Gå til innhold

Problemer med kolestrolmedisin

Anbefalte innlegg

Gjest Statina-i-dag

Jeg tar statiner (f.eks. simvastatin) mot forhøyet kolesterol (arvelig, dessuten har jeg høyt blodtrykk også, så medisinen må jeg ta). Jeg har dårlig mage fra før, og er blitt mye verre etter at jeg begynte med statiner, det er tre år siden jeg begynte, så dette er ikke bare startvansker.

Nå er det slik at jeg ikke kan ha avtaler før utpå ettermiddagen, og jeg blir utrygg, og har fått problemer med å stille opp for folk på grunn av dette. Nå har jeg lest at det kan være lurere å ta statinpillen om kvelden. Først fordi det er om natten den gjør jobben sin, det er da kroppen holder på med slikt - og for det andre sies det at da slipper man den verste diareen.

Skulle GJERNE ha visst om noen har prøvd dette. Tanken på å løpe på do hele natta virker mer skremmende enn om dagen!

Bare så det er sagt: jeg har prøvd probiotiske piller, jeg har prøvd diverse surmelksprodukter. Blir bare sur i magen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/379253-problemer-med-kolestrolmedisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt Simvastatin noen måneder, og har alltid tatt om kvelden. Spurte legen om det før jeg begynte. Og det er vel om natten det vi har spist blir *omgjort* til kolesterol.

Kan ikke si jeg har hatt noe problem med magen. Pga av at jeg også burde gå ned i vekt, var jeg redd for forstoppelse. Har ofte hatt problem med det når jeg slanket meg i tidligere år. Jeg har gått ned flere kilo, men det kan jo være tablettene som hjelper min mage!

Unngå sukker og hvitt mel! Selv spiser jeg nesten alltid salat i lunsjen nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...