan jo da nevne det for henne på forhånd, slik at hun ikke forventer en lang tale. Enten det er en tale eller en sang, så kan den jo handle om henne og hennes liv, hva hun har gjort oppigjennom årene. Da kan du jo på forhånd snakke med hennes foreldre/søsken eller andre for å få litt mer informasjon. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hold en litt kort tale med generelle ord om ekteskapet, kjærligheten og framtiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forlovern Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvis du vanligvis synes det er ok å holde tale / presentasjon, så klarer du fint denne også. Kjøp en talebok eller søk på nettet, så får du tips til en mal for talen. Du er jo valgt ut som forlover fordi du er kusine (og venninne), og ikke i egnekap av å være bestevenninne som har vært sammen med henne hver dag de siste 25 årene. Så da er det helt greit at talen tar utgangspunkt i kusineforholdet, uten at du behøver å etterligne de veldig intime og morsomme og litt pinlige bestevenninetalene. Hvis du sier litt om at du synes det var veldig hyggelig å bli spurt om å være forlover, hvilken relasjon du har til bruden (kusiner), noe om deres felles familie (det vil jo være en del der som er deres felles slekt, si noe hyggelig om hvordan det var å komme til felles bestmor, kanskje du og bruden feiret jul sammen, eller påskeferie, eller sommerminner fra dere var ganske små. og at det alltid var hyggelig å komme til foreldrene hennes, tante E og onkel G, at hun har hatt en fin oppvekst der og kanskje noen ting / egenskaper / erfaringer hun har fått med seg hjemmefra som er god ballast i ekteskapet. Hvis du får trukket inn noe om brudgommen i dette er det jo en bonus (onkel G har sikkert tatt med deg også på fisketur, brudgom P, og jeg vet at han ser på disse turene som ren rekreasjon, og dere kan jo ha det som et felles gutte-sted å trekke dere litt tilbake, når tante E og brud S tar av helt med sin interesse for (hundefrisering, operasang, spørrekonkurranser). Fortell litt om bruden til de av gjestene som ikke kjenner henne så godt, gjerne skryte litt av utdannelsen hennes (det var ansestesisykepleier S ville bli, og det ble hun også. Hvis jeg noengang skal legges i narkose, håper jeg det er S som passer på meg - hun er den beste) (eller om hun selger de buksene som passer best, eller baker de kakene som smaker best, eller tegner de lekreste husene). Du kan ringe / maile til de andre felles familiemedlemmene som er på festen, andre kusiner / fettere / onkler osv, og be dem om å komme med en setning, historie, ordtak osv om bruden. Så kan du nevne den morsomme historien dere har felles, hvis det er en hyggelig historie for alle å høre, og så si litt om hvordan du opplever brudeparet sammen (respektfulle, forelskede, samkjørt humor, kjempeflinke i team når de pusser opp..) Det gjør ingenting om talen ikke går inn i historien som en overraskende og utrolig morsom tale, en hyggelig tale som bestemødrene setter pris på har også en god verdi. Tusen takk for svar :-) Dette hjelp faktisk en god del :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykke til, håper det går bra :) Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hva med å legge fokus på henne? Du kan jo legge inn den ene episoden dere har sammen (vokste opp hver for oss, kommet litt nærmere hverandre de siste årene, husker en episode, bla bla) og utover det gjøre stas ut av artige og spesielle situasjoner hun har vært i. (hun er en artig skrue, som den gangen bla bla, og den gangen bla bla) Og så kan du legge inn mannen på siste rest av talen, (så kom dagen da hun fant sin utkårede, og som gjør av vi alle sitter her i dag, bla bla) si litt om dem, hvordan de fant hverandre osv osv og avslutte med en skål Evnt.historier kan du kanskje ringe rundt og få? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette klarer du! Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Tusen takk for svar :-) Dette hjelp faktisk en god del :-)) Så bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Glemte en ting i går: Dersom du liker sitater, så kan du finne mye fint her: http://www.ordtak.no/teksthjelp.php?v=sitat&teksthjelp=konfirmasjon Jeg synes du skal høre på "dette klarer du!" og så holde en liten tale for henne likevel :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg skjønner deg godt, jeg har også en sånn kusine. Har ikke vært forlover for henne, men jeg holdt faktisk en spontan tale i et stort jubileumsselskap for henne, fordi ingen andre sa noe, og jeg følte så på det. Jeg synes du bør holde en kort tale. Alle setter pris på en kort tale! Du skal selvfølgelig ikke lyve og si at dere er bestevenner og at dere alltid har vært så nære, det er bare kunstig og ubehagelig for deg (og kan fort føre til uante ettervirkninger). Men noe meningsfylt klarer man alltid å finne om et menneske. Fortell feks om hvordan dere er vokst opp langt fra hverandre, men at dere allikevel har endt opp med å holde kontakten. Bruk det lille du husker fra henne i oppveksten (har hun skrevet noe i et brev til deg en gang, for eksempel? Vært forelsket i ei popstjerne? Hva som helst). Trekk fram de egenskapene hennes i nåtida som er best (eller minst dårlige). Si noe om inntrykket ditt av brudgommen (med mindre det er helt elendig) og om hvordan du synes de passer til hverandre. Og blir det veldig magert, kan du fylle ut med å lese et dikt (enten et kjærlighetsdikt eller et humoristisk et), og ønske dem hjertelig tillykke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 En tale må ikke nødvendigvis være veldig personlig. Antar dere tross alt har noen bardomsminner sammen som du kan spinne litt rundt, kanskje ispedd litt skryt om hennes gode egenskaper. Antar hun har noen, selv om dere ikke er så veldig nære. Jeg synes en kort tale er hyggeligere og mer personlig enn sang - sanger kan andre komme med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337463 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Hvis du vanligvis synes det er ok å holde tale / presentasjon, så klarer du fint denne også. Kjøp en talebok eller søk på nettet, så får du tips til en mal for talen. Du er jo valgt ut som forlover fordi du er kusine (og venninne), og ikke i egnekap av å være bestevenninne som har vært sammen med henne hver dag de siste 25 årene. Så da er det helt greit at talen tar utgangspunkt i kusineforholdet, uten at du behøver å etterligne de veldig intime og morsomme og litt pinlige bestevenninetalene. Hvis du sier litt om at du synes det var veldig hyggelig å bli spurt om å være forlover, hvilken relasjon du har til bruden (kusiner), noe om deres felles familie (det vil jo være en del der som er deres felles slekt, si noe hyggelig om hvordan det var å komme til felles bestmor, kanskje du og bruden feiret jul sammen, eller påskeferie, eller sommerminner fra dere var ganske små. og at det alltid var hyggelig å komme til foreldrene hennes, tante E og onkel G, at hun har hatt en fin oppvekst der og kanskje noen ting / egenskaper / erfaringer hun har fått med seg hjemmefra som er god ballast i ekteskapet. Hvis du får trukket inn noe om brudgommen i dette er det jo en bonus (onkel G har sikkert tatt med deg også på fisketur, brudgom P, og jeg vet at han ser på disse turene som ren rekreasjon, og dere kan jo ha det som et felles gutte-sted å trekke dere litt tilbake, når tante E og brud S tar av helt med sin interesse for (hundefrisering, operasang, spørrekonkurranser). Fortell litt om bruden til de av gjestene som ikke kjenner henne så godt, gjerne skryte litt av utdannelsen hennes (det var ansestesisykepleier S ville bli, og det ble hun også. Hvis jeg noengang skal legges i narkose, håper jeg det er S som passer på meg - hun er den beste) (eller om hun selger de buksene som passer best, eller baker de kakene som smaker best, eller tegner de lekreste husene). Du kan ringe / maile til de andre felles familiemedlemmene som er på festen, andre kusiner / fettere / onkler osv, og be dem om å komme med en setning, historie, ordtak osv om bruden. Så kan du nevne den morsomme historien dere har felles, hvis det er en hyggelig historie for alle å høre, og så si litt om hvordan du opplever brudeparet sammen (respektfulle, forelskede, samkjørt humor, kjempeflinke i team når de pusser opp..) Det gjør ingenting om talen ikke går inn i historien som en overraskende og utrolig morsom tale, en hyggelig tale som bestemødrene setter pris på har også en god verdi. Gode tips! