Gå til innhold

Glutenfri ostekake?

Anbefalte innlegg

Gjest takknemlig for hjelp
Skrevet

Ostekake med kirsebærkompott, er den glutenfri?

Trenger tips til god, garantert glutenfri, kake.

Fortsetter under...

Mamta - den gode gamle
Skrevet

Er det en ferdigkjøpt kake, eller kakemiks? Se i så fall på innholdsfortegnelsen, evt. sjekk produsentens nettside.

Vennlig hilsen

Skrevet

Er det en ferdigkjøpt kake, eller kakemiks? Se i så fall på innholdsfortegnelsen, evt. sjekk produsentens nettside.

Vennlig hilsen

Nei, men en kjent oppskrift :)

15 Digestive-kjeks

150 gram margarin

4 ss sukker

Knus kjeksen i en pose, bruk gjerne to poser uten på hverandre og knus med kjevle eller en stor flaske. Smelt smøret og løs opp sukkeret i det varme smøret og bland sammen med kjeksen. Legges straks innenfor kanten av en springform, rett på fatet. Ikke klapp det sammen, da blir det nesten umulig å skjære. Settes kjølig.

1 pakke Philadelphiaost NB! Romtemperert

1 1/2 dl melis

2 ts vaniljesukker

3 dl fløte

Visp fløten med det søte, ikke helt stiv og bland den sammen med osten. Ta vekk forma og spre krem-osteblandingen over kjeksbunnen.

Kirsebærkompott helles på toppen.

Mamta - den gode gamle
Skrevet

15 Digestive-kjeks

150 gram margarin

4 ss sukker

Knus kjeksen i en pose, bruk gjerne to poser uten på hverandre og knus med kjevle eller en stor flaske. Smelt smøret og løs opp sukkeret i det varme smøret og bland sammen med kjeksen. Legges straks innenfor kanten av en springform, rett på fatet. Ikke klapp det sammen, da blir det nesten umulig å skjære. Settes kjølig.

1 1/2 dl melis

2 ts vaniljesukker

3 dl fløte

Visp fløten med det søte, ikke helt stiv og bland den sammen med osten. Ta vekk forma og spre krem-osteblandingen over kjeksbunnen.

Vanlige Digestive-kjeks er IKKE glutenfrie. Men du kan bytte de ut med glutenfrie digestive, coop og helsekost har oftest det i sitt sortiment. Kun maismel, potetmel og glutenfrie melblandinger som er garantert glutenfri. Lykke til med bakingen!

Vennlig hilsen

Skrevet

Vanlige Digestive-kjeks er IKKE glutenfrie. Men du kan bytte de ut med glutenfrie digestive, coop og helsekost har oftest det i sitt sortiment. Kun maismel, potetmel og glutenfrie melblandinger som er garantert glutenfri. Lykke til med bakingen!

Vennlig hilsen

Takk :))

Så forøvrig resten av ingrediensene godkjente ut? Bortsett fra kjeksen..

Mamta - den gode gamle
Skrevet

Takk :))

Så forøvrig resten av ingrediensene godkjente ut? Bortsett fra kjeksen..

Ja, det andre er glutenfritt. Husk bare å bruke helt rengjorte redskaper og former og bake på benk/bord uten smuler fra annen bakst, så blir nok dette bra! :-)

Annonse

Skrevet

Ja, det andre er glutenfritt. Husk bare å bruke helt rengjorte redskaper og former og bake på benk/bord uten smuler fra annen bakst, så blir nok dette bra! :-)

Dersom du ikke har laget kaken din ennå, eller vil ha tipset til neste gang: Jeg har både mann og barn med cøliaki og alt jeg baker er glutenfritt. Jeg har for lenge siden funnet ut at mandelbunn på ostekake uansett smaker MYE bedre enn den håpløse kjeksbunnen som nesten alltid uansett er steinhard og knekker opp når du skal skjære i den. Har aldri fått annet enn skryt, og lager ostekaken med slik bunn uansett om gjestene tåler mel eller ikke. Eks på mandelbunn: 150g malte mandler, 2ss glutenfritt mel, 4 egg, 150g sukker (175 grader på nederste rist i ca 30 min). Eller bruk en annen basic mandelbunn oppskrift :-)

Gjest Shira :o)
Skrevet

Dersom du ikke har laget kaken din ennå, eller vil ha tipset til neste gang: Jeg har både mann og barn med cøliaki og alt jeg baker er glutenfritt. Jeg har for lenge siden funnet ut at mandelbunn på ostekake uansett smaker MYE bedre enn den håpløse kjeksbunnen som nesten alltid uansett er steinhard og knekker opp når du skal skjære i den. Har aldri fått annet enn skryt, og lager ostekaken med slik bunn uansett om gjestene tåler mel eller ikke. Eks på mandelbunn: 150g malte mandler, 2ss glutenfritt mel, 4 egg, 150g sukker (175 grader på nederste rist i ca 30 min). Eller bruk en annen basic mandelbunn oppskrift :-)

Det skal jeg tipse mamma om! Hun er glad i kaker, men jeg tror ikke hun har tenkt på mandelbunn på ostekake.

Rimeligere blir det vel kanskje også, glutenfrie kjeks er vel ganske dyre?

Gjest veldig gammel her
Skrevet

Vennlig hilsen

Er deg deg? Som var på temaforum Adopsjon? Hvis det er den samme da. Så koselig!

Mamta - den gode gamle
Skrevet

Er deg deg? Som var på temaforum Adopsjon? Hvis det er den samme da. Så koselig!

Det er meg, ja. Må av og til se innom "gamle" trakter. :-) Blir jo nysgjerrig på hvem du er..? ;-)

jubalong70
Skrevet

15 Digestive-kjeks

150 gram margarin

4 ss sukker

1 1/2 dl melis

2 ts vaniljesukker

3 dl fløte

Oj, den kaka der er jo definitivt IKKE glutenfri!

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1336544455' post='4757633]

Det skal jeg tipse mamma om! Hun er glad i kaker, men jeg tror ikke hun har tenkt på mandelbunn på ostekake.

Rimeligere blir det vel kanskje også, glutenfrie kjeks er vel ganske dyre?

Det finnes glutenfrie kjeks som ligner på digestive kjeks, men ja, ofte dyrt, og ikke alltid like lett å få tak i

Gjest Shira :o)
Skrevet

Det finnes glutenfrie kjeks som ligner på digestive kjeks, men ja, ofte dyrt, og ikke alltid like lett å få tak i

Vi har brukt de kjeksene, men da helst når vi har vært i Sverige, billigere der. Ellers blir det fort kostbart.

Annonse

Skrevet

Det er bare å søke på lavkarbo ostekake. Eller fedons ostekake

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...