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg skjønner deg godt, jeg har også en sånn kusine. Har ikke vært forlover for henne, men jeg holdt faktisk en spontan tale i et stort jubileumsselskap for henne, fordi ingen andre sa noe, og jeg følte så på det. Jeg synes du bør holde en kort tale. Alle setter pris på en kort tale! Du skal selvfølgelig ikke lyve og si at dere er bestevenner og at dere alltid har vært så nære, det er bare kunstig og ubehagelig for deg (og kan fort føre til uante ettervirkninger). Men noe meningsfylt klarer man alltid å finne om et menneske. Fortell feks om hvordan dere er vokst opp langt fra hverandre, men at dere allikevel har endt opp med å holde kontakten. Bruk det lille du husker fra henne i oppveksten (har hun skrevet noe i et brev til deg en gang, for eksempel? Vært forelsket i ei popstjerne? Hva som helst). Trekk fram de egenskapene hennes i nåtida som er best (eller minst dårlige). Si noe om inntrykket ditt av brudgommen (med mindre det er helt elendig) og om hvordan du synes de passer til hverandre. Og blir det veldig magert, kan du fylle ut med å lese et dikt (enten et kjærlighetsdikt eller et humoristisk et), og ønske dem hjertelig tillykke. Vel talt, signeres! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg skjønner deg godt, jeg har også en sånn kusine. Har ikke vært forlover for henne, men jeg holdt faktisk en spontan tale i et stort jubileumsselskap for henne, fordi ingen andre sa noe, og jeg følte så på det. Jeg synes du bør holde en kort tale. Alle setter pris på en kort tale! Du skal selvfølgelig ikke lyve og si at dere er bestevenner og at dere alltid har vært så nære, det er bare kunstig og ubehagelig for deg (og kan fort føre til uante ettervirkninger). Men noe meningsfylt klarer man alltid å finne om et menneske. Fortell feks om hvordan dere er vokst opp langt fra hverandre, men at dere allikevel har endt opp med å holde kontakten. Bruk det lille du husker fra henne i oppveksten (har hun skrevet noe i et brev til deg en gang, for eksempel? Vært forelsket i ei popstjerne? Hva som helst). Trekk fram de egenskapene hennes i nåtida som er best (eller minst dårlige). Si noe om inntrykket ditt av brudgommen (med mindre det er helt elendig) og om hvordan du synes de passer til hverandre. Og blir det veldig magert, kan du fylle ut med å lese et dikt (enten et kjærlighetsdikt eller et humoristisk et), og ønske dem hjertelig tillykke. ''Alle setter pris på en kort tale! '' * nikker * Spesielt når man egentlig ikke har så mye å si. Av en eller annen grunn er det mange i den kategorien som likevel snakker veldig lenge... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 9. mai 2012 Del Skrevet 9. mai 2012 Jeg skjønner deg godt, jeg har også en sånn kusine. Har ikke vært forlover for henne, men jeg holdt faktisk en spontan tale i et stort jubileumsselskap for henne, fordi ingen andre sa noe, og jeg følte så på det. Jeg synes du bør holde en kort tale. Alle setter pris på en kort tale! Du skal selvfølgelig ikke lyve og si at dere er bestevenner og at dere alltid har vært så nære, det er bare kunstig og ubehagelig for deg (og kan fort føre til uante ettervirkninger). Men noe meningsfylt klarer man alltid å finne om et menneske. Fortell feks om hvordan dere er vokst opp langt fra hverandre, men at dere allikevel har endt opp med å holde kontakten. Bruk det lille du husker fra henne i oppveksten (har hun skrevet noe i et brev til deg en gang, for eksempel? Vært forelsket i ei popstjerne? Hva som helst). Trekk fram de egenskapene hennes i nåtida som er best (eller minst dårlige). Si noe om inntrykket ditt av brudgommen (med mindre det er helt elendig) og om hvordan du synes de passer til hverandre. Og blir det veldig magert, kan du fylle ut med å lese et dikt (enten et kjærlighetsdikt eller et humoristisk et), og ønske dem hjertelig tillykke. ''Alle setter pris på en kort tale! '' Det gjør vi, ja! Jeg grøsser fremdeles når jeg tenker på en onkel som holdt på i nærmere tre kvarter uten egentlig å si noe som helst fornuftig eller morsomt - alle var lettet da han endelig tidde stille. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/379197-en-litt-kinkig-situasjon/#findComment-3337806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.